Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varokaa jos on asiaa toiselle lokerolle päiväkodissa

Vierailija
14.01.2010 |

Tänään päiväkotiin viedessä hoitaja tuli kuulustelemaan mua, miksi minut on nähty toisen lokeron luona kun mun lapsen. Näillä sanoin siis tarkalleen. Olin ensin aamutokkurassa ihan että häh? Sitten muistin, että kävin eilen laittamassa yhdelle äidille lapun lokeroonsa (kun en oo nähnyt ja mulla ei oo hänen puh. nroaan, hänellä on kyllä mun). Siihen sitten tyytyi.

Minusta mua epäiltiin varkaaksi tms. En tiedä, onko joltakin hävinnyt jotain, ei meiltä, enkä ole kuullut että muiltakaan.

Muistin bussissa, että olen myöskin käynyt alkuviikosta palauttamassa meidän lokeroon tulleet hanskat erään muun lapsen lokeroon (niissä oli nimi) ja siinä lokerossa oli selvä kutsukirje, jota katsoin (siis kuorta, en avannut). Syy se, että tiedän, että yhden päiväkotilapsen synttärit ovat nyt viikonloppuna. Tyttöäni ollaan sinne oltu kutsumassa, mutta näemmä ei kutsuttu. Mua siis harmitti hänen puolestaan.

Pitääkö mun nyt tunnustaa tämäkin synti, kun meen iltapäivällä hakemaan :-(.

Ja olen ihan 100 % varmasti joskkus katsonut jonkun haalaria, jos on olut kivan näköinen, minkä merkkinen on, siis koskenut toisen vaatteeseen. En tosin ihan viime aikoina.

Pitääkö mun myös pyytää lupa, kun oman lapseni synttärit tulevat, että saan laittaa kutsut vieraisiin lokeroihin?

Miltä teistä tuntuisi tämä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä enää laita niitä eksyneitä tavaroita mihinkään oikeisiin lokeroihin. Olkoot paikoillaan aamuun tai laitan siihen penkille, löytäköön jos löytää.

Jos joku muu laittaisi mun lapsen hanskat mun lokeroon, olisin vaan tyytyväinen. Ja saa katsoa, jos tykkää haalaristaan, minkä merkkinen se on. Mitään salaisuuksia siellä lokerossa ei ole.

Meillä ei oo sisällä ketään, kun käyn, max. joku muu vanhempi, joskus siivooja. Ryhmät on pihalla klo 16 kun tuun. Aamulla toki on.

En tiedä, kuka sen mun lapun tai hanskojen laiton näki, joku muu hoitaja tai siivooja. En muista oliko siellä muita missään.

ap

Kyllä minäkin laitan oman lapsen lokeroon eksyneet väärät tavarat oikeisiin lokeroihin. Mihinkään löytötavaralaatikkoon en todella laittaisi, se pursuuaa jo muutenkin tavaroita, joita kukaan ei ole tunnistanut omakseen (ehkä naapuriryhmistä kadonneita ja varastetuiksi luultuja?)

mutta senkin voi tehdä aika näkyvästi ja niin, että eteisessä on hoitaja paikalla.

Siis kysyn hoitajalta: "hei, meille on eksynyt Tanelin tumput, missä on Tanelin lokero, niin palautan nämä?"

Tai: "sopiiko, että laitan synttärikutsut lokeroihin?"

Ymmärrän, että ap ei ole tullut tuota ajatelleeksi ja on hiukan loukkaantunutkin turhasta epäilystä. Mutta ei se ole kovin turha noin päiväkodin kannalta, koska tavaraa tosiaan häviää ja KOSKA ne lokerot tosiaan on täynnä vieraiden IHMISTEN (niitä lapsekin ovat ;-)) yksityistavaraa.

-12-

Vierailija
22/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 on oikeassa: sen kun kohtelette lapsia kuten kohtelisitte ketä tahansa aikuista. Eli ette satu heidän yksityisiin romppeisiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään salaisuuksia siellä lokerossa ei ole. Meillä ei oo sisällä ketään, kun käyn, max. joku muu vanhempi, joskus siivooja. Ryhmät on pihalla klo 16 kun tuun. Aamulla toki on.

Ei siinä ole salaisuuksista kyse. Vaan siitä, että ne ovat yksityisiä tavaroita. Mieti itse, tykkäisitkö, jos työpaikallasi joku ventovieras näpelöisi sinun takkiasi ja kassiasi...

Aamulla minä ainakin tavarat muutenkin palautan, voihan olla, että "Taneli" tarvitsee niitä tumppuja päivän aikana. Ja on ne hyvä palauttaa suoraan lapsen lokeroon, etteivät huku uudelleen. Mutta siis hoitajan nähden. Tai sitten sanon ääneen lapselleni, että "nyt palautan Tanelin tumput, tiedätkö sinä missä on hänen lokeronsa"... niin, että mahdollisesti paikalla muut olevat lapsetkin tajuavat, mitä teen.

Se kun tuppaa olemaan niin, että eteisessä harvoin on täysin yksin ja kaikki salakähmäisyys on epäilyttävää - kun on yksityisomaisuudesta kyse.

-12-

Vierailija
24/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuon, on toki joku hoitaja. Ryhmän huoneessa, eteisessä ei. Itse riisutaan siellä + tavarat lokeroon + pestään kädet. Sitten mennään sinne ryhmän huoneeseen. Siellä hoitaja on muiden aiemmmin tuotujen lasten kanssa.

Illalla ei koskaan hoitajaa sisällä, ovat aina ulkona. Paitsi jos on jotain 20 astetta pakkasta.

Enkä mä nyt sanoisi, että kaivelen jatkuvalla syötöllä muiden lokeroita. Tää viikko on poikkeus, kun oon 2 kertaa ollut ihan asialla jonkun lokeron luona.

Mun mielestä on parempi, etten enää palauta yhtään mitään. Ja jos on kutsuja tai muuta lappua laitettavana, niin koetan muistaa että laitan aamulla ne laput. Olen vaan itse aatellut, että parempi laittaa illalla, kun silloin lapsi itse ei näe niitä ja hukkaa, kun vanhemmat käyvät illalla hakemassa reput ja aamulla tuovat, menee viestit varmemmin perille. Päivällähän he itse käyvät lokerollaan ja huomaavat laput tai kutsut.

ap

Ei sitä hoitajaa tarvitse kaiketi HAKEA. Eikö teillä ole hoitaja vastassa, kun tuotte lapsen päiväkotiin tai haette häntä - koskaan?

Korostan, ettet varmaan tehnytkään mitään epärehellistä, mutta et selvästi näe sitä, miltä se lokeroiden kaivelu saattaa sivullisesta näyttää. Eli sen vuoksi: mahdollisimman avoimesti ja muiden nähden jatkossa.

-12-

Vierailija
25/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monta saman nimistä ja saman tyylistä nimeä päioväkodin lapsilla ja hansakat monesti jonkun muun lokerossa tai meidän lokerossa jonkun muun hanskat.

Hoitajat ei ole naulakoiden lähettyvillä, joten olen itse aina hakenut hanskat. Ei tullut mieleenkään, että tämä olisi jotenkin epäilyttävää.

Vierailija
26/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajalle suoraan, pantavaksi lokeroihin.

Vierailija
27/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen tätä. Mutta on se näemmä.

ap

On monta saman nimistä ja saman tyylistä nimeä päioväkodin lapsilla ja hansakat monesti jonkun muun lokerossa tai meidän lokerossa jonkun muun hanskat.

Hoitajat ei ole naulakoiden lähettyvillä, joten olen itse aina hakenut hanskat. Ei tullut mieleenkään, että tämä olisi jotenkin epäilyttävää.

Vierailija
28/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

just sen takia, että kaikkia ei kutsuta, vältetään asian korostamista. Jollekin tulee aina paha mieli niistä.

Tässä ko. synttärikutsussa oli se juttu, että ko. lapsi on puhunut kuukausia pihalla munkin kuullen, että pääseekö xxxxx (=mu lapsi) hänen synttäreilleen, ne on se ja se päivä. Olen sanonut, että pääsee. Ko. äitikin on aiemmin sanonut, että tuutte sitten yyyyyy:n synttäreille tammikuussa. Ja kuoressa luki isolla xxxxx:lle t:yyyyy eli tämä lapsi.

Eli mitä tahansa synttärikutsua en olisi ottanut käteeni, mutta siinä ajattelematta otin tämän tuon edelläolevan takia.

ap

hoitajalle suoraan, pantavaksi lokeroihin.

Vierailija
29/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne tavarat on yksityisiä ja yksityisasia on myös se, kuka kutsuu kenetkin mihinkin kemuihin.

Pengotko sinä naapurien postilaatitotkin selvittääksesi onko teidän perhettä varmasti kohdeltu tasapuolisesti?

Vierailija
30/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saa päättää, kenet kutsuu. Mutta tämä oli siis syy moiseen rikokseen. En ajatellut asiaa siinä.

En pengo naapureiden posteja, ja miten se tasapuolinen kohtelu tähän kuuluu? En ole vaatinut, että kaikki on kutsuttava tai edes että mun lapsi on kutsuttava. Itse ovat puhuneet, nyt on joku este/syy ettei kutsuttukaan. Ihmettelin, että miksiköhän, kun itse olivat niin kutsumassa päivämäärää myöten.

ap

että ne tavarat on yksityisiä ja yksityisasia on myös se, kuka kutsuu kenetkin mihinkin kemuihin.

Pengotko sinä naapurien postilaatitotkin selvittääksesi onko teidän perhettä varmasti kohdeltu tasapuolisesti?

Vierailija
31/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö oikeasti tajua sitä?

Vierailija
32/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan OT että oletko varma, ettei se teidän kutsu ole hukkunut? Kuulostaa oudolta, kun äitikin puhuu noin kutsumisesta ja ei sitten kutsukaan. Voitko kysäistä?

Vierailija
33/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku raja uteliaisuudella ja toisten kamppeiden penkomisellakin. Tai omatoimisuudella, eiköhän se hoitajan asia ole kadonneet löytää ja löytyneet palauttaa. Ei kyllä ihme jos on kiinnitetty huomiota, tutkimassa toisten haalareita?? Poimimassa käteen toisten kirjekuoria? Ilmeisesti sä et sitten pidä omituisena hiipparina, jos joku sun työpaikalla hiippailee naulakossa tutkimassa takkisi merkkiä, hakee hukkuneita tavaroitaan sun lokerostasi, ja lavaa sun postit läpi?

Vierailija
34/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle voisi niin helposti käydä kuin ap:lle. Olen palauttanut melkein viikottain muiden pipoja ja hanskoja heidän lokeroihin, ja hakenut omiani. Ja aika varmaan olisin ottanut tuossa ap:na tuon kutsukirjeenkin käteen epäuskoisena, jos kerran äitikin on puhunut että tulette sitten jne.

Meilläkään ei hoitajia näy sisällä iltaisin kun hakee.

Varmaan pitää munkin varoa, ettei luulla varkaaksi.

Vierailija
35/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ap näiden hullujen vouhottajien jutut omaan arvoonsa, oikeesti. Ihan normaalia käytöstä on palauttaa hanskat oikeaan lokeroon tai hakea omat jos ne ovat naapurille eksyneet.

Toki JOS henkilökuntaa on näkösällä, niin asiasta mainiten...

mulle voisi niin helposti käydä kuin ap:lle. Olen palauttanut melkein viikottain muiden pipoja ja hanskoja heidän lokeroihin, ja hakenut omiani. Ja aika varmaan olisin ottanut tuossa ap:na tuon kutsukirjeenkin käteen epäuskoisena, jos kerran äitikin on puhunut että tulette sitten jne.

Meilläkään ei hoitajia näy sisällä iltaisin kun hakee.

Varmaan pitää munkin varoa, ettei luulla varkaaksi.

Vierailija
36/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ollut varkaissa tai utelemassa.

