Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LivD: Amerikkalainen neuvola

Vierailija
08.01.2010 |

Kattoko kukaan tuota eilen?

Käyhille järjestetään raskaudenaikaista seurantaa ja hoitoa järjestöjen toimesta, ja tuntui että ihmisten tieto raskaudesta ja mahdollisista seurannoista on tosi vähäistä. Tulipa taas tyytyväinen olo suomalaisen neuvolajärjestelmän puolesta :).

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylpea maahanmuuttaja tama on maailman paras paikka asua ja olen joka aamu onnellinen kun saan herata uuteen paivaan taalla, tama on hieno maa.

Miksi te aina jaksatte mollata kaikkea amerikkalasita taalla vauvalla en ymmarra. Suurimmalla osalla kokemukset kuitenkin rajoittuu siihen mita on nahty telkkarista tai jollain viikon parin lomalla. En jaksa teidan kanssa tapella enaa.

Vierailija
22/35 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

systeemia paljon parempana. Moni ihan amerikkalainenkin pitaa nykyista USAn systeemia kestamattomana. Ei kritiikissa aina ole suinkaan kyse kokemuksen puutteesta tai tietamattomyydesta. Minusta on ihan selva, etta USAsssa systeemi toimii hyvin niille joilla on rahaa, Suomessa se toimii suhteellisen hyvin kaikille. Ihan sama juttu kuin koulutuksen kanssa. Ei ole homma eika mikaan taata pienelle eliitille missa tahansa maassa hyvatasoista koulutusta, mutta on melkoinen saavutus taata se koko kansalle. Tasta kai on kyse. Arvoista ja arvostuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvokasta, ne tiedot mitä sieltä sai,löytää itsekin netista ja kirjoista. Iäkäät neuvolatädit jotka kauhistelivat lapsen painoa ja antoivat ymmärtää ettei anneta tarpeeksi ruokaa, eiköhän noita jättivauvoja ole aivan tarpeeksi muutenkin, omani oli lähinnä normaalikokoinen.

Vierailija
24/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. se että on vakuutus, ei tarkoita, että saisi esim. syöpään sairastuessa kaikkia mahdollisia hoitoja. Paperisota voi olla melkoinen, jos ongelmia tulee ja pelastavaa hoitoa ei välttämättä saa ollenkaan.

Muutamista 'perustutkimuksista' tulee helposti kymmenien tuhansien dollarien lasku ja siinä sitä onkin miettimistä, että milläs maksat, jos vakuutus ei korvaa.

USA myös käyttää aivan tuhottoman määrän tuloistaan terveydenhuoltoon, vaikka sen tila (julkisen siis) on tosi huono (Suomi käyttää pienemmän osuuden budjetistaan, kuin USA!).

Kannattaa katsoa Mooren dokkari Sicko. Se kertoo nimenomaan vakuutettujen ihmisten ongelmista USA:ssa. Siinä ihmiset kertovat aivan järkyttäviä tarinoita: yksikin äiti oli menettänyt pienen tyttärensä, koska lähin sairaala ei suostunut ottamaan tyttöä sisään, koska hänen vakuutusyhtiöllään ei ollut sopimusta sairaalan kanssa. Tyttö kuoli matkalla 'omaan' sairaalaansa.

Vierailija
25/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleisiä/harvinaisia noi huulihalkiot ovat vauvoilla, jollainen sillä 15 v. vauvalla oli? Ihan mielenkiinnosta kyselen, jos joku noista tietää.

Vierailija
26/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvokasta, ne tiedot mitä sieltä sai,löytää itsekin netista ja kirjoista. Iäkäät neuvolatädit jotka kauhistelivat lapsen painoa ja antoivat ymmärtää ettei anneta tarpeeksi ruokaa, eiköhän noita jättivauvoja ole aivan tarpeeksi muutenkin, omani oli lähinnä normaalikokoinen.

En minäkään sieltä mitään uutta tietoa ole saanut kun ne asiat on kiinnostaneet aina ja olen itse hankkinut tietoa ja opiskellut asioista. Ja terkkareiden liiallista käyrien tuijottamista voi aina suhteellistaa ja olla ottamatta liian vakavasti. Mutta läheskään kaikilla muilla ei sitä tietoa ole eikä mielenkiintoa (eikä välttämättä taitoakaan) sen etsimiseen, ja siksi on mielestäni hyvä että neuvolan kautta tulee edes sitä perustietämystä. Ja sitten on ne terveyden seurannat sekä äidille että lapselle, joita onkin jo hankalampi itsekseen toteuttaa. Jos raskaus menee kaikin puolin hyvin niin voi tuntua että turhaahan ne on, mutta kun se ei ole mikään itsestäänselvä asia.

ap

Vierailija
27/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi tästä suomen neuvolajärjestelmästä. Minäkään en ole sieltä saanut juurikaan mitään tietoa joka olisi uutta, vaikkakin esikoiseni sain vasta kesällä. Lähinnä ihmettelin miksi siellä kerrotaan itsestään selvyyksiä ja hyvä kun ensimmäisellä kerralla ei kysytty, että tiedättekö miten olette tulleet raskaaksi? meinasin revetä siinä kohtaa mieheni kanssa ihan täysin. :D

Vierailija
28/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään sieltä mitään uutta tietoa ole saanut kun ne asiat on kiinnostaneet aina ja olen itse hankkinut tietoa ja opiskellut asioista. Ja terkkareiden liiallista käyrien tuijottamista voi aina suhteellistaa ja olla ottamatta liian vakavasti. Mutta läheskään kaikilla muilla ei sitä tietoa ole eikä mielenkiintoa (eikä välttämättä taitoakaan) sen etsimiseen, ja siksi on mielestäni hyvä että neuvolan kautta tulee edes sitä perustietämystä. Ja sitten on ne terveyden seurannat sekä äidille että lapselle, joita onkin jo hankalampi itsekseen toteuttaa. Jos raskaus menee kaikin puolin hyvin niin voi tuntua että turhaahan ne on, mutta kun se ei ole mikään itsestäänselvä asia.

ap

Paitsi, että mulla on periaatteessa sattunut erinomaiset neuvolan terkat. Mulla raskaus ei mennyt ns. oppikirjojen mukaan ja lapsellakin ollut ongelmia. Tässä on todella oppinut arvostamaan suomalaista neuvolaa sekä terveydenhuoltoa. Sen merkitystä ei tajua, silloin kun kaikki menee itsestäänkin helposti.

Toki aina parannettavaa olisi, mutta kaikenkaikkiaan olen saanut hyvää hoitoa ja tietoa vaikka on tullutkin kulutettua varmaan satoja tunteja muualtakin tietoa hankkien.

Vierailija
29/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta on jaanyt monesta valheesta kiinni, esim. yhteen "dokkariinsa" painatti sanomalehden etusivun jolla ei ollut mitaan tekemista totuuden kanssa. Oli viela niin holmo etta kaytti olemassa olevan lehden logoa ja jai kiinni.

Jos mina saisin valita suomalaisen ja amerikkalaisen hoidon valilla, amerikkalainen voittaisi. Minulla on kokemusta kummastakin systeemista toisin kuin teilla jotka tunnutte niin paljon tietavan amerikkalaisesta terveydenhoidosta.

Vierailija
30/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta on jaanyt monesta valheesta kiinni, esim. yhteen "dokkariinsa" painatti sanomalehden etusivun jolla ei ollut mitaan tekemista totuuden kanssa. Oli viela niin holmo etta kaytti olemassa olevan lehden logoa ja jai kiinni.

Jos mina saisin valita suomalaisen ja amerikkalaisen hoidon valilla, amerikkalainen voittaisi. Minulla on kokemusta kummastakin systeemista toisin kuin teilla jotka tunnutte niin paljon tietavan amerikkalaisesta terveydenhoidosta.

Tossa dokkarissa ei ole kuitenkaan kyse mistään foliohattujutuista, vaan oikeista ihmiskohtaloista.

Ja tietenkin USA:ssa saa parempaa hoitoa, kuin täällä jos on hyvä vakuutus, ei tässä siitä ole kyse.

Vierailija
31/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..silmäni ovat vasta viime aikoina alkaneet avautumaan sille tosiasialle, kuinka hyvin perusasiat ovat Suomessa. Eli siis opiskelijoille ilmainen kouluruoka ja koulutus, neuvolajärjestelmä äideille ja lapsille, julkinen sairaanhoito ja terveyskeskus-systeemi sentään on olemassa...Kelan virkailijoita ei tarvitse lahjoa saadakseen asiansa käsittelyyn ja sossuun on mahdollista saada yhteys. Kirjasto on olemassa ja ilmainen sekin.

Monessa asiassa on ongelmia "sekä kauneusvirheitä", mutta tuskinpa moni tajuaakaan kuin iloinen saa olla siitä että nuo edellä olevat jutut (+monet muut) edes OVAT OLEMASSA. Se kun ei ole mikään itsestäänselvyys!

Vierailija
32/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisilla työssäkäyvillä ihmisillä usassa on vakuutukset. Usein esim. mies saa työpaikkansa puolesta vakuutukset koko perheelle. Ja kun on vakuutus, raskaudenaikaista seurantaa on saman verran kuin meillä, poikkeuksena meihin vain se, että seuranta on lääkärillä eikä th:lla ja joka kerta katsotaan ultralla.

Köyhille tosiaan on omia lääkäreitä ja sairaaloita, ja kyllä aikuinen ihminen itse osaa ottaa niistä selvää. Ei sielläkään ketään jätetä ilman hoitoa.

Vierailija
33/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo se on tosi iso juttu, ettei lapsille tarvi vauvasta asti säästää rahaa opiskeluja varten. Mutta toimii siellä usassakin asiat vähän paremmin kuin mitä täällä yleisesti puhutaan.

3

Vierailija
34/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta amerikkalaista ja suomalaista systeemiä ei voi verrata, koska Suomessa nuo hommat hoidetaan verotuksen kautta, tulovero on keskituloisilla ja sitä rikkaammilla hurjasti isompi kuin USAssa. Toisaalta siellä joutuu käyttämään tuloistaan isomman osan vakuutuksiin ja koulutukseen.

Tietenkin tämä luo eriarvoisuutta, kun pienituloisilla tai tulottomilla ei ole mahdollisuutta hyviin kouluihin ja laadukaaseen terveydenhuoltoon.

Vierailija
35/35 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..silmäni ovat vasta viime aikoina alkaneet avautumaan sille tosiasialle, kuinka hyvin perusasiat ovat Suomessa. Eli siis opiskelijoille ilmainen kouluruoka ja koulutus, neuvolajärjestelmä äideille ja lapsille, julkinen sairaanhoito ja terveyskeskus-systeemi sentään on olemassa...Kelan virkailijoita ei tarvitse lahjoa saadakseen asiansa käsittelyyn ja sossuun on mahdollista saada yhteys. Kirjasto on olemassa ja ilmainen sekin. Monessa asiassa on ongelmia "sekä kauneusvirheitä", mutta tuskinpa moni tajuaakaan kuin iloinen saa olla siitä että nuo edellä olevat jutut (+monet muut) edes OVAT OLEMASSA. Se kun ei ole mikään itsestäänselvyys!

Olen täsmälleen samaa mieltä. Monia asioita pidetään täällä itsestäänselvyyksinä ja nillitetään jostain kauneuspilkuista näkemättä sitä, miten hyvin monet asiat on. Toki sitten maksetaan verojakin, mutta tuo se elämään tiettyä turvaa moneen muuhun järjestelmään verrattuna. Mutta tietysti noi dokkarit näyttää vaan yhden puolen asiasta aina.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän