Menetänkö kotihoidontuen, koska mies oli 2 viikkoa lomautettuna?
Meille tuli kirje, jossa sanotaan näin: Työttömyyspäivärahasta vähennetään työttömän sekä tämän aviopuolison saama lasten kotihoidontuki.
Mä en kyllä ymmärrä, jos tuo oikeasti tarkoittaa sitä, että mun mies menettää ensin puolen kuun palkan ja saa vaan jotain työttömyyspäivärahaa puolelta kuulta ja sitten mut n pienestä kotihoitontuesta vielä viedään osa.
Muutenkin on rahat tiukalla ja varmaan tulee tästä keikasta vielä maksettavaa ennemmin kuin sieltä työttömyyskassasta mitään ikinä saisi.
Kommentit (20)
Miehen kahden viikon lomautuksesta toinen viikko menee vielä omavastuuseen, joten siitä ei saada mitään rahoja. Odottelin sitten, että saisi edes jonkun pienen rahan toisesta viikosta, mutta ei ilmeisesti.
ap
Meille tuli kirje, jossa sanotaan näin: Työttömyyspäivärahasta vähennetään työttömän sekä tämän aviopuolison saama lasten kotihoidontuki.
Mä en kyllä ymmärrä, jos tuo oikeasti tarkoittaa sitä, että mun mies menettää ensin puolen kuun palkan ja saa vaan jotain työttömyyspäivärahaa puolelta kuulta ja sitten mut n pienestä kotihoitontuesta vielä viedään osa.
Muutenkin on rahat tiukalla ja varmaan tulee tästä keikasta vielä maksettavaa ennemmin kuin sieltä työttömyyskassasta mitään ikinä saisi.
Lomautuksen kohdalla tuo kuulostaa vähän oudolta, mutta tavallaan ymmärrän, jos toinen on työttömänä. Jos esim. isä on työttömänä ja siis joka tapauksessa kotona, niin miksei äiti voisi mennä töihin? Miksi kummankin vanhemman pitää olla kotona? Kotihoidon tuella oleva on kuitenkin vapaaehtoisesti kotona, ja tavallaan turhaan jos toinenkaan ei ole töissä.
Tämä on mielestäni jo melko kummallista.
Ottaen huomioon, että esim. opettajat voivat saada kotihoidontukea palkallisella kesälomalla, samoin itse olen saanut kotihoidontukea palatessani äitiyslomalta töihin ja pitäessäni 5 viikkoa vanhoja lomia pois.
Ymmärtäisin jos mies saisi kotihoidontuen ja työkkärikorvauksen, mutta....Lomautushan on vielä monesti sen luonteinen, että käsky takaisin töihin voi tulla nopeastikin.
No, ei mahdu mun logiikkaan tuo. Hakekaa lapselle hoitopaikkaa yksityiseltä pph:lta ja laittakaa Kelaan yksityisen hoidon tukianomus vetämään, siihen ei työttömyyskorvaus vaikuta. Tämä siis lähinnä protestina.
Lomautuksen kohdalla tuo kuulostaa vähän oudolta, mutta tavallaan ymmärrän, jos toinen on työttömänä. Jos esim. isä on työttömänä ja siis joka tapauksessa kotona, niin miksei äiti voisi mennä töihin? Miksi kummankin vanhemman pitää olla kotona? Kotihoidon tuella oleva on kuitenkin vapaaehtoisesti kotona, ja tavallaan turhaan jos toinenkaan ei ole töissä.
mistä saa tuosta vaan viikoksi-kahdeksi työn äidille?
Mutta samalla logiikalla en ymmärrä miksi palkallisella lomalla olevalle sitten maksetaan kotihoidontuki ihan vaan siitä syystä, että lapset ovat kotihoidossa eikä siitä vähennetä mitään. Toinen vanhempihan on joka tapauksessa kotona.
Ja olen itse aika kriittinen kaikkien tukien maksuun, enkä kotihoidontukea ole koskaan saanut. Tämä vaan kuuulostaa niin oudolta jos on noin, että en vaan ymmärrä.
Kotihoidon tuella oleva on kuitenkin vapaaehtoisesti kotona, ja tavallaan turhaan jos toinenkaan ei ole töissä.
vaan siihen, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
Lomautuksen pituus oli jo aiemmin tiedossa. Ei tosiaan tullut ihan ensimmäisenä mieleen, että olisi jostain pitänyt töitä löytää tuoksi ajaksi, kun ei niitä nyt muutenkaan puissa kasva.
Mies oli lomautuksen ensimmäisestä viikosta vielä työpaikan järjestämässä koulutuksessa useamman päivän (normaalisti koulutus olisi ollut palkallista), joten olisin sitten voinut maksimissaan olla töissä viikon.
Köyhät kyykkyyn, juu...
ap
Ja mielestäni siksi se on väärin pidättää tuollaisessa tilanteessa kun kerran palkan saaminenkaan ei siihen vaikuta.
Saako miehesi siis peruspäivärahaa? Muistaakseni ansiosidonnaisessa ei ole tuollaista puolisosysteemiä, mutta voin olla ihan hakoteillä, kun ei ole kauheasti kokemusta. Viime vuoden YT-aikaan näitä vaan selviteltiin. Ja joskus vuonna 2003 ollessani jonkin aikaa työttömänä sain ansiosidonnaista eikä puolison tulot vaikuttaneet mitenkään.
kahta "sosiaali"etuutta makseta päällekäin perheeseen. Jos asuisitte eri osoitteessa mitään ei vähennetä mistään, mutta samassa taloudessa asuvien puolisoiden tulot vaikuttavat etuuksien määrään. Miehesi päivärahasta vähennetään sinun saama kotihoidontuen määrä nettona... jotta tämä epäkohta poistuisi pitäisi tehdä lakialoite. Luulen, ettei kellään päättäjällä löydy tuohon mielenkiintoa, kuten ei poistamaan epäkohtia joihin lomautettu vuorotyöntekijä joutuu VAIN sen vuoksi kun lainsäädäntö lähtee siitä oletuksesta, että suomessa tehdään ainoastaan normaalia päivävuoroa...
Syy ei siis ole ammattiliittojen eikä työttömyyskassojen, vaan laki on sellainen!
vaikka mies on lomautettuna. Minä siis olen hoitovapaalla ja mies on ollut joitain viikkoja lomautettuna pari kertaa puolen vuoden sisällä. Liitosta kysyttiin, että kuka lasta hoitaa ja kuka saa kotihoidontuen, ei muuta.
siis päiväraha (perus- tai ansiosidonnainen) katsotaan yhdeksi sosiaalietuudeksi. Sinun saama kotihoidontuki on toinen sosiaalietuus. Näitä kahta ei voi maksaa samaan talouteen päällekäin, vaan miehesi päivärahasta vähennetään kotihoidontukea vastaava summa.
Puolisoiden tulot EIVÄT vaikuta päivärahojen määrään vaan ne lasketaan omasta tulosta.
sun miehes kannattais soittaa itse sinne oman liiton TYÖTTÖMYYSkassaan ja selvittää onko asia noin että menettää osan päivärahasta.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120202145521EH
Peruspäivärahasta vähennettävät etuudet
Peruspäivärahan saajalle myönnetyt muut sosiaalietuudet vähennetään yleensä peruspäivärahasta. Kuukausittain maksettava sosiaalietuus muutetaan päiväkorvaukseksi jakamalla kuukausimäärä 21,5:llä.
Peruspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison peruspäivärahasta, joka saa lasten kotihoidon tukea.
tarkoittaisi, etten menettäisi osaa siitä kotihoidon tuesta, koska minä hoidon päätoimisesti niitä lapsiamme kotona.
Right?
ap
Kotihoidon tuella oleva on kuitenkin vapaaehtoisesti kotona, ja tavallaan turhaan jos toinenkaan ei ole töissä.
vaan siihen, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
''
JUURI NÄIN; EIKÄ MITENKÄÄN MUUTEN!
tarkoittaisi, etten menettäisi osaa siitä kotihoidon tuesta, koska minä hoidon päätoimisesti niitä lapsiamme kotona. Right? ap
Onhan sen nyt jo muutama vastannut selvästi, mutta väännetään nyt vielä selvemmälle kielelle.
Sinä et menetä mitään tukea, sinun kotihoidontukesi ei muutu miksikään, vaan saat sen saman summan kuin aina muulloinkin, koska sinun lapsesi eivät ole kunnallisessa päivähoidossa. Kotihoidontukea maksetaan kaikille perheille kenen lapset ovat jossakin muualla, esim kotona, päivisin kuin kunnallisessa päivähoidossa.
Sen sijaan miehesi tuesta vähennetään se sama summa minkä sinä saat kotihoidontukea. Eli mies saa pienemmän tuen, koska sinä saat kotihoidontukea.
Sinun saamastasi tuesta ei kuitenkaan oteta mitään pois.
Ja työttömydenkin. Sen ymmärrän, että sama henkilö ei saa kotihoidon tukea ja työttömyyskorvausta, mutta kyllä pitäisi toisen voida saada toista tukea ja toisen toista.