Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA! Kelalta osa ELATUSAVUSTA kuka maksaa sen lopun?

Vierailija
10.01.2010 |

ELi käytiin marraskuussa exän kanssa tekee lastenvalvojalla sopimukset ja laskelma elatusavusta.

Eli mies on työtön joten elatusavun määräksi tuli 77.76e ja kela on maksanut minulle marraskuusta lähtien 59.99e. Ymmärsimme exän kanssa että kela perii miehen elatusapu summan suoraan työttömyysrahasta mutta näin ei ole ilmeisesti käynyt koska tililleni on näköjään tullut vain tuo 59.99e. En ole tiliotteita kattonut aikoihin ja nyt sen vasta huomasin. Eli onko exä nyt mulle velkaa kolmelta kuukaudelta noi elatusmaksut vai kelako ne mulle maksaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuo 77.76e mieheltä ja kelalta loppu siitä yhden lapsen kokonais tuesta. Tosiaan lastenvalvoja sanoi että ne ottaa sen summan suoraan miehen korvauksista ja laittaa sit mulle eli 77.76e+59.99e... Se kai se on se maksimi elatusapu yhdestä lapsesta jos mies on työtön.

Eli onko nyt exä mulle velkaa vai kela?? En tajua. Vai onko tossa joku virhe!

Vierailija
2/6 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on osuutensa maksanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni exä on velkaa tuon 77.76 per kuukausi. Itsellä vastaava tilanne, että Kela maksaa osan ja etävanhempi osan.

Vierailija
4/6 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne ottaa esim lapsikorotukset siitä tuesta.

Vierailija
5/6 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä sovitte, että mies maksaa alentuneen maksukyvyn takia vain osan ja Kela loput. Eli lapsen isän pitäisi maksaa nyt sitten kolmelta kuukaudelta.

Ikävää jos hän on käsittänyt väärin ja jättänyt siksi maksamatta. Sopimus lienee määräaikainen (usein vuosi), mutta niin kauan hänen se kuuluu se oma osansa maksaa. Ja sopimuksen rauettua Kela lopettaa maksamisen ja koko elatusmaksu siirtyy isän maksettavaksi - paitsi että työttömän kannattaa tietysti anoa jatkoa alentuneen maksukyvyn takia, siinä vaiheessa voi niitä summiakin muutella.

Vierailija
6/6 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti hänen pitäisi tilittää kyseinen osuus itsenäisesti sinulle. Niikuin elatusapu yleensä maksetaan, ei se minkään välikäden kautta tilille ilmesty. Kela maksaa vain puuttuvan osuuden siitä niin kutsutusta minimielatusavusta. Kela on hoitanut hommansa maksaessaan sinulle oman osuutensa. Eikö kuulostakin enemmän kuin vähän hölmöltä, että Kela suoraveloittaisi mieheltäsi tämän summan ja sitten eteenpäin välittäisi sen sinulle.

Tarkista niistä sopimuspapereista, jotka asiasta on, kuinka homman tulisi toimia, kysy exältäsi maksusta tai soita huomenna Kelaan.