Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen vauvan kanssa äiti-lapsi ryhmiin tai harrastuksiin?

Vierailija
04.01.2010 |

Mä itse olisin mieluiten kotona, eläisin tasaista rauhallista arkea vauvan kanssa. Mutta tiedän,että sosiaalistamismielessä jossain vaiheessa meidän on pakko lähteä maailmaa valloittamaan vauvan kanssa. MIkä olisi siihen hyvä ikä? 3kk? 6kk? 9kk?

Aion olla vauvan kanssa kotona 3-vuotiaaksi, joten hoitoon ei mene vielä pitkään aikaan. Nyt ikää on kohta se 3kk.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan äiti-vauva-harrastuksiin esikoisen ollessa 3 kk. Nuorempi pääsi mukaan muutaman viikon ikäisenä.

Ihan itsekkäistä syistä lähdin noihin harrastuksiin mukaan, sillä kaipasin itse säännöllistä sosiaalista toimintaa päiviini.

Hyvinhän se vauva äidin kanssa kotosalla viihtyy jos äiti vaan itse viihtyy =)

Ei ne vauvat vielä ikäistänsä seuraa osaa kaivata :)

Omat lapset ovat ruvenneet arvostamaan kaveriseuraa 2-3 vuoden iässä.

Vierailija
2/8 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyse oli pelkästään ÄIDIN sosiaalistumisesta. Vasta 2-3 vuoden iässä "harrastuksia" on valittu lasten kaveriseuran perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johonkin lähtemistä rankan vauva-arjen takia. Tokikin tuolloin oli ihan vain minua varten vaikka esikoinenkin tykkäsi. Kuopus oli pariviikkoinen kun ekaa kertaa mentiin perhekerhoon. Tuolloin ihan vain liki 3-vuotiaan esikoisen takia.

Vierailija
4/8 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli perhekerhoon ekaa kertaa mennessään parin viikon ikäinen, kakkosen ja kolmosen kanssa aloitettiin nuorempina, eli alle viikon iässä ;-)

Kyllä mulle se sosiaalistuminen ja liikkuminen on ollut tärkeää ihan oman pään kestämisen kannalta. Ei se vauva varmaan niitä sosiaalisia suhteita ainakaan ennen puolen vuoden ikää kaipaa.

Vierailija
5/8 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä vauvalla ei ole mitään tarvetta vielä sosiaalistua muihin. Jos itse olet tyytyväinen lapsen kanssa kaksin kotona, niin sitten olette. Moni kyllä tympääntyy, mutta me olemme niin erilaisia.

Kun lapsi oppii kävelemään, niin sitten kannattaa alkaa käymään jossain leikkipaikalla, varsinkin jos ei ole omaa pihaa.

Jos on kiva oma piha, niin sitten ei ole niin kiirettä senkään vuoksi.

Suurimmalla osalla tulee tympääntyminen kotona oloon sen vuoksi, että peruskodissa ei nyt ihan hirveästi ole kotitöitä tehtävänä, varsinkaan yhden lapsen kanssa. Yleensä siinä 1-2 vuoden iässä lapset kaipaavat kovasti vanhempia leikkiseuraksi, itse koen sen raskaana, mutta toiset tosiaan tykkäävät ihan leikkiäkin. Siksi mun mielestä on virkistävää mennä just perhekerhoihin jne.

Vierailija
6/8 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytiin MLL:n vauvamuskarissa siitä alkaen, kun vauva oli 3kk.

Tämä kerran viikossa ollut harrastus toi virikkeitä, jotain säännöllisyyttä (heh!) arkeen ja oli lapselle kiva harrastus taaperonakin ennenkuin äiti palasi töihin ja päiväkotielämä alkoi.

Niin, ja itse koin tuollaisen ohjatun harrastuksen jotenkin mielekkäämmäksi kuin perhekahvilassa istumisen; tapasinhan mm. kahviloissa omia äitiystäviäni joka tapauksessa muina ajankohtina (ja myöhemmin sitten leikkipuistoissa, kun lapset olivat sen ikäisiä).

Kuten muutkin jo sanoivat, mitään pakkoa ei ole mihinkään osallistua.

Vierailija
7/8 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihan tyttö tykännyt, enkä usko, että ainakaan mitään haittaa on, jos kerran viikossa käy puoli tuntia vauvaryhmässä laulelemassa.

Vierailija
8/8 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä äiti-lapsi ryhmässä kyse oli ehkä vähän lapsenkin sosiaalistamisesta, mutta kyllä muuten "harrastukset" olivat tuolloin ihan äidin iloksi. Nyt kun odotellaan kakkosta maailmaan, niin hän saa kyllä aloittaa harrastukset muutaman viikon ikäisenä (heti kun jaksetaan), jottei isomman harrastuksiin tule suurta taukoa. Pienen ja vähän isommankin vauvan kanssa olen "harrastanut" aina lapsen ehdoilla: jos yö on nukuttu superhuonosti, tai on muuten viikolla paljon ohjelmaa, niin kyllä on jäänyt muskarit väliin. Mutta olenkin pääasissa mukana vain leikkipuistojen ilmaisissa ryhmissä/kerhoissa, jolloin ei niin paljon haittaa, jos kerta jää väliin. Ainoastaan vauvauinnista olemme pyrkineet pitämään kiinni, sinne on menty aina, jos ei olla oltu sairaita.

Itse en usko, että alle vuoden ikäinen tarvitsisi kehittyäkseen vertaisryhmää, mutta ainakin oman lapsen kohdalla olen huomannut, että jollain tavalla alkoi tykkäämään lapsiryhmässä olemisesta n. 6 kk iässä. Seuraili muiden touhuja, jutteli muille vauvoille ym. Aikuisseuran ja vertaistuen vuoksi suosittelen kyllä jotakin ryhmätoimintaa kaikille kotona oleville vanhemmille lasten iästä riippumatta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi