Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan kamalaa! Olen raskaana ja bmi yli 35!

Vierailija
07.01.2010 |

Raskaus on ok ja laihdutus ooli pahasti kesken, mutta lihavuus ja raskaus yhtälönä -kuinka selviän!?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vaan terveellistä ruokavaliota ja liikuntaa, niin painosi ei välttämättä nouse ollenkaan raskauden aikana. Eihän se ole mitenkään poissuljettu asia, vaikka oletkin raskaana!!

Vierailija
2/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalioni on nykyisellään terveellinen, liikun joka päivä, siis lenkkeilen 5-8 kilometriä. Lisäksi harrastan muuta liikuntaa 1-2 kertaa viikossa.

Olen pitkä ja lihaksikas ja ylipainoa vaikka paljon onkin, en ole mikään lyllervö.

Ylipaino tullut hyvin hitaasti, ensin aiempien raskauksien myötä, sitten lääkityksen myötä ja sitten puolen vuoden liikkumattomuusjakson takia.

Ahdistaa.

Onko oikeasti mahdollista, etten leviä tästä enempää raskauden aikana, jos oikein ponnistelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä tuntuu, kun joku tsemppaa!

ap

Vierailija
4/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö terveellisesti ja liiku niin paino ei nouse. Joillakin jopa laskenut. Itselläni on ylipainoa, ja paino ei noussut lainkaan alussa. Nyt on tullut yhteensä 5 kg mutta laskettu aika meni jo! Ja suurin osa turvotusta, sitä tullut viimeisen kuukauden aikana runsaasti. En siis ole missään nimessä yrittänyt laihduttaa, sitä ei raskaana ollessa saa tehdä, ja periaatteessa painon ei kuulu laskeakaan (kai), mutta samassa sen pitäisi pysyä, ja alussa saa laskea pari kiloa.

Vierailija
5/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli BMI 31 kun aloin odottaan, paino 90kiloa.

Nyt on vko 22 menossa ja paino on pudonnut 4kiloa!

Putosi ensimmäisen kolmanneksen aikana 6kiloa, kun huono olo jäi pois ja ruokahalu palasi, painoa nousi 2kiloa, nyt on pysynyt 86kilossa jo neljättä viikkoa.

Mun kaverilla joka oli normaalipainoinen odotuksen alussa, paino oli noussut tähän mennessä jo 16kiloa.

Kun tosiaan katsot mitä syöt ja liikut oman vointisi mukaan, paino ei nouse liikoja.

Mä käyn pelaamassa lentopalloa vieläkin 2krtaa viikossa ja pelaan niin pitkälle kun hyvältä tuntuu. Syön kotiruokaa joka pvä ja nyt pidän herkuttoman tammikuun kun vähän pääsi repsahtamaan tossa loppuvuodesta ;)

Tsemppiä ja onnea!

Vierailija
6/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeesti ihan itkettää, kun kannustatte mua niin ihanasti.

En nyt suistukaan epätoivoon.

Kiitos :)

ap

Vierailija
7/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon ja syöt terveellisesi?

Vierailija
8/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mulla on todella huonot geenit sen suhteen. lähipiirini mukaan näytän ainakin parikymmentä kiloa hoikemmalta, kuin vaaka väittää. kai ne jotenkin tähän varteen katoaa ne kilot, vaikka siis kyllä mä pyöreä olen, sitä en kiistä.

on raskasta olla painava.

ap

Vierailija
9/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä harrasta mitään liikuntaa ja on 40 kiloa laihempi kuin minä. paino ei ole aina suhteessa terveyteen.

muuten olen ihan terve. ihoni, hiukseni, kynteni todella terveet, en ole sairastanut mitään flunssia tmv.

kunpa nämä asiat olisivatkin jotenkin reiluja.

ap

Vierailija
10/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

virtaa on kun pienessä kylässä ja mitään kolotuksia ym särkyjä ei ole ollut, vaikka painoa on jo omasta takaa ja maha alkaa jo vähän painamaan..

