Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään kuka olisi lopettanut/ jättänyt imettämättä tupakoinnin vuoksi?

Vierailija
03.01.2010 |

Itse ratkesin n. kuukausi sitten polttamaan pari tupakkaa päivässä, sitten se kuitenkin karkasi käsistä ja imetys loppui oikeastaan kokonaan. Nyt lapseni on 2kk ja haluaisin aloittaa imetyksen uudestaan. Olen ollut vajaan kuukauden imettämättä. Kun puristan rintojani muutamia pisaroita tulee, mutta pumppaamalla en saa yhtään. Onko minulla enää mitään mahdollisuuksia päästä imettämään? Onko ketään kuka olisi itse tai tietäisi jonkun muun kokeneen saman? Kuulisin mielelläni sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia ja vinkkejä onnistumiseen!

Nyt varmastikin joku tulee tänne syyllistämään enkä aio edes alkaa puolustelemaan tai perustelemaan valintojani. Sen vain sanon, että minulla on ollut syyni. Minulle riittäisi, että voisin edes osittain imettää taas lastani ja tupakoinnin olen siis tietenkin lopettanut :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antakaa edes jotain vinkkejä vaikka ei kokemusta olisikaan! :)

Vierailija
2/11 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetitko itse?

En tiedä miten onnistuu imetys kuukauden tauon jälkeen. Olen nyt imettänyt 4,5kk, ikinä en ole pumppaamalla saanut mitään, puristamalla kyllä tulee. Ja maitoa riittää! Eli voithan sinä kokeilla vielä, ei voi taata että onnistuu. Ei minulla ole edes kokemusta uudestaan aloittamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"annoin itselleni luvan" polttaa yhden tai kaksi päivässä ja imetin silti. Pidin tietenkin sopivat välit polttamisen ja imettämisen välillä. Sitten alkoi mennä siihen, kun olin imettänyt ja käynyt tupakalla vauvalle tuli uudestaan nälkä. En kuitenkaan halunnut antaa "savumaitoa", joten annoin korviketta. Sen jälkeen ajattelin taas käydä tupakalla, kun olin juuri syöttänyt ja siitä se sitten lähti.. Olen vihainen itselleni siitä etten voinut alunperin olla aloittamatta uudestaan (olin raskauden ajan polttamatta). Kuitenkin vaikka kuinka yrittäisin perustella polttamistani ei siihen ole yhtään hyvää syytä. Eli vastaus on että itse lopetin. Nyt olen kuitenkin alkanut katua ja haluan aloittaa uudestaan. Olen kuitenkin ajatellut, että jos annan lapseni rauhassa imeä silloin, kun hänellä ei ole nälkä niin ehkä se sitten taas alkaisi. En halua kuitenkaan häntä "kiusata", kun hän on nälkäinen, koska tiedän ettei maitoa tule ainakaan vielä.

Nyt siis haluaisin vinkkejä, miten maidontuotannon voisi saada alkamaan uudestaan? Miten sitä voisi nopeuttaa? Kaikki vinkit käy :)

Ap

Vierailija
4/11 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva vain suostuu imemään rintaa, se olisi paras ja tehokkain keino maidonerityksen uudelleenkäynnistämiseen. Ellei vauva suostu rinnalle, lypsetään tai pumpataan.

Imetetään tai lypsetään/pumpataan mieluiten noin tunnin parin välein päivisin, ja vuorokauden aikana vähintään 8 - 12 kertaa. Imetyksillä tarjotaan vauvalle molempia rintoja. Kerralla lypsetään/pumpataan vähintään 15 min, puolta voi vaihtaa tiheästikin, jos se auttaa.

Rinnat voi imetyskerran tai pumppaamisen jälkeen vielä lypsää käsin, jotta rintojen tyhjeneminen maksimoidaan. Lypsetyn maidon tietenkin voi antaa vauvalle.

Näiden lisäksi voi joillakin äideillä olla apua metoklopramiinista (WHO: 10 mg 3 krt/vrk, 7 - 14 vrk ajan). Myös yrttejä voi halutessaan kokeilla.

Äiti voi yöllä nukkua vauvan vieressä (perhepeti, sivuvaunu), jotta yöimetykset olisivat äidille mahdollisimman helppoja, ja ihokontakti stimuloisi vauvan imemishalukkuutta. Ihokontakti muinakin aikoina voi stimuloida vauvaa. Rintaa voi tarjota aina, kun vauva vähänkin vaikuttaa halukkaalta imemään.

Pyri välttämään tuttia ja tuttipulloa, sillä ne vähentävät vauvan rinnalla viettämää aikaa, ja voivat heikentää vauvan halukkuutta imeä rintaa. Tarvittavan lisämaidon siirtymävaiheen aikana voi tarjota hörpyttämällä tai imetysapulaitteella.

Vauva tarvitsee muuta maitoa sillä aikaa, kun äidin omaa maidoneritystä elvytetään. Pissa- ja kakkavaippoja ja vauvan painoa on hyvä seurata. (Lue lisää: Lisämaidon vähentäminen toiveissa?,Newman: Imetys - aloita oikein,Newman: Imetysapulaitteen käyttäminen)

Jotkut adoptioäidit ovat käyttäneet ehkäisypillereitä matkimaan raskausajan hormonimuutoksia. (Lue lisää: Ask Leonore - Newman-Goldfarbin protokollat).

Vierailija
5/11 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla huomaamatta sorruin polttamaan, enkä halunnut imettää. Aloin myös katumaan ja yritin käynnistää maidontulon uudeelleen, en kuitenkaan onnistunut siinä. :(

Seuraavan lapsen kohdalla olinkin sitten kokonaan polttamatta ja imetin onnistuneesti 1,5v.

Vieläkin harmittaa tuon ensimmäisen imetyksen epäonnistuminen, vaikka aikaa on vuosia.

Toivottavasti onnistut jotenkin, vinkkejä en osaa antaa.

Vierailija
6/11 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivon todella, että se onnistuisi! Kärsivällisyyttä se tulee varmasti vaatimaan. Kiitos myös ettei kukaan ole tullut tuomitsemaan.. Sitä vaan riippuvaisena alkaa keksiä syitä, jotka "oikeuttaisivat" tekemään tietyllä tavalla. Asiaa vaikeuttaa omalta osaltaan myös se, että mieheni polttaa myös. Hän kyllä tukee minua eikä tuomitse, mutta silti. Tunnen syyllisyyttä siitä etten ole voinut lapselleni tarjota äidinmaitoa, vaikka on hän hyvin kasvanut ilmankin.

En ole missään vaiheessa täysimettänyt, jo sairaalassa antoivat lisämaitoa, koska hän joutui heti synnyttyään teholle. Kotona imetin vähän aikaa niin, että vain illalla annoimme lisämaitoa. Paino ei kuitenkaan noussut, joten neuvolassa sanoivat, että täytyy antaa lisämaitoa myös päivällä. Se tietenkin "helpotti" tupakointia, pystyinhän joka tapauksessa antamaan korviketta. En vain ajatellut niin pitkälle, että imettäminen kokonaan ehtyisi.

No nyt aion kuitenkin yrittää vaikkei tiedän ettei se välttämättä onnistu. Katuisin vain jälkeenpäin sitäkin etten edes yrittänyt :)

Olisi mielenkiintoista kuulla onko muita joilla jonkun muun kuin esim. tupakan takia imetys loppui ja saiko sitten sitä enää jatkumaan :)

Vierailija
7/11 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin jo sairaalassa, että on parempi etten imetä. Poltin askin päivässä, joskus enemmänkin. Myös sairaalassa olo aikana ramppasin tupakalla jatkuvasti. Imetin noin viikon, että annoin vähän tissiä ja korviketta, niin vauvan vieroitusoireet ei äityny niin pahaksi. Kamala äiti ole, tiedän itsekkin..

Vierailija
8/11 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyitkin ihan eri asiaa.. Näistä ruuduista johtuen ei saa selvää mistään. Edellinen, joka siis poltti askin päivässä..

Vierailija
9/11 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin olen kuullut ettei kannata imettää, jos polttaa askin päivässä. Mutta en kyllä alkaisi huonoksi äidiksikään sanomaan. Mielestäni on muitakin tapoja olla hyvä äiti kuin imetys. En siis alkaisi ketään sen perusteella tuomitsemaan.

Ap

Vierailija
10/11 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli just toi, että kävi tupakalla imetyksen jälkeen, sitten tarvikin imettää heti uusiksi jne. No, imetys vaan kuivui kasaan lapsen ollessa 3,5kk ja se suretti. Toisaalta lapsi on ollut ihan terve ja nyt jo 6v. Jotenkin se odotusaikainen lopetus ei ollut oikeaa lopetusta vaan henkisesti olin vain lakossa. Lapsen ollessa 1v. lopetin oikeasti ja se siitä.

Vierailija
11/11 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi kyllä ilman mitään ongelmia pois, mutta tuskin muuten olisin lopettanutkaan tupakointia. En edes heti sairaalasta päästyäni aloittanut, ei edes käynyt mielessä. Sitten kun annoin itselleni "luvan" polttaa yhden niin siitä se lähti.. Nyt haluaisin taas imettää en pelkästään sen takia, että haluan tarjota vauvalleni äidinmaitoa, vaikka se suuri syy onkin, vaan myös sen takia että kaipaan sitä imetyksen tuomaa tunnetta ja läheisyttä, kun pystyy sillä tavoin huolehtimaan pienestä ihmisestä.

Olisi todella kiva kuulla jos joku olisi itse tai tietäisi jonkun toisen pystyneen jatkamaan imettämistä, vaikka vähän taukoa olisi ollutkin :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän