G: Mihiin valeammatteihin uskoisit pystyväsi?
Eli menisit pokkana hoitelemaan kyseistä ammattia sinne minne kuuluukin. Mistä ammateista ainakin selviäisit ilman koulutusta?
Kommentit (34)
Vai kenties selvittää, millaisia ovat äidinkielen yo-kokeet? Ehkäpä lähtisit kuitenkin opettamaan vain terveystietoa 9-luokkalaisille....
oikeudessa oikeastaan hoidinkin homman lakimiehen puolesta.
Sisältää tosi paljon sellaista hommaa, joka ei näy äkkiseltää ulospäin. Pitää osata arvioida lapsen kehitystä ja jos kehityksessä on häikkää on osattava asialle myös jotain tehdä! Ja tosi paljon muutakin, ei vain lasten perään katsomista ja ruokkimista. T:Lähihoitaja, suuntaunut lasten ja nuorten hyvinvointiin ja kasvatukseen.
Eihän kukaan pysty tietämään ja osaamaan kaikkea, mitä jossain ammatissa vaaditaan ilman koulutusta. Mutta ajattelin, että tarkoitettiin sitä missä hommassa pystyisi teeskentelemään olevansa ammattilainen.
Ainakin se, joka mulle on esittänyt sisustussuunnittelijaa, on hoitanut sen homman niin alkeellisesti, että kyllä pystyisin esittämään sitä hommaa.
Joo, en siis ollut tyytyväinen suunnitelmiin.
esim. ohjata oppilaita tekstitaidon koetta varten ja antaa rakentavaa palautetta kirjoitelmista?
ideoimassa, käsikirjoittamassa, kuvaamassa ja leikkaamassa vaikka tv-dokumenttia. Ja juu, moni toimittaja tekee nämä kaikki ite.
Mullakin tuli ekana mieleen pappi. Ja kai mä nyt aikuisenakin suoriutuisin valematikan opettajana lukiossa kun sitä sijaisenakin olen joskus tehnyt.
Ja eihän se valelekurikaan täydestä mennyt kun jäi kiinni. Vai olisiko jäänyt kiinni ellei olisi vohkinut lääkkeitä.
Uskoisin pärjääväni seuraavissa ammateissa valepohjalta oikein hyvin:
englannin, historian ja luokanopettaja
autokoulunopettaja
neuvolan th
siivooja
toimittaja (esim. musiikki- tai kulttuuritoimittaja lehdessä)
psykologi
lastentarhanopettaja
lastenhoitaja
lentoemäntä
sihteeri
projektipäällikkö
tarjoilija
taksikuski
kunnanjohtaja
pappi
ekonomisti
tiedottaja
lista jatkuisi vielä, mutten viitsi enää miettiä.
Kokko ja leipuri-kondiittori :)
Lastenohjaaja.
kun listuri kyselee miksei sun juttu ole taitossa, ja mikset ole tehnyt sändäriä? Osaatteko kaikki toimitusjärjestelmäohjelmat?
voisin pystyä olemaan valelääkäri.
Niin surkeita lekureita ollut matkan varrella, että samaan olisin kyennyt mäkin. "Seurataan nyt vielä tilannetta ja varatkaa sitten vaikka omalääkärille aika, joka voi määrätä tarkempia tutkimuksia tai kirjoittaa reseptin".
mutta pointti olikin siinä että sitä pystyisi tekemään aika pitkään ennen kuin kukaan huomaa ettei tuloksia tule. Varsinkin jos oppilaat/hoidettavat ovat lapsia eikä vanhemmat ole paikalla katsomassa. Kunhan vain on lapsille mukava ja tekevinään / opettavinaan jotain, niin täydestä menee kokeisiin asti.
- luokanopettaja, äidinkielen-, elämänkatsomus-, uskonnon- ja historianopettaja (ja näitä kaikkia olen tehnytkin)
- toimittaja paikallislehdessä
- opas
- muskariopettaja
Sisältää tosi paljon sellaista hommaa, joka ei näy äkkiseltää ulospäin. Pitää osata arvioida lapsen kehitystä ja jos kehityksessä on häikkää on osattava asialle myös jotain tehdä! Ja tosi paljon muutakin, ei vain lasten perään katsomista ja ruokkimista. T:Lähihoitaja, suuntaunut lasten ja nuorten hyvinvointiin ja kasvatukseen.
Eihän kukaan pysty tietämään ja osaamaan kaikkea, mitä jossain ammatissa vaaditaan ilman koulutusta. Mutta ajattelin, että tarkoitettiin sitä missä hommassa pystyisi teeskentelemään olevansa ammattilainen.
Et kovin kauaa pärjäisi. Et likimainkaan sitä vuotta, minkä tämä valelääkäri. Hyvä jos kuukauden!
lähihoitaja, myyjä,siivooja,opettaja,, onhan noita, kaikkea on tullut harrastusmielessä kokeiltua, ja kyllä mä uskon että osaisin lääkärinäkin vuoden hoidellav hommat kotiin ilman kiinni jäämistä...
Aika hyvät pohjatyöt pitäisi kyllä tehdä jos mielii monia näitä mainittuja ammatteja tehdä ilman että jää kiinni. Riippuu tietysti missä yrityksessä/paikassa toimii.
Näiden kaikkien kanssa olen niin paljon tekemisissä ja olen asioista tietoa itsenäisesti hankkinut, että kaikki nuo 3 menis ihan tällä taideammatin koulutuksella, joka minulla nyt on.
pystyisi toimimaan. Vaaditaan ennen kaikkea hyvää sosiaalista silmää ja yleissivistystä. Esimerkiksi terveyskeskuslääkäri joka vastaanottaa potilaat yksin olisi ihan helppo homma niin kauan kun ei tarvitse tehdä toimenpiteitä. Kirurgina tai hammaslääkärinä en tietenkään pärjäisi.
Pappina en pärjäisi mutta olenkin teologi koulutukseltani. En osaa laulaa, joten se kusahtaisi äkkiä.
Jotkut sanoivat ketjussa, että ei parjäisi kun ei osaisi tiettyjä ohjelmia tms. mutta sellaisethan oppii äkkiä. Sanoo vain, että olen ollut niin kauan kotona että en muista, tai että tämä on näköjään päivittynyt siitä kun viimeksi käytin tms. Ei tuollaista kukaan ihmettelisi.
Toimittajana voi hyvin toimia ilman koulutusta, se on vapaa ammatti. Eri asia sitten on kuinka hyvä on hommassa, mutta eihän tässä siitä ollut kyse.
Esim. keittäjänä pärjäisin myös, olen ollutkin. Onhan siihenkin hommaan ohjeet!
tk lääkärinä
fysioterapeiuttina
ravitsemusterapeuttina
alakoulun opettajana
kerhonjenvetäjänä
lasten hoitajana ja lastentarhanopettajana
kaikki keittiöiden ammatit
puutarhasuunnittelijana
kukkakaupan myyjänä
myyjänä
työterveyshoitajana