G: Käytkö suihkussa aamulla vai illalla vai molempina ja miksi?
Itse AINA vain illalla. Minusta on ällöttävää, että ihmiset menevät likaisina nukkumaan puhtaisiin lakanoihin... Kaikki päivän hiet ja liat pinnassa.
Aamusuihkua taas en ymmärrä, eihän yöllä nukkuessaan sillä tavoin likaannu..
Eli siis: minä en ymmärrä ihmisiä, jotka käyvät suihkussa vain aamuisin.
Itse pesen aamuisin vain kainalot ja alapään, + illalla suihku.
Kommentit (54)
etteivät kaikki hikoile öisin! Niiden jotka hikoilevat paljon yöllä (=pakko käydä hien vuoksi aamulla suihkussa ennen kun kehtaa asunnosta poistua) kannattaisi ehkä selvittää muutama asia:
*Millaiset materiaalit patjoissa/vuodevaatteissa on? Kannattaa valita luonnonkuituja koska ne eivät hiosta vert. tekokuidut. Kannattaa kiinnittää huomioita siihen, että esim. petauspatjan suojus on puuvillaa, samoin peiton ja tyynyjen materiaaleihin. Silkki on paras materiaali, tosin aika hinnakas, mutta hikoilevan kannattaa ehdottomasti panostaa silkkilakanoihin, ja esim. hikoileva tuttuni nukkuu silkkilakanoissa ja peittona on "villahuopa", sillä villa materiaalina hengittää hyvin.
*Lääkärissä kannattaa käydä testaamassa onko kropassa kaikki kunnossa. Esim. kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa hikoilua. Myös vaihdevuosioireisiin kuuluu hikoilu, ja tuotakin voi esiintyä kauan ennen varsinaisten vaihdevuosien alkamista (joskus myös hormoneiden epätasapaino aiheuttaa kaikkia pikkuvaivoja, esim. tuota hikoilua)
Siis käyn illalla juuri siksi että on kiva pujahtaa sänkyyn puhtaana nukkumaan.
Aamulla käyn lisäksi silloin kun on pestävä hiukset.
Minulla hyvin pitkät ja paksut hiukset jotka likaantuvat hitaasti.
Joten ihan joka ilta en todellakaan pese hiuksia vaikka muuten käyn suihkussa.
etteivät kaikki hikoile öisin! Niiden jotka hikoilevat paljon yöllä (=pakko käydä hien vuoksi aamulla suihkussa ennen kun kehtaa asunnosta poistua) kannattaisi ehkä selvittää muutama asia:
*Millaiset materiaalit patjoissa/vuodevaatteissa on? Kannattaa valita luonnonkuituja koska ne eivät hiosta vert. tekokuidut. Kannattaa kiinnittää huomioita siihen, että esim. petauspatjan suojus on puuvillaa, samoin peiton ja tyynyjen materiaaleihin. Silkki on paras materiaali, tosin aika hinnakas, mutta hikoilevan kannattaa ehdottomasti panostaa silkkilakanoihin, ja esim. hikoileva tuttuni nukkuu silkkilakanoissa ja peittona on "villahuopa", sillä villa materiaalina hengittää hyvin.
*Lääkärissä kannattaa käydä testaamassa onko kropassa kaikki kunnossa. Esim. kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa hikoilua. Myös vaihdevuosioireisiin kuuluu hikoilu, ja tuotakin voi esiintyä kauan ennen varsinaisten vaihdevuosien alkamista (joskus myös hormoneiden epätasapaino aiheuttaa kaikkia pikkuvaivoja, esim. tuota hikoilua)
Kannattaisi tarkistuttaa kilpirauhasen toiminta
Näin lapsuudessani oppinut, enkä osaa sen vuoksi mennä "likaisena" sänkyyn. Lisäksi harrastan useimpina iltoina liikuntaa, joten luonnollisinta peseytyä silloin. Tukkani pesen myös illalla (en joka päivä), koska mun tukkani on jostain syystä parhaimmillaan yhden yön nukkumisen jälkeen.
Aamuisin pesen kasvot ja alapään (jos tarvetta).
Ota ap huomioon, että osa ihmisistä hikoilee paljon mm. yöaikaan, jonka vuoksi olisi inhottavaa pukea hikiseen ihoon puhtaat vaatteet. Minullakin menkkojen aikaan tulee hikipuuskia yöllä, joten joskus käyn myös aamulla pikaraikastuksella suihkussa, koska ihoni sen hyvin kestää.
Läskit hikoilevat öisin, kun läskimakkarat hautovat toisiaan. Normaalipainoisilla ja hoikilla hikoilua ei esiinny, sillä levossa hieneritys vähenee.
itse olen todella urheilullinen ja erittäin hoikka, hikoilen silti runsaasti, jopa enemmän kuin mieheni. Turha väittää, kun et mistään mitään ymmärrä.
Jos muuten käy suihkussa niin se on aika neuroottista vedentuhlausta. Jos hikoilee eikä tee mitään on syytä käydä lääkärillä syynä voi olla vaikka mikä. Jos ei urheile ollenkaan niin kerran viikossa on se hyvä sääntö käydä suihkussa. Alapesulla toki joka päivä.
Minusta on kamalaa käydä pelkässä suihkussa, tulee kylmä. Aamulla ei ehtisi saunoa.
Enkä siis käy joka päivä saunassa+suihkussa.
1. Haluan mennä puhtaana nukkumaan, en kaikki päivän "liat" niskassa.
2. Iltasuihku rentouttaa (ja lämmittää jos esim. näillä keleillä on käynyt lenkillä) ja saa unen päästä paremmin&nopeammin kiinni.
3. Aamu-unisena mielummin nukun aamulla sen 15min pidempään enkä värjöttele suihkussa (minun tulee aina kylmä suihkussa/suihkun jälkeen jos aamulla käyn, illalla näin ei käy, en tiedä miksi?) +päälle vielä hiusten kuivumisaika (minulla pitkät hiukset, en halua/jaksa föönailla)
4. En hikoile öisin (no toki silloin jos seksiä harrastamme yöllä;) --> ei tarvetta aamulla peseytyä sen vuoksi. Tosin joka aamu huuhtaisen kainalot ja alapään, mutta mielestäni se kuuluu perushygieniaan siinä missä kasvojen ja hampaiden pesukin, saippuaa en käytä aamupesulla ellei siiihen selkeää tarvetta ole.
Joten pikkuisen tuppaa hymyilyttämään tuollaiset väitteet, ettei joku muka hikoile. Kannattaa vaikka googlata se, mikä funktio hikoilulla on elimistölle... sitä kautta elimistöstä poistuu kuona-aineita ja siten kroppa säätelee ruumiinlämpöä.
Joten fakta on, että jokainen hikoilee.
Mutta kaikki eivät HAISTA OMAA HIENHAJUAAN. Hien hajun laatu vaihtelee, koska hien haju syntyy ihon mikrobitoiminnan seurauksena. Jokaisen, normaalilla hormonitoiminnalla varustetun aikuisen naisen hiki kuitenkin myös haisee jonkin verran.
Muistan takavuosilta tutkimuksen, jonka mukaan noin kolmasosa haistaa oman hikensä aina, kolmasosa ei koskaan ja kolmasosa ei haista sitä ajoittain. Siis vaikka muut haistavat sen, hän ei itse haista.
Tuo selittää sen, miten jotkut, muutoin siistit ihmiset haisevat aina hiukan hielle. He yksinkertaisesti LUULEVAT, etteivät haise, eivätkä älyä pestä tai vaihtaa vaatteitaan tarpeeksi usein.
Tuo omaan hajuun tottuminen on muuten sama ilmiö kuin se, että oman kodin hajua ei kunnolla haista kuin silloin, kun on ollut pidemmän aikaa poissa ja palaa kotiin tauon jälkeen.
Eli nenä tottuu hajuun, jota haistaa usein.
Mitä tulee ap:n kysymykseen, niin suihkuttelen aina rasituksen jälkeen ja muulloin aina aamuisin, koska hiukseni ovat hennot ja taipuisat ja sojottavat muutoin kaikkiin ilmansuuntiin. Eli ne on pestävä aamulla, illalla ei ole mitään järkeä pestä tukkaa.
Jos kyse hormonaalisista jutuista, niin kannattaa hakea niihin lääkitys eikä turhaan kärsiä.
Ja kehoitan kaikkia hikoilevia kiinnittämään materiaaleihin huomioita. Itse kerran olin tuttavalla yötä ja hikoilin, ja johtui siitä että lakanat joissa nukuin olivat 100% polyesteria (satiinilakanat) joten ei ihme.
Ihminen viettää n. 1/3 elämästää sängyssä, kannattaa panostaa laadukkaisiin perivaatteisiin, patjoihin, tyynyihin, ja tietenkin myös siihen sänkyyn :)
Minulta on muuten otettu kilpirauhas ym. testit ja niissä ei mitään vikaa ollut (ei hikoilun vaan muun syyn vuoksi 1-2 vuotta sitten otettiin useita erilaisia verikokeita).
Ja En missään sanonut etten hikoile lainkaan: kyllä minä hikoilen mutta en yöllä...! Käydessäni lenkillä tulee hiki, samoin hiki tulee jos on liian kuuma/liikaa vaatetta päällä jne. mutta onhan ihan kummallista että hikoilisin nukkuessani, kun käytännössä makaan paikoillani.
Hikoiletteko te esim. kun istutte sohvalla katselemassa tv:tä? Tai kun tässä koneella kirjoitatte, niin tuleeko hiki? Ei ole normaalia että ihminen hikoilee kun ei mitään tee. Joku yllä kirjoitti hyvin: "ei ihminen hikoile yöllä mutta voi hautua". Ja jos paikallaan istuessa/maatessa hikoaa, niin silloin on kyse sairaudesta. Eli kannattaa tarkistaa mitä materiaaleja vuodevaatteet peitot ym. ovat...
Vihdoinkin joku järjen ääni tähänkin keskusteluun. Monet eivät ilmeisesti haista omaa hikeään, koska väittävät etteivät hikoile lainkaan. Mutta lähimmäiset sen sitten ikävä kyllä haistavat, joskus kiusallisestikin.
Mina en hikoile erityisesti (vahan varmasti kuitenkin) oisin, silti minusta on nuhjuinen ja rahjainen olo aamulla, jos en peseydy ja vaihda vaatteita silloin. Ei se hikoilu ole ainoa syy peseytya tai vaihtaa vaatteita...
Mä en hikoile edes öisin, se on fakta
Eivät siis puhu pelkästä yöhikoilusta.
En käy läheskään joka päivä suihkussa, kun en hikoile ollenkaan.
esim. nyt kun on ollut lomaa ja paljon lunta, hiihdän ja teen lumitöitä, ja hikoilen silloin runsaasti. Ikävä olisi haista miehen vieressä ja lakanoiden välissä. Aamulla en käy koskaan, koska en tunne siihen tarvetta, ja töihin mennessä en edes ehtisi, lähden muutenkin jo seitsemän pintaan töihin, ja jotta saisin hiukseni kuivaksi, pitäisi mennä suihkuun joskus viideltä.
illalla käyn suihkussa. Mulla paksut pitkät hiukset joiden kuivaamisessa ja suoristamisessa menee ikuisuus, ei aamulla ehdi.
Mä käyn pesulla vähän vaihdellen. Meillä on aika vanha talo, ja viime aikoina on ollut ongelmia saada kuumaa vettä päärakennukseen, joten peseytyminen on jäänyt vähän vähemmälle. Käydään saunassa yleensä joka toinen pvä, joskus jopa joka kolmas. Jos olen hikinen vaikkapa pyöräilystä, hiitämisestä tai lumitöistä, käyn yleensä suihkussa, varsinkin, jos tiedän, että en oo menossa illalla saunaan. Kun kroppa on lämmin, kestää paremmin tuota viileähköä suihkuvettä.
Nukumme alasti ja lakanat vaihdetaan n. kahden viikon välein.
En muuten sivumennen sanoen ymmärrä, miksi jotain (esim. ap:tä) jaksaa kiinnostaa muiden peseytyminen, siis että hän jaksaa pohtia, miten on ällöä, jos joku ei peseydey kuten hän. Mua ällöttää vasta sitten, jos joku tulene viereen haisemaan.
Itse hikoilen aika vähäisesti, ja mun hiki ei haise juurikaan, paitsi jonkin verran kainaloissa. Käytän dödöä, joskus kyllä unohtuu.
Mulle on ihan sama, mitä te ajattelette mun peseentymistavoista, tai jos nyt rehellisiä ollaan, niin kyllähän se hieman naurattaa, jos joku jaksaa stressata niistä...
Jos keuhkot on tukossa niin luultavasti iho koettaa hengittää. Tupakoitteko?
Kannattaisi oikeasti tehdä jotain hikoilun arvosta. Moni ei tuntuisi tietävän mitä hikoilu on.
T: Kirjanoppinut
Niinpä, normaalilla ylipainoisella suomi-neidolla ei kai sitten ole mitään pätemisen tarvetta...Selvispähän syy ylipainoonkin.
t. se toinen maratoonari, joka myöskin hikoilee öisin, vaikkei ole läski