Päiväkotiin mennessä näin portilla sitä synttärikutsun lähettäjän äitiä ja hän kysyi, olemmeko tulossa. Sanoin, ettei lokerossa ollut kutsua, ja äiti oli hämmästynyt. Meidän kutsu on siis hukassa. Mutta synttäreille mennään. En itse olisi kysynyt, koska tosiaan aattelin, että siihen tuli joku lapsilukuraja vastaan tms. ettei voikaan kutsua kaikkia, ketä on ajateltu.

Ja meiltä oli yksi hanska (nimetty) kadonnut. Toinen oli kuraeteisessä asti, toista ei näkynyt. (Meillä on 2 hanskat mukana aina, joten lapsella oli ulkona jotkut hanskat kädessä kyllä.)

En uskaltanut aamuisen jälkeen ruveta hakemaan itse, joten menin hanskan ja repun kanssa ulos, ja annoin hoitajalle (eri kuin aamulla) hanskan ja sanoin, että tämmöinen toinen on hävinnyt, ja en uskalla hakea sitä, kun aamulla jo epäiltiin varkaaksi, kun olen käynyt väärällä lokerolla palauttamassa jonkun muun hanskoja ja viemässä lapun toiselle äidille. Sanoin siitä synttärikutsustakin ja miksi koskin siihen (olin jo nähnyt sitä toista äitiä).

Toinen hoitaja sanoi, että höpö höpö, ja jos se x hoitaja sanoi noin mulle aamulla, niin ei oo mikään päiväkodin kanta. Keskenään olivat kuulemma puhuneet vain, että onko meiltä joku hukkunut ja sitä piti kysyä.

Kysyin onko tuolta päiväkodista varastettu jotain. Hoitaja sanoi että ei hänen tietääkseen ole varastettu eikä mikään ole kadonnut lopullisesti, että joskus on joku epähuomiossa ottanut jonkun muun hanskat tai jonkun muun vaatteen ja palauttanut seuraavana päivänä.

Ja saa kuulemma palauttaa väärään lokeroon tulleet tavarat ja hakea omiaan itse, jos ehtii. Mutta jätin nyt hoitajan tehtäväksi. Ja taidan jatkossakin antaa varmuuden vuoksi.

ap

Vierailija
37/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toinen hoitaja sanoi, että höpö höpö, ja jos se x hoitaja sanoi noin mulle aamulla, niin ei oo mikään päiväkodin kanta. Keskenään olivat kuulemma puhuneet vain, että onko meiltä joku hukkunut ja sitä piti kysyä."

Ehkä toi "varkaaksi"-epäily on tosiaan vain sun tulkinta. Hoitaja kysyi, kun aidosti halusi tietää, miksi kävit lokerolla. Halusi ehkä tietää, etsitkö jotain. Muotoili kysymyksensä vain tökerösti. Ei varmaan tarkoittanut loukata? Kaikki ei oo lahjakkaita puhumaan.

Mutta siitä lokerolla käymisestä. En itse tykkää, että lapsen papereita tai vaatteita käytäis hipelöimässä. Itsellä kaksi erityislasta, jotka eivät kykene kertomaan asioita normaalisti. Meille kulkee lokeroden kautta monenlaisia viestejä päiväkodista, ja ovat kirjekuorissa. Ei olisi kiva ajatus, että viestit päätyisivät toisten vanhempien käsiin.

Toinen lapseni on erittäin allerginen. Jo allergeenin koskettaessa iho reagoi. Ei siis kiva, jos joku menee koskettelemaan hänen vaatteitaan :(

Jos lapseni lokerossa on muiden vaatteita, laitan ne näkyvästi pöydälle. Ei ole minun tehtäväni selvittää kenen ne ovat. Vanhempi huomaa ne pöydältä tai tädit laittakoon oikeisiin lokeroihin.

Verratkaa lokeroita ja työpaikan pukukaappeja. Menisitkö työkaverin kaapille?

Vierailija
38/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyi, miksi minut on nähty toisen lokeron luona kun mun lapsen. Näillä sanoin siis ihan tarkalleen. Ei hymyillyt, oli kuulustelufiilis, ei sanonut, että onko teillä joku hukassa, haitko jotain teidän tavaraa tms.

Mä en tosiaan mitään "virallisia" kirjeitä tai muita lippulappusia katsoisi. Ainoastaan tämä kirjailtu synttärikutsu muuten melkein tyhjässä lokerossa pisti silmään. Meillä ei kyllä ole erityislapsia ryhmässä.

Jos kukaan ei saa koskea sinun lapsesi vaatteisiin, niin miten hoitajat voivat auttaa pukemisessa? Enkä mä niitä vaatteita hiplaa. Jos siirrän hanskat pois meidän lokerosta, onko se hiplaamista?

Meillä ei siinä haalarieteisessä ole pöytää tms. vaan rivi lokeroita kumminkin puolin käytävää ja penkki niissä kiinni. Joten ainut paikka on joko heittää lattialle tai sille penkille.

Aikuisissa on se ero, että jokainen itse hakee omat takkinsa ym. ja tietää mihin on jättänyt, tai jos ei tiedä, niin siinäpä kärsii. Lapsi voi laittaa ihan mihin sattuu ja kun ei ole sillä lailla vielä täysi toimija, niin erehdyksiä sattuu. Ja vanhempien pitää niitä yrittää saada takaisin, ettei tarvisi joka viikko ostaa uusia hanskoja.

Jos omat lapaseni olisivat kadonneet töissä, niin jos ei näkyisi missään, laittaisin lapun tyyliin mustat lapaset joissa kukkakirjailu ovat hukassa, ovat x:n, palautatko jos löydät. Töissä meillä ei oo lukittu lokero, vaan naulakko, enkä jätä sinne mitäään laukkuja, lompakkoja tai edes avaimia taskuun. Olen ollut tuolla 7 v, ei oo ikinä kadonnut mitään.

ap

Vierailija
39/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kukaan ei saa koskea sinun lapsesi vaatteisiin, niin miten hoitajat voivat auttaa pukemisessa?"

Idea on siinä, että vältetään ylimääräistä kosketusta. Toisaalta hoitajat pesevät käsiään useammin hoitaessaan vaikeasti allergisia eivätkä käytä töissä esim. käsivoiteita, joille lapsi allerginen. Päiväkotiin satunnaisesti tuleva aikuinen voi olla vaikka syönyt pullaa niillä sormillaan tai silittänyt kissaa/koiraa eikä pese käsiään ennen kuin hipelöi lapseni vaatteita. Erittäin allergisen lapsen kohdalla hoitajat huolehtivat, että vaatteet eivät eksy vääriin lokeroihin.

Ja mitä tohon tulkintaan tulee. Mä olisin saattanut kysyä yhtä tökerösti. En oo kovin lahjakas tuollaisissa tilanteissa. Silti ei olisi tarkoitus epäillä "varkautta".

Vierailija
40/44 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk:n tuulikaapissa oli hyllyllä lasten monoja kuivumassa, ja minä nostelin niitä ja katsoin monojen pohjia. Nimittäin siksi että kuulin vasta että monojen pohjakuvioinnissa on eroja (SNS ja NNN), en ollut sitä aiemmin tajunnut. Ja halusin ihan konkreettisesti nähdä sen eron. En tajunnutkaan että kajosin törkeästi jonkun yksityisomaisuuteen ja että joku saattaisi luulla minun aikovan varastaa monoja (oman lapseni monot tosin ovat aivan uudet, joten en kaipaa uusia).

Ja vaihdoin muuten rukkasetkin tänään päikseen, kun minun lapseni ja toisen tytön rukkaset olivat menneet ristiin kun oli laitettu kuivauskaapista lokeroon. Olisi kai pitänyt pyytää hoitaa apuun, tosin olisivat luultavasti ihmetelleet miksi tarvitsen apua kun selvästi luki kenen hanskat ovat lapseni lokerossa ja näin lapseni hanskat sen toisen lapsen lokerossa.

Kyllä minusta edelleen pitää luottaa ihmisten hyväntahtoisuuteen eikä heti epäillä epärehelliseksi. Tai ehkä täällä Pirkanmaalla vielä luotetaan ihmisiin toisin kuin jossain pk-seudulla.