Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tunnistan suomalaisen ulkomailla?

Vierailija
12.01.2010 |

Olen asunut ulkomailla nyt kaksi vuotta enka ole viela tavannut ketaan toista suomalaista. Miten suomalaisen tunnistaa kotimaa ulkopuolella? Pukeudutteko jotenkin niin etta siita pystyisi paattelemaan, tai puhutteko suomea kovalla aanella?

Ei silla ettako minulla mikaan hirvea tarve on tavata ketaan toista suomalaista mutta vahan outoa olla aina se yksi (ainoa) suomalainen. Ja siis tosiaankaan en ole muita tietoisesti tavannut. Olen asunut nama kaksi vuotta USA:ssa ja Saksassa. Tosin olen aina tallainen soluttautuja etta mita vahemman musta itsestani huokuu ulkkarilaisuus sen parempi omasta mielesta.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työskenneltiin ulkomailla ja tultiin lomalle Suomeen, jo lentokentällä lähtömaassa arvasi, että jaahas on sitten finskin kone lähdössä... :D

Toki on suomalaisissakin tyylikkäitä ja laitettuja, mutta aika yleisesti pulleroita, huonosti pukeutuvia.

Vierailija
2/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 4 eri tyyppiä. Nykyään erottuvin suomalainen ihmistyyppi on uusimaalainen eli idän ja lännen hybridi. Sitten erikseen kaksi tyyppiä: karjalaiset idässä ja ruotsalaista perua olevat pohjanmaalaiset hurrit.

Saamelaisia voidaan pitää alkuperäisinä suomalaisina, mutta ovat kyllä ihan oma ryhmänsä eikä heidän piirteitä näy uusimaalaisissa. ilmeisesti viihtyvät keskenään sielä LAPISSA. Idässä on piirteitä venäläisistä ja saamelaisista, ovat silti omaa lukuaan. Toisin kuin nämä pohjanmaalaiset jotka muistuttavat identtisesti ruotsalaisia.

Jos pitäisi kuvailla suomalaista siis sitä tyypillisintä "hybridiä" niin kömpelö, epävarma pohjoisruotsalainen olisi varmasti osuvin kuvaus suomalaisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmaa, hieman eksyksissä, valjuissa silmissä eksynyt ja pälyilevä katse, itsestään epävarma ja kutne jotkut jo huomauttivatkin: anteeksipyytävä olemus. Joskus myös epäluuloinen ja varautunut.

Vierailija
4/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kananpersetukasta, epävarmasta katseesta, hymyilemttömyydestä.

Miehet: Ohuista, vaaleista hiuksista, tummansinisestä puvun väristä ja kalpeudesta.

Vierailija
5/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sellainen "anteeksi maalaisuuteni" olemus: kävellään takapuoli pitkällä ja jalkaterät sisäänpäin käännettynä, pyöritellään päätä ja pidetään suuta auki ja töllistellään ympärilleen.

Kohteliaat elkeet ja fraasit ovat tuntemattomia, eli ei pyydetä anteeksi jos pitää ohittaa toinen, ei sanota "please" eikä jätetä tippiä.

Lisäksi kirveellä veistetty naama.

Vierailija
6/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät muuten olisi noloja mutta tämä itsensä vähättely tekee heistä sellaisia.

ole mitään hyvää teidän mielestä kun kaikki on niin negatiivisia juttuja mistä tunnistaa? ja itse olen asunut ulkomailla suurimman osan elämästäni niin en kyllä heti kaikkia ohut hiuksisia suomalaisiksi arvioi..ja kyllä suomalaisetkin osaa olla tyylikkäitä ja laitettuja:)

Vierailija
7/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan että mulla ei koskaan ole Kalevala koruja tai Marimekon vaatteita, mutta olen vain niin niin suomalaisen näköinen. Vaaleat lättänät hiukset ja kalpea iho, vaikka mitä tekisi. Ja siniset silmät ja suomalaiset naamanpiirteet.

Kieli on tietenkin se mistä tunnistaa parhaiten, mutta ei kaikilla alueilla suomalaisia edes paljon ole.

Vierailija
8/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovia työmiehiä, mutta valitetaan vielä kovemmin.

Ahkeruus:

Painetaan duunia vaikka terveys ei kestä.

Otetaan vähän viinaa kun terveys.. Sitten valitetaan lisää.

