Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 3-vuotias liian pieni isovanhempien hoidettavaksi?

Vierailija
16.01.2010 |

Meillä on kolme lasta, 10- ja 7-vuotiaat ja sitten tuo kolmevuotias. Hän on päiväkodissa päivät, koska olemme mieheni kanssa molemmat töissä.

Aloin miettimään, onko kolmevuotias perusterve ja normaali tenava liian pieni hoitoon isovanhemmille päiväksi tai kahdeksi, kun pyyntö yökylään ja viikonloppukyläilylle esitetään aina vain kahdelle isommalle. Nyt pienempi on alkanut käsittämään, mistä jää paitsi ja miksi hän joutuu hiihtolomalla päiväkotiin, kun isommat pääsevät mummolaan. Itse emme koskaan kysy isovanhempia hoitamaan lapsia, joskus esittävät siis itse näitä pyyntöjään.

Tekisi mieleni sanoa, että isommatkaan eivät voi tulla, vaikka tiedän, että sekin olisi kohtuutonta. Ärsyttää vaan niin paljon se, että ainoa, joka jotain "hoitoa" ja vahtimista talvilomalla käytännössä tarvitsisi, jää porukasta. Anteeksi, olen varmaan paskamainen ja kiittämätön ja vaatelias ja mitä vielä, mutta nyt vaan ottaa pannuun tämä kolmevuotiaan syrjiminen.

Ai niin, isovanhemmat ovat 60-vuotiaita terveitä ja tervepäisiä ihmisiä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että silloin kun tulee vanhemmat lapset niin pienin tulee myös.

Meillä saman ikäinen ja ekan kerran oli mummon luona yötä 7kk ikäisenä.

Ihan hyvin tuon ikäinen pärjää mummolassa.

Vierailija
2/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotias osaa tehdä itse vaikka mitä; ei sen ikäinen enää vauva ole. Miksi isovanhemmat toimviat tuolla tavalla? Meillä mummolaan odotetaan kovasti hoitoon jo 1-vuotiastakin. Yön yli ei ole yksin ollut siellä hoidossa, mutta koko päivän kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat kokevat, että noin pienestä on liikaa vaivaa, heillä on siihen oikeus. Tottakai kolmevuotiaassa on enemmän hoidettavaa kuin esim. ekaluokkalaisessa. Ekaluokkalainen voi olla jo yksinkin, kolmevuotias ei.

Ja kyllä, olet paskamainen jos et anna isompien mennä. Pienin kerkiää myöhemminkin.

Vierailija
4/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut vähän sama tilanne. Esikoista isovanhemmat hoiti jo muutaman kuukauden ikäisenä joitakin tunteja ja ekan kerran oli yökylässä joskus vuosikkaana. Ja näin jatkui kakkosenkin kanssa. Kolmannen kohdalla esteenä oli aina nuorimman ikä, eli aina tuntui olevan liian pieni, vasta neljävuotiaana oli ekaa kertaa mummolassa yötä. Eikä kyse ole siitä, että kaikki kolme olisi ollut kerralla, vaan yleensä vain yksi on ollut mummolassa kerrallaan yötä, toki joitakin kertoja ovat olleet yhdessäkin. Meillä lapset nyt 7,8 ja 10v. Edelleen ottaisivat vain vanhimman yöksi, mutta onneksi nuo osaavat jo itse jakaa vuoronsa ja pitävät itse huolen että jokainen pääsee yhtä monta kertaa. Meilläkin isovanhemmat vasta nyt kuusikymppisiä, eli silloin kun lapset oli pieniä ja oikeasti "hoidettavia", olivat vieläkin nuorempia. Tykkäävät lapsista, mutta kummatkin isovanhemmat ovat aina suosineet vanhinta, kummankin puolen ensimmäistä lastenlasta.

Vierailija
5/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ainoa, joka jotain "hoitoa" ja vahtimista talvilomalla käytännössä tarvitsisi"

Ehkä isovanhemmat eivät jaksa tai viitsi ottaa muutamaa tuntia pitemmiksi ajoiksi vahdittavaa kolmivuotiasta. Vaikka olisivatkin itse hyvässä fyysisessä ja henkisessä kunnossa. Tai heistä on mukavaa tehdä isompien lasten kanssa jotain sellaista, mihin pienempi ei niin hyvin vielä voi osallistua.

Olisiko mahdollista kysyä isovanhemmilta, mistä tuo asia kiikastaa? Tai tarjota joskus kolmivuotiasta mukaan noille lyhyemmille yö- ja viikonloppukyläilyille?

Ymmärrän kyllä senkin, että kolmevuotias alkaa olla sen verran iso, että alkaa vähitellen tuntea olonsa syrjityksi - ehkä voisit tämän pointin ottaa isovanhempien kanssa myös esille?

Vierailija
6/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei ole paskamaista vaatia tasavertaista kohtelua lapsilleen. Paskamainen on äiti, joka sallii, että yhtä lasta syrjitään.

