Onko mielestäsi valjaat ok lapselle ruokapöydässä?
Minusta EI. Aiheuttaa vaaratilanteita (jos meinaa esim tukehtua ja pitäisi toimia nopeasti). Vieressä istutaan niin ei pääse putoamaan.
Kommentit (45)
kyllä minun 3 lasta on ilman valjaita pysyneet tuolissa. Se on kasvatuskysymys (ellei ole SAIRAUDESTA kyse).
ja en ole aikaisemmin kuullutkaan valjaista ruokapöydässä! En ole koskaan kenenkään nähnyt sellaisia käyttävän (ja tunnen aika paljon lapsiperheita) ja ajatus tuntuu oudolta. Tuolla logiikalla voisi illalla lapsen köyttää sänkyynkin, eihän aktiivista 2-vuotiasta tahdo saada millään rauhoittumaan ja nukahtamaan....
ja en ole aikaisemmin kuullutkaan valjaista ruokapöydässä! En ole koskaan kenenkään nähnyt sellaisia käyttävän (ja tunnen aika paljon lapsiperheita) ja ajatus tuntuu oudolta. Tuolla logiikalla voisi illalla lapsen köyttää sänkyynkin, eihän aktiivista 2-vuotiasta tahdo saada millään rauhoittumaan ja nukahtamaan....
lapsen sänkyyn köyttämisessä? Mutta näihän se tällä palstalla menee, kasvatus pielessä ja mitä minä en ole nähnyt ei ole olemassakaan. Ap, voit tulla meille kasvattamaan 10kk vanhaa lasta jotta hän istuisi tuolissaan eikä seisoisi tai kiipeäisi pöydälle.
lapsen sänkyyn köyttämisessä? Mutta näihän se tällä palstalla menee, kasvatus pielessä ja mitä minä en ole nähnyt ei ole olemassakaan. Ap, voit tulla meille kasvattamaan 10kk vanhaa lasta jotta hän istuisi tuolissaan eikä seisoisi tai kiipeäisi pöydälle.
EI ole ap
t ap
Ja minä pph:na käytän, en kaikilla, mutta niillä, jotka kiipeilevät.
Tuolla logiikalla voisi illalla lapsen köyttää sänkyynkin, eihän aktiivista 2-vuotiasta tahdo saada millään rauhoittumaan ja nukahtamaan....
kuin syöttötuolista putoaminen? Oma vilkas lapseni kyllä laitettiin valjaisiin syöttötuoliin muutamien vaaratilanteiden jälkeen (esikoisen kohdalla ei todellakaan tarvinnut edes harkita), mutta eipä tuossa nukuttamisessa hirveästi vaaratilanteita ole...
Ei niitä valjaita kukaan käytä huvin vuoksi, vaan turvallisuuden vuoksi. Ymmärrät sitten joskus kun näen lapsen, joka todellakin joka sekunti yrittää päästä syöttötuolista ylös jollei hänen kädessään roikuta kiinni joka sekunti.
2-vuotiasta nukkumaan nätisti iltasatua kuuntelemalla.
on varmaan joku sairaus jos ne on kasvatuskeinoin
saatu pysymään istuallaan siinä tuolissa :)
No, pysyi meiläkin esikoinen, toinen todellakaan ei
kunnes sitten kerran sai juuri ja juuri kopin ennen kuin lapsi mätkähti lattialle. Oli hoitanut 10 vuotta lapsia ja sanoi ettei hänen ole ikinä tarvinut kenelläkään valjaita käyttää.
Käytetään niitä tarhassakin Ja minä pph:na käytän, en kaikilla, mutta niillä, jotka kiipeilevät.
Mulla on aika vilkas poika, mutta emme silti tarvinneet ruokapöydässä mitään valjaita. Ja en todellakaan ajatellut, että sitä mitä minä en ole nähnyt, ei ole olemassa :) Totesin vain, että vaikka aikamonen lapsen olen nähnyt kotonaan syövän, en ole koskaan tuollaisia valjaita nähnyt --> eivät ole meidän piireissä yleisesti käytössä. Ehkä joku lapsi on niin liikkuvainen ja vilkas, että todella ne tarvitsee, mutta en osaisi ajatella niitä käyttäväni, koska oma erittäin vilkas poika on pärjännyt ilman. Meillä on aina ollut Stokken tuoli, se ei ihan heti kaadu, vaikka nousisikin välillä seisomaan (tiedän, että senkin voi saada kaadettua). Ja mulle kyllä tulee mieleen, että lapselle pitäisi opettaa hyviä pöytätapoja muuten kuin köyttämällä pöytään kiinni. Myönnän kyllä, että useamman samanikäisen kanssa voi olla vaikeaa, mutta edes päiväkodeissa en ole valjaita nähnyt. Ja silti on saatu kaikki pysymään pöydässä.
Ehkä joku lapsi on niin liikkuvainen ja vilkas, että todella ne tarvitsee, mutta en osaisi ajatella niitä käyttäväni, koska oma erittäin vilkas poika on pärjännyt ilman. Meillä on aina ollut Stokken tuoli, se ei ihan heti kaadu, vaikka nousisikin välillä seisomaan (tiedän, että senkin voi saada kaadettua). Ja mulle kyllä tulee mieleen, että lapselle pitäisi opettaa hyviä pöytätapoja muuten kuin köyttämällä pöytään kiinni.
joten en viitsinyt kovin montaa vaaratilannetta kokeilla ennen kuin otin valjaat käyttöön. Ja olin kuullut sitä ennen vain yhden ystäväni käyttäneen valjaita. Esikoinen oli 2,5-vuotias, joten hänkin tarvitsi vielä ruokapöydässä (jossa muuten istutaan väh. 5 kertaa päivässä, aika monta mahdollisuutta tippua syöttötuolista) apua ja tarvitsin molemmat kädet käyttööni - en voinut pitää koko ajan kiinni syöttötuolissa keikkuvasta kuopuksesta.
Huomautan vielä, että vaikka lapsi olisi vilkas, ei se tarkoita automaattisesti sitä, että hän tarvitsee valjaat syöttötuoliin. Eiköhän sitä vilkkautta ole joka lähtöön ja osa lapsista on vielä niin kovia kiipeilemään ettei heitä pitele mikään! Ainoastaan iän myötä se kiipeily sitten loppuu ja järki alkaa voittaa.
Huomautan vielä, että tuo kiipeilevä, syöttötuoliin valjailla sidottu kuopus on nyt fiksu eskarilainen :).
PS. Meillä ei Stokken tuolia ollut, mutta ystävälläni se oli ja lapsi kaatui sen kanssa tämän tästä. Se siis siitä Stokken tuoli kaatuvuudesta.
Käytetään niitä tarhassakin Ja minä pph:na käytän, en kaikilla, mutta niillä, jotka kiipeilevät.
Mulla on aika vilkas poika, mutta emme silti tarvinneet ruokapöydässä mitään valjaita. Ja en todellakaan ajatellut, että sitä mitä minä en ole nähnyt, ei ole olemassa :) Totesin vain, että vaikka aikamonen lapsen olen nähnyt kotonaan syövän, en ole koskaan tuollaisia valjaita nähnyt --> eivät ole meidän piireissä yleisesti käytössä. Ehkä joku lapsi on niin liikkuvainen ja vilkas, että todella ne tarvitsee, mutta en osaisi ajatella niitä käyttäväni, koska oma erittäin vilkas poika on pärjännyt ilman. Meillä on aina ollut Stokken tuoli, se ei ihan heti kaadu, vaikka nousisikin välillä seisomaan (tiedän, että senkin voi saada kaadettua). Ja mulle kyllä tulee mieleen, että lapselle pitäisi opettaa hyviä pöytätapoja muuten kuin köyttämällä pöytään kiinni. Myönnän kyllä, että useamman samanikäisen kanssa voi olla vaikeaa, mutta edes päiväkodeissa en ole valjaita nähnyt. Ja silti on saatu kaikki pysymään pöydässä.
ja on valjaissa syöttötuolissa. Tosin meillä on kyllä kirjahyllytkin ruuvattu seiniin kiinni yms. Ja lapsen ei todellakaan anneta vapaasti kiipeillä vaan aina nostetaan pois ja sanotaan ei. Ikää 1v 1kk. Kai tämä vaihe joskus ohi menee, toivottavasti.
meillä vilkas lapsi oli sellainen joka siinä noin
1-1,5 vuotiaana kiipesi aina ja joka paikkaan.
Jos laittoi istumaan syöttötuoliin, samantien ylös ja pöydälle. Tätä olisi voinut jatkaa vaikka puoli tuntia. Stokken tuoli oli meilläkin, kyllä vaan pääsi siitä ylös ja kaksi kertaa on saanut tuolin kaatumaankin. Jotta esikoistakin 3v sai vahdittua ja jotta jotain ruokaakin sinne vatsaan meni, niin valjaat oli välttämättömät.
No ei kai...? Onko niissä edes syöttötuoleja? Ei ainakaan mun lasten päiväkodeissa ole ollut pienten ryhmissäkään syöttiksiä vaan on ollut vaan lastenkokoiset pöydät ja tuolit
Ja kiipeilijätkin ovat vielä erikoistuneet eri asioihin. Mun hoitolapsista yksi lapsi ei kiipeillyt koskaan mihinkään, mutta syöttötuolissa vänkäsi seisomaan heti, kun siihen istutin. Poika oli silloin vähän päälle vuoden ikäinen. Samaan aikaan mulla aloitti 10 kuukauden ikäinen tyttö, joka matki sitten tätä toista, ja syömiset meinasi olla yhtä kiipeilyä ennen kuin otin valjaat käyttöön. Toinen näistä lapsista on hyvin rauhallinen, toinen vilkas. Kumpikaan ei enää kiipeile, ikää reilut kaksi vuotta. Nyt mulla on sitten reilun vuoden ikäinen lapsi, joka kiipeilee muuten ihan hirveästi, mutta syöttötuolissa istuu nätisti, ilman valjaita.
Ja lapsen ei todellakaan anneta vapaasti kiipeillä vaan aina nostetaan pois ja sanotaan ei. Ikää 1v 1kk. Kai tämä vaihe joskus ohi menee, toivottavasti.
Tosiaan moni tästä ketjusta ei ole ilmeisesti tavannut kiipeilevää lasta. Kyllähän se itsellekin yllätyksenä tuli, kun esikoinen ei todellakaan kiivennyt koskaan mihinkään :). Kuopus kiipesi jopa tiskipöydälle ilman minkäänlaista tuolia apuvälineenä. Samoin kirjahyllyyn (kerran putosi tv...) ja pöydälle. Hän pääsi ketterästi myös leikkipuistojen aitojen yli alle 2-vuotiaana.
Kiipeily taisi loppua vajaa 2,5-vuotiaana. Ja kun joku taas mainitsee sen kasvatuksen, niin kyllä häntä kiellettiin noin 200 kertaa päivässä, mutta eipä siihen auttanut muu kuin aika.
Nykyisin tuo lapsi on hyväkäytöksinen 6-vuotias, joten oppia ikä kaikki :).
Ei ainakaan mun lasten päiväkodeissa ole ollut pienten ryhmissäkään syöttiksiä vaan on ollut vaan lastenkokoiset pöydät ja tuolit
Meidän päiväkodissa oli pienen pienet pöydät ja tuolit. Ja kyllähän niidenkin pöytien päällä niitä pikkukiipeilijöitä oli :).
Meillä aloitti kiipeilemisen jossain n.6kk:n iässä
kiipeilyvaihetta kesti n. 3-vuotiaaksi.
Meillä siis oli valjaat syöttötuolissa ja syöttötuoli köytetty pöydänjalkaan kiinni.
Samoin meillä oli valjaat kaupassa käydessä. En halunnut löytää lastani kaupan lattialta pää haljenneena.
Ulkkomaan reissulla vajaa 2v. oli myös valjaat käytössä ettei lapsiolisi juossut
(=kieriny)jyrkkkiät mäkiä alas. Samoin oli turvallisempaa pitää hänet muillakin jujulkisilla paikoilla valjaissa kuin väkísin pitää kädestä kiinni.
Neidille nuo valjaat tuli niin itsestään selviksi et kaupan parkkiksella, kun olin irrottanu turvaistuimesta, ojensi kätensä valjaita varten.
Ihan oikeasti, valjaiden vastustajat, on olemassa lapsia jotka ei pysy hetkeäkään paikoillaan ja viis veisaavat vieraassakin paikassa missä vanhemmat on vaikka ikää ois vasta alle 3v.
Meillä mentiin karkuun äitiä ja lujaa aina kun oli mahdollisuus.Kerran sit olin kaupassa (ilman valjaita)tyttö oli jo reilu3v. ja eksyimme toisistamme. Joku kiltti ihminen vei lapsen sit kaupan neuvontaan josta sit kuulutuksen jälkeen hain hänet.
Tuolloin vasta alkoi ymmärtää miks kaupassa pitää olla äidin lähettyvillä.
Esikoinen oli muuten ikiliikkuja, mutta ei pienenä juurikaan kiipeillyt. Syöttötuolissa istui aina ihan nätisti (tietty yritti venkuroida siinä joskus tai huusi tms.), eikä koskaan yrittänyt edes nousta seisomaan siinä. Valjaat ei käynyt edes mielessä hänen kanssaan. Kuopus onkin sitten ollut erittäin kova kiipeilemään pienempänä ja on nyt edelleen 4-vuotiaana hyvä kiipeilemään. Syöttötuolissa nousi koko ajan seisomaan ja siitä sitten yritti kiivetä joko pöydälle tai alas, joten hänelle laitettiin valjaat. Pari kuukautta käytettiin niitä n. 1 v iässä ja sen jälkeen alkoi pysyä aloillaan syöttötuolissa. Eikä todellakaan ole kasvatuksesta kyse kun puhutaan 1-vuotiaasta lapsesta. Jos 3-v kiipeilee ruokailutilanteissa pöydälle, voidaan jo miettiä, onko kasvatuksessa mennyt joku pieleen, jos hommaa ei saada loppumaan, mutta ei 1-v kohdalla.
Eli niin kuin joku jo kirjoittikin, vilkas ja kiipeilevä lapsi ei ole sama asia. Kaikki vilkkaat lapset ei kiipeile syöttötuolista eivätkä kaikki kiipeilevät lapset ole erityisen vilkkaita. Joku lapsi voi olla molempia ja joku ei kumpaakaan.
vuosikkaiden kaksosten kanssa, et muuta harkitsisikaan!