Sosiaalisuus:

Uhotaan paljon, mutta kun asianosainen tulee selvittelemään tilannetta kasvotusten jäädytään tuppisuuksi. Kun asianosainen menee pois niin lyödään sitä sitten taksijonossa yllättäen kostoksi, kun itsetuntoa loukattiin.

Kun ollaan eksyksissä niin apua ei kysytä koska sehän on kasvojen menetys ja nolous.

Pukeutuminen:

Vaimot pukee miehet, lapset ja koirat. Vaimo itse pukeutuu miten sattuu ja se näkyy.

Kielitaito:

Ei ole. Tai no Runebergin törtty

Piheys:

Valitetaan kovaan ääneen kaupassa kuinka kallista on. Silti ostetaan ja kotona kirotaan kuinka kallista oli.

Ulkoiset tuntomerkit ovat:

Keskimahalihavuus. Kaljuus miehillä ja joskus naisilla. Kohtuuttoman suuri kallo hartijoihin nähden. Perunanenä suurilla ihohuokosilla. Suu on viiru ja sitä käytetään lähinnä syömiseen.

Silmät ovat pienet rusinat tai viirut painavien luomien syystä.

Kasvojen lihaksisto on muotoitunut ainaiseen valitukseen, mökötykseen ja hymyillessäkin kasvot palautuvat johonkin hymyyn muistuttavaan. Normaalisti kasvot roikkuvat.

Minnä olen sukujuuriltani aivan muuta. Isäni on saksalainen ja äitini norjalainen. Normaalisti en mainitse siitä sillä se aiheuttaa kateutta suomalaisissa.

Vierailija
9/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnistavansa suomalaiset kengistä. Kellään muulla kansakunnalla ei kuulemma ole niin huonosti hoidettuja kenkiä! Ja etenkin suomalaismiesten harmaat Driversit aiheuttivat paljon naurunpyrskähdyksiä.

Toinen asia mikä paljasti meikäläiset, oli täälläkin jo mainittu maha pystyssä töllisteleminen. Jäädään niille sijoilleen vaikka keskelle vilkkainta risteystä ja ihmetellään sydämen kyllyydestä. Viis siitä, että ruuhka takanamme kasvaa....

Vierailija
10/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi multa on kysytty monesti olenko masentunut. Vastaan että en, vaan mä olen suomalainen.

Vierailija
11/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuimme autossa liikenneruuhkassa täällä Irlannissa. Olin uppoutunut kännykkäni räpläämiseen, kun mieheni yhtäkkiä käski katsomaan äkkiä ikkunasta ulos: Suomalaisia näkyvissä!

Minä vähän ärsyyntyneenä kännykänroplaamisen keskeyttämisestä kysyin kypsänä, että mistäs muka sinä tiedät, että ovat suomalaisia. Mies käski itse katsomaan. Ja kas. Liikennevaloissa seisoi kaksi vaaleaa, tukevahkoa naista, raidat lyhyissä hiuksissa, marimekon laukut olalla ja Hulkkos-rillit silmillä räpläämässä kännyköitään ja odottamassa kiltisti jalkakulkijoiden valon vaihtumista vihreäksi, sillä välin, kun noin 50 paikallista ylitti katua punaisista piittaamatta.

Vierailija
12/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo tarkoitettu kenellekään loukkaukseksi, mutta olen silti eri mieltä monesta kohdasta, tai oikeastaan sanoisin, että te kuvailette nyt enimmäkseen keski-ikäistä ja/tai alemman koulutustason ihmisiä.

Esim. suomalaisten kielitaitoa, etenkin englannin kielen taitoa, pidetään yleensä aika hyvänä. Oletteko koskaan yrittäneet pärjätä vaikkapa Saksassatai Italiassa englannilla? Aivan, sehän on usein aika hankalaa (jos nyt ajatellaan esim. ravintolassa käyntiä). Suomessa taas useimmat asiakaspalveluammateissa olevat puhuvat englantia. Jos nyt otetaan vaikka esimerkiksi minun lapsuudenperheeni, niin kaikki puhuvat englantia (isä ja äiti 50+, isoveli 30+, minä 30+, pikkuveli 18). Mitä ääntämykseen tulee, niin kyllä useimmilla kansoilla on oma aksenttinsa. Oletteko koskaan puhunut englantia esim. ranskalaisen tai japanilaisen kanssa? Molemmilla kansallisuuksilla on usein vahva aksentti.

Vierailija
13/104 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo tarkoitettu kenellekään loukkaukseksi, mutta olen silti eri mieltä monesta kohdasta, tai oikeastaan sanoisin, että te kuvailette nyt enimmäkseen keski-ikäistä ja/tai alemman koulutustason ihmisiä.

Esim. suomalaisten kielitaitoa, etenkin englannin kielen taitoa, pidetään yleensä aika hyvänä. Oletteko koskaan yrittäneet pärjätä vaikkapa Saksassatai Italiassa englannilla? Aivan, sehän on usein aika hankalaa (jos nyt ajatellaan esim. ravintolassa käyntiä). Suomessa taas useimmat asiakaspalveluammateissa olevat puhuvat englantia. Jos nyt otetaan vaikka esimerkiksi minun lapsuudenperheeni, niin kaikki puhuvat englantia (isä ja äiti 50+, isoveli 30+, minä 30+, pikkuveli 18). Mitä ääntämykseen tulee, niin kyllä useimmilla kansoilla on oma aksenttinsa. Oletteko koskaan puhunut englantia esim. ranskalaisen tai japanilaisen kanssa? Molemmilla kansallisuuksilla on usein vahva aksentti.

tuolla alemman koulutustason ihmisillä sitä, ettäkö vain korkeakoulutetut ihmiset olisivat sitä jotain, mutta ollaan me yliopistossa opiskelleetkin suomalaisia...

Vierailija
14/104 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tukka tai tummanruskea

Pituus harvemmin yli 180cm

Laihuus, korkeat poskipäät, oliivin värinen iho ehkä kellertävä joillakin täysin kalpea.

Pieni nenä jossa luonnottoman suuret sieraimet, vinohkot silmät tai kapeat. Harvoin suuret mollosilmät.

Ei rintakarvoitusta kuten skandinaaveilla mutta saattaa esiintyä karvoitusta häntäluun seutumilla, tukeva alavartalo, hoikka ylävartalo. Reidet ja pohkeet vankat, soveltuvat hyvin lumiseen erämaahan.

Läski kertyy reisille ja takamuksille. Ei siis keskivartalolihavuutta kuten skandinaaveilla. Kaljuuntumista ei myöskään esiinny. Paksu hiuskasvu. Voi olla ohutta hiusta. Vanhemmiten harmaantuu.

Tappisormet. Paksut sormet ja lyhyet kovaa kynttä. Käsi näyttää aivan reumaa sairastavalta vaikkei ole.

Pienestä koosta huolimatta suuri kengänkoko. Erittäin tumma iho genitaalialueilla.

Miehillä kapea leuka, ei siis maskuliinisia kasvonpiirteitä kuten skandeilla. Pienpäisyyttä esiintyy paljon. Syntyvyys on hyvä ja tuskaton. Samaa ei voi sanoa suuripäisistä skandinaaveista.

Suomalaisen erottaa helposti katukuvasta.

Eipäs yleistetä.... itse en ainakaan sovi olleenkaan tohon muottiin. pitkät hoikat jalat, ei läski keräännny reisiin ja takamukseen...ei siis tukeva alavartalo olleenkaan! ja plajon muita samanlaisia on...aika harvalla suomalaisella oikeesti paksut jalat...toki niitäkin on, muta on niitä muuallakin yhtä paljon. ja pieniä kengänkokoja on enempi ainaki mun tuttavissa ja muutenkin nuo sun kuvaukset aika naurettavia...et ole tainnu paljo matkustella? suomalaisethan on tilastojenkin mukaan aika pitkiä, välimeren maissa ihmiset lyhkäsempiä!!! että ei paljo osunu oikeesees sun kuvaukset. Ihmiset matkustelkaa enempi ni näätte ettei ne muuallakaa ihmiset mitää kaunottaria oon!!! monet tummat tytötkin on lyhyiä persjalkasia ja iso pyllyisiä!!! ja oikeesti enempi kun suomailaiset...esim turkissa, tunisiassa, kreikassa!

Vierailija
15/104 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein suomalainen on pukeutunut ninjapukuun, joka on musta.

Vierailija
16/104 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vielä lisätä suomalaisen naisen tunnusmerkkeihin huonon ryhdin, niska on pitkällä takana, hartiat kumarassa ja leuka vähän rintaan painuneena, niin että sieltä ylöspäin pälyillessä katseesta tulee vielä anteeksipyytävämpi.

