Kammottavaa millaisen tyttären olemme
kasvattaneet.
Hän on vasta 15 vuotias ja hänelle tehtiin abortti
Kuulin puhelin keskustelun jossa hän sanoi, "no nyt ainakin kaikki uskoo et olen harrastanu seksii" ! ! viitaten aborttiin.
Kun hän kertoi raskaus epäilyistä, en edes tiennyt hänen harrastavan seksiä.
Ja nyt tämä.
Kommentit (20)
itseenne, että tuon ikäinen on vielä lapsi ja olette vastuussa hänestä. Kannattaisiko vähän kiristää liekaa?
ei oo maailmanmenon mittasuhteet vielä kohillaan. Ite olin teininä samanlainen kuin tyttärenne, ja tein myös abortin. En kertonut vanhemmilleni, vaan isosiskolleni. Olkaa onnellisia siitä, että tytär kertoi tämän teille. Jos lohduttaa, niin teinikipuilujen loputtua (aika myöhään, lopetin sekoilun joskus 22veenä...) minusta kasvoi ns. "hyvä ihminen" ja nyt kasvatan lastani toivoen, ettei se tulisi ikinä sekoilemaan samalla lailla kuin minä...
itseenne, että tuon ikäinen on vielä lapsi ja olette vastuussa hänestä. Kannattaisiko vähän kiristää liekaa?
en pahastu. Tytär hyvä koulussa,hänellä on paljon kavereita, kivoja harrastuksia.
Kotiintuloajat ovat klo21 vkl ja arkisin klo 20.
mitä ehdotat? keinot meillä vähissä, tämä tuli täysin yllätyksenä ja shokkina.
En sosittele kiristämään yhtään mitään. Pahentaa vaan asioita. Asiallisen mutta tiukan keskustelun paikka kyllä olisi.
miten asiat ovat. Aina syytetään vanhempia, teissä täytyy olla jotain vikaa koska lapsi on tuollainen.
puhetta tuon ikäiseltä. Kasvaa kyllä aikuiseksi.
Ehkä olisi kannattanut puhua ehkäisyasioista enemmän ja aikaisemmin. Seksiä harrastavat teinit nykyään jo tosi aikaisin, halusit tai et. Voivat tehdä sitä vaikka kesken koulupäivän jos eivät illalla mihinkään pääse. Ehkäisy kuntoon niin ei tapahdu uudestaan.
Itse yrittäisin jutella järkevästi. Onko vakituinen poikaystävä vai harrastaako seksiä vähän siellä ja täällä? Voisiko ajatella pillereiden hankintaa, jos seksiä on useinkin esim. juuri poikaystävän kanssa? Jos lukuisia suhteita, niin onkohan se hyväksi tai järkevää?
Kannattaa varmaan jutella myös sukupuolitaudeista ja usean abortin teosta, lähinnä niiden seuraamuksista esim. lapsettomuus myöhemmin.
Tietää varmasti jotakin, mutta ymmärtääkö asiat oikeasti. Ilmeisesti ei ihan, koska abortti tehty.
jos tulevat raskaaksi niin aborttia ei tarvitse tehdä. Voivat luottaa että saavat meiltä tukea ja apua. Abortti olisi paljon pahempi asia kuin teiniraskaus.
parhaimmat muistot murrosiästä liittyvät juuri tyttäresi kaltaisiin jalomielisiin tyttöihin. Niitä hetkiä muistelee kaiholla.
Et varmasti arvosta tytärtäsi mutta hän on tärkeä kokemus ja ehkä ainut mahdollisuus monille pojille, koska kaikki eivät anna.
En sosittele kiristämään yhtään mitään. Pahentaa vaan asioita. Asiallisen mutta tiukan keskustelun paikka kyllä olisi.
Yrittäkää jutella mahdollisimman empaattiseen, kuitenkin "tiukkaan" sävyyn, mitä lapsenne elämässä tapahtuu. Antakaa hänen kertoa ensin itse rauhassa. Sitten kerrotte oman puolenne asioista ja huolenne ko. tapauksesta. Unohtakaa saarnat, ne pahentavat tilannetta. Kuvittelisin, että kun lapselle antaa aikaa ja mahdollisuuden kertoa, niin kyllä hän kertoo. Vanhempien toki pitää samassa tilanteessa kertoa, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei, empaattiseen sävyyn toki. Toivottavasti pääsette tilanteessa eteenpäin, eihän tuo ole kyllä 15-vuotiaalta kovain järkevää toimintaa. Ohjausta ja peräänkatsomista vaatii kovasti vielä tuon ikäinen.
Abortti voi olla kova juttu vanhemmallekin ihmiselle, saati sitten lapselle.
Etkö ap keksi uutta???
ehkä tämä eri henkilö?
Itse en ole aloitusta nähnyt, kaikki ei ole täällä AINA.
kavereita. On 18v ja 19v ikäisiäkin tyttöjä. Ja kavereina sekä tyttöjä että poikia.
Yhdellä samanikäisellä kaverilla on muutaman kuuukauden ikäinen vauva.
niin lämmitti mieltä, "jalomielinen tyttö" =)
Kyllähän se nykyään niin on että teinit harrastaa seksiä ihan eri tavalla kuin ennen. Iltapäivisin on tuntikausia aikaa ennen kuin vanhemmat tulee töistä ja ehtii tehdä kaikkea kivaa.
ap vaikka sinua järkyttää tyttäresi niin meillä miehillä parhaimmat muistot murrosiästä liittyvät juuri tyttäresi kaltaisiin jalomielisiin tyttöihin. Niitä hetkiä muistelee kaiholla. Et varmasti arvosta tytärtäsi mutta hän on tärkeä kokemus ja ehkä ainut mahdollisuus monille pojille, koska kaikki eivät anna.
tyttöhän noudattaa vain luonnollisia viettejään. Pitäisikö tyttö kahlita kotiinsa niin ettei pojat pääsisi nauttimaan hänen suloistaan?
Opettakaa hänelle ehkäisy. Tuohan on normaalia murrosikää. Siinä iässä kokeillaan asioita. Parempi nuorena kokeilla kuin vanhempana katua.
harva vanhempi tietää missä he liikkuvat ja kenen kanssa.
Itse muka TIEDÄN että 16v tytär ei harrasta seksiä, koska itse en sen ikäisenä vielä ollut seksuaalisesti aktiivinen, en osaa ajatella että hänkään olisi.