Voi taivas tuota kolmasluokkalaisen koulun määrää.
Kommentit (74)
Opetan itse kolmatta luokkaa ja itse annan läksyjä edelleen melko maltillisesti. Syksyn vanhempainillassa pyydän vanhempian seuraamaan läksyjen tekoa ja katsomaan, kuluuko niihin suhteettoman paljon aikaa. Minulla on lisäksi läksyjen antamisessa sellainen tekniikka, että annan jokaisella lapselle hänelle sopivia läksyjä mahdollisimman sopivan määrän, minun luokassani kaikki eivät siis automaattisesti saa samaa läksyä. Kokeet ovat yksi kolmannella luokalla tulevista uusista asioista. Itse olen kokeisiin valmistautumista yrittänyt harjoitella jo koulussa. Kokeita ei saa olla liian usein, mutta välillä toki voi olla kaksi koetta ja välissä vain kolme päivää :) Näin vain joskus käy, mutta ei kannata siitä panikoida. Koulutyöt täytyy toki hoitaa huolella, mutta niiden liiallinen korostaminen vie kaiken ilon niin koulupäivistä kuin vapaa-ajastakin. Lapselle on jäätävä aikaa ulkoiluun ja leikkiin, läksyt ovat pieni osa vapaa-aikaa. Vanhempien kannattaa tarkistaa omaakin asennettaa läksyjen tekoon. Niistä ei tarvitse kaiken aikaa olla kyselemässä ja niitä tarkistamassa. Välillä voit vain luottaa lapsesi sanaan; jos hän saa tehneensä kaikki läksyt, jätät asian siihen. Ap:n lapsen opettajalla on tietty tyyli läksyjen antamisessa ja kokeiden määräämisessä. Asiasta voi hänen kanssaan keskustella, luultavasti (toivottavasti) hän ei siitä pahastu. terv. ope
Voi kuules, ei me saada edes itse päättää, että miten kokeisiin luetaan. Jokaista koetta ennen opettaja lähettää yksityiskohtaisen kokeeseenlukemisohjeen, jossa lukee, että miten tähän kokeeseen tulee lukea.
söi välipalan, alkoi heti tekemään läksyjä, nyt syö välillä ruokaa ja sitten jatkaa läksyjä. Mielestäni ihan normaalia. Läksyjen jälkeen soittaa soittoläksyt ja opiskelee vielä jotain omatoimisesti. Sitten yleensä meneekin jo nukkumaan. Harrastuspäivinä (3pv viikossa) pyrkii tekemään läksyt nopeammin ja kenties menee nukkumaan puoli tuntia myöhemmin. Viikonloppuisin on sitten vapaata. Lapsi saa kymppejä kaikesta ja kaikki ovat tyytyväisiä. Arkisin lukukauden aikana ei juurikaan ole aikaa tavata kavereita. Kesällä ja viikonloppuisin sitten ehtii.
Teillä kuulostaa ihan samanlaiselta kuin meillä. Et siis pode huonoa omaatuntoa siitä, että lapsi ei ulkoile eikä näe kavereita?
Teillä kuulostaa ihan samanlaiselta kuin meillä. Et siis pode huonoa omaatuntoa siitä, että lapsi ei ulkoile eikä näe kavereita?
sekä joululomalla ja hiihtolomalla ja kesällä on lähes kaiket päivät ulkona. Sisälläkin välillä pomppii ihan omaehtoisesti :). En todellakaan poe huonoa omatuntoa. Lapsi haluaa toimia näin ja se sopii meille. Lapsi ei ole erityisen sosiaalinen, viihtyy mielellään yksin.
saa ohjeet, joissa sanotaan, että tähän kokeeseen luetaan kappaleet 5-7 ääneen, kappaleet 8 ja 10 hiljaa ja kappaleen 9:n tiivistelmä ja kerrataan kappallen 6 kotitehtävien kohdat 3 b ja 7? Tai siis jotenkin noin? Ovatko ohjeet aina samansuuntaiset vai vaihtelevatko ne? Mitkä olivat esimerkiksi tämän yllin kokeen tarkemmat ohjeet?
Meidän kultamuru ei toki ollut vielä meillä ollessaan kolmannella, joten en tiedä kuinka tarkasti silloin kokeisiinlukua ohjeistettiin, mutta ainakin näin myöhemmin oppimaan oppimista on käsitelty enemmän vinkkien muodossa ja korostettu oman oppimistyylin etsimistä. Pakko myöntää, että jos noille meidän pienemmille alkaa kovin tarkkoja ohjeita tulemaan kokeisiin lukemisesta, niin minä paha äiti varmaankin ilmoitan lapsilleni, että ne ovat vain opettajan ehdotuksia ja tärkeämpää on löytää se oma oppimistyyliä ja oppia, ei noudattaa pilkuntarkasti oppimisohjeita.
