Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten saada kaksi leikki-ikäistä nukahtamaan itse yhteiseen lastenhuoneeseen?

Vierailija
03.01.2010 |

molemmat vilkkaita ja tottelemattomia (vanhemmat huonoja kasvattajia?), ns. vaativia ja temperamenttisia lapsia. iät 2 ja 4v. jos poistun huoneesta, lapset poistuvat heti sängyistään nauraen leikkimään. Jomman kumman vanhemman täytyy olla vieressä niin kauan että lapset nukahtavat. Ja se on tosi rasittavaa ja aikaa vievää.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä annoin lapsille aluksi suklaanamin, jos menivät nukkumaan kiltisti (hyi minua, mutta se oli ainoa tarpeeksi houkutteleva palkinto heille). Myöhemmin suklaa vaihtui xylitoliksi ja tarraksi. Nyt ei ole mitään, lapset vuotta vanhempia.

Vierailija
2/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saman ikäiset, vilkkaat lapset, samassa huoneessa. Ja vieressä kökötän istumassa joka ilta vartista aina sinne tuntiin saakka, illasta riippuen.

Yleensä olen hyvä keksimään juttuja mitkä tepsii noihin ipanoihin, mutta tässä enn ole oikein onnistunut. Isompaa pelottaa jäädä nukahtamaan jos en ole samassa huoneessa, ja pienempi taas villiintyy ja alkaa tekemisen puutteessa vaikka sittenn kiusata isompaa ja kiipeilemään sen sängyssä.

Ei tuo vieressä istuminen ja vahtaaminenkaan ihan kamalaa ole (luen samalla omaa kirjaa, tai ainakin yritän lukea...), mutta joskushan näiden on opittava itsekseen jäämään. Ja jäisi noihin ihaniin kotitöihin enemmän aikaa ;)

Meillä ei tarrat toimi vielä juuri 2 täyttäneellä Typy ei vaan jaksa ajatella huomiseen asti, kun elämä on tässä ja nyt. Suklaa EHKÄ toimisi (tosin nuo on niin ovelia että varmaan kiristäisivät äipältä koko levyn ;)), mutta taidan kuitenkin mielummin istua vieressä.

Vinkkejä täällä odotellen minäkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset 2 ja 4 v. Isompaan tehoaa tarrat ja palkinnot mitkä saa aamulla, pienempään ei, kun ei oikein tajua huomista. Joskus auttaa se että katsotaan kuka nukahtaa eka ja se on voittaja. Mutta ei aina... Uhkailu yleensä tehoaa isompaan mutta pienempään ei oikein mikään. Tämä nousee sängystä kunnes väsyttää ihan liikaa. Ei nuku päiväunia.

Vierailija
4/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-v. ja 5-v. menevät nukkumaan tuntia aikaisemmin kuin isommat. Näin heillä on aikaa nukahtaa kunnolla ennen kuin isommat menevät huoneeseen. Samaan aikaan jos laitetaan, alkavat jutella ja/tai leikkiä.

Vierailija
5/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme. Asumme neliössä ja lapsia on kolme. Aikusia kaksi. Lapsilla on kaksi huonetta, toinen nukkumista ja toinen leikkimistä varten. Lapset ovat 6, 4 ja 1 v.

Onkohan huonejako huono?

Vierailija
6/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 ja 4v lapset ja sängyt vastakkaisilla seinillä.

ap

Vierailija
7/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauan ap:lla menee, jos istuu vieressä vahtimassa? Meillä meni aiemmin kolme(!) tuntia, ennen kuin nukahtivat, kun ei istuttu vieressä. Nyt on mennyt maksimissaan tunti, kun olen mennyt huoneeseen istumaan ja se on mielestäni luksusta siihen aiempaan verrattuna. Lapset siis myös 2 ja 4 vuotiaat.

