11 kk tyttö ei suostu syömään kuin "sileitä" vauvanruokia
Minulla on 11 kk juuri täyttänyt tyttö, jonka kanssa on ollut alusta alkaen ongelmaa kiinteiden syömisten kanssa. Rintamaito jätettiin pois vajaa kk sitten, parisen kuukautta tyttö on suostunut syömään kohtuureippaasti purkkiruokia ja jauhepuuroja, kuitenkin niitä 6 kk:n ikäisille tarkoitettuja. Olen tehnyt ruokaa pakkaseen itse suuret määrät, mutta ei suostu syömään, ei millään.. Myöskään 8 kk-purkkiruuat eivät kertakaikkiaan mene alas.. Yökkii, sylkee, kaivaa käsin pois ja parin lusikallisen jälkeen kääntää vaan pään pois ja alkaa kiukkuilla.. Olen ihan hermona jo, kun hoitokin alkoi ja syöminen haastavaa... :( Tyttö allerginen (maito, muna, ruis, ohra), joten sekin haasteena. Mutta onko kenelläkään vinkkejä? Kuitenkin jyrsii gluteenitonta leipää, syö tuorekurkkua ja mandariinia, joten en tahdo uskoa neuvolan väitettä, että tytön "suun motoriikka ei olisi valmis isompia paloja sisältävään ruokaan".. Siispä vinkkejä kaivataan? Ajattelin kokeilla nyt sekoittaa hänen soijamaitoaan itse tehtyihin kana/kala/liha ja vihannesmössöihin, josko auttaisi. Mutta mikä neuvoksi? ;) Kiitos!
Kommentit (4)
Meille esikoinen söi ihan mitä eteen laitettiin ja isoja määriä, mutta kaksi pienempää olivatkin sitten juuri vähän alle 1 v ikäisenä lakkoilijoita. Isommat palat menivät (leipä, hedelmät) eli karkeus ei ollut ongelma. Mutta purkkiruoka ei kelvannut. Ei mitenkään. Olivat kyllä aikansa omien soseiden lisäksi syöneet 8 kk purkkeja, mutta sitten 11 kk iässä tuli stoppi. En suinkaan siirtynyt sileisiin ruokiin kun palaset kuitenkin menivät - vaan vaihdoin lapset kokonaan syömään samaa kuin muu perhe. Johan alkoi upota. Nyt 3 v tyttö oikein ahmi kunnon lihapaloja tasan 1 v iässä - kokolihaa meni "hurjia" määriä aiempaan verrattuna (hoikka ollut ikänsä, edelleen reilusti keskivertoa hoikempi, pitkä tyttö (-10 käyrällä edelleen...)). Saman teki pikkuinen veljensä viime kesänä. Sittenpä olikin jo kokemusta ja hyvin nopeasti tajusin vaihtaa ruoan samaan kuin muiden lautasella... Esikoisen kohdalla kun vastaavaa ongelmaa ei koskaan ollut.
Itse olin kanssa vuosi sitten varma ettei meidän pikku-ukko opi ikinää syömään karkeaa ruokaa, yökki ja oksenteli kun sitä tarjosi. Pakasteesta sain heittää menemään kaikki itse tehdyt kasvis- ja lihasoseet koska nekin oli herran mielestä liian karkeita :/ Suu oli hampaita täynnä joten eipä ongelmaa siinäkään ettei olisi ollut mitään millä purra sitä ruokaa, poika oli vaan hyvin "kreivi"kurkkuinen. Nyt ikää 2v ja menee jo mikä vain alas kurkusta mitä suuhun antaa/ottaa. Yökkää kyllä vieläkin jos menee suuhun liian iso pala eli pieni määrä ruokaa vaan kerrallaan niin ei ongelmaa.
Vaati vain äidiltä äärettömän määrän kärsivällisyyttä ja luottoa siihen että lapsi oppii aikanaan =)
Tsemppiä opetteluun, eikä lapsesi ole ensimmäinen eikä viimeinen lapsi päivähoidossa joka ei syö kuin sileetä sinne mennessä =)
joillain lapsillahan saattaa olla ruokatorvi tai mahalaukun portti hieman ahdas aluksi, mikä ei kuitenkaan ole yhtään vaarallista. tai sitten tosiaan totuttelu muuten vain vie aikaa. mutta lapsen kasvaessa ruokatorvi levenee, niin syönti helpottuu.
ja lapsihan ei nälkään kuole (pitää kuitenkin varmistaa ettei taustalla tosiaan ole mitään vikaa). tuo on hyvä tapa, että antaa ruokaa, jos ei kelpaa, niin antaa myöhemmin uudestaan. mitään turhia temppuiluja, kuten telkkarin katsomista samaan aikaan ei kannata alkaa harrastamaan. yhden tutun lapsi ei suostunut syömään kuin saunassa ja jätskitöttöröstä! ja tämä on tosi tarina! :D mut siitä ei säätäminen enää voi monimutkaisemmaksi mennä! siinä oli taidettu panikoida liian aikaisin, kun lapsi ei meinannut alkaa syömään kunnolla ja kokeiltu kaikkia maailman konsteja. x) kyllä lapsi syö kun sillä on nälkä.
Meillä oli sama ongelma, kuin sinullakin. Tyttö ollessaan 9kk, ei suostunut syömään muita ruokia, kuin niitä 5-6kk ikäisille tarkoitetuja sileitä soseita.
Yhtenä päivänä päätin, että niitä en enään anna, vaikka mikä olisi. Jollei syö niitä karkeampia, niin olkoon syömättä.
Viikon me vissiin taisteltiin siitä ruuasta, mutta sitten alkoi mennä.
Aluksi siis sain annettua vain sen pari lusikallista, jonka jälkeen alkoi juuri tuo yökkiminen ja käsin suusta kaivaminen, mutta kun huomasi, että enään ei muita ruokia saa, ja alkoi tottumaan niihin kokkareisiin, niin alkoi ruokakin maistumaan.
Tuolloin annoin enemmän sitten vaan maitoa.
Eiköhän se siitä.
Jadmiras ja Oona kohta 1v. :)