Kokemuksia synnytyksen käynnistyksestä Cytotec tabletilla?
Ilmeisesti käynnistys edessä, Cytotecilla kohdunsuulle laitettuna. Alkutilanne: sormelle auki, kanava jäljellä 2,5cm. Tyksissä käynnistävät.
Kommentit (46)
Lisääkin saa laittaa, on mukavaa lukea kokemuksia niin tietää edes vähän mitä odottaa :)
oli että kaikki paikat vielä kiinni.
lääkkeestä synnytykseen 7 tuntia.
Kolmeen tuntiin ei tapahtunut mitään, sitten alkoi supistukset ja lapsi syntyi 1,5 tunnissa.
annettiin 3 kertaa kohdun suulle. Eli aamulla aloitettiin ja seuraavana aamuna vauva syntyi.
2. synnytys ja alkutilanne: kohdunsuu täysin kiinni ja kanavaa jäljellä, rv39+4, ei ainoatakaan supistusta koko raskauden aikana. Illansuussa laitettiin 1/4 tablettia kohdunsuulle ja säännölliset supistukset käynnistyivät heti. Vauva rinnalla 5 tunnin kuluttua.
Molemmilla kerroilla oli n.sormelle auki ja kaulaa vähän jäljellä. Ekalla kerralla laittoivat 5 kertaa kohdusuulle eikä kovin paljoa tapahtunnut. Aloittivat perjantai iltana ja lopulta puhkaisivat kalvot ja laittoivat tipan sunnuntaina päivällä ja lapsi syntyi maanantaina ammuna imukupilla. Oli erittäin kipeä ja tuskainen synnytys ja jäi todella huono maku koko touhusta.
Tokan kannssa toisen murusen jälkeen meni vedet ja alkoivat tiheät supistukset. Itse odotin koko ajan niitä oikeita tajunnan vieviä supistuksia ja luulin ettei kunnolla vielä supistele, kunnes sitten kätilö osastolla teki tutkimuksen ja olikn 5cm auki. Siitä sitten päätettin saliin lähteä ja pyörätuolilla juoksujalkaa sitten vietiinkin. Supisteli lähes koko ajan, mutta ei niin kovin kipeästi, oli ainoataan vaikea istua heilumatta tai kävellä. Salissa olinkin sitten 8cm auki ja kun lievitystä pyysin niin mitään muuta kuin ilokaasua en ehtinnyt samaan kun loputkin aukesi niin nopeasti. Ensimmäisistä supistuksista meni alle neljä tuntia kun lapsi syntyi. Oli aivan erilainen kokemus vaikka ilman puudutuksia jäinkin kuin ensimmäinen ja jäi hyvä mieli=)
Lisääkin saa laittaa, on mukavaa lukea kokemuksia niin tietää edes vähän mitä odottaa :)
Sitähän sä et tiedä, miten itsesi kohdalla käy.
Kun olin sektiossa kolmannesta lapsestamme ja ennen sektiota siis osastolla makuutettiin kolme päivää niin huonetoverilla oli käynnistys meneillään.
Kolme päivää sai cytotecit aamulla, päivällä ja illalla ja kolmannen päivän jälkeen lähti kotiin viettään välipäivää. Sitten taas osastolle. Kun olin sektioni jälkeen 3. päivänä pystyssä käytävällä, tuo tuore äiti tuöli vastaan vauva käsivarrellaan. Oli myös sektioitu edellisenä päivänä kuuden päivän käynnistelyn jälkeen.
käynnistyminen ihan hemmetin kauan. Tosin alettiin käynnistää rv38, joten vauva ei ollut aikonutkaan tulla vielä ulos. Aloitettiin keskiviikkona päivällä ja siitä sitten eteenpäin Cytotec 3 x päivässä, kunnes lauantaina päästiin puhkasemaan kalvot ja vauva syntyi vähän ennen puolta yötä. Eli Cytoteciä laitettiin kaiken kaikkiaan 7-8 kertaa.
Rv oli 38 jotakin, mulla oli raskaushepatoosi ja vauvan koko arvioitiin "keskivertoa suuremmaksi", joten siksi käskettiin käynnistykseen. Menin osastolle tiistaiaamuna, ekan murusen sain puolenpäivän tienoilla. Ei mitään reaktiota. Illalla tuli toinen, tunnin ajan pieniä supistuksia, sitten loppui. Keskiviikkona aamulla kolmas murunen, tuli rajummat supistukset, joten lääkäri päätti, ettei laiteta enempää tänään. Supistukset kesti iltapäivään asti, sitten laantuivat. Torstaiaamulla supistuskäyrä paljasti, että mulla on supistuksia, joita en tunne ollenkaan, joten murusta ei laitettu. Lääkäri tutki ja sanoi, että mikäli supistukset laantuvat, illalla voidaan laittaa taas uusi murunen. No, laantuivat ja laitettiin murunen, tuli vähän supistuksia mutta loppuivat yön aikana. Perjantaiaamuna lääkäri tutki taas, ja totesi, että kappas, sullahan on synttärit. Meehän niiden kunniaksi pariksi päiväksi kotiin odottelee, tuu sitten taas tiistaiaamuna kello kahdeksan niin jatketaan sitten. Hän arveli, että pelkästään se odottelu ja siitä hermoilu/stressaaminen saattavat vaikuttaa negatiivisesti, ja hänestä oli parempi pitää pari välipäivää ja antaa paikkojen kypsytellä itsestään. Tein työtä käskettyä, menin kotiin ja kirosin hiljaa mielessäni, kun en vieläkään saanut sitä minivalasta pois mun pissarakkoni päältä.
Tiistaiaamuna palasin sitten vähän jälkeen kahdeksan tuonne osastolle, mutta synnytyssalin kautta ja vauva kainalossa. Edellisenä iltana pakatessani sairaalakassia valmiiksi lapsivedet solahtivat suoraan tuohon kassiin, minä fiksuna tyttönä kun seisoin jalat harallaan kassi jalkojen välissä ja mietin, mitähän muuta sitä ottaisi mukaan. Enpä ottanut sitten niitä kamppeita :) Mulla siis kirjattiin papereihin, että käynnistysyritys ei onnistunut.
puolen päivän aikaan lisättiin toinen murunen ja iltapäivällä kolmas. Sen jälkeen lähti käyntiin. Vedet olivat menneet jo edellisenä päivänä, siksi siis käynnistys. Synnytyssalissa vielä menoa vauhditettiin oksitosiinilla, mutta siitä en tiennyt itse mitään, kun epiduraalin avulla köllöttelin puolihorroksessa ja mietin, että on tää helppoa... Havahduin, kun rupesi ponnistuttamaan ja ponnistin tunnin verran, ennen kuin lapsi syntyi. Ensimmäisestä Cytotec-murusesta meni syntymään meni aikaa n. 15 tuntia. Käynnistyksestä huolimatta synnytys oli helppo ja mukava kokemus. :)
ja vauva oli ulkona reilun vuorokauden kuluttua. Ennen käynnistystä olin kolme senttiä auki.
Mulla yritettiin käynnistää cytotecillä..eka päivänä sain 3kpl 50mg cytoteciä neljän tunnin välein -> ei mitään tehoa! Toisena päivänä sain 3kpl 100mg cytoteciä neljän tunnin välein nekin -> viimesen tabletin jälkeen supisteli viiden minuutin välein 4tuntia (tabletin vaikutusajan) ja sitten loppui kun sienään.! luultavasti ylihuomenna uudelleen käynnistys edessä!!! Toivottavasti laittavat ballongin...siitä todella hyviä kokemuksia :)
ei poikennut muista synnytyksistä, oli yhtä nopea kuin aikaisemmatkin ja helppo, joskin tietenkin aika kivulias kun kaikki kävi niin nopeasti eikä mitään puudutuksia (tälläkään kertaa) ehditty antamaan.
Käynnistyksen syy oli hepatoosi, käynnistettiin viikolla 38 ja suun kautta annettiin.
Cytotek on kielletty ruotsissa ja on siitä varoitetaan monessa maassa. Cytotek aiheuttaa ylimääräisiä kipuja, hirveitä verenvuotoja ja vaaraa lapselle. Suomalaiset lääkärit eivät tiedä eikä osaa mitään, suomen lääkeyritykset maksavat rahaa/matkoja ym lahjoituksia että suosittelevat ja käyttävät surkeita lääkkeitä. Esim. moni rokotus joka annetaan pienille lapsille suomessa ei anneta ulkomailla. Sen lisäksi ulkomaalaiset ovat miettineet miksi suomessa kuolee poikkeuksellisen paljon potilaita...
potilaista, ainakin äitien ja vauvojen kuolleisuus synnytyksissä on varsin pientä.
Mutta sinänsä noissa synnytyksissä täällä on kyllä vähän eri käytännöt kuin monissa muissa maissa, jotenkin tuntuu että enemmän käytetään esim. keinotekoisia käynnistyksiä ja toisaalta kipulääkkeiden kanssa pihdataan enemmän kuin vaikka eteläisemmässä Euroopassa. Episiotomioita on myös moneen maahan verrattuna aika paljon.
Mulla yksi synnytys Suomessa ja yksi Espanjassa, ja jos vielä lapsia tulee lisään niin Suomessa en halua synnyttää kyllä enää - vaikka oli siinä tietty huonoa tuuriakin ehkä, täällä ensin käynnistys joka johti hirvittäviin taukoamattomiin supistuksiin, sitten kipulääkkeiden pihtailua, pahat repeämät. Espanjassa odoteltiin rauhassa luonnokäynnistymistä vaikka yliaikaa, kipulääkettä sai ihan synnytyksen alusta jopa loppuvaiheisiin joissa Suomessa minulle väitettiin ettei voi enää antaa mitään, ja en revennyt ilmeisesti osin koska kunnon kipulääkkeissä ei tullut pakkomiellettä rynkiä vauhdilla ulos sitä kivun aiheuttajaa sieltä vaan rauhassa voi ponnistella hitaasti.
tää olikin aika vanha ketju. Toivottavasti ap:n vauva on jo syntynyt :)
mulle kamala myrkky! ekan anoksen jälkeen supistukset alkoi kivuliaina ilman taukoja 7 tunnin kuluttua. vauva kärsi hapenpuutteesta, synnytys kaoottista kun en tuskilta pystynyt keskittymään muuhun kuin selviämiseen. lopulta tehtiin sectio. hirveä aine!
mulle kamala myrkky! ekan anoksen jälkeen supistukset alkoi kivuliaina ilman taukoja 7 tunnin kuluttua. vauva kärsi hapenpuutteesta, synnytys kaoottista kun en tuskilta pystynyt keskittymään muuhun kuin selviämiseen. lopulta tehtiin sectio. hirveä aine!
mulla lähti pikkuhiljaa lapsivesi eli jouduttiin käynnistämään. Supistukset olivat aivan sairaita, ei tietoakaan mistään väleistä vaan seuraava alkoi kun edellinen loppui. Ei kivunhoitoa, lopuksi kyllä epi joka vei kivut. 15 tuntia huusin kuin eläin. Sairasta touhua. Mulla on aina hyvä vaste lääkkeisiin ja siksi tuokin noin hirvittävällä tavalla vaikutti. En usko tuossa synnytyksessä olleen mitään luonnollista, ainoastaan ponnistus ilman kivunlievityksiä tuntui jotenkin normaalilta. Nyt toinen odottaa syntymistään ja haluaisin tietää miltä normaali synnytys tuntuu ja normaalit supistukset! Sitä myrkkyä en enää suuhuni laita!!
sormelle oli auki,paikat pehmeät ja kanavaa 2cm jäljellä. lääkäri arveli että kestää n. vuorokauden jotta synnytys lähtee käyntiiä,mutta kuinkas kävikään: kuudelta illalla laitettiin eka tabu ja säännölliset supparit alkoivat 9 aikaan illalla ja lapsi oli syntynyt 2 aikaan yöllä. eli ensimmäisestä tabusta lähti käyntiin ja vauva oli ulkona n.8 tuntia sen jälkeen :)