miksi lapsille annetaan maissinaksuja??
onko se vaan että, auttaa hampaiden tuloa? ja jos selitys on järkevä =) niin milloin pitää/voi antaa? ja paljonko...
sori tyhmä kys mut en tiedä...
Kommentit (23)
niitä käytettiin lapsen "viihdyttämiseen". Istui paljon mieluummin esim.kahvipöydässä kun sai nakertaa jotain. Eihän niitä pakko ole antaa..voi antaa kun syöminen sujuu ja on itse kiinnostunut jotai syömään..liukenevat tosi nopeasti suussa, joten tukehtumisen vaara aika pieni!
Meillä ainakin pikkulapsille on annettu maisinaksuja kun on haluttu pitää heitä hiljaa paikallaan. Esim. jossain kyläilyllä tai odotushuoneessa tms.
Eivät nuo mielestäni hampaisiin auta. Sulavat heti suussa.
Toinen syy on kiinteiden syömisen opettelu ja silmä-käsi -yhteistyö.
Kolmas syy on se että ne ovat hyviä. Nam.
Meillä on annettu 6 kk iästä lähtien jokunen naksu kerrallaan.
niihin ei tukehdu, jonkin verran muruttaa mutta ei tahmaa. Ei ole sokereita, rasvaa eikä lisäaineita joten harmitonta syötävää, lähes pelkkää ilmaa.
kun isommat lapset saavat karkkia.
ku tuttava oli sanonut että auttaa hampaiden tulossa, ja itse just mietin että sulaako ne nopeesti suussa, ku en ole vielä perehtyny asiaa, kiitos vastanneille
ap.
että saan juoda latteni rauhassa (ja etten myöskään saisi mulkoileiva katseita viereisistä pöydistä vinkuvan lapsen vuoksi).
saa hyvää harjoitusta itsenäiseen syömiseen.
Naksut ovat myös hyvää viihdykettä ja nakerrettavaa silloin kun istutaan paikallaan (ja muuten laps ei siihen suostuisi).
Isommat lapset vain sattuvat pitämään niistä. Loistavaa tarjottavaa kutsuilla!
Itse vien niitä aina hoitoon synttäreillä. Ovat terveellisempiä kuin keksit ym. ja tosiaan maistuvat ihan superhyvin lapsille. Ja harva on maissille allerginen, joten senkin puolesta on helppoa vietävää lapsiryhmälle.
mä en ymmärrä tätä nykyäitien tapaa viihdyttää lapsia autossa ja odotushuoneessa NAPOSTELTAVILLA. Se vielä menee, että antaa lapselle tekemistä kahvilassa tai muussa tilanteessa, jossa aikuistenkin on tarkoitus syödä, mutta että automatkaksi annetaan maissinaksu kouraan että kersa pysyis hiljaisena. Mitä muuta lapset tällaisesta oppii kuin sen, että aina pitää olla naposteltavaa kädenulottuvilla. Jossain vaiheessa se muuttuu vaan sipseiksi ja karkiksi...
mä en ymmärrä tätä nykyäitien tapaa viihdyttää lapsia autossa ja odotushuoneessa NAPOSTELTAVILLA. Se vielä menee, että antaa lapselle tekemistä kahvilassa tai muussa tilanteessa, jossa aikuistenkin on tarkoitus syödä, mutta että automatkaksi annetaan maissinaksu kouraan että kersa pysyis hiljaisena. Mitä muuta lapset tällaisesta oppii kuin sen, että aina pitää olla naposteltavaa kädenulottuvilla. Jossain vaiheessa se muuttuu vaan sipseiksi ja karkiksi...
En tajua mäkään tuota, että suomalaislapset opetetaan pienestä pitäen napostelukulttuuriin. Onneksi mokomia naksuja ei täälläpäin maailmaa edes myydä!
Kaikki tavalliset herkut on tungettu jo 6-kuisesta tytölle: syö jätskiä, sipsejä, karkkia joka päivä. Ja sen on kyllä näköinenkin, painaa 1,5 vuotiaana 17 kiloa!
... ettei lapset saa SOKERIA :DDDDD
En tajua mäkään tuota, että suomalaislapset opetetaan pienestä pitäen napostelukulttuuriin. Onneksi mokomia naksuja ei täälläpäin maailmaa edes myydä!
enkä ole yhtään pussia niitä koskaan ostanut.
Meillä oli pitkillä automatkoilla eväänä maissinaksuja kaikilla kolmella lapsella. En nyt puhu matkasta neuvolaan tai perhekahvilaan vaan esim. mökkireissusta. Toimi hyvin ja tosiaan ei pienillä ollut tukehtumisen vaaraa, kuten esim. vaikkapa porkkananpalasissa. Meillä ei koskaan ole otettu tavaksi että aikuinen istuu takapenkillä viihdyttämässä vauvoja, eikä sinne nyt kolmen kanssa olisi sopinutkaan.
Nyt 8-, 7- ja 4-vuotiaat syövät niitä porkkananpalasia, kurkkua ja riisikakkuja tai karjalanpiirakoita. Mökkimatka on 4 h suuntaan, että kaipa siinä voi jo evästä antaakin.
En minä ainakaan tiedä ketään, jolla normaalissa kaupunkiajossa olisi maissinaksut käytössä.
hiljentää lasta ruoalla.
Mutta eipä nuo ole missään rissaneetkaan, ovat oppineet pienetä pitäen kulkemaan mukana tilanteesta toiseen.
koska olin aika arka antamaan esimerkiksi keitettyä porkkanaa tai omenaa tai muita "sormiruokia".
Nyt annan niitäkin, mutta edelleen välillä annan maissinaksun, pitäähän ne pois syödä, kun on kerran ostettu.
Ihan tavallisissa ruokailutilanteissa olen antanut niitä tai jos on oltu kahvipöydässä, mutta lapsi ei ole viihtynyt leikkimässä ja on halunnut tulla seuraan.
vuosikas sai juhlissa, kun muut söivät sipsejä. Suolaton, hieman samalta näyttävä vaihtoehto.
Muussaantuu suussa ja pikku nyrkissä helposti. Ei taatusti jää isoja paloja suuhun.
Nykyään käytetään meillä taaperon kahvipöydän herkkuna. Meillä siis taapero on kaikissa perheen tilaisuuksissa mukana, esim. kahvipöydässä. Sokerisia herkkuja ei haluta antaa vielä, mutta maissinaksuja annetaan. Nehän ovat vain pelkkää maissia.
on aina mukana naksuja. lähinnä hätätapauksia varten. Itseäni alkaa ahdistaa jos poika saa kohtauksen esim. kaupassa. Asumme pienellä paikkakunnalla ja tuntuu että suurin osa täällä on "Mikkos" tyypiä. Eli jos lapsi huutaa niin heti katsotaan että en osaa pitää lasta kurissa. Poika on vuoden ja erittäin tempperamenttinen. Muuten meillä naksuja saa vain jos vanhemmat on kahvipöydässä ja herra tulee maiskuttelemaan että hänelle kanssa jotain herkkua.
Juu ei meillä ei syötetä pullaa eikä muutakaan shittiä lapselle vielä :D
Meillä myös annettu kaikille vauvoina maissinaksuja, että pysyisivät hiljaa ja tyytyväisinä.
eikä tämä ole johtanut siihen, että myöhemmin söisivät sipsejä ym. tai eivät olisi hiljaa ilman naposteltavaa. Vauvat nyt vaan on vähän eri juttu ja on hyvä olla jotain sen "pahan" tilanteen varalle.
Myös naksut on hyviä syömisen ja pureskelun opettajia ja ruoan siirtelyn suussa.
hampaiden tuloa? Vähintään yhtä tyhmä vastakysymys.. No me on annettu 6kk iässä käteen, on kätevä tapa vauvan opetella itse syömään kun niihin ei oikein voi tukehtua, sulavat suussa. Ja muutama nasku kerrallaan.