2 sektiota, nyt lääkäri painostaa alatiesynnytykseen :(
Sektioiden syinä mm. ahdas lantio(on todettu röntgenkuvissa!) ja monta muuta ongelmaa, mutta nyt ulkomaalaistaustainen lääkäri haluaisi minun synnyttävän alakautta kolmannen lapseni... Olisi halunnut perua minulta kokonaan ensiviikkoisen synntystapa-arvion, mutta sanoi puhelun lopuksi, että saanhan minä sen sektion, jos ihan välttämättä haluan :O
Kuulostaa kummalta, koska muut lääkärit (3) ovat olleet sitä mieltä, että en voi enää synnyttää alakautta, mm. arpien heikkouden takia. Jännittää ihan pirusti mennä sinne synnytystapa-arvioon, jos siellä on se sektiovastainen lääkäri...
Kommentit (9)
minulla on ahdas lantio ja kaksi sektiota takana, ja leikkaava kirurgi kielsi jatkossa alatiesynnytykset.
Pidä ehdottomasti pääsi äläkä anna sen typeryksen päättää puolestasi. EI se lekuri ole siinä riskissä kuolla verenvuotoon tai lapsi saada aivovamman tai kuolla synnytykseen! Sano suoraan mielipiteesi asiasta ja uhkaa tehdä valitus.
se on ihan toimintaohje tässä maassa, että kahden sektion jälkeen ei voi synnyttää enää alakautta. Vaikak mullakin todettiin kohdun tilanne tosi hyväksi ultralla (ja vahvistus saatiin sektiossa, että hyvin olisi kohtu kestänyt) lekuri totesi itse että missään tapauksessa hän ei olisi lähtenyt leikkimään kohtalon kanssa.
Saakos kysyä miten pitkiä olette ja paljon painatte noin niinkuin ennen raskautta?
Itsellä on aika kapoinen lantio ollut aina eikä tuota persettä ole tullut vaikka äitini hieman on leveä lantioisempi.
Epäilen ettei lapsi minulla mahdu syntymään alakautta juuri tämän takia. Tosin saan ensiviikolla siitä tiedon kun mittaavat lantioni ja vauvan pään sun muuta siellä synnytystapa arvioinnissa..
Ihan käsittämätöntä. Minulla takana kaksi sektiota suurikokoisten vauvojen takia. Kolmas lapsi oli synnytystapa-arviossa jopa normaalia pienikokoisempi, mutta silti lääkärille oli selvää että sektio tulee nytkin sillä komplikaatioiden riski on suuri kun kohdussa on jo kaksi "heikkoa" kohtaa jotka ei välttämättä kestä supistuksia.
Mä yritin synnyttää esikoista yli vuorokauden, jonka jälkeen lapsi syntyi sektiolla. Toisen kanssa kävin röntgenissä ja totesivat ahtaan lantion ja selkäranka menee niin notkolle, että lapsen pää jää jumiin sinne. Joten päädyttiin sektioon. Tosin pari päivää ennnen suunniteltua aikaa tuli lapsivesi, joten aikaistettiin sektio. Silloin päivystävä lääkäri yritti, että jos kuitenkin yritetään alakautta, mutta en suostunut. Kätilö oli samaa mieltä, että ehdottomasti sektio.
Ja muuten pituudella ja painolla, eikä perseen leveydellä ole mitään tekemistä lantion leveyden tai kapeuden kanssa.
Kuten tuossa yllä jo todettiinkin, ei kropan "ulkomitoilla" todella ole mitään tekemistä lantion luuston sisämittojen kanssa. Isollakin ihmisellä voi olla liian pieni lantion sisämitta ja pienellä ihan riittävä.
ja vaadi se sektio.
Serkkun lantio todettiin ahtaaksi synnytystapa-arviossa ja arvion tehnyt lääkäri suositteli sektiota. Toinen lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että lapsi mahtuu hyvin syntymään eikä suostunut sektioon.
Serkkuni ei osannut sektiota vaatia ja synnytti lapsen alakautta. Jumiin jäänyt vauva kiskottiin pihdeillä ulos ja siinä rytäkässä hänen solisluunsa murtui ja eikä käsi jostain syystä koskaan kuntoutunut täysin. Vauva kärsi myös hapenpuutteesta ja vammautui pysyvästi. Nyt hän on jo aikuinen mutta ei kykene itsenäiseen elämään :(
Serkulleni luvattiin että seuraavalla kerralla saa automaattisesti sektion , mutta lapsi jäi ainoaksi.
Tuli semmonen olo, että en varmastikaan anna periksi sille lääkärille! Kyllähän minua vähän harmittaakin, kun olisin halunnut kokea synnytyksen, mutta en uskalla ottaa sitä riskiä, että lapset jäävät äidittömiksi, vain kokemisen halun vuoksi. Eihän sektiokaan vaaraton ole, mutta minun kohdalla varmasti turvallsin vaihtoehto.
T. Ap
Älä suostu synnyttämään alakautta,jos sinulla on todettu ahdas lantio!
Tutulle kävi niin,että eka lapsi syntyi sektiolla ahtaan lantion takia,mutta toinen lapsi syntyi alakautta ja vammautui pahasti hapenpuutteen takia:(
En halua pelotella,mutta riski on suuri!Pidä puolesi ja vaadi sektio!