Kysy suoraan, minkä ikäisenä voisi mennä?

Vierailija
7/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksa hoitaa 3-vuotiasta muutamaa tuntia pitempää. Siihen heillä on täysi oikeus.

Voi myös olla niin, että isovanhemmat ajattelevat, että nuorin lapsi ei tarvitse heidän hoitoaan hiihtolomalla, koska hänellä on hoitopaikka. Sen sijaan pieniä koululaisia on ikävä jättää päiviksi yksin, mutta heille ei saa hoitopaikkaakaan.

Vierailija
8/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hoidattaa omat lapset isovanhemmilla, jos eivät siihen ole halukkaita. Ja jos joillakin kolmekin lasta yökyläilee vuorotellen vaikka kerran/kk jokainen, isovanhemmilla menee kaikki viikonloput lapsenvahteina. Saati jos on vielää muitakin lapsenlapsia.

Vierailija
9/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hoidattaa omat lapset isovanhemmilla, jos eivät siihen ole halukkaita. Ja jos joillakin kolmekin lasta yökyläilee vuorotellen vaikka kerran/kk jokainen, isovanhemmilla menee kaikki viikonloput lapsenvahteina. Saati jos on vielää muitakin lapsenlapsia.

Vierailija
10/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme todella koskaan itse kysy, voivatko lapset yökyläillä. Esittävät pyyntöjään harvakseltaan itse. En kutsu tätä hoidattamiseksi. Ehkä sitten kiellän isompiakaan menemästä, vaikka sekin toistaalta tekee minusta sitten paskamaisen =D

Alkaa taas tuntua kunnon av-meiningiltä, eli lynkkausmieliala nousee ja olen väärässä, tein miten vaan.

ap

Vierailija
11/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ikävä saattaa vanhempia tulla.Meillä oli 3 vuotias tyttö isovanhemmillaan muutaman päivän ja kuulema ei syönyt paljon mitään.Muuten ei ikävää valittanut, mutta syönti mummolassa heikkoa,ei edes herkut maistuneet.

Vierailija
12/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta, 10- ja 7-vuotiaat ja sitten tuo kolmevuotias. Hän on päiväkodissa päivät, koska olemme mieheni kanssa molemmat töissä.

Aloin miettimään, onko kolmevuotias perusterve ja normaali tenava liian pieni hoitoon isovanhemmille päiväksi tai kahdeksi, kun pyyntö yökylään ja viikonloppukyläilylle esitetään aina vain kahdelle isommalle. Nyt pienempi on alkanut käsittämään, mistä jää paitsi ja miksi hän joutuu hiihtolomalla päiväkotiin, kun isommat pääsevät mummolaan. Itse emme koskaan kysy isovanhempia hoitamaan lapsia, joskus esittävät siis itse näitä pyyntöjään.

Tekisi mieleni sanoa, että isommatkaan eivät voi tulla, vaikka tiedän, että sekin olisi kohtuutonta. Ärsyttää vaan niin paljon se, että ainoa, joka jotain "hoitoa" ja vahtimista talvilomalla käytännössä tarvitsisi, jää porukasta. Anteeksi, olen varmaan paskamainen ja kiittämätön ja vaatelias ja mitä vielä, mutta nyt vaan ottaa pannuun tämä kolmevuotiaan syrjiminen.

Ai niin, isovanhemmat ovat 60-vuotiaita terveitä ja tervepäisiä ihmisiä.

Ei kolmevuotias liian pieni ole isovanhempien hoidettavaksi mutta on liian pieni siihen että on päivät päiväkodissa ja sen lisäksi mummolassa yökylässä. Kyllä kolmevuotiaan tarvitsee tankata vanhempia pitkän hoitopäivän jälkeen ja viikonloppuisin.

Toinen seikka on tosiasia että isovanhemmat ovat omien lastensa kasvatuksesta vastanneet ja vastuun kantaneet monen vuoden ajan. Lapsen- lapset ovat heille varmasti rakkaita mutta heillä on nyt vapaus valita koska lapsia tapaavat, ja miten.Olisin iloinen siitä että järjestävät ohjelmaa ja haluavat isompia hoitaa. Varmasti pienikin ajallaan pääsee mukaan.Toisten valintoja ei ehkä aina ymmärrä mutta kyllä niitä kumminkin pitää kunnioittaa.

Vierailija
13/13 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa kaikkia kolmea yhtäaikaa! On todellakin eri asia, hoitavatko kahta vanhempaa ja keskittyvät heidän tarpeisiinsa kuin, että kolmevuotias on jatkuvasti vaatimassa omaa huomiotaan.

Minusta myös vanhemmilla lapsilla täytyy olla oikeus nauttia isovanhempien jakamattomasta huomiosta. Useimmille esikoisille mummola saattaa olla ainoa paikka, jossa saa olla vielä oikeasti lapsi, eikä aina tartte olla se joukon isoin ja fiksuin.