Ikuisuuskysymys: Voisitko jättää 5-vuotiaan 10-vuotiaan hoitoon
Kommentit (26)
Tää siis sille joka ietti voisiko sisko 9v viedä pojan 6 v eskariin.
Tietysti lapsen kanssa on pitänyt harjoitella mitä tehdään jos syttyy tulipalo tai miten soitetaan hätänumeroon jne. Nuohan nyt on hyvä tuon ikäiselle opettaa muutenkin kun varmasti on jo yksin kotosalla joskus kuitenkin.
Ne jotka eivät jätä pieniä koululaisiaankaan yksin kotiin niin miten olette asian järjestänyt vai ettekö käy töissä? Entä vuorotyötä tekevät miten olette järjestänyt pienten kouluaisten hoidon töiden ajaksi? Kiinnostaisi tulevaisuutta ajatellen miten muut tästä selviävät. Jos meille ei olisi tullut yllätysvauvaa olisi jouduttu miettimään miten menetellä esikoisen kanssa joka aloitti koulun juuri kun minun olisi pitänyt palata töihin. Onneksi ei siis tarvinnut sen enempää miettiä kun jäin vielä kotiin mutta seuraavien lasten kohdalla asia tulee ajankohtaiseksi jokusen vuoden kuluttua.
Ja eilen kysäisin yhdeltä tutulta äidiltä jolla lapsi koulun eskarissa jonne meidänkin poika menee syksyllä niin sama sääntö sielläkin on. Tosin kuulema useimmat tuovat autolla ja jättävät parkkikselle josta lapset itse menevät sisälle. Eli ei viedä lapsia sisään eikä siinä ole ketään suorastaan katsomassa kuka sen lapsen tuo. Siksipä mietin josko kysyisin voiko poika kulkea siskonsa kanssa joka kulkee kuitenkin kouluun saman matkan samaan aikaan. Tosin mietin kyllä tuota että uskaltaako jättää kulkemista siskon vastuulle vaikka lupa tähän tulisikin. Toinen vaihtoehto on että vien autolla aina kun auto on käytössä mutta tässä se huono puoli että tottuu matkan kulkemaan autolla ja sitten kun koulu alkaa on hankalampi varmasti tottua kävelemään kun on vuoden päässyt autokyydillä.
Kyllä voi jättää hetkeksi lapset keskenään.
Minkä ikäisenä uskallatte sitten jättää lapsen yksi kotiin??
keskenään. Itse varmaan tunnet lapsesi parhaiten. Meillä poika 9v ja tytöt 6 ja 7 vuotiaat, ovat viikottain keskenään kotona kun käydään miehen kanssa lenkillä yms, mitään ongelmia ei ole ollut. Myös tytöt olleet keskenään kotona tunnin pätkiä. Ekaluokkalainen joutuu jo jokatapauksessa olemaan aamuisin pisimmillään parikin tuntia yksin kotona jos koulu alkaa vasta kymmeneltä, sitä ei tunnu kukaan ihmettelevän. Täällä ei tokaluokkalaisille ole enää iltapäiväkerhoja, eli viimeistään sittenhän nuo jo joutuvat olemaan iltapäivisinkin 4-5 tuntia yksin kotona joka päivä.
Mun mielestä ton ikäisten päähänpistoihin ei voi luottaa. Tai siihen, että se 5 v (rauhallinenkaan tapaus) tottelee sitä 10v. isosiskoaan/veljeään. Mielestäni on myös väärin laittaa 10 v:n harteille vastuu 5v:n houtamisesta. Oli aika vaikka kuinka lyhyt.
Mites sit suu pantais jos eivät pärjäisikään?