Molemmille lapsille annetaan sänkyyn yhdet kirjat, ei enempää. Pääasia on pysyä itse rauhallisena ja pysyä tiukkana, eikä saa päästää lapsia pois sängystä. Ei olla tehty tätä tosin kauan, joten en tiedä jatkuuko näin helppona.

Vierailija
8/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä kävi useimmiten niin, että riitti, kun odotti pienemmän nukahtavaksi (kävi nopeasti), sitten siompi jäi pikkuvalolla katselemaan kirjoja ja nukahtamaan itsekseen. Aina ei onnistunut niinkään, vaan piti istua vieressä isommankin nukahtamiseen asti.

Nyt vasta, kun lapset ovat 5v ja 3v, suostuvat jäämään nukahtamaan keskenään iltasadun jälkeen. Eikä aina onnistu vieläkään, vaan jompikumpi (se virkeämpi) aloittaa edestakaisin juoksun olohuoneeseen, toimittamaan mitä vain mitätöntä asiaa. Onneksi kuitenkin aika usein jäävät nätisti. Homma aloitettiin meillä juuri jollakin palkitsemisella. En nyt muista mitä se oli, mutta ensin piti saada kasaan viisi hyvin nukahdettua iltaa, sitten seitsemän, sitten se taiis jäädä pois.

Vierailija
9/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taida olla kovin helppoa tuo. Millä lapset 4 ja 6v nukkuvat samassa huoneessa, joka on kyllä jaettu hyllystöillä selkeästi omiin puoliin. Välillä vieläkin nukuumaan mennessä meinaa mennä höpöttelyn puolelle, mutta nyt jo nukahtavat keskenään. Vuosi kaksi sitten vielä oli näitä holabaloo iltoja. Eli kärsivällisyyttä ja samat selkeät nukkumaanmeno säännöt.

Vierailija
10/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaisin siitä mitä vain! siis itselleni tarvitsisin ettei menisi hermot lasten kanssa-

Vierailija
11/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkamaanmenoa, parikymmentäkirjaa, molemmille oma läjä, vaihdat osan kirjoista päivittäin. Kirppareiltakin saa uudenveroisia kirjoja 0,2-2 €. Ja kun nukahtaneet, otat kirjat pois. Tää toimii ihan varmasti. Omat luku valot, jotka ei häikäise, ei mitään kattolamppuja päällä.

Vierailija
12/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun tehtiin niin, että 1v meni ensin nukkumaan ja 3v puoli tuntia myöhemmin. Toimi hyvin. Pienemmän oltua vähän reilu kaksi vuotta muuttui nukkumaanmenoaika molemmilla samaksi. Jos olisi ollut suuria vaikeuksia olisin jatkanut tuota puolen tunnin "isosisko-lisää". Molemmilla lapsilla on unirätit olleet tosi tärkeitä ja jos metelistä joutuu toisen kerran kieltämään, lähtee rätit. (En raaskinut vielä ekasta huomautuksesta, koska rätit olivat tosi tärkeitä)mutta jos sängystä poistui, niin rätit lähti heti. En muista kuin yhden kerran jolloin pienempi kokeili tuota, isompi ei kertaakaan. Nyt kun ovat jo 4 ja 6 niin lempparilelu lähtee jäähylle, jos joutuu useamman kerran huomauttelemaan kovaäänisestä juttelusta tms.

Vierailija
13/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimii!

Vierailija
14/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5½ v. nukahtaa itsekseen kuunnellen musiikkia, mutta 3v. on aivan mahdoton nukutettava! Nykyisin pitää olla vieressä ts. mennä itse nukkumaan samaan aikaan. En jaksa enää 22 aikoihin itse nousta sängystä pois ja usein nukahdan itse ennen lasta, joten pakko on nukkua sen vieressä. Mutta tämä ratkaisu ei tyydytä, kun ei ole iltaisin lainkaan omaa aikaa (paitsi silloin jos isä nukuttaa). Pitäisi saada molemmat nukahtamaan itsekseen, mutta miten?

Vierailija
15/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laitetaan illalla kuuntelusatu cd:ltä. sitä jäävät kuuntelemaan ja nukkuvat 5-15 minuutissa. on haettu kirjastosta erilaisia ja joitain ostettukin. vuoroiltoina saavat valita mikä kuunnellaan. ei mitään temppuiluja. tietävät, että jos hillutaan, satu loppuu. haluavat siis todella kuunnella niitä.

Vierailija
16/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien sänkyjen välissä on työpöytä ja tässä kökitään tietsikalla joka ilta 5min -max n 45min. Eri aikaan nukkumaanmeno ei onnistu senkään vertaa, "epistä, miksen mä saa jäädä leikkimään?" Eli ekana sänkyyn tullut sinnittelee hereillä siihen asti, kun toinen tulee nukkumaan. Aikaisemmin hilluivatkin, nyt vaan höpöttävät tai muuten suht rauhallisesti yrittävät provosoida toinen toistaan muuhun kuin nukkumiseen. Hermot menee välillä, kuopusta kärrään välillä rappukäytävään, kun aivan tulistun. Nykyään onneksi tosi harvoin.

Mitä teidän lapset tekee niillä tarroilla, meillä ei kumpikaan ole koskaan niistä innostunut. Niillä lahjominen ei onnistu.

Eivätpä nuo kai enää teini-ikäisinä toivo äiti tai isää tähän viereen. Tuleepahan roikuttua netissä, ei siihen muuten olisikaan aikaa...

Vierailija
17/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun nykyään 15v ja 14v vauvana "joutuivat" nukahtamaan yksin, se ei ole koskaan ollut vaikeaa.

Jossain vaiheessa, taisivat olla just 4 ja 5, oli lyhyt hankala vaihe, meinasi mennä hermot. Mutta sinnikkäästi kannoin aina uudestaan sänkyyn ja näytin myös että olin vihainen, nopeasti tajusivat että hymyilevä jasuukottava äiti on kivempi :)

Nyt meillä uusi 1v ja jää yksin sänkyyn maidon jälkeen. Siellä hetken höpöttää unilelulleen ja rapsuttelee lakanaa, nukahtaa aika pian. Ihan muutaman kerran on ollut levoton (aivan omaa syytämme kun vieraita myöhään tms) silloin istun tuolilla vieressä ja lempeästi painan takaisin tyynylle jos yrittää nousta, hetken päästä luovuttaa ja tajuaa että nyt pitää nukkua.

Vierailija
18/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös 4v ja 2v tytöt. Aluksi painin saman ongelman kanssa kuin ap (ja monet muutkin), mutta sitten keksimme miehen kanssa ratkaista ongelman niin, että nukkumaanmenoaikana toinen laitetaan nukkumaan omaan sänkyyn ja toinen meidän sänkyyn!

Kun molemmat nukkuvat, niin meidän sängyssä nukkuva vaan kannetaan omaan sänkyynsä. Kumpikaan ei herää tai jos havahtuukin, niin jatkavat heti unia.

Erittäin hyvin ja helposti toimii tällainen järjestely!! Suosittelen kokemaan!!!

Vierailija
19/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parisänkyyn. Nyt lapset on vuoden vanhempia, ja nukahtavat iltasadun lukemisen jälkeen heti - 10 minuutissa.

Vierailija
20/22 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset peitellään sänkyihin ja sen jälkeen "unohdetaan" sinne. Jos eivät pysy sängyissään niin eivät sitten pysy. Käytännössä he leikkivät lastenhuoneessa tovin ja kömpivät sitten itse sänkyihinsä nukkumaan.

Tämä toimii meillä. Lapset nukahtavat suunnilleen samaan aikaan kuin silloin aikoinaan kun toinen vanhemmista istui lastenhuoneessa vahtimassa hermot riekaleina. Nyt ei vaan kenenkään tartte uhrata iltaansa ja hyvää mieltään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi