Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa tuo pakkasessa ulkoilu-keskustelu.

Vierailija
06.01.2010 |

Viime helmikuussa oltiin Rukalla viikko. Joka ainoa aamu mittari näytti -27c. Päivällä laski hieman, mutta n-20c silti oli.

Ja mäet sekä hissit mustanaan väkeä, vauvasta vaariin.

Sama homma muillakin hiihtokeskuksilla.

Ja väitän, että nyt joulun- ja uudenvuoden aikaan on ollut sama juttu.

Suomessa menis konkurssiin jokainen hiihtokeskus, jos ihmiset ei voisi ulkoilla pakkasella.

Kommentit (241)

Vierailija
141/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan voi viedä ulos kesällä noin viikon ja talvella kahden viikon ikäisenä. Talvella vauva kannattaa totuttaa ulkoilmaan asteittain n.15 minuuttia kerrallaan. Pakkasraja vauvan ulkoiluttamisessa on –10C. Suojaa vauvaa tuulelta ja viimalta, sekä suoralta auringonpaisteelta. Hyvä muistisääntö vauvan pukemisessa on se, että laita vauvalle aina yksi kerros enemmän vaatetta kuin itsellesi. Kesähelteellä tietysti kannattaa käyttää ”maalaisjärkeä” vauvan pukemisessa

Vierailija
142/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti suomessa on ollut niin pitkään lauhoja talvia, että nykyvanhempien sukupolvi on UNOHTANUT, että ennenvanhaan oli tapana olla ulkona, vaikka olikin pakkasta. Kouluihin kuljettiin jalkaisin, hiihtämällä tai potkurilla, silloinkin, kun pakkasta oli yli 30 astetta.

Olen lukenut viime päivinä huvittuneena otsikoita joissa kysytään onko koulut auki jos pakkasta -30 jne. Siis what the fuck?

Olen sitä sukupolvea jolla oli aina tammikuussa yli 30 astetta pakkasta ja niin vaan eteenpäin mentiin. Nykyään surukseni olen huomannut että pellot lainehtii vettä tammikuussa ja vasta helmikuussa voi puhua talvesta.

Nyt kun sellainen on, niin nautitaan. Ehkä seuraava on vasta 15 v päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kai ne nyt hotellihuoneeseen jää märehtimään. Kun palaavat koteihinsa, eivät takuulla norkoile huvikseen pihalla 25 asteen pakkasessa.

Oon kyllä itsekin sitä mieltä, että pakkanen ei tapa jos on hyvin suojautunut, mutta ei myöskään parin päivän sisälläolo. Onneksi meidän lapset ulkoilevat päiväkodissa ;)

Vierailija
144/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä jaksaneet olla sisällä koko joululomaa. Ovat ulkoilleet joka päivä ihan mielellään.

Mutta ei olekaan paino-ongelmia heillä.

Ei ole meilläkään paino-ongelmia, edes aikuisilla. Eikä tykätä ulkoilla liian kovalla pakkasella.

Vierailija
145/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan voi viedä ulos kesällä noin viikon ja talvella kahden viikon ikäisenä. Talvella vauva kannattaa totuttaa ulkoilmaan asteittain n.15 minuuttia kerrallaan. Pakkasraja vauvan ulkoiluttamisessa on –10C. Suojaa vauvaa tuulelta ja viimalta, sekä suoralta auringonpaisteelta. Hyvä muistisääntö vauvan pukemisessa on se, että laita vauvalle aina yksi kerros enemmän vaatetta kuin itsellesi. Kesähelteellä tietysti kannattaa käyttää ”maalaisjärkeä” vauvan pukemisessa

Vierailija
146/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on unohtunut maalaisjärki kun kaikki oppi pitää imeä kirjoista? Varsinkin kun ollaan huomattu että aika moni kirjanoppi palaa kuitenkin ennen pitkää siihen vanhaan hyvään.

Vierailija
147/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
148/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on unohtunut maalaisjärki kun kaikki oppi pitää imeä kirjoista? Varsinkin kun ollaan huomattu että aika moni kirjanoppi palaa kuitenkin ennen pitkää siihen vanhaan hyvään.

Mikä vanha oli hyvää, oikeasti?

Minä olen palellut noina mainitseminanne "ihanina" entisaikojen talvina ihan tarpeeksi. Olen myös saanut paleltumia kovilla pakkasilla. Ihan järjetöntä on pakkoulkoilu kovilla pakkasilla, kun ei nykyään OIKEASTI ole enää mikään pakko!

Kylmiin kuollaan siinä kuin kuumiinkin keleihin. Jos todellakin ammentaisitte joskus jotain faktatietoa, eikä isoisän uskomuksia!

Vierailija
149/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei ymmärrä, miksei pakkasella voisi ulkoilla. En ymmärrä myöskään sitä, miksi joku vielä viitsii opettaa lapsensakin pelkäämään pakkasta.

