Saako lapsi mennä yksin päiväkotiin tai eskariin?
Asutaan kerrostalossa, jonka sisäpihalla on päiväkoti ja eskari. 5v lapsi käy usein viikonloppuisinkin leikkimässä tarhan pihalla yksin.
Meille syntyi kk sitten vauva, jolle on muodostunut kummallinen unirytmi. Nukahtaa yöunille tosi myöhään ja nukkuu aamulla vastaavasti myöhään. Jos unia häiritään aamulla, menee päiväaika ihan pipariksi. Tänään oli pakko viedä esikoinen tarhaan 8ksi ja siitä ilosta sitten kuopus kilahti ja nukahti nyt vasta uudelleen (1kk ikää!!)
Onko jotenkin lastensuojelulain tai jonkun sellaisen vastaista laittaa esikoinen aamulla matkaan yksin? Näen hänet ikkunasta koko ajan ja ei ole autotietä ylitettävänä tai parkkipaikkaa lähellä. Lapsi pitäisi saada hoitoon parina päivänä viikosta jo aamu 8ksi. Muulloin riittää että menee kun itse pääsen viemään.
Lisään vielä että minulla on ms-tauti ja sen vuoksi esikoinen käy tarhassa vaikka olen vaunan kanssa kotona.
Kommentit (18)
Mutta juttele päiväkodin henkilökunnan kanssa asiasta.
saa mennä! Huoltajan on luovutettava lapsi hoitajalle. Itse lapsena menin kyllä, silloin ei nämä vastuukysymykset vielä olleet niin tarkkoja...
En ole vielä kehdannut kysyä aiheesta.
AP
Mutta juttele päiväkodin henkilökunnan kanssa asiasta.
Entä jos jätät vauvan kotiin nukkumaan ja käyt heittämässä isomman eskariin jos eskari on kerta ihan vieressä?
Erityislapset kuljetetaan taksikyydillä tarhaan ja eskariin. Tällöin ei vanhemmat ole luovuttamassa lasta tai riisumassa häntä. Ei myöskään taksikuski tee muuta kuin jättää lapsen ovelle.
Uskon että asia on sovittavissa.
tarkoittaa käytännössä sitä että vanhempi katsoo että lapsi riisuu, käy käsipesulla ja/tai ottaa käsidesin ja saattaa osastolle tai laittaa lapsen menemään itse osastolle niin että pk:n aikuinen rekisteröi lapsen tulon. Ei siis saa jättää vaan eteiseen ja kadota paikalta ennen kuin pk:n aikuiset huomaavat.
Toki asiasta tehdään ensin lupalappu. Ja muutamia kertoja kuittaillaan tekstiviesteillä "lähti nyt"/"tuli nyt".
Mikä on aika rasittavaa kun matkaa on 200 m turvallista pikkutietä. Mutta aina on pakattava pikkusisarukset ja lähdettävä hakemaan, vaikka kesken päiväunien :/
jättäisi vauvaa yksin kotiin. Mulla on ms- tauti ja köpöttely varsinkin talvella on aika hidasta. Lapsi juoksee tuon matkan kyllä parissa minuutissa, multa menee yli vartti edestakaiseen matkaan ilman riisumistouhuja tai tätien kanssa jutteluja.
AP
Noin turvallisen matkan - tottakai saa yksin mennä! Minäkin olen lapsena kulkenut yksin tarhaan ja eskariin.
Noin turvallisen matkan - tottakai saa yksin mennä! Minäkin olen lapsena kulkenut yksin tarhaan ja eskariin.
itse kysyin,että jos 15v (kohta 16v) isoveli voi hakea satunnaisesti kohta 4v pikkuveljensä hoidosta,muttei lupaa myönnetty. Aikuinen olisi ollut kotona vastaanottamassa lasta,muttei olisi itse pystynyt kävelemään matkaa pk.sta (jalka paketissa) ja EI SAANUT LUPAA!!!
ja sitten on kuitenkin näitä 16v teiniäitejä...
itse kysyin,että jos 15v (kohta 16v) isoveli voi hakea satunnaisesti kohta 4v pikkuveljensä hoidosta,muttei lupaa myönnetty. Aikuinen olisi ollut kotona vastaanottamassa lasta,muttei olisi itse pystynyt kävelemään matkaa pk.sta (jalka paketissa) ja EI SAANUT LUPAA!!!
ja sitten on kuitenkin näitä 16v teiniäitejä...
mutta enpä ole kuullutkaan että erityislapsen voi viedä taksi tarhaan.
Terv Erityislapsen äiti
Liittyy siihenkin, että niitä integroituja ryhmiä tai erityislasten hoitopaikkoja on harvassa, jolloin perheiden kuljetusmatkat tulee joskus pitkiksi.
mutta enpä ole kuullutkaan että erityislapsen voi viedä taksi tarhaan.
Terv Erityislapsen äiti
mikäli matka on turvallinen. Vanhemmat allekirjoittavat silloin lupalapun lapselle.
Nuoremmat eivät voi.
Taksikyydillä kulkee täälläpäinkin kaikenikäisiä erityislapsia, sekä kauempaa tulevia eskarilaisia.
Lupalappu piti allekirjoittaa.
Haen aina kyllä pois mutta kysyimme tuota menoa kun vauva nukkuu aina silloin aamulla vielä.
"Erityislapset kuljetetaan taksikyydillä tarhaan ja eskariin. Tällöin ei vanhemmat ole luovuttamassa lasta tai riisumassa häntä. Ei myöskään taksikuski tee muuta kuin jättää lapsen ovelle. Uskon että asia on sovittavissa."
Taxin velvollisuus on huolehtia, että henkilökunta on lasta vastassa, ja kotiinpaluussa, että vanhemmat vastassa. Ei erityislasta voi jättää yksin ovelle!
tarkoittaa käytännössä sitä että vanhempi katsoo että lapsi riisuu, käy käsipesulla ja/tai ottaa käsidesin ja saattaa osastolle tai laittaa lapsen menemään itse osastolle niin että pk:n aikuinen rekisteröi lapsen tulon. Ei siis saa jättää vaan eteiseen ja kadota paikalta ennen kuin pk:n aikuiset huomaavat.