Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä alan hajota tähän unettomuuteen :(

Vierailija
12.01.2010 |

Sitä on jatkunut nyt yli kaksi kuukautta, eikä mistään tunnu olevan apua. Nytkin olen valvonut suurimmaksi osaksi kaksi yötä putkeen. Päätin tänään valvoa koko päivän (ei päikkäreitä), jotta saisin nyt illalla hurjan väsymyksen painolla nukuttua, mutta ei. Otin nukahtamislääkkeen 1 ½ tuntia sitten, mutta ei vaikutusta. Levoton olo. Väsyttää, mutta en saa unen päästä kiinni. Ehkä joskus aamuyöllä sitten taas :/ Tai päivällä.

Ideoita? Kohtalotovereita?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin kanssa saa olla tarkkana: en juo kahvia enää klo 16 jälkeen ollenkaan, muuten se vie multa yöunet kokonaan. Myös suklaassa ja teessä (sekä kokiksessa) on kofeiinia, ne ei ole hyväksi illalla nautittuna.

Itse asiassa harkitsen kahvista luopumista kokonaan. Ystäväni teki niin ja nukkuu kuulemma paljon paremmin. Herkille ihmisille kofeiini ei välttämättä sovi ollenkaan.

Vierailija
22/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kärsin kolmatta vuotta huonosti nukkumisesta. Nukun keskimäärin 4 tuntia yössä. Nukahdan illalla mutta tunnin nukkumisen jälkeen herään pyörimään moneksi tunniksi. Aamuyöllä nukun taas pari tuntia ja sitten pitääkin jo töihin herätä. Ei auta melatoniinit nukahtamislääkkeet eikä muutkaan. Olen jo hyäksynyt tilanteen ja elän päivät horroksessa liian vähästä unesta johtuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kärsin kolmatta vuotta huonosti nukkumisesta. Nukun keskimäärin 4 tuntia yössä. Nukahdan illalla mutta tunnin nukkumisen jälkeen herään pyörimään moneksi tunniksi. Aamuyöllä nukun taas pari tuntia ja sitten pitääkin jo töihin herätä. Ei auta melatoniinit nukahtamislääkkeet eikä muutkaan. Olen jo hyäksynyt tilanteen ja elän päivät horroksessa liian vähästä unesta johtuen.

Kiitos kun kerrot oman kokemuksesi, mun yöt oli vähän aikaa sitten vastaavanlaisia: illalla pari tuntia, sitten monta tuntia valvomista ja aamuyöllä taas pari tuntia unta. Uusin kuvio on etten saa illalla ollenkaan unta, vasta aamuyöllä.

hyvät unethan sä olet kuitenkin saanut nukuttua

Heh heh :D Asia selvä, eihän mulla ongelmaa olekaan...

ap, sarkastisena

Vierailija
24/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi masennuslääke voi kyllä aihettaa jonkinverran unirytmin muutoksia, etenkin jos vaihdetaan mirtatsapiinista (Remeron, Mirtazapin...) johonkin toiseen. Mutta ei tuo silti normaalia ole.

Oletko ottanut nyt pelkkää Imovanea vai Imovane + Opamox? Nuohan voi huoletta ottaa yhtäaikaa kun ne sinulle niin on määrättykin, ja kyllä niistä kuitenkin edes hitusen aina on apua, vaikka ei suurta eroa huomaisikaan.

Vierailija
25/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin vahingossa väärää kauppanimeä, sama aine kuitenkin

t: 21.

Vierailija
26/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyi silloin aika pahaan yleiseen ahdistukseen. Mikä lopulta auttoi mulla oli se, että päätin, etten kuole unettomuuteenkaan, että se uni tulee sitten kun olen tarpeeksi väsynyt ja siihen asti valvon vaan ihan tyynesti. Eli lakkasin hermoilun nukkumisesta tai oikeastaan nukkumattomuudesta. Se rentoutti kummasti, ja lopulta paasin nukkumiseenkin taas takaisin kiinni. Nykyaan lahinna laspet valvottaa.

Vierailija
27/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuihin? Jos aamulla nousisi aina samaan aikaan, räväyttäisi hirmuiset luxit päälle (ja korvaan, kuten tämän päivän uutisista on saatu lukea : ), lähtisi lenkille tai vaikka uimahalliin ja sitten aloittaisi päivän työt.

No arvaan, ettei tuollaisen nukkumattomuuden päälle ole ihana ajatus rynnätä aamuvarhaisella lenkkipolulle, enkä todellakaan tiedä, olisiko siitä apua.

Tunsin aiemmin yhden kroonisesti unettoman naisen. Silloin opin, miten viheäiäistä ja suorastaan vammauttavaa se voi olla.

Vierailija
28/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis siitä unettomuudesta. Kun herää yöllä eikä saa unta, niin sitten vaan makailee ja ajattelee, että jassoo, taas kävi näin, eipä voi mittään. Kyllä se uni sitten joskus tulee.

Päivällä kannattaa ulkoilla ja harrastaa liikuntaa, jos ei jaksa kunnolla, niin sitten edes vähän. Ja syödä ja pitää elämäntavat säännöllisinä ja järkevinä.

Täällä on varmaan paljon pienten lasten äitejä, jotka tietää millaista on jatkuva väsymys. Se on todella epämukavaa, mutta ei sinänsä vaarallista. Itse en ole nukkunut kokonaista yötä neljään vuoteen, vauvat herätelleet ja elämän huolet ja ahdingot valvottaneet pikkutunneilla. Sellaisina päivinä kun on oikein väsynyt, otan iisimmin. Olen huomannut, että uni tulee sitten aikanaan, huonojen öiden sarjaa seuraa parempien öiden sarja. Ja sori mutta pakko sanoa, että neljästä yöllä kymmeneen aamulla olisi mulle luksusta...

Vierailija
29/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut nyt pelkkää Imovanea vai Imovane + Opamox? Nuohan voi huoletta ottaa yhtäaikaa kun ne sinulle niin on määrättykin, ja kyllä niistä kuitenkin edes hitusen aina on apua, vaikka ei suurta eroa huomaisikaan.

Tätä en tiennyt, siis että nuo voi ottaa yhtäaikaa, kokeilenkin sitä tänään illalla. Kiitos vinkistä! :)

ap

Vierailija
30/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sori mutta pakko sanoa, että neljästä yöllä kymmeneen aamulla olisi mulle luksusta...

Joo siis kuusi tuntia on määränä ihan mukiinmenevä, en sitä kiellä. Mutta senkin nukuin kahdessa erässä, n. klo 4-8 ja sitten 8:30 - 10 Mutta kun aikoihin en ole nukkunut sitä 7-8 tunnin pätkää, vaan viimeiset yöt jotain 4 tunnin unia, niin ei tuo kahden erän kuuden tunnin uni auta oloani ollenkaan.

Esikoisen oltua pieni en nukkunut kahteen vuoteen täyttä yötä, mutta kun imetin, niin ne imetyshormoonit auttoi mua nukkumaan imetysten välissä ihan mahtavan hyvin. Mä niin kaipaan niitä imetyshormoonien aikaisia unia :/

ap

Vierailija
31/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan ongelmana ollut se, että aivot ovat jotenkin ylikierroksilla ja vaikka väsymys on hirveä, ei uneen rentoutuminen onnistu kirveelläkään.

Mutta viinallapa onnistuu. Kun unettomuusjakso iskee kunnolla päälle olen ottanut tavaksi juoda itseni sellaiseen humalaan, että sammun. Ei siis mitään baari-iltaa vaan ihan kotona olen kekkuloinut viinapullon kanssa :) Tuon sammumisyön jälkeen on unettomuuskausi loppunut.

Olen itse analysoinut viinan vaikuttavan juuri siksi, että saa sen yhden yön nukuttua, mutta uni ei ole kunnollista, jotenka seuraavana iltana väsyttää aivan kunnolla. Ehkä juominen auttaa aivojen ylivireystilaankin.

Tiedän, ettei tämä ole mikään lääkäreiden suosittelema parannuskeino unettomuuteen. Nukahtamislääkkeitä olen kokeillut, muttei niistä ole ollut juuri apua. Joskus unettomuusjaksot ovat olleet ihan älyttömiä, olen jopa nähnyt hallusinaation omaisia valveunia jne.

Nykyään tilanne ei ole päässyt kovin pahaksi, kun en ole enää yrittänyt hoitaa unettomuuttani siihen tarkoitetulla lääkityksellä vaan juopottelemalla :)

Vierailija
32/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla lääkitystä masennukseen?Muistaakseni Efexor-niminen lääke tuttavallani auttoi jo hyvin pienenä annoksena nukkumiseen.

Vierailija
33/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä jonkin verran stressiä ja heräilen herkästi öisin valvomaan. Minulla on myös masennustausta, mutta olen saanut masennukseni käytännössä kokonaan pois opettelemalla tunnistamaan tunteitani.

Mistä tullaan tähän valvomisasiaan. Nimittäin viimekin yönä heräsin ja taas oli potentiaalia perinteiseen parin tunnin valvomiseen, MUTTA, nyt osaan jo ruveta kuulostelemaan itseäni. Kuuntelin miltä tuntui ja vastaus oli ihan kamalalta! Sitten hetken annoin sen kamaluuden ihan hyökyä yli, oikein uin siinä miten paha olo oli hyväksyen sen täydellisesti - ja nukahdin muutamassa minuutissa. Osaan tämään jo aika hyvin. Ilmesesti mielelle rittää ihan vaan se että paha olo tulee nähdyksi. Ei sille tarvi keksiä ratkaisuja tai yrittää selittää pois. Päivällä en ehdi aina kuulostella tunteita ja tukahdutetut pahan olon tunteet pyrkii sitten yöllä pintaan ja tulemaan koetuiksi. Annan tulla ja puf, ne tulevat ja menevät ja uni tulee.

Vierailija
34/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut masennuslääkkeistÄ aiheuttaa unettomuutta joillekin. MUlla oli aikoinaan mirtasapiini, mikä lie kauppanimeltään, ja se tehosi tosi hyvin sekä masennuksen hoitoon, ettÄ unettomuuteen. Viikon jÄlkeen jo nukuin kuin tukki. Se ei kuitenkaan väsytä aamuisin, eikä tule mitään uniläÄkekierrettä.

Toinen mikä on tärkeää on, ettÄ noudattaa sÄännöllistä nukkumisrytmiä, liikkuu ja ulkoilee jne tarpeeksi. siis, ettei joka ilta mene nukkumaan eri aikaan, jne. Mulla on satunnaista unettomuutta joskus vielÄ nykyÄÄnkin, ja silloin auttaa joskus filmin katsominen illalla, saa ajatukset siihen tarinaan eikä ala miettimâän nukkumista ja sitten nukahtaakiin ihan ok ilman paineita. Toinen on hyvän kirjan lukeminen. Se nukahtamisen odotus pitäis saada pois, se on pahin mikä pitää hereillä. Liikunta, magnesium ja kalsium voi myÖs auttaa rentouttamaan lihaksia.

Mutta sinuna vaihtaisin niitä masennuslääkkeitä, koska niistä tuo todennäkÖisesti johtuu. Ne virkistÄvät sua liikaa. Otatko ne oikeaan aikaa? Jotkut lääkkeet on parasta ottaa aamulla, toiset illalla, sekin voi vaikuttaa tai annostusta joutuu lisÄÄmâÄn tai vÂhentämäÄn.

Vierailija
35/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset on heitä joskus valvottaneet tai joskus on nukkunut huonosti. Sitten saa näitä vähätteleviä vastauksia, että juo kaakaota ja rentoudu. Justjoo.

Kuukausien kestävä krooninen unettomuus ei lopu kaakaolla.

Sinulla ei ole lääkehommat kunnossa. Imovane on nukahtamislääke, millä et taatusti nuku.

Kunnon lääkärille ja kerrot hänelle ongelman. Hyvitä tuloksia on saatu masennuslääkkeellä, jota syödään illalla pienenä annoksena. Juuri pienenä siksi, että se toimii pienellä annoksella unilääkkeenä, mutta ei muuten vaikuta. En muista nimeä, mutta olen kuullut monta kertomusta, että apua on ollut. Kysy lääkäriltä, hän kyllä tietää.

Triptyliä on käytetty, mutta nykyään käytetään jotain muutakin.

Sinun ongelmasi on se, että et vaivu syvään uneen ja et saa siksi lepoa tarpeeksi. Tämä pieni annos masennuslääkettä auttaa juuri vaipumaan siihen syvään uneen ja silloin 6 tuntia syvää unta riittää.

Tsemppiä sinulle toinen unihäiriöinen, joka hoitaa unettomuuttaan vielä satunnaisella tenoxilla. Se riittää tähän vielä, koska unettomuusjaksoja tulee harvoin. Mutta tiedän, mitä se on ja siksi en viitsi edes lukea noita rentoutus ja rukoiluketjuja. Luuleko ne, ettei kaikkea ole kokeiltu piikkimatoista lähtien.

Vierailija
36/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uneton. En jaksanut lukea kaikkia vastauksia. Viime yönä sain nukuttua mutta toissa yö meni puolen tunnin unilla.

Jos nukahtamislääkkeistä ei ole apua niin itse "palvon" Somnoria uniongelmissa. Taitaa olla kunnon unilääke, mutta minulla toimii. Jatkuvasti sitä ei voi käyttää, mutta jos yö uhkaa jäädä täysin unettomaksi niin kannattaa ottaa. Itselläni helpottaa kun saa kierteen poikki. Hakekaan ihmeessä kunnon lääkkeet, unettomuus on kauheaa.

Vierailija
37/37 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa unettomuuteen, tosi pieni annos (5 mg joka toinen päivä) riittää. Nukahtamislääkkeistä ei ole mihinkään, ei ne auta aamuyön valvomiseen