Voi kuules, ei me saada edes itse päättää, että miten kokeisiin luetaan. Jokaista koetta ennen opettaja lähettää yksityiskohtaisen kokeeseenlukemisohjeen, jossa lukee, että miten tähän kokeeseen tulee lukea.
Ja harrastuspäivinä? Voi apua, kyllä vanhempien pitäisi ohjata lastaan eikä antaan hänen itse päättää. Todella outoa, jos lapsi lähes koko ajan sisällä.
söi välipalan, alkoi heti tekemään läksyjä, nyt syö välillä ruokaa ja sitten jatkaa läksyjä. Mielestäni ihan normaalia. Läksyjen jälkeen soittaa soittoläksyt ja opiskelee vielä jotain omatoimisesti. Sitten yleensä meneekin jo nukkumaan. Harrastuspäivinä (3pv viikossa) pyrkii tekemään läksyt nopeammin ja kenties menee nukkumaan puoli tuntia myöhemmin. Viikonloppuisin on sitten vapaata. Lapsi saa kymppejä kaikesta ja kaikki ovat tyytyväisiä. Arkisin lukukauden aikana ei juurikaan ole aikaa tavata kavereita. Kesällä ja viikonloppuisin sitten ehtii.
tosiaankin kymppejä??
kuulostaa aika hurjalta määrältä!! Meiltä löytyy myös kolmasluokkalainen eikä läksyihin koskaan mene, kun maksimissaan puol tuntia. Mutta Meillä läksyä tulee kahdesta kirjasta yleensä ja toinen on matikka, jossa "mökissä" on ehkä korkeintaan 20 laskua. Ei vaikeita ja nopee tehdä! Meidän nelosluokkalaisellakaan ei ole noin paljona läksyä. Kokeita on kyllä paljon! Mutta muutamiin ainoastaan luetaan. Joka viikko on jotain matikan kokeita.
Ja harrastuspäivinä? Voi apua, kyllä vanhempien pitäisi ohjata lastaan eikä antaan hänen itse päättää. Todella outoa, jos lapsi lähes koko ajan sisällä.
on ulkona liikkumassa harrastuksen puolesta. Koulussa ulkoliikuntaa tulee 1-3 tuntia joka arkipäivä. Lapsen koulussa on enemmän liikuntaa kuin normaalikoulujen lukujärjestyksissä. Viikonloppuisin on muutaman tunnin ulkona molempina päivinä. Käymme hiihtämässä, luistelemassa tai laskettelemassa. Lisäksi koulumatkoihin kävellen menee päivässä tunti. Ihan normaaliviikkoonkin siis tulee riittävästi liikuntaa. Jos jonakin päivinä läksyjä tulee vähemmän, lapsi tietenkin meenee ulos.
Juu, tulee yksityiskohtaiset ohjeet jokaiseen kokeeseen. Ei siis pelkkiä aiheita tai sivunumeroita. Lukee ihan tarkkaan, että mitkä asiat opetellaan ja millä tavalla.
Lukee tarkkaan ohjeet miten luetaan tekstikirjasta, miten luetaan työkirjasta ja miten vihkosta siis.
Ohjeet vaihtelevat ainakin aineittain. Sitä en osaa sanoa, että pysyvätkö eri aineissa samansuuntaisina, kun ei ole ollut koskaan aikaisemmin kokeita muusta kuin matikasta ennen tätä vuotta.
ja saa aina 10 tai 9 kokeesta. Oli todistuksessa 4 kymppiä ja loput ysejä.
Onkohan ap.lla nyt jotenkin nää hommat sekaisin. Eikö poika kuuntele tunnilla? Tai joku hahmotushäiriö tms.
En ollenkaan ymmärrä poikasi opettajaa. Kuulostaa siltä, että hän ei oikein ymmärrä kyseessä olevan kolmasluokka eikä viides tai kuudes. Poikamme on neljännellä eikä kyllä ole ollenkaan noin hurjaa touhua...Mitä muut vanhemmat ovat mieltä? Onko poikasi luokalla lapsia joilla olisi sisaruksia ylemmillä luokilla joiden kanssa voisi vähän vertailla millä tasolla poikasi ope oikein liikkuu noissa läksy ja koejutuissa?
