Mistä apua suuritarpeisen vauvan hoitoon?
Neuvolasta sitä ei tule, vaikka olen useasti kysynyt. Ainut neuvo on, että minun pitää kuulemma levätä tarpeeksi, ja ottaa omaa aikaa. Joo mutta siihen nimenomaan apua tarvitsisin, kun en tiedä miten se onnistuu..:-/
Vauva 8 kk. Hänellä oli ekat 4 kk koliikki, huusi 8-10 h/vrk. Senkin jälkeen erittäin haastava vauva, varsinkin öisin. Nukahtamisessa saattaa mennä neljä, viisikin tuntia, sitä edeltää hurjaa väsyitkua, mitä ei saa millään loppumaan, loppuu kun lopulta nukahtaa. Öisin heräilee itkemään hysteerisenä 4-12 krt/yössä.
Mies on yhtä väsynyt kuin minäkin. Turvaverkosto puuttuu, lapsella vain yksi mummi, joka on sairas. Ystävät eivät uskalla ottaa lasta hoitoon että saisimme nukkua, kun tietävät vauvan haastavuudesta.
Olen huomannut itsessäni henkisen uupumisen merkkejä. Jo ihan väsymyskin saa mielen matalaksi, mutta sen lisäksi olen usein ärtyisä, kireä ja itku tulee herkästi.
Lapsi on ollut lääkärissä monia kertoja, mutta lääkäri on aina todennut täysin terveeksi, eikä ole mitään oireita jotka edellyttäisivät jatkotutkimuksia. Ei siis ole ollut mitään oireita esim. silent refluksista tai korvatulehduksesta. Ainut "diagnoosi" on tuo ns. "high need baby".
Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen.
Kommentit (27)
samassa tilanteessa. Eikö neuvola ohjannut eteenpäin?
Oletko käynyt äiti vauva kerhossa,meillä siellä käy Martta llitosta kaksi tätiä, jotka tarvittaessa tulevat kotiin auttamaan jos tarvii apua esim. leivonta, asioiden hoito tms. Kannttaa kysellä , kyllä jostain saa apua.
Ei, neuvolasta emme ole saaneet minkäänlaista apua, ainoastaan noita lausahduksia , että koita levätä, voi voi, kyllä se siitä tms.
Oikeasti, palkatkaa kotiin hoitaja.
Kiitos neuvoista, täytyy vaan siis olla tiukkana ja vaatia.
Ihmetyttää vähän kyllä vähättely mitä täällä on ilmennyt, onko siis oikeasti joidenkin mielestä ihan normaalia vauvalla, että huutaa tuntikaupalla ennen kuin nukahtaa, joskus aamuyöhön asti, ja sen lisäksi saattaa heräillä 10:kin kertaa yössä?
Viittaan noihin kommentteihin , ettei tilanne ole paha tms., en ole ainakaan kovin usein yhtä haastavaa olevan monellakaan. Apu olisi siis tarpeen.
Neuvolan terveydenhoitajaa en ota vakavasti, hän on juuri valmistunut ja täysin kokematon, ei ole lapsia itsellä, olen kysynyt. Juuri mihinkään hän ei osaa vastata mitä kysyn, vaan juoksee kysymään gollegoilta. Hän ei vaan osaa sanoa oikein mitään, eikä tunnista avun tarvetta. Viimeksi itkin väsymystäni.
Täytyy todella vaatia apua.
Meillä oli sama juttu esikoisen kanssa. Terve vauva, joka heräsi 5-10 kertaa yössä joka ikinen jumalan yö ekan elinvuotensa ajan. Hereillä oli myös "vaativa", ts. piti kantaa ympäriinsä, ei voinut olla muualla kuin sylissä ollenkaan. Nukuttaminen oli myös "taitolaji". Olin tosi väsynyt, jouduin vielä itse palaamaan töihin vauvan ollessa 7 kk, eli päivällä nukkuminen ei tullut edes kysymykseen. Kävin erilaisten lääkäreiden vastaanotolla ja ITKIN kun mitään konkreettista syytä (johon olisi voinut saada apua) ei löytynyt. Me asumme vielä ulkomailla, joten esim. sukulaisista ei ollut apua. Mitään muuta apua ei löytynyt kuin AIKA, ekan vuoden jälkeen alkoi nukkua paremmin. Ei tuo ihan tavalliselta kuulosta, meilläkin kakkonen ja kolmonen ovat olleet huomattavasti helpompia tapauksia.
Kiitos, tuokin jo helpotti, tieto että muilla on ollut samanlaista, ja että siitä on selvinnyt. Alkaa tuntua että aika se on täälläkin ainut mikä auttaa.Itse en usko että enää toista uskaltaudun hankkimaan, on sen verran tämä esikoinen säikäyttänyt vaativuudellaan. Meidän tsäkällä tulisi toinen samanlainen. :-) Tämä on vähän sellainen "Jekyyll/Hyde-vauva",noin leikkimielisesti ilmaistuna, päivisin, pirteänä oikea pikku hurmuri, öisin kaikkea muuta.
Suosittelen William Searsin kirjaa The Fussy Baby Book. Siinä on iso kirja high-need-vauvoista. Ostin sen esikoisen vauva-aikana, sattuneesta syystä...
Tuo 8 kk ikä on kokemukseni mukaan ollut kaikilla meidän kolmella lapsella vaikein. 1-vuotissyntymäpäivän tienoilla on helpottanut ja alkaneet muutekin nukkua paremmin.
Hienoa, että olette tutkituttaneet vauvanne! Paljon jää vaivoja huomaamatta ja olen usein mielessäni säälinyt sellaisia vauvoja, koska niitä varmasti on Suomessakin. Ja tiedänkin joitakin, joilla esim. silent refluksi on huomattu vasta monen kuukauden ikäisenä.
En voi muuta kuin toivottaa jaksamista ja nostaa hattua, että yrität parhaasi! Vauvoja on niin erilaisia. Jos yhtään helpottaa, niin tutkimuksen mukaan vaativat vauvat ovat keskimääräistä älykkäämpiä. Tämä on omakin kokemukseni. :)
Meillä keskimmäinen oli vaativa vauva. Päivisin viihtyi lähinnä sylissä ja öisin heräili tiheään itkemään. Meillä syylliseksi löytyi noin 10 kk iässä laajat allergiat. Allergiat eivät näkyneet missään testeissä mutta kun löysin sopivan imetysdietin kokeilemalla ja lapselle sopivat kiinteät käyttöön niin yötkin rauhoittui paljon.
Mutta korvatulehdukset + korvien ilmastoitumisongelmat sekä refluksi ja astma herättelivät sitten jatkossa allergioiden lisäksi. Noo nyt kyllä yöt menee jo kohtuullisen hyvin mutta onhan tuota ikääkin jo 4 vuotta ja liuta lääkkeitä käytössä joiden avulla pärjätään.
Meillä on monesti lääkäri todennut lapsen näyttävän terveeltä jne. Vaikka öisin itkettiin kuinka kipuitkua ja valvottu ja me vanhemmat olimme aivan loppu univelasta. Onneksi sitten löytyi hyvä lastenlääkäri joka on oikeasti paneutunut tilanteeseen ja hän on auttanut meitä todella paljon lapsen kanssa.
Vinkkejä hyvistä lasten lääkäräreistä jotka ovat osanneet auttaa monia vaativien vauvojen vanhempia löytyy esim. www.histamiini.com sivustolta.
Kokeile jättää itse maito pois jos imetät, kysy lääkäristä neuvoa meidottomaan ruokavalioon jos käytätte korviketta. Jos maidoton ei auta, niin kokeile muita ruoka-aineita, pari viikkoa pitää välttää ennenkuin voi varmaksi sanoa. Meillä vaativuuden syitä olivat maito ja vehnä. Eivät näkyneet allergiaverikokeissa, mutta lapsen olossa kyllä selvästi.
Lisäksi etsi joku teini lapsenvahdiksi pariksi tunniksi kerrallaan että voit "hengähtää". Maksaahan se, mutta siitä kannattaakin maksaa. Maksutonta apua ei liene olemassakaan, ei sitä ainakaan neuvolasta saa.
kannattaisi kokeilla jotain lääkäriä, joka on perehtynyt allergioihin. Jos löytyy vakuutus, niin ehdottomasti yksityisen kautta. Toisilla ainoa allergiaoire on tuo yölevottomuus... Me saatiin kunnan kodinhoitaja apuun. En tiedä nykytilannetta, että miten kodinhoitajia saa... Ja riippuu paikasta. Meilläkin ihan viime hädässä saatiin.. Jaksamista kovasti!!
toinen th, ei ole pakko käydä sellaisen luona, joka ei osaa vastata kysymyksiin eikä ota vakavasti asiakkaan selkeitä ongelmia (uupumus nyt ja voi johtaa masennukseen).
Tätä tulin juuri itsekin ajatelleeksi, tänään juuri googlettelin hyviä lastenlääkäreitä, ja löytyikin yksi jota on kovasti kehuttu. Ensi tiistaina on aika. Tosiaan allergiat on hyvä sulkea pois, eikä luottaa terveyskeskuslääkäreihin.
Th tosiaan on kokematon ja arka, ei osaa sanoa mitään mihinkään. Minulla on selkeitä uupumusoireita. Meinaan pyytää th:n vaihtoa.
maito- ja vilja-allergikko meilläkin oli tuollainen. Muuttui kuin taikaiskusta kun oikea dietti.
Toi on hirveetä. Jaksuja teille.
En usko että tuo voi olla normaalia. Itkuun on aina joku syy. Neuvoloista on turha odottaa apua. Meilläkin oli tosi itkuisa vauva ja varsinkin yöaikaan. Olin varma että joku on pielessä mutta neuvolassa sanottiin että jotkut vauvat vaan itkee enemmän. Lopulta keksisin jättää maidon kokonaan pois ja johan helpotti. Vasta 10kk iässä todettiin suolisto-oireinen maitoallergia. Myöhemmin todettiin muitakin ruoka-allergioita eikä vieläkään kovin helppoa ole, mutta ainakin on itkuun syy. Sopivaa ruokavaliota etsitään edelleen ja mitään maitoa lapsi ei saa kun mikään ei sopinut.
Kannattaa heti testata onko imetysdieetistä hyötyä. Ja hyvä maitohappobakteeri käyttöön. Suosittelen probiootti babya.
Voimia sinulle kovasti ap. Vaadi neuvolaa tekemään työnsä. Meillä löytyi allergiat myös kokeilemalla, testeissä ei näkynyt. Voi teitä, vanhempia ja pikkuriepua, toivon teille pikaista apua!
jos asut HUS-piirin alueella (eli Tammisaari-Hyvinkää-Porvoo ja kaikki sen kaaren eteläpuolelle jäävä), niin pyydä lähete Tammisaareen unikouluun. HETI.
Ja jos etitä on kaksi, niin älkää molemmat valvoko. Kumpikin nukkuu pulet yöstä tauotta ja pulet sen minkä vayva sallii, kyllä siinä pysyy järjissään. Ja kun oleta päivällä vauvan kanssa, keskity häneen, ja nuku jos voit. Kun mies tulee kotiin, ottakoon hän vauvan, ja sinä teet kotityöt ilman, että vauva koko ajan keskeyttää. Päästäkää toisenne myös kokonaan pois vauvan ja kotitöiden luota välillä. Kyllä kaks ihmistä yhden vauvan hoitaa, mutta se edellyttää priorisointia ja aika kurinalaista elämää, että pystyy huolehtimaan myös omasta levostaan. Siksi kannattaa mennä sinne unikouluun, että saatte vähän väljyyttä elämään.
Eihän tilanne voi ylivoimainen olla, jos lapsia on vain tuo yksi.