Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinun lähipiirissäsi naisia, jotka antavat miehen hoitaa esim. kaikki pankkiasiat

Vierailija
12.01.2010 |

Tätä lukiessa tuli mieleen, että miten parisuhteessa oikein ajaudutaan tilanteeseen, jossa toinen hoitaa esim. yhteiset pankkiasat täysin ilman toista.

Tai naiset antavat ajotaidon ruostua täysin, kun mies kuskaa jne.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/vanhemmalla_ialla_eronnut_voi…

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa täysin talousasiat.

Johtunee siitä, ettei minulla ole mitään taloustajua. En vain osaa arvioida lainkaan rahankäyttöäni.

Joskus vitsailenkin miehelleni, että jos ero tulee, minulle tulee samalla talouskriisi :D

Vierailija
2/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka jäi leskeksi v. 1995. Siihen asti ukki oli hoitanut kaiken talouteen liittyvän, tietenkin ilman että mummilla oli pulaa mistään.

Onneksi ukki kuoli sairastettuaan n. vuoden eikä äkillisesti ja osasi sen vuoden aikana varautua tulevaan ja realisoi mm. sijoituksia pikkuhiljaa mummin omissa nimissä olevalle tilille. Ohjeisti myös pankissa olevan äitini oman kuolemansa varalta, että hoitaa kaiken käteisvaransa mummin henkilökohtaiselle tilille samana päivänä kun kuolee. Ja näin tapahtui.

Mutta käytännön asioissa mummi oli täysin hukassa ja oli vielä 90-luvullakin aivan hämillään kun meni pankkiin ja siellä kysyttiin henkilölisyyspapereita - piti sitä ikään kuin loukkauksena.

Hmm... tavallaan myös meillä mieheni hoitaa laskujen maksun ja rahaliikenteen. Molemmilla on silti omat tilit ja pankkitunnukset ja olen täysin selvillä siitä, mitä taloudessamme tapahtuu. Molemmilla on henkilökohtaiset tilit, joihin on pankkikortit ja joihin palkka tulee, mutta molemmilla on myös tunnukset toistemme tileille. Helpompaa kun kokonaisuus on yhdellä hanskassa ja mieheni tapauksessa se on varsin pikkutarkka excel - meille ei koskaan tule yllättäviä laskuja tyyliin, oho, sähkölasku tulikin tässä kuussa ja oli satasen suurempi kuin odotettiin. Minä olen enemmänkin se, jonka mopo ns. keulii jossain hankinnoissa, mm. tänään 75 € luistimissa lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös mies maksaa kaikki laskut. En ole kahteen vuoteen maksanut yhtään laskua. Periaatteessa ei ole edes mitään laskuja mitä maksaa.

Autolla kyllä huristelen itse mutta yleensä kun mies on matkassa hän ajaa ja minä istun apukuskin paikalla, tämä tosin johtuu lasten istumapaikoista.

Vierailija
4/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasapainossa. mies hoitaa kaikki vakuutukset yms.

Vierailija
5/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen muuttanut pois kotoa jo 17 vuotiaana, siitä lähtien hoidin kaikki asiani itse,ilman kenekään apua. Olen asunut ulkomailla, matkustellut paljon.

Vaikka nykyään minun ei tarvitse huolehtia raha-asioista, vakuutuksista tai autoon liittyvistä asioista. Osaisin tarvittaessa.

En siis koe tätä tilannetta millään lailla ongelmaksi, tulevaisuuden kannaltakaan. Ihanaa kun ei tarvitse huolehtia, milloin mikäkin eräpäivä tm.

Vierailija
6/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes kaikki laskut menee suoralaskutuksena, laskuja maksetaan max 1 krt kuussa. Mun mies tekee joka päivä kotona töitä, on jotenkin luonnollista että hän naputtelee laskut.

Mä en myöskään aja autoa. Mies tarvitsee autoa aina töissä, kun olen kotona pojan kanssa, ei täällä mulla ole autoa ja kun mennään jonnekin autolla, olen pojan kanssa takana.

Autoa olen ajanut joskus muualla kuin Helsingissä.

Vierailija
7/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä mies maksaa kaikki laskut ja asuntolainan. Tai maksan mä omasta palkast sähkölaskun ja oman puhelinlaskun. Toki osaisin tarvittaessa, on mulla kokemusta raha-asioiden hoidosta, mutta mikäs siinä kun ei tarvi.

Vierailija
8/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tunnen miehen, jolla vaimo hoitaa raha-asiat. Eli oman mieheni. Osaisi varmaan, mutta meillä nyt on vain jaettu "kotityöt" näin. Meillä ei kyllä mies osaa ajaa autoakaan.

Hyvin se silti pärjäsi ennen kuin tavattiin.

Vierailija
9/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies hoitaa kaikki pankki asiat, laskut lainat jne...

minä tuhlaan =)

muuten oltaisiin jo konkurssissa =) siis jos minä hoitaisin ne... olen äitiys lomalla ja on vakituinen työpaikka.. en vissiin ole oikein koskaan osannut raha-aioita hoitaa...

eli joo jos tulisi ero niin varmaan olisi aika vaikeeta menemättä konkkaan =) hahhaaa

Vierailija
10/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei nosta heidän yhteiseltä tililtä edes kymppiä neuvottelematta siitä miehensä kanssa ensin. Mies siis yleensä käy nostamassa, ja annostelee sitten äidilleni talousrahat. Raivostuttavaa!

Vierailija
11/23 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos vielä tienaisikin rahaa. Ja ajaisi sekä korjaisi autoa! :D

Auton hoidan minä (tai isäni) raha-asiat hoitaa se, kummalla on isommat tulot. Nyt ne ovat minulla. Monta vuotta ne olivat hänellä. Hän hoitaa vakuutukset ja firmansa talouskuviot. Minä suunnittelen perheen talouden (etenkin nyt tiukempina aikoina). Minä usein myös suunnittelen muutenkin perheemme "suuret linjat". Tai ainakin kuvittelen niin :D

Vierailija
12/23 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten vaikeaa minun onkin suhtautua siihen. Hän on kyllä erittäin sievä nainen, hoikka ja kaunis, mutta mulla on erittäin suuria vaikeuksia ottaa häntä tosissaan. Hän on ihminen, joka vaan on. Mies tekee ja tietää kaiken. Kysyy mieheltään ihan jokaista asiaa. Jopa meidän kahden keskustellessa kysyy mieheltään, esim. että mitä teemme huomenna jne.jne. Omaa rahaa sillä on tuskin koskaan ollutkaan. Toivon todella, ettei se kasvata siitä tytöstään samanlaista. Kyllä naisen pitää pystyä olemaan ihminen miehen rinnalla, eikä vaan jatke tai kodin koriste.

Vierailija
13/23 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osannut hoitaa ensimmäistäkään asiaa, ei ollut koskaan ollut töissä, koulu jäänyt kesken.

Isän kuoleman jälkeen valjasti isonsiskoni perheenpääksi tienaamaan ja hoitamaan asiat. Koko perintö meni vääriin päätöksiin ja tunarointeihin muutamassa vuodessa.

Minua moittii jatkuvasti, kun teen töitä, vaikka minulla on lapsia. Lapsille kuulemma pitää pyhittää elämä. Tosin sen hinta on sitten se, että aikuisena pitää elättää se äiti...

Vierailija
14/23 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä liitossa jouduin vuosikausia vastaamaan yksin perheen taloudesta. Piti sekä tienata että maksaa kaikki. Se oli tosi raskasta.

Nyt minusta on aivan ihanaa voida antaa laskut miehelle ja hän hoitaa ne. Tiedän kyllä, kuinka paljon meille tulee rahaa ja kuinka paljon sitä menee.