Vierailija
150/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervettä ihmistä, joka osaa pukeutua sään mukaisesti, ei pakkanen estä liikkumasta. Olipa ikä mikä hyvänsä.Itse käyn lenkillä säällä kuin säällä, just palasin kympin juoksulenkiltä, pakkasta -25 astetta.Todella hieno ilma! Sairaat ihmiset ovat sitten täysin eri tapaus.

Vierailija
151/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsit varmaan, että tarkoitin, että pakkasraja vauvan ulkoiluun on se -10!

-29-

Vierailija
152/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtoiko kukaan pakkasextreme-mammoista lukea sitä??

Vierailija
153/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa perustellaan, että nimenomaan kylmyys aiheuttaa nämä kuolemat? Siis jos puhutaan ihan tunnin parin ulkoilusta? JOs vanha huonokuntoinen äijä lähtee riuhtomaan lumitöitä ja saa sydärin, ei siinä mun mielestä vielä kylmällä paljon ole osuutta.

Toki olihan juuri viime yönä nuori nainen kuollut pakkaseen, mutta olikin tod.näk. humalassa sammunut pihalle.

Ja kyllä mä olen talvivauvaa nukkuttanut 20 asteen pakkasessa harson takana, eikä tosiaan ollut vaunuissa kuin ehkä pari astetta. Puoli vuotias meillä oli mukana Levillä, ja pakkasta oli reilusti, mutta makoili rattaissa lämpöpussissa suurimman osan ajasta, eikä saanut mitään paleltumia, ei ollut edes kylmä!

Vierailija
154/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli talvivauva. Nukkui vaunuissaan -20 asteen pakkasella tunteja ulkona. Kannattaa nyt huomioida, että nuo vauvan pakkasrajat tarkoittavat suoraa kosketusta ulkoilmaan - tuskin kukaan laittaa kuukauden ikäistä vauvaa pulkkaan makaamaan -20 pakkasella?

Siellä vaunuissa kaikkien peittojen ja vällyjen alla ja päällä on kuitenkin eri asia kuin makoilla siinä pulkassa. Laittakaapa vaikka lämpömittari sinne (meillä oli tietenkin aina ja vaunujen sisälämpötila oli -20 asteen pakkasella muutama pakkasaste (siis siinä peittojen päällä).

Väitän, että tämä pakkasenpelko on lähinnä laiskuutta: ei haluta itse vääntäytyä ylös sohvalta ja mennä ulos niin siinä tilanteessa on helppo vetää valtikortti "pakkanen" esiin ja kuvitella, että ulkoilu olisi jopa vaarallista.

Meillä 5v ja 8v ulkoili tänään useamman tunnin, pakkasta oli -21 astetta (ja merenrannalla asumme eli ei ole ns. sisämaan pakkasesta kyse). Itse olimme myös suurimman osan aikaa ulkona ja siellä ei ollut edes kylmä: ei minkäänlaista viimaa ja tarpeeksi vaatetta päällä. Kerrospukeutuminen ja laadukkaat vaatteet niin tuolla pärjää ihan hyvin. Ja on viimaa niin silloin kannattaa seurata kasvojen ihoa tarkemmin, näin viimattomana päivänä ei sekään ole ongelma.

Vierailija
155/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepas sinäkin tuo 23 artikkeli. Vai väitätkö olevasi viisaampi kuin emeritusprofessori??

Vierailija
156/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteen takia kyllä.

Ai, montakos meillä on Suomessa helteeseen kuollut?

nimittäin vanhuksia. Kysypä keltä tahansa vanhusten kanssa työskentelevältä. (Mun äiti on alalla, lisäksi tästä on aina lehdissä, jos helteet kestää vähänkään pidempään. Kun pitää silmät ja korvat auki, niin oppii.)

Vierailija
157/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietämätöntä kansaa

–?Myös terveydenhuoltohenkilöstön koulutus on ollut kylmäasioissa puutteellista. Tämä kuvaa juuri sitä, miten huonosti asia on tunnettu. Vasta nyt sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut vuodenvaihteessa ilmestyvän oppaan terveydenhuollon ammattihenkilöstölle. Se ilmestyy osana ympäristön vaaratekijöitä koskevaa opasta, ja siinä on nyt ensimmäistä kertaa ohjeistusta sekä kylmän että kuuman varalle.

Vierailija
158/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ulkoillaan kunnon pakkasissa eikä mitään ongelmia ole, kun muistaa laittaa tarpeeksi vaatetta.

Näitä etelän vetelien hömpötyksiä moiset 10 asteen rajat. Eihän ne raukat ole edes pakkasessa ollutkaan, muutama aste, niin värisevät kylmästä kevyissä kamppeissaan, raukat.

Vierailija
159/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vanha oli hyvää, oikeasti?

Minä olen palellut noina mainitseminanne "ihanina" entisaikojen talvina ihan tarpeeksi. Olen myös saanut paleltumia kovilla pakkasilla. Ihan järjetöntä on pakkoulkoilu kovilla pakkasilla, kun ei nykyään OIKEASTI ole enää mikään pakko!

Ilmeisesti isoisän uskomukset eivät ole menneet otolliseen maaperään.

Vierailija
160/241 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasen vaaroja ei näytetä enää ymmärrettävän ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä