Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaille muutto

Vierailija
07.01.2010 |

onko jollain tiedossa hyviä vihjeitä mitä kannattaa tehdä ennen muuttoa ulkomaille tai onko jollain heittää hyviä nettisivuosoitteita.

Mies menee töihin Sveitsiin ja sinne siis, tai sitten Saksaan tai Ranskaan asumaan. (Ihan rajalla) Ja jos joku tietäis teettääkö ylimääräistä "jumppaa" jos asuu Saksassa ja käy töissä Sveitsissä.

Kiitollisena otan vastaan vinkkejä...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan yrittää joko Saksaan tai Ranskaan asumaan, koska ovat EU-maita? Paljon helpompaa esim. terveydenhuollon kannalta.

Vierailija
2/5 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Itävallassa joten en osaa antaa Sveitsin tilanteesta tarkempia tietoja, kun eivät ole EU:ssa. Käsittääkseni kumminkin miehesi työnantaja hoitaa vakuutukset (sairas- ja eläkevakuutus) eikä sillä kaiketi ole merkitystä, että asutte rajan toisella puolella. Tarvittavat infot pitäisi tulla siis työnantajalta tai työnantaja ainakin tietää, mistä saatte lisätietoja. Voit toki käydä KELA:n ulkomaanyksikössä kyselemässä tarkempia tietoja.

Ehkä löytyy myös Suomi-Sveitsi-seura?

Onnea matkaan joka tapauksessa :)!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"avarrus"kaudesta. Oletteko kauan?

Vierailija
4/5 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut Ranskassa, Italiassa, ... mutta juuri Sveitsistä ei ole kokemusta.

Lähdettekö reissuun expateiksi, vai ihan paikallisella sopimuksella? Tällä on suuri merkitys asioiden järjestelyn kannalta. Ja mm. Suomen sosiaaliturvaan kuulumisen ja muiden etuuksien kannalta. Tietysti firmojen expat-kompensaatiotkin on laskettu maakohtaisesti, joten silloin ei ole suurtakaan taloudellista merkitystä missä noista maista asutte. Jos taas lähdette "itseksenne", niin Sveitsi lienee kallein vaihtoehto asumiskustannusten tms. vuoksi.

Onnea matkaan, ja pitkää pinnaa! Me haikailemme taas ulkomaille lähtöä, olisi meidän 15-vuotisen yhteiselomme aikana 8 ulkomaankeikka.

Vierailija
5/5 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taalla tyytyvainen expat-perhe. Mukavaa kokea ulkomaankeikka perheen kanssa!

Mita kannattaa tehda riippuu ennen kaikkea miehen tyosopimuksesta ja mita kaikkea se kattaa. Hoitaako tyopaikka itse muuton vai pitaako itse pakata ja hoitaa kuskaus. Millaiset vakuutukset tarjoaa vai kannattaako pysya suomalaisen sosiaaliturvan piirissa (esim. perhevapaat ja sairaanhoito). Minne Maksetaan verot jne. Eli vahan spesifimpia kysymyksia niin saat varmaan hyodyllisempia vastauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi