Onko täällä ravitsemuksesta tietäviä, arvioikaa mun päivän syömiset.
Raskaana 29.viikolla.
Aamupala:
desi mansikoita, rasvatonta maustamatonta jogurttia 1,5 dl, kahvia, rasvatonta, maitoa, vettä, ruisleipäviipale, 40% margariinia
lounas:
2 dl kasviksia, 1 dl pastaa, 1 keitetty kananmuna, 1 ruisleipäviipale, 1,5 dl, mansikoita, runsaasti vettä
kahvia, rasvatonta maitoa
päivällinen:
kolme kalapuikkoa, ruisleipäviipaleen päällä keitettyjä kananmunasiivuja, wokkivihanneksia n. puoli lautasellista n. 1 dl riisiä, vettä
illalla vielä todennäköisesti:
rasvatonta maitoa, muroja, mansikoita, vettä, ruisleipäsiivu, 40% rasvaa
Kommentit (16)
Ne saa sun elimistön vaan säästämään kaiken vähänkin rasvan mitä ravinnosta saat.
Käytä KYLMÄPURISTETTUA oliiviöljyä ja muun rasvan saat lohesta ja lihasta. Leivän päälle voimariinia eikä mitään teollisesti valmistettuja lisäainekevytmarkiksia.
Turha hiilari on se mitä vauva ja sinä ette tartte.
Eli perunat, pastat ja valkoiset jauhot. Ja sokerit. Pudota suola minimiin tai käytä ainakin merisuolaa. Juo peljon vettä ja unohda kaikki mehut, tuoremehuissakin on hirmuisesti hedelmäsokereita.
Kolesteroliarvot on aina olleet hyvät, samoin verensokeri, ja verenpaine on matala. Olin hoikka ennen raskautta ja liikuin 5-7 kertaa viikossa tehokkaasti. Olen itse miettinyt että aineenvaihduntani on varmaan sekaisin liikkumattomuudesta.
Neuvolassa ei niinkään olla painonnoususta huolissaan, itse olen. Syön raskaanaoleville tarkoitettua monivitamiinia, siinä on foolihappoa.
muutama asia, kuten kananmunien määrä. Ja ehkä jotain vitamiinipitoisempaa marjaakin voisi kokeilla. Itse en käytä koskaan margariinia, epäterveellisyyden vuoksi. Tuleva lapsi tarvitsee aivoilleen rasvaa, joten suosisin voimariinia tai ihan voita. Wokkivihannekset voisi korvata pakastamattomilla juureksilla ja vihanneksilla. Hedelmiä kannattaisi myös ottaa ohjelmaan, smootheina, coctailina tai ihan sellaisenaan. Käytäthän foolihappoa ja raskaana oleville sopivaa multitabsia?
Rasvan maaraa voisi tosin lisata, mutta silloin mina kayttaisin enemman esim. rypsioljya, oliivioljya, tai rasvaisia kalaruokia, ei voita. Voi ei ole kenellekaan erityisen "terveellista", ns. hyvat kasvis- ja kalarasvat sen sijaan ovat. Riippuu varmaan ainakin osin lahtopainostasi, miksi paino nousee noin nopeasti. Olitko hyvin hoikka ennen raskautta? Lisaksi miettisin noilla viikoilla jo turvotuksen mahdollisuutta syyna nopeaan painonnousuun (voi olla ihan normaalia raskauteen liittyvaa, tai ensioire toksemiasta); neuvolassa kannattaisi keskustella asiasta.
Suola on merisuolaa, ehkä syön sitä liikaa. Ruuanlaitossa käytän rypsiöljyä tai kylmäpuristettua oliiviöljyä, perunaa syön vähän, kaikki pasta, riisi ja leipä on tummaa.
