Onko mielestäsi valjaat ok lapselle ruokapöydässä?
Minusta EI. Aiheuttaa vaaratilanteita (jos meinaa esim tukehtua ja pitäisi toimia nopeasti). Vieressä istutaan niin ei pääse putoamaan.
Kommentit (45)
Siellä nimittäin myydään suosituimpana meidän syöttistä,muovinen Gracon,jossa on VALJAAT kiinteenä *HUIH*
ja en ole aikaisemmin kuullutkaan valjaista ruokapöydässä! En ole koskaan kenenkään nähnyt sellaisia käyttävän (ja tunnen aika paljon lapsiperheita) ja ajatus tuntuu oudolta. Tuolla logiikalla voisi illalla lapsen köyttää sänkyynkin, eihän aktiivista 2-vuotiasta tahdo saada millään rauhoittumaan ja nukahtamaan....
Mikä tässä nyt on ongelma? Tietty, jos jonkun lapsi tarvitsee valjaat syöttötuolissa niin sellaiset hänelle laitetaan. Jos jonkun ei tarvitse, hänellä ei sellaisia laiteta. Emmää käsitä..taas olen väärällä planeetalla. Vai pitäskö mun nyt vaan seurata kuinka tää kehittyy tää keskustelu, voisin saada vinkkejä pitäskö mun laittaa tyttö tuoliin kiinni vai ei. Kun en tiedä. Odottaisinko, että kämähtää lattiaan sen ekan kerran vai luotanko vankkumattomaan taitooni kasvattaja vs. 9kk temppumestari. No niin, näin se tapahtuu: muutuin uusavuttomaksi.
Riuhtoi aivan raivona, heti kun syöttötuoliin pantiin. Olisi kaatanut sen muuten tai olisi pudonnut siitä. Sitten tarvittiin vielä isä pitämään käsistä kiinni syötettäessä esim. perunasosetta kun 1 v huitoi raivokkaasti käsillään ruokalautaset kumoon ja lusikat, joissa ruokaa lentelivät ympäriinsä. Tämän jälkeenkin viskoi päätään raivokkaasti syöttötilanteissa niin että koko pää ja kasvot olivat puurossa kun se pieni lautasellinen puuroa lopulta saatiin kahden aikuisen voimin kurkusta alas. Ei ihme kyllä koskaan sylkenyt ruokaa ulos, se olisi vielä puuttunut. Että kyllä valjaat syöttötuolissa ovat tarpeelliset. Ainakin meillä ne olivat pelastus.
ja meillä on käytössä niin syöttötuolit, pienet kalusteet kuin myös valjaat. Kaikille löytyy käyttöä.
Meilläkään ei ole edes mikään erityisen vilkas 1,5- vuotias, mutta syöttötuolissa on jatkuvasti seisaallaan. Ja kyllä asiasta on huomautettu ja perusteluineen kerrottu, ettei niin saa tehdä :-)