Ainut mikä mua on harmittanut, että vauvamaha mulla alkoi näkymään vasta vkolla 18-19 kun vararavintoa oli tossa mahassa että ei sitä vauvamahaks tunnistanut kun vasta sit kun tosiaan tuli pinkeeks ja pyöreeksi. Muut varmaan luullu, että tuo se vaan lihoo :D

Nyt on siihenkin asiaan saatu selvyys :)

T. 6

Vierailija
11/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aivan sama bmi ja myös raskaana. Sain ohjeiksi noudattaa terveellistä ruokavaliota ja ilokseni olen saanut aivan ihanaa kohtelua neuvolassa. Itsellä myös alussa huoli omasta ja lapsen hyvinvoinnista oli kova, mutta vähitellen alkaa helpottamaan. Minulla ei pahoinvointia ole ollut, mutta paino on tippunut pari kiloa. Alunperin painoa on tullut endometrioosileikkausta edeltävästä tulehduskipulääkkeiden käytöstä ja sen jälkeisistä hormonihoidoista, joista lapsi on saanutkin alkunsa.

Vierailija
12/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän itsekin paino-ongelmaisia naisia, joilla paino on laskenut raskauden aikana. Se, että ei saa laihduttaa, ei tarkoita sitä, etteikö valintojaan saisi muuttaa terveelliseksi. Tai jatkaa jo muuttamiaan elintapoja :).

Ylipainohan tulee yleensä aina siitä, että saa energiaa enemmän kuin kuluttaa. Ylipainoisen ylimääräisen energian saantiin vaikuttaa usein vääränlainen ravinto, liian suuret annoskoot ja vääränlaisten välipalojen määrä. Kun raskaana ollessa noudattaa normaalia annoskokoa, vähentää välipaloja ja vaihtaa ne vähemmän energiaa sisältäviksi, saa edelleen tarvittavan energian mutta ylipainoisen normitilaan vähemmän ja paino laskee. Lisäämällä liikuntaa edellistä voi edelleen tehostaa.

Tosin sinun kohdallasi varmasti riittää, että jatkat "uudella tielläsi", jolloin et kerää ylimääräisiä kiloja raskautesi aikana. Sitten synnytyksen jälkeen paino alkaa tippua enemmän :).

Onnea sinulle raskauteesi :)! Tuli hyvä mieli sinun puolestasi! Painonpudotus on tärkeää sinulle itsellesi mutta myös sikiölle ja sitten joskus syntyvälle lapsellesi. Kannattaa siis tsempata teidän molempien puolesta :)!!

Vierailija
13/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun raskaus päättyi painoin 75 kg

puolen vuoden päästä synnytyksestä painoin 65kg

pituutta minulla 168 cm

Vierailija
14/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös todella runsas ylipaino, kun tulin raskaaksi. Olin ehtinyt pudottaa painoa kymmenisen kiloa. Luulin kyllä ehtiväni pudottaa enemmän, mutta toisin kävi. Nyt ollaan jo menossa viikolla 34 ja paino edelleen n. kaksi kiloa vähemmän kun ennen ekaa neuvolaa.

Lisäsin liikuntaa ja kävin vielä tiukemmalla seulalla ruokavalioni läpi. Ekan kolmanneksen aikana paino putosi kuutisen kiloa, sitten pysyi samana jonkin aikaa ja nyt on noussut tosi hissukseen.

Sokerit ja verenpaine ok. Olo muutenkin oikein hyvä.

Ei kannata siis turhaa huolehtia.En tiedä missä asut, mutta ainakin täällä pk-seudulla on mahdollisuus saada apua ja neuvoja tosi kivasti. Kannattaa kysellä mitä palveluja teillä on. Onnellista odotusta!

Vierailija
15/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti tsemppaan, teen mitä vain, että terveys säilyisi, sekä mulla että vauvalla!

Te olette niin ihania - suhtaudutte niin lämpimästi mua kohtaan - että mä vaan vollaan... nyyyh.

Se just mua hirvittää, että minkälainen neuvolantäti on vastassa ja kuinka se suhtautuu. Tuntuu niin kipeeltä olla tässä suossa - mä olen pitkän aikaa ollut jo tällä "uudella tielläni" ja paino putoaa todella hitaasti. Yritän kyllä kokoajan ja joka päivä - teen sen minkä pystyn, enkä todellakaan ole mikään sohvalla makaava mässäilijä. Siksi olen turhautunut, enkä tarvitse tähän rinnalleni terveydenhoitajaa joka nalkuttaa negatiivisesti. Toivottavasti mäkin saan kannustavan terkan!

Kiitos vielä vaan teille - aivan ihania kommentteja.

Ehkä mä selviän.

Vierailija
16/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erittäin kokenut raskauksiin ja synntyksiin erikoistunut gynekologi sanoi juuri, että se on vanhaa tietoa, ettei raskauden aikana saisi laihduttaa. Jos esim lähtötilanteessa äiti 100 kg, synnyttämään mennessä olisi hyvä olla 90-95 kg. Eli synnytyksen jälkeen 80-85 kg. Eli jos raskaana on 35 viikkoa, tarkoittaa se puolen kilon laihdutusta viikossa, joka on muutenkin suositeltu painonpudotustahti. Mutta jos ei ihan siihen pysty, niin sekin on toki hyvä tulos, jos raskauden aikana paino pysyy ennallaan, eli alihtuu kymmenisen kiloa.

Vierailija
17/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai linkkejä, niin otan mitä nöyrimmin vastaan. Ja kiva kuulla 16, että pk-seudulla palvelua on. Olen itsekin pk-seudulta.

ap

Vierailija
18/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempien raskauksien alussa. Painonlisäys raskauden aikana 0kg molemmissa ja laitokselta olen lähtenyt 10kg kevyempänä kuin ekaa kertaa neuvolaan mennessäni. Sitten vielä imettäessä jotain kiloja pois. Nyt pudotus saisi kyllä olla jo lopullinen. =) Molemmissa raskauksissa olen voinut paremmin kuin ikinä. Ei sokeri, verenpaine tms. ongelmia. Synnytykset norm.

Vierailija
19/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua kans hävetti oikein mennä ekan kerran neuvolaan kun lähtöpaino oli se 90..

olin aina luullut, että kerta olen helposti lihoavaa sorttia niin sitten joskus kun olen raskaana paisun kun valas, mutta toisin kävi.

Mä sain tosi kivan neuvolatädin.

Ekassa neuvolassa mainitsi vain, että koska on ylipainoa, tulee sokerirasitustesti sit puolenvälin jälkeen. Mitään muuta ei kommentoinut, sanoi tietenkin, että paino ei saisi hirveesti enään nousta. Mulla itselläkin oli tavoite että pysyis alle 100kg, nyt näyttääkin hyvältä :) Joka kerta neuvolassa punnittu ja aina oon painanut vähemmän, neuvolantätikin sanoi viimeksi että "sinä se vaan painat kerta kerralla vähemmän, eikä siitä ole mitään haittaa kunhan vauva kasvaa myös" :)

Mun tekee mieli aina napostella jotain kun katson telkkaria, porkkanatikut on ihan parhaita..menee monta porkkanapussia viikossa..välillä sit kurkkua ja paprikaa kaveriks, joskus dipin kera :)..tai joku ilta omenaa ja viinirypäleitä..

karkkia en syö kun lauantaisin :)

Vierailija
20/33 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai linkkejä, niin otan mitä nöyrimmin vastaan. Ja kiva kuulla 16, että pk-seudulla palvelua on. Olen itsekin pk-seudulta. ap

Kaikissa synnytyssairaaloissa on menossa semmoinen projekti, jossa ylipainoinen äiti saa ruokavalio- ja liikuntaohjeita. Tavoitteena on saada kattava kartoitus mm. raskausajan diabeteksen kehittymisestä ym.

Kysy neuvolasta lisää. Ja viimeistään ekan ultran yhteydessä mainitset, että olisit halukas osallistumaan tuohon projektiin. Ja esim. Naistenklinikalla äidin painotiedot ja BMI menee suoraan tuon projektin vetäjille ja he ottavat yhteyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän