Aion mennä teettämään Essure-sterilisaation, onko kokemuksia?
Sattuuko? Millainen luotettavuus essuressa on verrattuna perinteiseen sterilisaatioon?
Kommentit (9)
Otin etukäteen liian vähän särkylääkettä ja se vähän kostautui toimenpiteessä. Mulla kävi niin että toinen spiraali hajosi kesken asennuksen ja jouduttiin vetämään pois. Se tuntui aika ikävältä.
Kipua oli melko paljon ja sainkin sitten jotain troppia suppona kun toimenpide kesti normaalia pidempään.
Verenpaineet laski vähän ja lepäilin jonkun aikaa sairaalassa ennen kuin uskalsin lähteä kotiin autolla.
Muuten ei ollut kipuja asennuksen jälkeen ja olen ollut tyytyväinen.
Sattuuko? Millainen luotettavuus essuressa on verrattuna perinteiseen sterilisaatioon?
Omasta Essuresta on nyt liki vuosi. Toimenpide tapahtui nopeasti, esilääkityksenä sain ibuprofeenia ja toimenpiteen aikana suonensisäistä kipulääkettä. Kipu on yksilöllistä, mutta itselläni toimenpide sattui kouristuksenomaisesti, kuin kova kuukautiskipu. Sairaalasta pääsin pari tuntia toimenpiteen jälkeen kotiin. Toipuminen oli muutenkin nopeaa. Aiemmin käytössäni oli kuparikierukka. Kuukautiset ovat vähintäänkin yhtä runsaat kuin aiemmin eli siinä ei ole muutosta tapahtunut.
helpompi ja riskittömämpi kuin perint. sterilisaatio-menetelmä.
on 100 % eikä pysty peruuttamaan.
Toimenpide oli nopea, puoli tuntia. Ei tuntunut sen kummemmalle kuin normaali gynekologi käynti.
En ottanut sen jälkeen mitään särkylääkettä,koska mitään kipuja ei tullut. Ei ollut myöskään mitään vuotoja.
Olen ollut erittäin tyytyväinen.
En ottanut ennnen toimen pidettä kuin särkylääkkeen. Enkä saanut laiton aikana mitään. En olisi tarvinnutkaan.
Laitoin jälkeen pääsin heti pois.
on nyt ekat kuukautiset Essuren jälkeen. Ja ovat runsaammat ja pidemmät kuin aikaisemmin. Ja kyse ei ole siitä että olisin lopettanut e-pillerit ja vuoto palautumassa normaaliksi. Pillereitä en ole vuosiin syönyt.
Mutta katsotaan normalisoituuko tilanne ajan kuluessa.
Muuten Essure on on ollut hyvä asia. Helppo tehdä ja kivut siedettäviä ei kovia.
Nyt sitten odotellaan jälkitarkastusta.
Kyselin juuri gyneltä Essuresta ja hän ei suositellut sitä alle 40v jos on ollut runsaat kuukautiset. Saattaa kuulemma lisätä vielä entisestään vuotoja ja voidaan kuitenkin joutua laittamaan hormonikierukka vuotoja hillitsemään. Itse olen 34v ja neljä lasta tehty eikä toiveissa enempää. Voi olla että mies menee sterilisaatioon.
eli tänä syksynä.
Minulle miepuolinen gyne ei puhunut mitään runsaista kuukautisista. Toki en itse ymmärtänyt kysyä.
Olin kyllä laittanut esitietolomakkeeseen maininnan runsaista kuukautisista.
Ja olin lukenut että joillain kuukautiset tulevat olemaan runsaammat, muttä että usein se johtuu muun ehkäisyn lopettamisesta.
Mutta pieni vaiva tämä on. Minulle ei nimittäin pillerit eikä hormonikierukka käy.
Emmen toimenpiteeseen menoa piti otta 2h ennen 800mg Buranaa ja 1g panadolia. Toimenpide tehtiin tähystyksessä jonka aikana ei lääkitty mitenkään. Kipu oli vain pieni nipistys ja homma oli vartissa ohi.Sain lähteä heti kotiin. Parinkymmenen minuutin päästä toimenpiteestä alkoi kovaa kuukautiskipua muistuttava polte. Otin siihen buranaa... Saa nähdä palaako kipu vielä.