Mistä apua suuritarpeisen vauvan hoitoon?
Neuvolasta sitä ei tule, vaikka olen useasti kysynyt. Ainut neuvo on, että minun pitää kuulemma levätä tarpeeksi, ja ottaa omaa aikaa. Joo mutta siihen nimenomaan apua tarvitsisin, kun en tiedä miten se onnistuu..:-/
Vauva 8 kk. Hänellä oli ekat 4 kk koliikki, huusi 8-10 h/vrk. Senkin jälkeen erittäin haastava vauva, varsinkin öisin. Nukahtamisessa saattaa mennä neljä, viisikin tuntia, sitä edeltää hurjaa väsyitkua, mitä ei saa millään loppumaan, loppuu kun lopulta nukahtaa. Öisin heräilee itkemään hysteerisenä 4-12 krt/yössä.
Mies on yhtä väsynyt kuin minäkin. Turvaverkosto puuttuu, lapsella vain yksi mummi, joka on sairas. Ystävät eivät uskalla ottaa lasta hoitoon että saisimme nukkua, kun tietävät vauvan haastavuudesta.
Olen huomannut itsessäni henkisen uupumisen merkkejä. Jo ihan väsymyskin saa mielen matalaksi, mutta sen lisäksi olen usein ärtyisä, kireä ja itku tulee herkästi.
Lapsi on ollut lääkärissä monia kertoja, mutta lääkäri on aina todennut täysin terveeksi, eikä ole mitään oireita jotka edellyttäisivät jatkotutkimuksia. Ei siis ole ollut mitään oireita esim. silent refluksista tai korvatulehduksesta. Ainut "diagnoosi" on tuo ns. "high need baby".
Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen.
Kommentit (27)
Olisiko se kuitenkin kipuitkua? Itkeekö vauva samoin pystyasennossa, tai ylipäätään kaikissa asennoissa?
Nukkuuko se paremmin autossa, tärinässä tms. Mun tuttu koki ton saman ja vuoden ajan sen mies ajoi autolla ees taas joka yö. JOKA YÖ. Kalliiksihan se tuli mut kun vauva oli n. vuoden se loppu kuin seinään ja siitä lähtien on nukkunut kuin muutkin ihmiset.
Viekää vauva osteopaatille tai vyöhyketerapiaan! Meidän koliikkivauva olikin niskajuminen vauva. Yksikään lääkäri ei ollut huudon syyksi löytänyt mitään, nutta osteopaatti huomasi jumisen niskan. Hoidon jälkeen vauva alkoi olla hyväntuulinen, hymyillä kunnolla, viihtyä lattialla. Kokeilkaa!
Allergioita on ehdotettu jne. mut jonkun lapsethan ne siellä kymppiosasollakin on joten voihan teidän vauvalla olla jotain pahempaakin.
En sano tota ilkeyttäni vaan siksi et lapsi kannattais tutkia ihan kokonaan kunnolla eikä vain etsiä allergioita.
Just joo. Aloitus on vuodelta 2010 joten ap varmaan nukkuu jo tai on kuollut.
Gollegoilta??! Huutonaurua. Päivän paras.
hyvä, että vauvaa on tutkittu.
Kerron kuitenkin vielä meidän tapauksesta, sillä meillä oli ihan samanlaista. JOskus meni huonommin ja välillä paremmin. Meillä hyvä yö oli sitä, että herätyksiä oli vaan n. 10...
Lähempänä 3vuotta olin ihan puhki ja lapsi ei enää suostunut menemään nukkumaan. Yöllä oli kovia väänteitä ja raivareita. Vein lastenlääkärille ja kokeilimme vatsahappoja neurtalisoivaa lääkettä. Lapsi alkoi nukkumaan ekasta lääkesatsista koko yöt.
Refluksia ei ole. Vatsahapot on mitattu, ei mitään ihmeellistä. Diagnoosia ei edelleenkään ole ja nyt olemme vaihtaneet lääkkeen vatsakalvoa suojaavaan lääkkeeseen ja kohta se jätetään pois...
Ilmeisesti kyseessä on jokin toiminnallinen häiriö, joka toivottavasti korjaantuu ajan myötä. Olen varma, että se on ollut syntymästä saakka. Sylissähän lapsi nukkui ihan ok, sänkyyn laitettua muutaman minuutin kuluttua alkoi aina ähräys ja huuto. Ehkä sieltä vain tuli niitä happoja ruokatorveen ja paha olo oli närästystä? Who knows? mutta lääke kuitenkin auttoi, vaikkei diagnoosia varsinaisesti saatukaan.
Meilläkään ei missään testeissä ole koskaan käyty, yksityisellä allergologilla kylläkin. Suositteli kokeilemaan dieettiä. Imettäessäni olin viljattomalla, munattomalla ja maidottomalla ruokavaliolla. Lopulta huomattiin, että maito aiheutti levottomuutta ja itkuisuutta sekä silent refluksia. Eli maito jätettiin sit pois ruokavaliosta, johan lapsi rauhottu. Itse en yhtään välittäny mitä terkka tai neuvolalääkäri sanoi, vaan hain aktiivisesti tietoa netistä ja mentiin tosiaan sit allergologillekin. Tsemppiä!