Enemmän voisin käyttää noita tuoreita vihanneksia, tosin joinakin päivinä teen salaattia ja syön sitä usealla aterialla, nyt korvasin noilla pakastevihanneksilla. Kananmunia syön tosiaan harvoin, tämä päivä oli poikkeus.
muutama asia, kuten kananmunien määrä. Ja ehkä jotain vitamiinipitoisempaa marjaakin voisi kokeilla. Itse en käytä koskaan margariinia, epäterveellisyyden vuoksi. Tuleva lapsi tarvitsee aivoilleen rasvaa, joten suosisin voimariinia tai ihan voita. Wokkivihannekset voisi korvata pakastamattomilla juureksilla ja vihanneksilla. Hedelmiä kannattaisi myös ottaa ohjelmaan, smootheina, coctailina tai ihan sellaisenaan. Käytäthän foolihappoa ja raskaana oleville sopivaa multitabsia?
syö enemmän proteiineja:
kalaa, kanaa ja lihaa ei mitään valmisteita. kalapuikoissa ei kalaa paljon näy. light tuotteet ei sovi ihmiselle ollenkaan eikä kannata käyttää, varsinkaan kun on raskaana. eläinrasva on tulossa takaisin. kannattaisi tutkia nykyisiä tutkimuksia, siis ihmisen aineenvaihdunta toimii kuten vuosi tuhansia sitten, ei se ymmärrä margariinien tai muiden päälle ja rasvan syöminen polttaa myös rasvaa, liika pihtaaminen aiheuttaa lisää varastoitumista..
enemmänkin voi syödä, jos vaihtaa omega-muniin ja/tai syö lopuista vain valkuaisen.
lisää proteiinia, ehdottomasti. lihaa, kalaa, kanaa, tofua ja kananmunia (heitä keltuaiset menemään aina välillä)
lisää rasvaa ja proteiinia. Älä juo kahvia ruoan kanssa, se vähentää ruosta imeytyvän raudan määrää, samoin maitoakaan ei pitäisi juoda ruoan kanssa, tekee samoin kuin kahvi, paras olisi olla juomatta itseasiassa ollenkaan ruoan kanssa, jos pakko juoda niin sitten vettä.. vesi taas laimentaa vatsahapot ja ruoka ei sula.
40% margariini huitsin nevadaan, kuka idiootti sellasen keksinytkään? samoin tee rasvattomalle maidolle !
Aamupala:
desi mansikoita, rasvatonta maustamatonta jogurttia 1,5 dl, kahvia, rasvatonta, maitoa, vettä, ruisleipäviipale, 40% margariinia
n. 180 kcal
lounas:
2 dl kasviksia, 1 dl pastaa, 1 keitetty kananmuna, 1 ruisleipäviipale, 1,5 dl, mansikoita, runsaasti vettä
n. 530 kcal. Tässä voisi olla vähän enemmän jotakin proteiinipitoista ja kasviksia sekä vähemmän pastaa, jos painoa pitää pitää kurissa. Voisit kokeilla vaikkapa kasviöljyyn paistettua munakasta, johon tulee esim. 1 muna ja 2 valkuaista ja vaikkapa tomaattia. Kaupasta on saatavilla ihan kohtuuhintaan myös proteiinipastaa, joka pitänee nälkää paremmin kuin se tavallinen.
päivällinen:
kolme kalapuikkoa, ruisleipäviipaleen päällä keitettyjä kananmunasiivuja, wokkivihanneksia n. puoli lautasellista n. 1 dl riisiä, vettä
n. 750 kcal. Vaihda kalapuikot johonkin ei-paneroituun: niissä on alhainen ravintoarvo, mutta paljon kaloreita. Rasvaisesta kalasta kuten lohi saisit myös hyviä rasvoja. Tonnikala on proteiinipommi ja hyvin vähäkalorista, vaikkei purkista tulleena muuten mikään helmi. Kumpikin kala sopii myös hyvin salaattiin, jonka voisi valmistaa monivärisistä tuorevihanneksista pakastepussin sijaan.
Jos tuo desi riisiä tarkoitti desiä keittämätöntä riisiä, annos on todella iso, varsinkin leivän kanssa ja etenkin naiselle, joka ei saa liikuntaa. Puoli desiä keittämätöntä riisiä on jo ihan sopiva kerta-annos.
illalla vielä todennäköisesti:
rasvatonta maitoa, muroja, mansikoita, vettä, ruisleipäsiivu, 40% rasvaa
n. 330 kcal. Muroissa on aika paljon turhia kaloreita ja yleensä myös hirrveät määrät sokeria. Vaihto puuroon tekisi hyvää - vähemmän kaloreita, vähemän sokeria (jos lisäät itse makeaa, näet kuinka paljon), enemmän kuitua.
Suosittelisin syömään myös vähän monipuolisemmin tuoreita kasviksia ja hedelmiä, tämä vaikutti aika yksipuoliselta. Runsas maidonjuonti on hyvä, älä luovu siitä, saat sekä kalsiumia, d-vitamiinia että proteiinia (jos joit 2dl joka kerta kun mainitsit, noista tuli jo 26g protskua). Riisin ja pastan suhteen on hyvä muistaa, ettei se täysjyvävilja pahaa tee - mitä tummempi, sen parempi.
Jos nuo pasta- ja riisiannokset eivät olleet keittämättöminä mitattuja, olen hämmentynyt, koska päivittäinen energiansaantisi jää niin alhaiseksi, etten näe syytä siihen, miksi lihot. Syötkö huomaamattasi pieniä välipaloja tai herkkuja? Esimerkiksi kahdessa suklaapalassa on jopa hieman enemmän kaloreita kuin tuossa aamun jogurttiannoksessa...
mutta varmaan tiedät itsekin, että syöt hyvin, miksi tarvitset täältä vahvistuksen sille?
Liikkuminen kielletty viikkoja sitten ja jotain teen väärin, kun painoa kertyy yli puoli kiloa viikossa.
Noiden lisäksi syön d-vitamiinia ja monivitamiinia.
Rasvan maaraa voisi tosin lisata, mutta silloin mina kayttaisin enemman esim. rypsioljya, oliivioljya, tai rasvaisia kalaruokia, ei voita. Voi ei ole kenellekaan erityisen "terveellista", ns. hyvat kasvis- ja kalarasvat sen sijaan ovat. Riippuu varmaan ainakin osin lahtopainostasi, miksi paino nousee noin nopeasti. Olitko hyvin hoikka ennen raskautta? Lisaksi miettisin noilla viikoilla jo turvotuksen mahdollisuutta syyna nopeaan painonnousuun (voi olla ihan normaalia raskauteen liittyvaa, tai ensioire toksemiasta); neuvolassa kannattaisi keskustella asiasta.
kannata alkaa käyttää, sillä on monia huonoja terveysvaikutuksia, mm, syöpäriskit kasvavat runsaista eläinrasojen käytöstä.
Kananmunaan minäkin kiinnitin huomiota. jos syöt joka päivä kananmunia, se voi nostaa kolesterolia liikaa. Mutta jos syös silloin tällöin, se on oikein hyvä.
KAnnattaa vaihtaa rasiamargariini vaikka keiju 60%, siinä on parempi omega3 ja 6 rasvahappojen suhde.
syön tyyliin samalla tavalla ja en liiku.
itselle tulee viikossa kilo lisää painoa.
Nyt mennään viikoilla 36 ja painoa tullut noin 23kg koko aikana.
Neukkutäti joka kerta toruu että mitä sitä tullu syötyä ja pasiitti sokerirasitukseen jonka arvot oli normit ja passitti ravitsemusterapeutille jonka mielestä syön hyvin.
Turvotus lisää kiloja ja jos sulle tulee vaan toi 500g/vko niin ei se ole mitään vielä :D
Itsellä viimeviikolla näytti neuvolan vaaka 1150g/vko että näin :)
Syön herkkuja, pienen määrän karkkia, kerran viikossa. En muuta. Pasta ja riisi olivat keitettyjä. Kalapuikot pitäisi vaihtaa paneroimattomaan. Murot eivät ole sokerihuurrettuja, niitä olen ottanut n. 1,5 dl. Tuntuu että vähemmällä ravintomäärällä en pärjää, nytkin olen nälkäinen koko ajan.