Siis ihan oikeasti? Pitääkö kaikista kokeista saada tosiaankin kymppejä??
sitä, että tarkoitus on oppia ja tarkoitus on oppia tietyt asiat ja vähemmän on merkitystä keinoilla ja että jokaiselle on tärkeää löytää ne itselle sopivimmat keinot. Antaisin siis piutpaut tuollaisille ohjeille ja etsisin lapsen kanssa tehokkaamman tavan oppia halutut asiat. Ylilukeminen ei palvele ketään, vaan on tärkeää oppia tehokkaat keinot oppimiseen. Vaikka se nyt alussa kostautuisi muutamana huonompana koenumerona, niin mitäpä sillä väliä. Nuo samat asiat opetellaan uudestaan yläkoulussa tai lukiossa ja jos niitä sitten oikeasti sattuisi tarvitsemaan, niin vielä uudestaan myöhemmin.
Olet oikeassa siinä, että tuollainen ajankäyttö ei ole mistään kotoisin. Läksymäärä ei sinänsä kuulosta poikkeavan suurelta ja tosiaan oppisisällöthän nyt ovat kaikkialla suhteellisen samat, joten tehokkuudesta nyt kiikastaa. Kolmasluokkalainen on tietysti melko nuori optimoimaan panos/tuotos-suhdetta opiskelussaan, mutta opetellahan sitä pikkuhiljaa sitäkin pitää. Asettaa tavoitteita ja miettiä, mitä niihin vaaditaan ja priorisoimaan asioita. Oppimaan, että ei pidä eikä voi pyrkiä kaikessa täydellisyyteen, vaan että riittävän hyvä riittää. Ja että kaikkea ei voi saada.
Juu, tulee yksityiskohtaiset ohjeet jokaiseen kokeeseen. Ei siis pelkkiä aiheita tai sivunumeroita. Lukee ihan tarkkaan, että mitkä asiat opetellaan ja millä tavalla.
Lukee tarkkaan ohjeet miten luetaan tekstikirjasta, miten luetaan työkirjasta ja miten vihkosta siis.
Ohjeet vaihtelevat ainakin aineittain. Sitä en osaa sanoa, että pysyvätkö eri aineissa samansuuntaisina, kun ei ole ollut koskaan aikaisemmin kokeita muusta kuin matikasta ennen tätä vuotta.
kuulostaa sairaalta, nauttiiko lapsi tästä?
haluaisi kyllä vielä yhden harrastuksen lisää, mutta koska harrastuksia on jo kolme, niin sille olen sanonut ei.
Kolmasluokkalaisille ei ole vielä numeroita, joten taitaa olla provo toinen äideistä.
En jaksa enää kaikkiin kysymyksiin vastata tässä ketjussa ja yritän olla vaivaamatta päätäni tällä asialla, sillä poikani ei asiasta kärsi ja hän tykkää opettajasta. Kiitos kun sain purkautua asiasta, niin ei tarvitse kauhistunutta ilmettä pojalle näyttää. Opettaja on pojallani enää tämän kevään mitä ilmeisemmin (olen ymmärtänyt, että opettaja on vuorotteluvapaan tms. sijainen), joten odottelen tässä, että opettaja vaihtuu ensi syksynä. Tietysti mikään ei takaa, että ensi vuoden opettaja olisi yhtään näin hyvä tai kiva kuin nykyinen on, sillä sekä minä että poika tykkäämme opettajasta. Ainut mistä en tykkää on se, että opettajan antamien läksyjen, tehtävien ja kokeisiin lukemisten jälkeen ei jää enää normaaliin elämään mitään aikaa. Kuvaavaa on, että olen lupaillut pojalle, että mennään kirjastoon joku ilta kun on aikaa (kirjasto on tuossa 50 m päässä), mutta eipä taida sellaista iltaa tulla hyvään toviin. Kaiholla mietin kollegaani, joka käytti tytärtään säännöllisesti kirjastossa joka viikko. Ei puhettakaan, että meiltä moiseen liikenisi aikaa.
Olen päättänyt, että vaikka koulu käytäisiin vähän enemmän vasemmalla kädellä, niin lauantaille otetaan vielä pojan kauheasti toivoma uinti ohjelmaan.
Juuri näin, en tee läksyjä, mutta olen näköetäisyydellä. Joskus ekalla saatoin istua vieressä vahtimassa kyllä, kun poika teki esim. kirjaimet väärästä suunnasta, jos ei olisi alussa vahtinut niiden suuntia.
Läksyjä en kysele, katson, että onko tehty. Autan, jos joskus harvoin on tarve, ehkä kerran kuussa on tarvis auttaa.
Opettaja käskee lukea kappaleet ääneen ja tunnollinen poika ne meille sitte lukeekin eli kyllähän tässä omakin tietämys kasvaa kun kaikki Abrahamin pojan pojat tulee kuultua viikossa ;-)
Kokeisiin lukemisessa olen auttanut eli kysellyt. Ja joskus jopa selittänyt asioita, jos alakoulun kirjassa on oiottu asioita niin paljon, että juoni on hävinnyt koko jutusta.