Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 asiaa, jotka hämäävät suomessa tai suomalaisissa

Vierailija
03.01.2010 |

Itselläni:

1. Alkoholikulttuuri

2. Ihmisten murjotus

3. Pitkä talvi(tosin tämä talvi on nyt ollut hyvä, kun on lunta. Lähinnä pimeys ahdistaa).

Suomi on monella tapaa hyvä paikka asua, Helsinki ja Lappi ovat itselleni mieluisia paikkoja. Sopeutuminen takaisin näihin oloihin oli vaikeaa, vaikken asunut ulkomailla kuin 2.5 vuotta, kesti 3-4 vuotta ennen kuin "hyväksyi" täällä olon. Nuo asiat kuitenkin hämäävät.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

murresana minulle! t.18

en ymmärrä tota ap:n otsikon kysymystä! Siis kun luen näitä vastauksia niin ymmärrän mitä hän ajaa takaa mutta mielestäni tuo hämääminen ei sovi lainkaan tuohon yhteyteen...

Hämääminen on murretta, tarkoittaa häiritsemistä.

Vierailija
22/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin, että välinpitämättömyyttä on kaikkialla, mutta tuli vain mieleeni, että kun olin 2 kk USA:ssa vaihto-oppilaana masentuneena, niin kerran kun istuin rappusilla koulussani surullisena, kysyi joku oppilas, että olenko kunnossa, lisäksi kerran lähikaupan myyjä sanoi, että toivottavasti saan asiani kuntoon (vaikka olin ostamassa vain purkkaa), yksi tyyppi halusi rukoilla kanssani, opettaja järjesti mut psykologille..Suomessa taas ei kukaan ole reagoinut mitenkään, vaikka olen itkenyt avoimesti kadulla ja busseissa ja jopa työpaikalla (jälkikäteen kyllä hävettää moinen poraaminen mutta ei sitä silloin tajunnut ajatella).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti kahta asiaa. Toinen on kyllä se häiritseminen. Muut ovat asian täällä näemmä tajunneet.

Sana lienee Tampereen suunnalta, koska mieheni sitä käyttää ja on kotoisin niiltä nurkilta.

Vierailija
24/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sosiaalietuuksien perässä juokseminen ja laskelmointi niiden varaan

2. Alkoholin käyttö

3. Kateus ja tasapäistäminen; jos jollakulla menee paremmin, hänet sanallisesti revitään kappaleiksi (vrt. Kaunis pieni elämä-blogi...); ja jos jollakulla menee huonommin, hänetkin haukutaan ja repostellaan väärillä elämänvalinnoilla, jos kyseessä köyhyys, yksinhuoltajuus tms.

Vierailija
25/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ehdin jo ihmetellä, että missä noissa vastauksissa sitten oli hämäännytty, kun ei oltu kerrottu sitä vertailukohtaa, että miten asioiden luullaan olevan eli missä on johdettu harhaan.

Tuo hämää-sanan merkitys häiritsemisenä on minullekin vieras. Onko se tosiaan murresana? Itse olisin veikannut muotisanaksi sitä, koska ikinä en ole kuullut puhuttavan tuosta sanasta ja sen eri merkityksistä murteissa. Tyypillinen esimerkki eri merkityksistä eri murteissa on kehtaa-sana, joka tarkoittaa toisaalla ilkeämistä ja toisaalla viitsimistä. Onko hämää-sana samantyyppinen?

Vierailija
26/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa"-tyyli. Ruikuti ruikuti, vali vali. Eihän Suomi täydellinen ole, mutta ei mikään paikka ole! HEmmetin hyvähän täällä on asua kun vertaa valtaosaan muuta maailmaa.

2. ALkoholikulttuuri. Känni tai ei mitään, kohtuukäyttö on monille vierasta.

3. Käytöstavat. Puhuttiin sitten peruskohteliaisuudesta, pukeutumisesta tai jostain virallisemmasta. Ihme junttimentsäläisiä hirveän paljon, lököverkkarit on hyvät tilaisuuteen kuin tilaisuuteen ja kohteliaisuus hienopierujen perseennuoleskelua!

Vierailija
27/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksinaismerkitys kyllä tuttu minullekin, olen kotoisin Tampereelta. Onkohan se murretta kuitenkaan? Ehkä se voi olla, mutta olen kuullut ihmisten käyttävän sitä tarkoittaen, että jokin asia häiritsee.

Mutta asiaan:

1. Kuten täällä usein mainittu: alkoholi. Ihan sairas kännin ihannointi, siis varsinaisen kännikännikännin.

2. Se ainainen toisen mollaaminen, jos aloittaa jonkin uuden asian, vaikka uudet elämäntavat, joku on aina samomassa "ei se onnistu, kuitenkin retkahdata. Katotaan vuoden päästä".

3. Miksi tarvitsee olla kateellinen toisen omasta tai saavuttamasta. Mitä se haittaa itseä.

Vierailija
28/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. kateus ja tasapäistäminen

2. alkoholinkäyttö

3. kansallismielisyys, joka näkyy ennakkoluuloina, ylemmyydentuntona ja suvaitsemattomuutena

Vierailija
29/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vastauksessa alkoholinkäytöstä. Olen samaa mieltä.

Mitä sille voisi tehdä? Karmeaa katsella kuinka jo nuorena aletaan ihannoimaan istä.

Kateus on toinen juttu.

Vierailija
30/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. royhkeys - junttimaisuus, kaikki minulle, muut ei mitaan.

2. tahdittomuus - 'suomalainen rehellisyys' etta mukamas on ok sanoa kaikki typerat mielipiteet ajattelematta ollenkaan toisen tunteita.

3. kateus

Vierailija
31/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- huonot käytöstavat (ei tervehditä, ei sanota kiitos, asiakaspalvelijatkin ovat töykeitä ja tylyjä)

- lapset ja nuoret kännäämässä keskenään kaupungilla ilman että vanhempia kiinnostaa

- työn vieroksuminen

Vierailija
32/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä mukavaa kun ihmiset hymyilevät ja kyselevät kuulumisia, mutta se on enemmän sellaista small talkia. Yleensä kyselijä ei oikeastaan halua kuulla ,ainakaan pitkää selostusta mitä minulle kuuluu. Apua en ole tarvinnut mutta en oikein usko että sitä olisi saanut.

Suomessa olen tavannut oikeasti vilpittömiä ja avuliaita ihmisiä vaikka ovat päällepäin näyttäneet "mörökölleiltä"

Vierailija
33/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sosiaalietuuksien perässä juokseminen ja laskelmointi niiden varaan 2. Alkoholin käyttö 3. Kateus ja tasapäistäminen; jos jollakulla menee paremmin, hänet sanallisesti revitään kappaleiksi (vrt. Kaunis pieni elämä-blogi...); ja jos jollakulla menee huonommin, hänetkin haukutaan ja repostellaan väärillä elämänvalinnoilla, jos kyseessä köyhyys, yksinhuoltajuus tms.

Vierailija
34/36 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paljon. Avoimia, puheliaita ja luotettavia. On sitten muitakin ;)

Alkoholinkäyttö on todella ongelma. Sitten kateus. Eli samoi kuin muilla.

Vierailija
35/36 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. tahdittomuus - 'suomalainen rehellisyys' etta mukamas on ok sanoa kaikki typerat mielipiteet ajattelematta ollenkaan toisen tunteita.

Naulan kantaan!

Vierailija
36/36 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa "luokassani" keskeisimmät ongelmat:

* Uuskonservatismi nostaa päätään ("pakollinen" kotiäitiys, miestä passataan, väheksytään vähempiosaisia, kasvatetaan omaisuutta jne.)

* Alkoholinkäytön vähättely (perseiden vetäminen joka viikonloppu lasten nähden, väitetään että vain ottivat sivistyneesti jne.)

* Tietynlainen kylmyys ja empatian puute

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan