Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän neuvoloissa aikaa puhua ns. oikeista kuulumisista?

Vierailija
04.01.2010 |

Vai meneekö kaikki aika rutiinitarkastuksiin?

Minua harmittaa, kun vaihdoin muuton takia äitiysneuvolaa ja täällä uudella alueella ei ole koskaan aikaa mihinkään. Verenpaineet ja hempat mitataan kauhealla kiireellä eikä terkka koskaan kysy, miten voin fyysisesti, saati henkisesti.

Edellisen raskauden aikana kävin pienessä neuvolassa, jossa terkkareilla oli aina aikaa kuunnella ja he kyselivät paljon jaksamiseen ja jopa parisuhteeseen liittyviä kysymyksiä. Muutenkin pienen neuvolan ilmapiiri oli leppoisampi: siellä terkat ja lääkärit olivat esim. aina siviilivaatteissa.

Huomenna on taas neuvola ja haluaisin sanoa terkalle, että minulle on tullut ahdistuneisuutta ja itkuisuutta. Kaipaisin tukea, ehkä jopa käyntiä psykologilla. Mutta eipä siihen taida jäädä taaskaan aikaa. Eikä tällaista asiaa voi rykäistä missään sivulauseessa, kun toinen häärii hiki hatussa ehtiäkseen ottaa edes sen perhanan verikokeen. :(

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysäisepä huomenna, että olisko mahdollista saada vaikka uusi aika ihan vaan keskustelulle, kun olisit sen tarpeessa. luulisi terkan tajauvan, että sellainen olisi syytä järjestää.

sitä saattaa neuvolatyössä ajatella, että ihmiset kyllä sanoo, jos on jotain mielellä, eikä tule ajatelleeksi, että ei sitä kovin moni tule ääneen sanoneeksi edes kysyttäessä.

sinulla on oikeus saada apua ahditukseesi. ja terkkarilla velvollisuus sitä järjestää.

Vierailija
2/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olen huolestunut omasta jaksamisestani ja pelkään, että minulla on kohonnut riski myös synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Nämä ovat nimenomaan neuvolan asioita.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä oikeita asioita on paljon puhuttavana. Vanhemmuus ja äitiys jo biologisena ilmiönä on hormooneineen melko haastavaa joillekin. Kaikilla ei ole äitiä tms jonka kanssa jutella. Mm imetys, valvominen, seksuaalisuus(Kullakin omat kipukohtansa). Ne ovat ihan tervettä normaalia osaa elämää, josta saa ja voi kysyä neuvoa. Tai edes keskustella.

Ne eivät olen mielenterveysongelmia eivätkä perheneuvolaan hakeutumisen syy.

Vierailija
4/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vaikuttanut olevan haluakaan terveydenhoitajilla mihinkään keskusteluihin. Toisaalta en usko, että heillä olisi erikoisemmin ammattitaitoakaan kovin kummoisiin keskusteluihin lapsen psyykkisen kehityksen yms osalta. Kertaalleen olen yrittänyt vähän jutella, aikoinaan, mustasukkaisuudesta, omasta riittämättömyydentunteesta jne kun oli 1.5v esikoinen ja pieni itkuinen vauva hoidettavana. Mutta tyylikkäästi th ohitti keskustelunavauksen juuri tyyliin: "sellaista se on, kun on kaksi pientä hoidettavana".

Vierailija
5/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olen huolestunut omasta jaksamisestani ja pelkään, että minulla on kohonnut riski myös synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Nämä ovat nimenomaan neuvolan asioita.

ap

ihan suoraankin, ei siinä terkkaria tarvita.

Vierailija
6/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolaan annetaan tunnin aikoja?

Todella hämmästyttävää!

En nyt ole tämä alkuperäinen kirjoittaja, joka tunnin ajasta puhui... mutta kyllä meilläkin on pk-seudulla annettu tähän asti tunnin aikoja pikkasen tuo sikapiikitys sekoitti pakkaa, mutta jälleen helmikuussa on tunnin aika tiedossa :)

Vierailija
7/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän paneutui aina asiakkaan hyvinvointiin ja antoi oikeasti käyttökelpoisia neuvoja eikä mitään hymistelyjä. Nykyään hän toimii seksuaaliterapeuttina.

Vierailija
8/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolaan annetaan tunnin aikoja? Todella hämmästyttävää!

En nyt ole tämä alkuperäinen kirjoittaja, joka tunnin ajasta puhui... mutta kyllä meilläkin on pk-seudulla annettu tähän asti tunnin aikoja pikkasen tuo sikapiikitys sekoitti pakkaa, mutta jälleen helmikuussa on tunnin aika tiedossa :)

Asun Helsingissä, enkä ole tässä raskaudessa saanut kertaakaan tunnin aikaa. Ensimmäinen aika oli jo kesäkuussa, eli silloin ei sikainfluenssa vielä sekoittanut mitään ja se ensimmäinenkin aika oli max 40 minuuttia. Nyt raskauden ihan lopussa ajat ovat tosiaan niitä 10 minuutin paino-verenpaine-sydänäänet-ulos-käyntejä.

Vierailija
9/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtii meidän neuvolassa puhumaan vaikka kuinka. Sama terkkari ollut odotusaikoina ja lasten terkkana sitten myös. Ei siis erikseen äitiys- ja lastenneuvolaa. Tuntee siis hyvin meidän perheen (kuten muutkin, jotka hänelle kuuluu) pitkältä ajalta ja aina kerkee puhumaan ummet ja lammet. Antavat tarpeeksi pitkiä aikoja. Kyse Keski-Suomesta, pienestä paikkakunnasta.

Vierailija
10/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kourulan neuvola. Sekä äitiysneuvolan puolella että lastennenuvolan puolella on ehtinyt AINA jutella kaikessa rauhassa vaikka mistä. Ihanat terkkarit!

Vierailija
11/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla neuvola toimii periaatteella sisään - mittaukset - ulos, 15 min.

neuvolaan annetaan tunnin aikoja? Todella hämmästyttävää!

Asun Helsingissä, enkä ole tässä raskaudessa saanut kertaakaan tunnin aikaa. Ensimmäinen aika oli jo kesäkuussa, eli silloin ei sikainfluenssa vielä sekoittanut mitään ja se ensimmäinenkin aika oli max 40 minuuttia. Nyt raskauden ihan lopussa ajat ovat tosiaan niitä 10 minuutin paino-verenpaine-sydänäänet-ulos-käyntejä.

Vierailija
12/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä 1-1,5 tuntia siellä hurahtaa. ikinä ei oo ollu mitään kiirettä tai pois käsketty. aivan ihana terveydenhoitaja, joka kertoo omia näkemyksiään ja kuuntelee minua. olisipa kaikki tällaisia!

näin raumalla..

Vierailija
13/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikaan oli tunnin ajat sekä äitiys- että lastenneuvolassa (sama terkka), mutta ei mitään puhettakaan, että olisi kuulumisia kysellyt tai ollut niistä kiinnostunut. Mitä tahansa yrittikin terkalle sanoa, tämä täti alkoi aina sättimään mua siitä, että olen liian nuori äidiksi. No, olin 20, en omasta mielestäni liian nuori, mutta nuori kyllä. Mulle olisi kyllä ollut paljon apua ja iloa siitä, että terkka olisi ollut hiukan ystävällisemmällä asenteella liikkeellä, mutta hän ei koskaan viitsinyt edes opetella mun nimeäni, vaan tullessani neuvolaan tämä terkka totesi yleensä heti ovella, että "mä mietin jo että kukahan kumma tämä tämmönen nimi täällä on, mut se ootkin sä". Kyseessä pienen paikkakunnan pieni neuvola.

Kuopuksen kohdalla on ollut myös tunnin ajat molemmissa, paitsi lääkäritarkistusten yhteydessä. Neuvola oli eri kuin esikoisella, ja äitiysneuvolan terkka ja lastenneuvolan terkka eri ihmisiä. Molemmat ovat kyselleet paljon kuulumisia, ja aina on ehditty juttelemaan kaikki asiat läpi, joskus tosin yliajallakin. Itseasiassa mä saan yleensä tarkoituksella ajan joko ennen lounasaikaa tai sitten päivän viimeisiä, jotta voi puhua eikä tulevat asiakkaat myöhästy mun takia. Molemmat terkat oppivat heti ensi käynnin jälkeen mun nimeni, ja äitiysneuvolan terkka pysähtyy edelleen käytävällä vastaantullessaan kyselemään kuulumisia, vaikken olekaan asiakkaana ollut melkein vuoteen. Tämä taas on isomman kaupungin ison kaupunginosan neuvola.

Vierailija
14/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä oli aikaa jutella ja paljon. Muutaman kerran meni yliaikaa ja terkka vain totesi, että älä huoli, kyllä hän saa ajan kiinni tai jos ei saa, niin sekään ei haittaa, tää oli tärkeämpää.

Muuton jälkeen neukkis on ihan ok, mutta ei tartte turhia jutella.. iso harmi, mutta onneksi käynnit vähenee, kun tyttö kasvaa. ;)

Vierailija
15/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta olen saanut ja kaikki äitiys- sekä lastenneuvolakäynnit ovat tyyliin mittaukset, pikaiset onko kaikki ok -kysymykset ja ulos.

Varsinkin äitiysneuvolassa käynnit kestivät kirjaimellisesti max. 10 min.

Vierailija
16/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 tai 45 minuuttia ovat ajat olleet. Lisäksi tuntuu, että joka kerta terkka vain "yrittää mahduttaa" minut johonkin väliin (suora lainaus). Eli ehkä niitä pitempiäkin aikoja olisi, mutta minulle ei niitä koskaan laiteta.

Eikä siellä neuvolassa todellakaan ehdi jutella. Kaikki aika menee noihin rutiinitsekkauksiin.

ap

Vierailija
17/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokus sanoi,että kyllähän sitä tunnissa kerkeää puhumaan - mut meidän terkkarille oli raskausaikana varattu vain vartin aika, ja siinä just ja just ehdittiin kaikki. Meininki oli että; hyppääpäs vaa'alle, hyvä, sormi tänne, hyvä, haluatko laastarin, tässä laastari, ja heippatirallaa! Nähdään taas!

Kun lapsi syntyi ja aikaa oli varattu enemmän, terkkari lähinnä rupatteli omia kuulumisiaan, joten en kai mä hänelle mitään henkilökohtaista kerro, kun on niin päivänselvää että hän on leipääntyntyt työhönsä ja asiakkaisiinsa. Muiden hänen asiakkaidensa kanssa ollaan joskus naureskeltu, että miten joku jaksaakin lätistä asiakkailleen 8 tuntia päivässä omia asioitaan, kolkyt vuotta putkeen. Hän on oikeasti työssään aika karmean huono, lähtien siitä että unohtaa antaa ihan perussuositukset lapset hoidosta. Mä toivoisin ehtiväni saada suraavaan raskauteen jonkun toisen terveydenhoitajan. Kuulemma muut terkkarit on asiakkaistaan ihan eri tavalla kiinnostuneita.

Vierailija
18/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran itku kurkussa yritin aloittaa keskustelua, kun parisuhde mätti ja koliikkivauva valvotti. Raahasin miehen mukaan neuvolaan, että nyt jutellaan pari sanaa ettei mene heti riitelyksi. En ehtinyt ensimmäistä lausetta loppuun, kun terkka keskeytti. "Juu sellasta se on"... Takertui kaikki kurkkuun ja kuvittelin pitkään olevani jotenkin vain luuseri, kun moni asia tuntui ylitsepääsemättömän vaikealta.

Noista ajoista on vuosia, ja ihmettelen nyt miten selvisin. Terkalla olisi ollut kuningaspaikka auttaa, jos olisi viitsinyt kysyä, mitä kuuluu. Se ei kiireen vuoksi jäänyt kyllä kysymättä.

Vierailija
19/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolaan annetaan tunnin aikoja?

Todella hämmästyttävää!

Vierailija
20/21 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn kans nykyään keskustan neuvolassa (siis äitiysneuvola) jossa on paljon asiakkaita ja paljon terkkareita ja sijaisia jne. Aiemmin kävin sivukylällä yhdellä ja samalla tädillä, joka oli tosi kiva ja lämmin ihminen. Muisti mut henkilönä, toisin kuin nykyään. Eihän tuolla nykyään voi kukaan tai ketään oppia tuntemaan kun melkein joka kerta on eri täti vastassa. :( Yksi sijaisista tosin on ollut tosi kiva ja kiinnostunut myös siitä, miltä musta on tuntunut jne. Se mun oma täti on tosi kuiva ja hoitaa vain mittaukset ja punnitukset ja siinä kaikki.