Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tärkeää kysyttävää,vastatkaa kellä kokemusta/oikeesti tietoa

Vierailija
04.01.2010 |

Hei!

Olen nyt aloittanut hoitovapaan. Työnantaja maksoi minulle 3kk äitiysloman alussa palkkaa. Mites jos olen jäämässä uudestaan äitiyslomalle syksyllä, maksaako työnantaja taas 3 ekaa kuukautta vaikka en ole ollut töissä välillä? Tai onko jonkun työnantaja maksanut niin?

Tiedän että periaatteessa pitäisi olla 1 työpäivä välissä mut entäs jos on vaikka vuosilomalla,lasketaanko se työpäiväksi?

Olispa kiva jos joku ossais valaista, olin kyllä toimihenkilöunioniin yhteydessä mut vastaus olikin aika ympäripyöreä ja jäin miettiin...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päivärahasinkin lasketaan nykyisten tulojen mukaan....

Vierailija
2/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisen vuoden verotuksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lasten väliä alle 3 v.

Vierailija
4/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidin äityisloman aikana kertyneet lomat pois hoitovapaata ennen. Uusi äityispäiväraha maksettiin muistaakseni kyllä vanhojen tulojen mukaan (siis jotenkin niin, että katsottiin viimeinen valmistunut verotus), meillä ikäeroa lapsilla 1 v 7kk.

Vierailija
5/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa on eri käytäntöjä riippuen työehtosopimuksesta. Siis toisista lasketaan se vuosiloman riittävän työssäoloehdon täyttäväksi. Mitä teidän palkkis sanoo?

Äitiyspäiväraha menee edellisen mukaan jos vanhemman lapsen syntymäajan ja uuden lapsen lasketun ajan välissä on max 3 vuotta.

Vierailija
6/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään varmempaa tietoa?

Minulla siis 3 v ja 9 kk ikäiset lapset ja nyt siis syksyllä syntymässä kolmas.

Eikös tuota 2008 vuoden verotus ole se mitä katsotaan tässä tapauksessa?

ap

Vierailija
7/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole pakko. Sen sijaan Kela maksaa, ja jos syntyvän lapsesi la on ennen kuin edellinen täyttää 3 (näinhän on eikö?), saat samansuuruisen äp-rahan kuin tuosta edellisestä lapsesta. Siis et sitä palkkaa vaan sen verran kuin se olisi siitä palkasta indeksikorotettuna.

Vierailija
8/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei kerkeäis välillä' käydä töissä. Tessin mukaisesti.

Kahden peräkkäisen raskauden tapauksessa päiväraha ei enää leikkaudu, vaan päivärahan saajan tulot huomioidaan ensimmäistä raskautta edeltävältä ajalta.

Vierailija
9/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näimpä. Toiset työnantajat maksaa ja toiset ei.

Eli voisin siis vielä kysellä palkkiksesta miten ne menettelee mun tapauksessa.

Kiitoksia teille vastanneille, ekaa kertaa pyydän apua täällä ja kiva mieli jäi kun yleensä puhutaan et tääl saa usein kuraa niskaan.

Siis kiitos! :)

Vierailija
10/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi "tyhmältä" mennä esim. viikoksi töihin ennen uuden äitiysloman alkua, jos se siitä olisi kiinni, että saisi sitten 3kk palkan töistä?

Ilmoitahan kuinka kävi, niin tiedän mahd. itsekin varautua!

Vierailija
11/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin sama tilanne. Eli jatkan suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle ja meidän työnantaja maksaa uudestaan sen kolmen kuukauden palkan. Minä kyllä pidän vuosilomaa pari viikkoa siinä välissä mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että minun pitäisi pitää sitä että työnanataja maksaisi. Pidän muuten vaan lomia vähän pois kun niitä on kertynyt niin paljon.

Minä ainakin soitin ensin liittoon ja sitten vielä palkanlaskijalle ja sain sieltä tiedon.

Kelastakin kysyin kun esikoinen täyttää nyt tammikuussa 2 ja laskettu aika seuraavalle on helmikuun lopussa että minkä mukaan saan äitiyspäivärahan kun hakemuksessa ei oltu mitenkään eritelty, että on alle kolme vuotias.

Sanoivat että Kela laskee sinulle parhaimman mukaan. Mutta ainahan kannattaa tarkistaa päätös minkä kela tekee.

Vierailija
12/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet esim. kunnalla töissä, niin sitten pitää muistaa anoa hoitovapaata juuri oikea määrä. Joissain isoissa firmoissa hoitovapaa katkeaa automaattisesti uuteen äitiyslomaan ja siihen alkuun tulee se 3 kk:n palkka. Kunnalla sun hoitovapaan pitää olla sovittuna 22.9. jos uusi äitiysloma alkaa 23.9.

Mä ainakin olin just sen kolmen ekan äitisylomakuukauden ajan vielä hoitovapaalla työnantajani silmissä, koska olin esikoisesta ehtinyt anoa hoitovapaata 2-vuotiaaksi saakka. Sitten olinkin työnantajan näkökulmasta vain puoli vuotta äitiyslomalla, ja tosiaan jäin vaille sitä 3 kuukauden palkkaa, jonka moni muu samalla työnantajalla oli saanut.

Vierailija
13/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tosiaan Kela maksaa samaa äitiyspäivärahaa kuin esikoisestakin, jos esikoinen alle 3 toisen syntyessä

Vierailija
14/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin kysyttäessä, että maksetaan 3kk palkka, jos pitää lomat välissä = "on töissä". No ei se sitten käytännössä näin mennytkään, eli en saanut tuota 3kk palkkaa.

Vierailija
15/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se edellytti juuri noita pidettyjä vuosilomia (laskettiin normaaliksi "työssäoloksi").

Vierailija
16/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen oli tosiaan toi, että hoitovapaata piti osata hakea juuri oikea määrä.

Mulle kävi näin. Eli hoitovapaani oli toisen lapsen jälkeen loppumassa ja uusi ä-loma alkoi viikkoa aikaisemmin. Hävisin tuon viikon, jonka jälkeen työnantaja maksoi sen 3kk palkan, miinus tuo viikko.

Nyt on liitto saanut sovittua, että noin ei voi enää käydä. Eli ennen perusteena oli se, että jos olet hakenut virkavapaata hoitovapaan takia, niin se pätee, uusi ä-loma ei "syrjäytä" edellistä virkavapaata. Mutta tämä on nyt siis muuttunut ja uusi ä-loma keskeyttää hoitovapaan takia haetun virkavapaan.

Tämä KVTESsillä ja kaupungilla olen töissä.

Vierailija
17/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin silloin aikoinaan vähän katkera tosta omalla kohdallani. En edes tajunnut ottaa etukäteen selvää, kun pari kaveria ennen mua sai myös tokasta sen 3 kuukauden palkan. Niillä vaan se ero, että tosi lyhyen ikäeron lapsilla olivat automaattisesti laittaneet hoitovapaan päättymiseksi äitiyslomaa edeltävän päivän.

Vierailija
18/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jään samaten heti perään uudelle äitiyslomalle. Huvin ja urheilun vuoksi menen kääntymään töihin muutamaksi päiväksi, jotka jäävät lomien väliin, mutta palkan takia ei olisi pakko. Olen kunnalla töissä, kerrankin meillä on hyvät edut jossain asiassa :)

Vierailija
19/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies vastasi ettei maksa 3 kk minulle, palkkiksesta oli näin sanottu.

Kyllä vähän harmittaa,mutta minkäs teet.

Olen esimiestehtävissä isossa firmassa,mut niinhän se menee,mitä isompi firma,sitä vähemmän työntekijät mitään saa. Kunnalla näyttäis toi asia olevan paremmin. Noh, ei tätä nyt jaksa kärvistellä.

Mutta ok, ihanampaa on nyt ajatella että meijän perheessä on syksyllä 5, viis rahoista. :)

Kiitos viä kaikille osallistuneille ja toivottavasti nekin jotka kans asiaa miettii,sai vastauksia, tosin niinkuin nyt tässä nähtiin, käytännöt vaihtelee,jotenka ottakaa selvää omastanne!

Lumista talven jatkoa! :)

Vierailija
20/20 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)