Meillä on yhteinen tili ja minulla on omat kortit. En ole miehestä siis sillä tavalla riippuvainen, että pitäisi pyytää häneltä rahaa tai etten osaisi tarvittaessa noita asioita hoitaa. En vain halua.

Vierailija
15/23 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole selvillä miehen yritysten raha asioista. Mies hoitaa ne itsenäisesti. Kotitalouden laskut, lainat hoitaa mies. Miehellä lainaa, minulla ei. Kummallakin henk.koht tilit. Minulla miehen tilille käyttöoikeus ja visa kortti. Miehellä ei oikeutta tileihini. Ei minulla oikeastaan ole omia laskuja. Käytän miehen tiliä. Jotain kivaa, ylimääräistä ja omaa ostan omalta tililtäni. Koskaan en ole kysynyt mieheltä "lupaa" ostaaa jotain itselleni. Isot hankinnat päätetään yhdessä. Miehet nyt vaan tykkäävät olla tärkeitä ja hoitaa insinöörin tarkkuudella raha asiat. Suhteemme ensimmäiset 15v minä hoidin pääasiassa raha asiamme.

Vierailija
16/23 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä minä hoidan kaikki pankkiasiat, veroilmoitukset (sekä omat että metsä) ja vakuutukset. Ja yleensä kaiken mikä viittaa edes pikkurillin verran johonkin kirjalliseen työhön :)

Vierailija
17/23 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vielä vuosi sitten tilanne että mies käytännössä hoiti pankkiasiat, en käynyt nettipankissakaan juuri koskaan. Sitten kun jäin hoitovapaalle ja oli pakko kiristää vyötä, otin ohjat käsiini kun piti tietää missä mennään. Meillä tuo nyt ei ole ollut mikään arvovaltakysymys, jälkikäteen olen kyllä miettinyt että miehen kotona varmaan oli tämä malli ja se jotenkin sitten kuului mieheni mielestä hänelle nuo "paperiasiat". Veroilmoituksenikin halusi tehdä, mutta musta se oli ihan naurettava ajatus ja asiasta vähän keskusteltiin - sain tehdä ihan itse :).

BTW - hoidan työkseni yrityksen talousasioita, ja olen KTM, ehkä siksikään asia ei ole ollut minulle mikään iso juttu.

Vierailija
18/23 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa, että vähennetään menoja. Ei se tarkoita ryhdistäytymistä.

Vierailija
19/23 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskut on kaikki tosin suoraveloituksella, joten pääasiassa tarkistelee tilitapahtumia ja pitää kirjaa tileistä excel-taulukoissaan korkoja laskeskellen ja niin edelleen. On kovin matemaattinen, joten annan hoitaa. Itse piipahdan tilillä varmaan kerran, kaksi kuussa.

Autoani ajan minä, paitsi jos mies on kyydissä eikä mitään illanistujaisia ole ollut, niin sitten hän useinmiten. Pitkät ajomatkat laitetaan puoliksi.

Vastapainoksi minä hoidan useinmiten ruokaostokset, päivisin kun olen kotona.

Vierailija
20/23 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies joitaa kaikki rahaliikenteeseen liittyvät jutut. Ilmoittaa vaan aina väliaikatietoja paljonko tililläni on rahaa käytettävisä.

Tuo sitten onkin ainoa asia joka on täysin miehen hallinnassa. Esimerkiksi auton kanssa olemme tasaveroisia; molemmat tankkaa, vie autoja huoltoon, katsatukseen, vaihtaa renkaita, pesee yms. Kotityöt ja lastenhoito jakaantuu myös melko tasaisesti.

Ei tuo pankkiasioiden hoito maailmaa mullista. Osaan kyllä itsekin maksaa laskuja, mutta kun mies sen haluaa hoitaa, niin miksi kieltäytyisin?