Kukaan saanut Kelan tukemaa psykoterapiaa?
Olen kuullut mahdollisuudesta, että Kela tukee 2 kertaa viikossa, kolmen vuoden ajan tapahtuvaa psykoterapiaa. Onko kokemuksia, miten helppo7vaikea tuollaiseen on päästä? Mitä siitä jää itselle maksettavaksi?
Kommentit (37)
ensisijaisesti mielenterveyspalveluiden järjestämien on KUNNAN vastuulla. Kopio Kelan sivuilta: "Psykoterapia Kela järjestää 16 vuotta täyttäneille psykoterapiaa. Lapsille Kela järjestää psykoterapiaa vain osana monimuotoista perhekuntoutusta. Muutoin alle 16-vuotiaiden terapiasta vastaa julkinen terveydenhuolto. Psykoterapian tavoitteena on parantaa tai palauttaa työ- tai opiskelukykyä. Sillä tuetaan työssä pysymistä, työhön paluuta tai sinne siirtymistä. Psykoterapian saaminen edellyttää, että työ- tai opiskelukykysi on mielenterveyden häiriön vuoksi uhattuna sinulla on ollut psykiatrisen diagnoosin saamisen jälkeen vähintään 3 kuukautta jatkunut hoitosuhde, johon sisältyvät psykiatrin arviot diagnoosista ja kuntoutustarpeestasi hoitosuhteesi jatkuu edelleen psykiatrian erikoislääkärin suosituksen mukaan perusteellisen arviointilausunnon mukaan tarvitset terapiaa muiden hoito- ja kuntoutusmuotojen (esim. kriisiterapia) mahdollisuudet on selvitetty. Korvauksen määrä Kela korvaa psykoterapiaa vain vahvistetun enimmäismäärän mukaan. Enimmäiskorvaus on usein pienempi kuin terapeutin perimä palkkio, joten voit joutua maksamaan osan kuluista itse. Nuorille ei yleensä jää kuluista maksettavaa. Pidempikestoinen psykoterapia Psykoterapiaa voi saada 1–2 kertaa viikossa. 26 vuotta täyttäneille aikuisille terapia on yksilö-, ryhmä- tai kuvataideterapiaa. 16 - 25-vuotiaille nuorille terapia voi olla näiden lisäksi perhe- tai musiikkiterapiaa. Kela myöntää terapian vuodeksi kerrallaan. Voit hakea terapialle jatkoa, jolloin tarvitset uuden lausunnon lääkäriltäsi ja terapeutiltasi. Voit saada Kelan tukemaa terapiaa enintään 3 vuoden ajan. Kolmannen vuoden terapia myönnetään kertaviikkoisena. Terapian loputtua terapeutti toimittaa Kelaan terapian loppulausunnon. Lyhytkestoinen psykoterapia Lyhytkestoisen terapia voi olla yksilö- tai ryhmäterapiaa. Voit saada terapiaa enintään vuodeksi ja enintään 25 kertaa. Lyhytkestoisen terapian tavoitteet ja ehdot ovat samat kuin pidempikestoisessa terapiassa. Lisäksi lääkärin tai terapeutin tulee selvittää lyhytterapian tarve ja sopivuus sairauteen. Lyhytterapiana ei järjestetä kriisiterapiaa, jonka järjestämisestä vastaa julkinen terveydenhuolto. Voit hakea lyhytkestoiselle terapialle jatkoa, jos tarvitset edelleen terapiaa työ- tai opiskelukyvyn palauttamiseksi. Voit saada psykoterapiaa lyhytkestoisen terapian jälkeen vielä 1–2 vuotta aikaisintaan vuoden kuluttua lyhytkestoisen terapian alkamisesta. Kela tekee päätöksen jatkoterapian myöntämisestä terapeutin loppulausunnon ja psykiatrin laatiman uuden lääkärinlausunnon perusteella. Kuka voi antaa psykoterapiaa? Psykoterapiaa voi antaa terapeutti, jonka koulutuksen Terveydenhuollon oikeusturvakeskus on hyväksynyt. Terapeutilla tulee olla oikeus käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä. Lisäksi Kela edellyttää, että terapeutilla on koulutus siihen psykoterapiaan, jota hän asiakkaalle antaa."
Ja tämä on ihan faktaa. Minulla on kunnan maksama terapia, koska Kela ei maksanut. Ja Kela sitten maksaa niitä ihan miten sattuu! Ihan sama mitä niiden ohjeissa tms. lukee. Minun lääkärini psyk.polilta on mm. tehnyt Kelan toiminnasta valituksen Kelaa valvovalle taholle, koska Kelan korvauspäätöksissä ei ole mitään järkeä.
