Onko Helsinki Hesa???
vastatkaa te ei juntit ihmiset että sanotaanko helsinkiä hesaksi????
Kommentit (20)
luullu et stadi nykyään. en siis ole "hesalainen".
varmaan sanoo Hesa ja nuoret Stadi.
käyttää molempia, kuten kaverinsakin :)
varmaan sanoo Hesa ja nuoret Stadi.
puhujasta, mun teinit lapset sanoo stadi, ja mun 30-40 kaverit sanoo Hesa.
että muuttumassa Stadiksi. Osa vanhemmista ihmisistä tottuneet Hesaan jota vielä paljon esim. 80 luvulla käytettiin, nyt jo nuoret ja vähän vanhemmatkin käyttää sanaa Stadi eli on varmaan jäämässä kokonaan pois toi Hesa.
sai pienenä isältään litsarin, kun meni vahingossa sanomaan hesa.
Niin siis isäkin on syntynyt STADISSA.
keskustaan tai kaupungille. Stadia en käytä ikinä, Hesaa saatan käyttääkin.
En koskaan sano Hesa, en missään yhteydessä. Täällä olen ikäni (35 v) asunut. Kukaan kaverini, lukuun ottamatta muualta muuttaneita ei puhu Hesasta.
vaan ainoastaan jos puhutaan koko kaupungista, etenkin ulkopaikkakuntalaisten kanssa.
Terv. se paljasjalkainen joka kkavereineen käyttää välillä Hesaa keskusteluissa.
syntyperäisen helsinkiläisen sanovan Hesa. Siitä aina bongaa kuka asuu muualla.
kenenkään paljasjalkaisen puhuvan Hesasta. Joko puhutaan Helsingistä tai Stadista.
Jälkimmäinen on tosin siitä hankala, että se on suhteellinen käsite: jos puhutaan vaikka Helsingin ja Oulun välisistä eroista, voisi hyvin sanoa että "Stadissa on näin-ja-näin", kun taas jos puhutaan Helsingin sisäisistä asioista niin sanottaisiin vaikka että "sen jälkeen kun muutin stadista pois Oulunkylään, olen tehnyt näin-ja-näin".
Stadi isolla S:llä on Helsinki, stadi pienellä on Helsingin keskusta.
Hesa voisi ehkä olla jonkinlainen lyhenne Helsingin Sanomista.
mummoni sanoo hesa... ehkä ennen oli tapana sanoa niin stadissakin.
äidin äiti lähes 100 v sanoo vielä hesa...
tilanteesta riippuen. Syntyperäisenä stadilaisena/ hesalaisena/ helsinkiläisenä olen sitä mieltä, ettei asiasta kannata tehdä itselleen ongelmaa.
kun tarkoitan koko Helsinkiä: 'kyllä hesan joukkoliikenne on parempi kun espoon jne.'
Toisaalta en koskaan sano olevani hesalainen vaan stadilainen ja stadista.
Keskikaupungille mennään joko stadiin, keskustaan tai miksei kaupungille ei koskaan hesaan.
Perheeni asunut Helsingissä ties kuinka monta sukupolvea. Suhteeni Helsinkiin on kuin lapsella, se on olennainen osa lapsuuttani. Ja pikkutyttömäisesti on helpompi livauttaa suustaan "Hesa" kuin "Helsinki". Toki osaan myös jälkimmäistä käyttää, em. on lähinnä vain puhekielessä perheen kesken tai täällä av:lla, kun nopeasti kirjoitan.
Munkin pappa, yhdeksänkymppinen helsinkiläinen, puhuu sekaisin Hesasta ja stadista. Omanikäisistäni vaan maalaiset puhuvat Hesasta (jyväskyläläiset Hesaaasta;).
riippuu puhujasta, keskustelukumppanista, asiasta.