kokemuksia Speaking Out-kielikoulutuksista?
Oletko ollut tai onko lapsesi ollut kurssilla? Tai oletko ollut opettajana?
Kommentit (27)
Mietin, että jos hakisi sinne opettajaksi... Itse en kyllä haluaisi opettaa tuolla tavalla kieltä. En tiedä sitten, kuinka tiukka konsepti heillä on.
Minkä ikäinen lapsesi oli?
ja mietin ihan samaa,että minkä tasoista hommaa ja millaiset materiaalit. Lisää kokemuksia kellään?
menossa opeksi sinne ja ihan puhelinhaastattelulla oli minua ottamassa. Tästä on nyt aikaa pari vuotta ja firman nimikin vaihtui ja nettisuvut hävisivät eikä kuulunut enää mitään, joten hieman epäilyttävä maku jäi. Opettajan vastuulle olisi jäänyt aika paljon, mm. tilojen ym. hommaaminen ja aika kalliita osallistumismaksultaankin vissiin nuo kurssit.
En suosittele, netti on pullollaan huonoja kokemuksia ko. firmasta. Kannattaa tutkia netissä ennen kuin lähtee opettajaksi tuohon firmaan, mm. Suomi24 Opetustyö-palstalla on juttua ja googlettamalla löytänee lisää. Ei todellakaan kannata laittaa nimeään mihinkään paperiin.
Moi,
täällä STT-Lehtikuvan toimittaja Lukas.
Kirjoitan juttua Speaking Out:ista, ja etsin henkilöitä joilla olisi kokemuksia sen työntekijänä olemisesta. Jos tiedät jotain, vastaa tähän tai ota heti yhteyttää minuun sähköpostiosoitteen autatoimittajaa(at)gmail.com kautta! Voidaan sitten jutella asiasta lisää.
Opiskelin yliopistossa, kun hain töihin kyseiseen firmaan. Sain paikan, koska olin englannin pääaineopiskelija, ja mies kehui kovasti englantiani.. tämä huvitti minua, sillä en ehtinyt sanoa kuin muutaman yes-sanan sillä mies puhua pälpätti itse mahdottomasti. En halunnutkaan sitten tehdä töitä, sillä selvisi, että minun olisi pitänyt itse hommata asiakkaat! Ja tästä ei olisi tullut mitään palkkaa. ELi siis minun olisi pitänyt järjestää itse ensinnäkin opetustilat, (joiden piti maksaa vain jotain alle 20/opetuskerta, eli mistä saat niin halvalla..), ja sitten jakaa mainoksia ympäri kaupunkia ja käydä päiväkodeissa ja ala-asteilla mainostamassa. Kaikki tämä omalla ajalla, palkkaa olisi saanut vasta sitten jos niitä ryhmiä olisi syntynyt. Lisäksi työsopimuksessa oli todella outoja pykäliä, jos esim. olisin tehnyt itse opetusmateriaalia niihin kerhoihin, niiden tekijänoikeudet olisi firmalla, ei minulla jne. En sitten koskaan halunnut aloittaa töitä kyseisessä firmassa.
Tulipas rankkaa tekstiä. Olin kanssa menossa sinne nyt kesäksi töihin, mutta pidin vähän hämäränä sitä että työskennellään lasten kanssa, mut ne ei halua nähdä tätä opettajaa kasvotusten ennen sopimuksen tekemistä! Tekee siis valinnan ihan täysin perusteetta. Siellä puhelimessahan voi olla kuka tahansa!
Hei,
Olin itsekin hakemassa opettajaksi ko. firmaan. Omaa kokemusta opettamisesta on kyllä aika paljon, mutta tosiaan viimeistään puhelinhaastattelun aikana omat epäilykset heräsivät. "Haastattelu" oli tosiaan vain firman äijän mainospuhe, eikä omaa suunvuoroa saanut. Lopuksi yritin kysyä paria kysymystä, mutta yllättäen tyypillä olikin niin kiire, että oli pakko lopettaa puhelu.
Hyvää lisätietoa löytyy tästä linkistä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/3197412
Minutkin olisi palkattu puhelinkeskustelun perusteella ja kaikki materiaali olisi pitänyt thedä/hankkia itse! Myös tilat järjestettävä itse ja silloin vielä kiertää päiväkoteja ja kouluja ja yrittää hankkia lapsia kursseille..
Moi sinä ylläoleva kommentoija,
saisko sua haastatella sinun kokemuksistasi vielä yksityiskohtaisemmin? Jos kiinnostaa voit laittaa meilia anonyymiin osoitteeseeni autatoimittajaa(at)gmail.com, niin voidan katsoa miten sitten jatketaan jutun tekoa. Olisi hienoa jos pystyisit auttamaan.
Tuntuu että tästä voisi tulla aika kiinnostava juttu. On vain vaiketata löytää ihmisiä jotka ovat olleet Speaking out:illa töissä.
Lukas, STT
Vanhaa keskustelua nostan, onko meininki edelleen sama? Mietin vain, haenko tuolta työtä.
Minäkin nostelen tätä vanhaa ketjua. Onko kenelläkään uutta tietoa firmasta? Ympäri Suomen ainakin rekrytoivat, mollin sivuilla pari sivua pelkästään tämän firman ilmoituksia.
Kertokaa? Mikä meno firmassa on?
Ilmoituksessa sanovat, että he hoitavat mainostamisen ja hankkimisen, mutta onko se nyt sittenkin työntekijän vastuu? Ei lapsia = ei palkkaa?
Onkohan kouluilla edes hyviä kokemuksia kursseista?
Onko kokemuksia kenelläkään? Siis jollakin, joka on oikeasti ollut tuolla töissä?
Minkälaista oli, kannattaako kirjoittaa sopimus?
Sama meno jatkuu, vastailin puhelimeen paripäivää sitten vain "yes" "yeah" "mmm" ja hänen mielestään englantini oli todella hyvää. Tämä siis englannin kielen opettamista kouluissa ja päiväkodeissa eikä tarvitse opettajan koulutusta eikä juuri muutakaan. Itse en kovin menisi tyrkyttämään kouluihin englanninkielen kurssia vain sillä periaatteella että osaan itse puhua englantia ja olen opiskellut englannissa yhden kuukauden n. 20 vuotta sitten. Suosittelen kieltäytymistä edelleen.
Näin työpaikkailmoituksen Molin sivuilla ja päädyin tänne. Miksi minulla alkoi pyöriä se ponileikki päässä:
"Tuolta he saapuvat poneillansa, pienillä paksuilla poneillansa. Tuolta he saapuvat poneillansa ja kertoo meille näin:"
Miten tämä firma saa yhä jatkaa jos on epäilyttävä? Yli seitsemän vuoden jälkeen yhä toiminnassa ja Mol välittää työttömiä kyseiseen yritykseen töihin. Onko palstalaisilla omia kokemuksia kyseisestä yrityksestä?
Minkälaiset pukeutumisohjeet työhön on kun joku sellaiset mainitsi?
Alkukantaista. Toistavat yhtä ainoaa sanaa . Sano car, car, car. Sano apple, apple apple. Eli ei kyllä varsinaisesti opeta minusta mitään. Hinta suhteessa oppimistuloksiin oli aika lähellä nollaa.
Opettajan pitäisi siinä ohessa puhua englantia, jotta lapsen korva tottuisi kieleen ja lapsi tajuaisi, että kyse on puhutusta kielestä. Lapset oppivat apinoimalla.
Eli siinä ohessa ope esim. puhuisi ummikkolapsille "Children, sit down please" ja istuisi itse. Samalla lapset tajuaisivat, että se maaginen "sit down" liittyy jotenkin istumiseen jne.