Olon liioittelu ei ole pahitteeksi. Etsit tietysti itse psykoterapeutin ja aloitat terapian, Kela korvaa siitä normaalin sairausvakuutusosuuden.
Sitten kun haet itse terapiaa, voivottelet hakemuksessa oloasi ja perustelet, että haluat kyetä täysipainoiseen työntekoon tai opiskeluun, mikä on nyt vaakalaudalla tilanteestasi johtuen.
Liioittelu on Kelan kanssa lähes välttämätöntä. Oli kyse vaikka vaikeavammaisten kuntoutuksesta.
Minä sain 25-vuotiaasta eteenpäin 3v kelan psykoterapian sairastettuani puoli vuotta ahdistuneisuutta (ennen tätä ei mitää mielenterveystaustaa). Olin koko ajan opiskelukykyinen, joskin se oli selvästi uhattuna ja ilman terapiaa en tiedä mitä olisi tapahtunut. Hyödyin terapiasta TODELLA paljon ja suosittelen lämpimästi. Itse kasvoin aikuiseksi terapiassa ja selvitin tuon 3v aikana kaikki ongelmani - vaikken ennen sairastumista tiennyt ongelmia olevan olemassakaan!
Olin yliopisto-opiskelija ja koin että sain kelan päätökset helposti. YTHS:n psykiatri selvästi liiotteli oireita, vaikkei valehdellutkaan.
Nyt 5 vuotta myöhemmin olen täysin terve, oireeton, tasapainoinen, valmistunut, 4v työelämässä ollut, vaativissa tehtävissä työtehtävissä.
Suosittelen! Omalla motivaatiolla ja soveltuvuudella on varmasti merkitystä siihen, saako tukea. Täytyy olla kykenevä itsereflektointiin, ei liian sairas -> joillekin itseanalyysista on vaan haittaa, jumittuvat sinne eivätkä pääse pois.. En tiedä suositellaanko tällaisille sitten toisaalta kognitiivista terapiaa. Itse kävin psykoanalyyttisen psykoterapian ja pidin siitä paljon. Matka omaan itseen + itsetuntemuksen kasvattamista ja kasvamista. Mikäs sen mukavampaa!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2010 klo 13:31"]niin saa. Ja nuorille myönnetään kelan tukemaa terapiaa, etteivät he syrjäytyisi, nuorena vielä mahdollista muuttua.
[/quote]
Tuliko vahva ylemmyydentunto, kun käytit sanaa häiriintynyt ihmisistä, joilla on eriasteisesti työkyky kärsinyt mielenterveyden häiriöistä tai sairauksista. Tosi häiriintynyttä, vai mitä?
Itse olin niinkin häiriintynyt, kun terapiassa kävin, että olin ollut lähes koko siihenastisen elämäni ajan enemmän tai vähemmän masentunut. Jo lapsesta elämäni olosuhteet, joihin en ollut voinut itse vaikuttaa, olivat vieneet minut tuohon ahdinkoon.
Ap, hakeudu ihmeessä terapiaan, mutta varaudu siihen, että Kela saattaa aluksi hylätä hakemuksesi. Hylkäävät suoraan, jos määrärahat ovat päässeet loppumaan, jolloin seuraavana mahdollisena hetkenä vain uutta hakemusta rustaamaan.
Kun tuki kerran myönnetään, todennäköisesti saat ne täydet 3 vuotta tukea, jos tarvetta hoitoon edelleen on. Tsemppiä ap ja kaikki muut, jotka suunnittelette terapiaan hakeutumista.
Itselleni myönnettiin kun olin vielä alaikäinen ja psykoterapian päätyttyä täysi-ikäinen. Nyt olen 26v. Euroakaan en tietääkseni maksanut. Kerran viikossa vuoden vai kahden ajan kävin, sitten koin olevani valmis lopettamaan. Silloin en osannut aavistaa ettei elämäni suuret vastoinkäymiset läheskään olleet siinä. Mutta missä olisinkaan nyt ilman tuota mahdollisuutta? Hakemisesta en muista, aika hyvin mielenterveystoimisto asiaa puolestani silloin hoiti, itse lukuisia papereita vain täyttelin Kelalle.
Olin aluksi yths:n piirissä 2v terapiassa. Siitä jatkoin 3v kelan tukemana. Ensi syksynä tulee 5v loppumisesta aikaa. Olen ajatellut yrittää saada uudelleen.
ystavan poika sai 60% tuen. piti sitoutua 2 vuotta 3 kertaa viikossa terapiaan. tapahtui hiljattain.
Mulla alkoi kevään alussa terapia. 3krt viikossa ja kallis terapeutti (guru), mutta varmasti kannattaa, koska nyt jo huomaa kevyttä liikettä mielen jumeissa... Toki lääkitys tukee terapiaa.
Vinkkinä sanoisin, että jos hakeudutte yksityisen kautta psykiatreille saadaksenne lausunnon, valitkaa psykiatri jolla on terapeuttipätevyys!!! Sitä ei voi liikaa korostaa!
Tsemppiä kaikille.
Olisi kuulemma saanut, mutta maksettavaa olisi jäänyt 40€/kerta. Ei ollut varaa, joten en edes hakenut (kun kyse "vain" paniikkihäiriöstä).
Terapiani loppui viime syksynä, kahden vuoden jälkeen. Kyllä kannatti, vaikka maksoin siitä itseni kipeäksi. Olen siis köyhä opiskelija ja kävin vain kerran viikossa (kun ei ollut varaa kahteen, mutta mulle sopikin tuo kerta viikkoon hyvin, myös terapeutin mukaan, vaikka hän aluksi sitä epäili). Itselleni jäi siis maksettavaa 37 euroa/kerta.
Silloin kun on niin huonossa kunnossa esim masennuksen takia, että makaa vain sängyssä, niin on usein turha mennä terapiaan (eikä sitä kelan tukemana välttämättä saakaan), ei siitä saa irti. Silloin on muun akuutin hoidon aika, esimerkiksi osastohoidon. Yrittäkää saada joku tukihenkilö, joka vaatii puolestanne palveluita, itse kun ei aina jaksa. Tsemppiä kaikille!
Kelan kuntoutuspsykoterapiassa Kela maksaa osan psykoterapeutin palkkiosta. Aikuisten (26-67-vuotiaat) yksilöterapian korvaus on 37 tai 45,41 euroa ja nuorten (16-25-vuotiaat) yksilöterapian korvaus 52,14 tai 60,55 euroa per käyntikerta. Kelalta voi anoa korvausta myös matkakustannuksiin. Lue lisää Kelan tukeman kuntoutuksen sivuiltamme.
Ennen kuin Kela korvaa psykoterapiaa, potilaalla tulee olla psykiatrin tai muun lääkärin diagnoosin jälkeen vähintään kolmen kuukauden hoitosuhde psykiatriin, jonka aikana vähintää kaksi tapaamista vastaanotolla. Tämän jälkeen psykiatri tekee kuntoutustarpeen arvoinnin arvioinnin sisältävän lausunnon psykoterapian tarpeesta (ns. b-lausunto).
http://www.vastaamo.fi/psykiatria
Psykiatrin lausunnon jälkeen potilas voi hakea Kelalta tukea 1-3 vuoden kuntoutuspsykoterapiaan, jonka toteuttaa psykoterapeutti psykiatrin seuratessa hoidon edistymistä.
http://www.vastaamo.fi/psykoterapia
Hakemukseen liitetään tieto tulevasta psykoterapeutista ja hänen viitekehyksestään. Psykoterapeutin valinta tehdään muutaman tutustumiskäynnin jälkeen. Tutustumiskäynnit asiakas maksaa itse kokonaan. Tarvittaeessa psykoterapeutti auttaa asiakasta henkilökohtaisen Kela-hakemuksen tekemisessä.
http://www.vastaamo.fi/kela-tuki
Mulla on lievä/keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Olen työikäinen. Viime vuoden alussa tuli uusi laki, joka helpottaa kelakorvauksen saamista. Mun terapeutin taksa on 80 euroa/tunti (45 min) josta kela korvaa 35 euroa. Saan käydä kaksi käyntiä viikossa vuoden ajan kerrallaan. Vuosittain pyydetään uusi b-todistus ja postitetaan kelaan.
Terapia on siis isohko sijoitus vaikka saisikin kela-korvauksen.
AP, jos olet aivan alusta lähdössä liikkeelle, halvin tapa on mennä terkkariin ja sitä kautta pyytää lähetettä psykiatrian polille. Sieltä voidaan 3 kk hoitosuhteen jälkeen kirjoittaa B-todistus kelaa varten ja sitten alat etsiä itsellesi terapeuttia. itse löysin ystävän suosituksen kautta tosi hyvän.
Toinen vaihtoehto on mennä yksityiselle psykiatrille joka ei ole huono vaihtoehto, jos asut isossa kaupungissa jossa seula päästä psykpolille on tiheä.
Vain psykiatrin kirjoittama B- lausunto tarvitaan asiakkaan hakiessa ensimmäistä kertaa terapiaa Kelalta.
Olen lähempänä 40v nainen ja saamassa 20krt lyhytpsykoterapiaa ilmaiseksi. En tiedä milsi tämä on minulle ilmaista, mutta niin mulle terveyskeskuksesta sanottiin. Odotan todella terapian alkua.
Kävin Kelan kustantamassa psykoterapiassa 15 vuotta sitten keskivaikean masennuksen vuoksi. Kahden vuoden ajan ruodittiin perhejuttuja ja mielialaa.
Kymmenen vuotta sitten sain ADD-diagnoosin ja pääsin ilmaiseen terapiaan diagnoosia tekemässä mukana olleelle terapeutille, koska Kela-kuukaudet oli käytetty ja olin vähävarainen.
Kolmannella kerralla, viisi vuotta sitten, pääsin masennuksen uusiutuessa kunnan psykologille kerran viikossa vuoden ajan.
Ilmaisia vaihtoehtoja siis riittää.
ensisijaisesti mielenterveyspalveluiden järjestämien on KUNNAN vastuulla.
Kopio Kelan sivuilta:
"Psykoterapia
Kela järjestää 16 vuotta täyttäneille psykoterapiaa. Lapsille Kela järjestää psykoterapiaa vain osana monimuotoista perhekuntoutusta. Muutoin alle 16-vuotiaiden terapiasta vastaa julkinen terveydenhuolto.
Psykoterapian tavoitteena on parantaa tai palauttaa työ- tai opiskelukykyä. Sillä tuetaan työssä pysymistä, työhön paluuta tai sinne siirtymistä.
Psykoterapian saaminen edellyttää, että
työ- tai opiskelukykysi on mielenterveyden häiriön vuoksi uhattuna
sinulla on ollut psykiatrisen diagnoosin saamisen jälkeen vähintään 3 kuukautta jatkunut hoitosuhde, johon sisältyvät psykiatrin arviot diagnoosista ja kuntoutustarpeestasi
hoitosuhteesi jatkuu edelleen psykiatrian erikoislääkärin suosituksen mukaan
perusteellisen arviointilausunnon mukaan tarvitset terapiaa
muiden hoito- ja kuntoutusmuotojen (esim. kriisiterapia) mahdollisuudet on selvitetty.
Korvauksen määrä
Kela korvaa psykoterapiaa vain vahvistetun enimmäismäärän mukaan. Enimmäiskorvaus on usein pienempi kuin terapeutin perimä palkkio, joten voit joutua maksamaan osan kuluista itse. Nuorille ei yleensä jää kuluista maksettavaa.
Pidempikestoinen psykoterapia
Psykoterapiaa voi saada 1–2 kertaa viikossa. 26 vuotta täyttäneille aikuisille terapia on yksilö-, ryhmä- tai kuvataideterapiaa. 16 - 25-vuotiaille nuorille terapia voi olla näiden lisäksi perhe- tai musiikkiterapiaa.
Kela myöntää terapian vuodeksi kerrallaan. Voit hakea terapialle jatkoa, jolloin tarvitset uuden lausunnon lääkäriltäsi ja terapeutiltasi. Voit saada Kelan tukemaa terapiaa enintään 3 vuoden ajan. Kolmannen vuoden terapia myönnetään kertaviikkoisena. Terapian loputtua terapeutti toimittaa Kelaan terapian loppulausunnon.
Lyhytkestoinen psykoterapia
Lyhytkestoisen terapia voi olla yksilö- tai ryhmäterapiaa. Voit saada terapiaa enintään vuodeksi ja enintään 25 kertaa. Lyhytkestoisen terapian tavoitteet ja ehdot ovat samat kuin pidempikestoisessa terapiassa. Lisäksi lääkärin tai terapeutin tulee selvittää lyhytterapian tarve ja sopivuus sairauteen.
Lyhytterapiana ei järjestetä kriisiterapiaa, jonka järjestämisestä vastaa julkinen terveydenhuolto.
Voit hakea lyhytkestoiselle terapialle jatkoa, jos tarvitset edelleen terapiaa työ- tai opiskelukyvyn palauttamiseksi. Voit saada psykoterapiaa lyhytkestoisen terapian jälkeen vielä 1–2 vuotta aikaisintaan vuoden kuluttua lyhytkestoisen terapian alkamisesta. Kela tekee päätöksen jatkoterapian myöntämisestä terapeutin loppulausunnon ja psykiatrin laatiman uuden lääkärinlausunnon perusteella.
Kuka voi antaa psykoterapiaa?
Psykoterapiaa voi antaa terapeutti, jonka koulutuksen Terveydenhuollon oikeusturvakeskus on hyväksynyt. Terapeutilla tulee olla oikeus käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä. Lisäksi Kela edellyttää, että terapeutilla on koulutus siihen psykoterapiaan, jota hän asiakkaalle antaa."