Vierailija
17/104 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten suomalaisen naisen julmuus toista naista kohtaan.

Vierailija
18/104 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ääntämykseen tulee, niin kyllä useimmilla kansoilla on oma aksenttinsa. Oletteko koskaan puhunut englantia esim. ranskalaisen tai japanilaisen kanssa? Molemmilla kansallisuuksilla on usein vahva aksentti.

On on, varsinkin ranskalaiset tuntuvat pitävän aksenttinsa vahvana ihan tarkoituksella, vaikka englanti muuten olisikin moitteetonta. Eikä siinä mitään.

Kyse oli siitä, mistä suomaisen tuntee maailmalla, ja siinä tuttu aksentti on yksi juttu. Suomalaisia on sen verran vähän, että aksentti ei ole kovin tunnettu maailmalla (siis ei-suomalaisten kannalta), minua on puheen takia luultu mm. hollantilaiseksi (ja ulkonäkökin sopisi).

Vierailija
19/104 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuus, korkeat poskipäät, oliivin värinen iho ehkä kellertävä joillakin täysin kalpea.

Pieni nenä jossa luonnottoman suuret sieraimet, vinohkot silmät tai kapeat. Harvoin suuret mollosilmät.

Ei rintakarvoitusta kuten skandinaaveilla mutta saattaa esiintyä karvoitusta häntäluun seutumilla, tukeva alavartalo, hoikka ylävartalo. Reidet ja pohkeet vankat, soveltuvat hyvin lumiseen erämaahan.

Läski kertyy reisille ja takamuksille. Ei siis keskivartalolihavuutta kuten skandinaaveilla. Kaljuuntumista ei myöskään esiinny. Paksu hiuskasvu. Voi olla ohutta hiusta. Vanhemmiten harmaantuu.

Tappisormet. Paksut sormet ja lyhyet kovaa kynttä. Käsi näyttää aivan reumaa sairastavalta vaikkei ole.

Pienestä koosta huolimatta suuri kengänkoko. Erittäin tumma iho genitaalialueilla.

Miehillä kapea leuka, ei siis maskuliinisia kasvonpiirteitä kuten skandeilla. Pienpäisyyttä esiintyy paljon. Syntyvyys on hyvä ja tuskaton. Samaa ei voi sanoa suuripäisistä skandinaaveista.

Eipäs yleistetä.... itse en ainakaan sovi olleenkaan tohon muottiin. pitkät hoikat jalat, ei läski keräännny reisiin ja takamukseen...ei siis tukeva alavartalo olleenkaan! ja plajon muita samanlaisia on...aika harvalla suomalaisella oikeesti paksut jalat...toki niitäkin on, muta on niitä muuallakin yhtä paljon. ja pieniä kengänkokoja on enempi ainaki mun tuttavissa ja muutenkin nuo sun kuvaukset aika naurettavia...et ole tainnu paljo matkustella? suomalaisethan on tilastojenkin mukaan aika pitkiä, välimeren maissa ihmiset lyhkäsempiä!!! että ei paljo osunu oikeesees sun kuvaukset. Ihmiset matkustelkaa enempi ni näätte ettei ne muuallakaa ihmiset mitää kaunottaria oon!!! monet tummat tytötkin on lyhyiä persjalkasia ja iso pyllyisiä!!! ja oikeesti enempi kun suomailaiset...esim turkissa, tunisiassa, kreikassa!

Vierailija
20/104 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä lisäys edelliseen. suomalaiset kyllä tunnistaa ulkomailla, mutta ei aina vaan negatiivisessa mielessä. mun mielestä me osataan siinä mielessä pukeutua ettei kuljeta liian avoimissa vaatteissa, esim. bikineissä kaupungilla ja ja osata laitta tilanteeseen sopivat vaatteet.

Mutta muta mulle on kyllä sanottu et harrastanko palon liikuntaa kun on kuultu et olen suomalainen...oon hoikka ja aika pitkä ja ei tod paksut persjalkaset jalat. ja sit on sanottu että yleensä suomalaiset ei harrasta paljo liikuntaa...no en tiedä sit pitääkö paikkansa. ja välimeren maissa miehet on ihan hulluna kun on tosi tumma tukka ja siniset silmät.:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän