35v-> lapsia saaneet: Miltä teistä tuntuu olla aina sieltä vanhimmasta päästä
esim. perhekerhossa/perhekahvilassa, synnytyssairaalassa, leikkipuistossa, vanhempainilloissa, lapsen harrastusta seuraillessa jne?
Kommentit (67)
kyllä suurimmaksi osaksi lapsensa 35+ -ikäisenä saaneita, samoin vanhemmat päiväkodissa ja lapsen harrastuksen parissa. Itse tunnen itseni lähes teiniäidiksi, kun sain lapseni "jo*" 25-vuotiaana. Näin siis täällä pääkaupunkiseudulla...
nuorempia. Myös ystäväni ovat saaneet lapsensa suurimmaksi osaksi 30 ja risat iässä... Nim. 1. lapsi 35v. ja toinen 37v. p.s ainut asia mihin vaikutti oli että kolmas yritys jäi sitten haaveeksi...
Olen neljän lapsen äiti ja minua ei ainakaan kiinnosta minkä ikäsiä muut laitoksella on!
Ei kiinnosta minkä ikäsiä lapsien harrastuksissa on; meidän lapsien harrastuksissa näkee muitakin sukulaisia kuin vaan vanhempia. Usein isovanhemmat käyttää tilaisuuksissa jne.
Perhekerhoja ja -kahviloita en harrasta. Eikä minua kiinnosta minkä ikäsiä sielä on.
Leikkipuistossa voin jutella jollekulle, mutta me käydään niin vaihdellen puistoissa ja ollaan oman talon pihassa ja juostaan sukulaisissa/ystävilläni ettei me (no minä) ole missään mammapiirissä.
Itse juttelen niin nuorille kuin iäkkäämmillekin mammoille.
Haittaako sinua itseäsi oma ikä ja vertaat itseäsi muihin? Minua kiinnostaa millanen ihminen toinen on, eikä se ole ikärajotteista. Pissiksiä toki löytyy nuoristakin mammoista, mutta yhtälailla kamalaa on liian totiset äikkäämmät äidit jotka ei siedä erilaisuutta.
en ole koskaan käynyt ja lasten koulussa kaikki muutkin vanhemmat on samanikäisiä.
Ainoastaan yhdessä leikkipuistossa, jossa käy myös viereisen vuokraslummin äitejä, olen vanhempi kuin muut äidit. Sen sijaan oman alueemme leikkipuistossa kaikki muutkin on vanhoja äitejä.
että nykyään, kun ensisynnyttäjien keski-ikä on se 28, että 35v ja vanhemmat olisi mitenkään harvinaisia pienten lasten vanhempia..paitsi jos liikkuu vain niissä piireissä, jossa käydään amis ja tehdään kolme lasta ja ollaan 15 v kotona.
Täällä uudehkolla omakotitaloalueella varsin moni saa lapsen yli 35-vuotiaana. Jos perheessä on esim. 3-4 lasta, lähes poikkeuksetta se kuopus on saatu yli 35-vuotiaana.
vuotias on jo useamman lapsen äiti joten ainakin leikkipuistossa nyt on pilvin pimein "vanhoja" äitejä. Toki esikoisenkin saaminen on yleistä ainakin pk-seudulla tuossa iässä, mutta varsinkin tuo ensimmäinen tilanne on superyleinen.
Se on kyllä totta, että jossain vauvakerhoissa käy varmaan enemmän esikoisen (tai sitten muuten iltätähden) äiteja, mutta itse ainakin aikoinani niissä käydessäni (alueella, missä varsin koulutettua väkeä) olin kyllä yleensä nuorin 30-vuotiaana. Joukossa oli jopa pari reilusti yli nelikymppistä iltatähteilijää.
Sain kaksi ekaa lasta alle kolmekymppisenä mutta kolmannen 36-vuotiaana. Olen itse huomannut, että vauvauinnissa ja -jumpassa ne muut äidit ovat yleensä nuorempia kuin minä ja monille lapsi on ensimmäinen tai toinen. Suurin osa ystävistänikin on minua nuorempia mutta on minulla vanhempiakin kavereita.
vaikeaa, etten kyllä edes tiedä, minkäikäisiä esim. lähipuiston äidit ovat.
En siis ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota enkä usko, että muutkaasn vanhemmat miettivät toisten ikiä.
Ihmisiä on kaikenlaisia tässä maailmassa.
esim. perhekerhossa/perhekahvilassa, synnytyssairaalassa, leikkipuistossa, vanhempainilloissa, lapsen harrastusta seuraillessa jne?
koska taalla missa asumme (ja myos tyotovereideni joukossa), on todella paljon aiteja yli tai liki 40 v. Mina sain esikoisen JO 32 v, eli sikali olin _nuori_ aiti takalaisittain. Kakkosen ja kolmosen sain yli 35 v, mutta siis tosiaankaan en edelleenkaan ole edes vanhimmasta paasta. Eli ei tunnu miltaan.
Nelikymppisinä lapsen saaneet eivät ole kovin harvinaisia ja jos joku olisikin sen ekan tehnyt 30-vuotiaana, toinen on tehty lähemmäs nelikymppisenä. Ei täällä keskustassa ole teiniäitejä.
Mä olin kuopuksen syntyessä yli nelikymppinen, mutta meitä vanhempia äitejä on enemmistö täällä meidänkin asuinalueella. Enkä mä yleensä edes tuollaisiin kiinnitä huomiota.
Ikää ei aina pysty edes arvaamaan ja muakin luullaan aina paljon nuoremmaksi. Täällä meillä päin on itse asiassa tosi vähän nuoria äitejä. Johtuneeko sitten siitä, että meidän pienessä kaupungissa on vain omakotitaloja. Vuokra-asuntoja täällä ei oikeestaan ole kuin joitain taloja, joita omistaja vuokraa eteenpäin.
Mä en asu Suomessa.
Tosin en käynyt missään perhekahviloissa, ei niitä kai Helsingin keskustassa ollutkaan. Suurin osa kavereista saa kanssa lapsensa yli 30v, osa 40 v. Samoin koulun vanhempainilloissa, koulun johtokunnassa, urheilujoukkueessa suurin osa vanhemmista myös vanhempia, en ole edes vanhin. Teinivnahemmat pikemminkin loistaneet poissaoloillaan noissa aktiviteeteissä.
En edes tiedä minkä ikäisiä lapseni kavereiden vanhemmat ovat
En ole havainnut mitään eroa muihin äiteihin, meidän ympäristössämme olen ihan keskivertoikäinen äiti. Kaikki ovat siis koulutettuja ja työelämässä, jolloin lapsia ei ole pykätty teininä.
Ainoastaan synnytyssairaalassa huomasin eroavaisuutta muihin, kun huonekaverinani oli ehkä juuri täysi-ikäinen tyttö ja hoitajat ja kätilöt kyllä näyttivät "vääntävän rautalangasta" hänelle kaiken, minun heilmeisesti olettivat tietävän ja osaavan kaikenlaista vauvanhoitoon liittyvää enemmän.
miltään. Mulla on muutakin tekemistä, kuin miettiä ikääni :-).
T. yksi 38-vuotiaana lapsensa saanut