Ollaanko me miehen kanssa ihan hakoteillä laihduttamisen kanssa?
En oikein ymmärrä tuosta karppauksesta. Pitäisi varmaan perehtyä paremmin, mutta me siis lähdettiin painonhallintaan näillä keinoilla:
vähemmän perunaa, riisiä, makaronia (ei jätetä pois kokonaan) ja enemmän kasviksia.
Normaalirasvaiset tuotteet (kevyt maito, voileipämargariini) vaihdettiin rasvattomiin tai vähärasvaisempiin.
Herkut pois ja iltamässäily.
Vaalea leipä pois, mutta syömme ruisleipää.
Lisäksi sitten lisää liikuntaa.
Kommentit (28)
Ihminen ei varmasti kivikeaudella juonut sen puoleen rasvatonta kuin täyslehmänmaitoakaan...
Ihminen ei varmasti kivikeaudella juonut sen puoleen rasvatonta kuin täyslehmänmaitoakaan...
teidän perusajatuksenne painonhallinnassa tai paremminkin elintapojen parantamisessa on hyvä. Ja se on mielestäni tärkeämpää kuin mikään yksittäinen ruoka.
Lue joku Patrik Borgin kirjoittama kirja asiasta. Luulen, että pitäisit ja se sopisi muutenkin ajatuksiisi. Olen toki siitä huono sanomaan, etten ole itse koskaan oikeastaan laihduttanut, sillä painoni on pysynyt aika helposti kurissa muutenkin. Borgin ajatuksiin törmänneenä huomasin vain eläneeni pitkälti jo muutenkin hänen suosittelemallaan tavalla, jossa lienee osasyy normaalipainossa pysymiseeni ilman ponnisteluja.
voin sanoa, että hyvältä kuulostaa. Oma äitini, 60+, teki samoin eli rasvaton maito, max 17 % juusto, karkit pois, vähärasvaiset leikkeleet. Kuten ennenkin, perunaa syö joka päivä, riisiä pari kertaa kuukaudessa ja makaronia samoin, puuroa joka aamu ja ruuan kanssa pari viipaletta ruisleipää. 1,5 v. aikana -14 kg ja on pysynyt myös.
ylipäänsä vehnäjauhon, pastan ja perunan vähemmälle. Minusta siitä on ihan hyvä aloittaa.
Itse karppaan "ihan kunnolla". Minulle siinä on tärkeintä nykyään kaiken teollisen prosessoinnin välttäminen. En siis pane suuhuni (enkä lasteni suuhun!) margariineja, maustettuja jogurtteja enkä lihaliemikuutioita.
Meillä ruoka koostuu yksinkertaisista aineista: kasviksista (runsaasti!), marjoista, lihasta, kalasta, kananmunasta ja normaalirasvaisista maitotuotteista. Käytän voita aika reilusti ja oliiviöljyä.
Hyvä neuvo on mielestäni se, että ostaa kaupasta tuotteita, joiden ainesosaluettelo on mahdollisimman lyhyt! Siinä tulee vältettyä kovasti muunnellut tuotteet, kuten margariinit, sekä runsaasti e-koodeja sisältävät sekoitukset.
En siksi, että sinne tietojasi kirjaamalla laihtuisit itsestään vaan siksi, että tietojen (ruoat, määrät, liikunnat...) kirjaaminen ylös auttaa sinua huomaamaan missä mättää.
Tokikaan kahden kilon pudottaminen ei kaipaa tuekseen mitään ihmeitä, mutta 10kg jo kaipaa jos haluaa pysyviä tuloksia. Miehesi voisi siis koettaa noita ja mikset sinäkin.
Mulle noista on ollut apua. Tajusin nopeasti, että syön liian vähän proteiinia ja rasvaa, hiilihydraattia tuli suhteessa liikaa vaikka sen lähteitä vähensinkin. Suosittelen siis!!!
eli kun kirjaa sinne syömisiään niin ohjelma antaa vinkkiä kasvisten, kuitujen, herkkujen jne suhteen. Siellä huomaa myös nopeasti mistä ruuasta saa suhteessa aivan liikaa kaloreja ja mitä kannattaa syödä.
Jos yhtään ymmärtää ravitsemuksesta niin tuonhan tietää, mutta tiedän monia ihmisiä jotka tuntuvat olevan ihan pihalla jostain asioista, esim kuinka paljon jossain viinerissä on kaloreita tai kuinka paljon maustetussa jugurtissa on sokeria.
jää inhottava rasvainen kalvo kitalakeen? Tai ylipäänsä laittaa voita leivän päälle? Tietääkseni kivikaudella ihminen ei edes käyttänyt voita...