Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vinkkejä yösyöttöjen poisjättämiseen!

Vierailija
09.01.2010 |

Kyseessä on kohta 9kk vanha, terve ja normaali poika, jolta olisi tarkoitus ruveta jättämään yösyötöt pois. Tähän asti olen odotellut, että jospa hän itsekseen jättäisi ne ja alkaisi nukkumaan yöt läpeensä, mutta ilmeisesti niin ei ole tapahtumassa. Toistaiseksi nukkumisjärjestelyt ovat olleet niin, että kun poika nukahtaa alkuillasta n. klo 20-21, hänet laitetaan pinnasänkyyn nukkumaan. Ensimmäiselle syötölle hän herää n. klo 22-23, jolloin menen itse nukkumaan ja otan pojan viereeni - imetän siinä ja poika nukahtaa viereeni. Tästä eteenpäin en ole varma, kuinka usein poika syö, mutta varmuudella herää syömään ainakin kerran ennen aamuheräämistään, joka tapahtuu klo 7 maissa.

Etenkin viime aikoina poika on ollut todella huono syömään päiväsaikaan, ja luulen tämän johtuvan juuri näistä yösyömisistä. Päällimmäisin syy jättää yösyötöt pois on kuitenkin se, että nukun itse nykyään todella huonosti, ja olen jatkuvasti väsynyt ja kärttyinen. Poika on oppinut liikkumaan todella paljon viimeisen kuukauden aikana, ja joka kerta yöllä havahtuessaan alkaa pyöriä, potkia, heilua, hytkyä ja "riehua", ja sitten rauhoittuu rinnalle syömään. Minä herään tuohon riekkumiseen, ja uudelleen nukahtaminen kestää.

No niin, eli miten kannattaisi toimia? Mieheni mielestä hän hoitaisi ainakin jokusen yön tässä alkuun, koska hänen mielestään olisi pojan kiusaamista se, että minä yrittäisin nukuttaa pojan uudestaan ilman rintaa, vaikka ne tuossa koko ajan ovatkin tarjolla. Mitä muita vinkkejä olisi, entä kokemuksia, miten tämmöiset sujuvat? Samassa asunnossa on myös 4-vuotias, jonka pitäisi saada nukkua yönsä, ja minua hirvittääkin, että jos poika huutaa kovasti tissin perään, niin miten tuo vanhempi lapsi saa nukuttua...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos vauva huolii tuttipulloa, niin tarjoa aina yöllä tissin korvikkeena vettä tuttipullosta. Testattu on ja toimii.

- Siirrä johonkin toiseen huoneeseen vaikka eteiseen nukkumaan niin et itse herää ja voi olla että vauvakin nukkuu koko yön.

- Opeta nukahtamaan itse, jos vielä nukutat illalla.

Kyllä siinä joka tapauksessa muutama yö menee hulinassa, teit niin tai näin, mutta kannattaa silti toteuttaa sitkeästi minkä linjan valitsetkin.

Vierailija
2/4 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttoi ainakin meillä. Vaikka 2 ekaa yötä olikin ihan sieltä ja syvältä... Ja aamusta 5maissa saa pulloa, kun tissi ei enää pojalle kelvannut. Syynä siis se kun yösyötöt lopetin, ei hänen mielestään enää tarpeeksi tullut.

Ja meillä piti kyllä ottaa myös syliin rauhoittumaan, pelkkä tassuttelu ei riittänyt, mutta toisaalta niinhän tuo päivälläkin pääsee syliin, jos ei muuten rauhoitu :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää otetaan vastaan mielellään.

Tuttipulloa poika ei ole huolinut koskaan, mutta ajatuksena on tarjota vettä nokkamukista tarvittaessa. Tässä on enemmän ja vähemmän tämä päivä mietitty, miten lähdetään toteuttamaan tätä yösyöttöjen lopetusta, ja mieheni ehdotti, että sen lisäksi että hän hoitaa ainakin muutaman ekan yön, mä myös "muutan" joksikin aikaa nukkumaan esikoisemme kanssa samaan huoneeseen. Ideana olisi se, etten ole pojan näkyvissä ja siten "tarjolla", ja tarvittaessa voin rauhoitella isomman takaisin nukkumaan, mikäli poika järjestää kovatkin metelit.

Kuulostaako ihan hölmöltä? Mä tunnen itseni aivan ensikertalaiseksi, kun esikoista ei koskaan tarvinnut mitenkään vieroittaa yhtään mistään, mutta tämä kuopus on näköjään eri maata. Ja vaikka miten tiedänkin, että tämän vieroituksen tarkoitus olisi helpottaa jokaisen elämää, niin jotenkin olen niin "emo", etten kestä vauvan itkua, etenkään kun tiedän, miten sen saa loppumaan (=tarjoamalla rintaa).

- ap

Vierailija
4/4 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmen lapsen kanssa yösyötöistä päästy helposti eroon sateenvarjorataskikalla. Laitat vauvan illalla nukkumaan pinnasängyn sijasta vaunuihin tai sateenvarjorattaisiin. Kun vauva alkaa heräillä, heiluttelet rattaita kunnes kitinä loppuu. Tuttia voi myös tarjota. Syliin ei kannata ottaa eikä puhua, laittaa valoja ym. Heijausta saattaa joutua tekemään useamman kerran, tärkeää on, ettei anna periksi. Toinen yö tarvittaessa saman kaavan mukaan ja sitten takaisin omaan sänkyyn nukkumaan. Tämän jälkeen tiedossa hyvät yöunet koko perheelle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme