Vauvan hengityksestä kysyttävää.
Alusta asti vauva on hengittänyt vaikeasti, toki nyt paljon helpottunut ja aina flunssan yhteydessä hengitys hankaloituu entisestään. Vika ei ole keuhkoissa vaan sen kuulee, että se on kurkun alueella. Vauva on nyt puoli vuotias.
Useaan kertaan olen käynyt lääkärissä kun alussa ihmettelin ja olin todella huolissani hengityksestä. Käytiin kerran jopa vuorokauden seurattavana lastenklinikalla, mutta vikaa ei ollut, saturaatio täydessä koko ajan jne.
Pitääkö mun siis nyt tyytyä tähän, että vauva hengittää välillä kuin olisi kurkussa jokin este vai mitä teen. Tulee itsellenikin ahdistus, kun kuuntelen taas tuota vaikeaa hengitystä vauva ei itse häiriinny siitä, välillä tietenkin vaikea olla muttei sen enempää kitise.
Kiitos jos viitsitte vastata.
Kommentit (22)
vaikeeta. ei pihise ehkä rohisee jonkun verran, mutta kuulostaa kuin kurkussa olisi ahdasta hengitykselle.
Mulla ei ole varaa mennä yksityisell, olisin jo mennyt.
ap
jätetty tarkemmin tutkimatta jos lääkärikin kerran on todennut että jotain on (onko todennut?)
että muualla löydettäisiin jotain, mitä siellä ei... Ja jos saturaatiot ovat täysillä niin sinänsä tilanne on vaaraton. Oliko lääkäreillä siellä mitään ideaa siitä, mikä tuon äänen voisi aiheuttaa?
Sehän se maalaisjärjen mukaan olis oikea tapa nyt tutkia asiaa...
keuhkokuvat. Niissä ei näkynyt mitään. Moni lääkäri on sanonut että ei ole mitään. Ymmärrän, että ei ole mitään vikaa se on nyt tullut monen lääkärin suusta :) Mutta kun hengitys ei vaan välillä ole normaalia, mä en voi sille mitään että olen sitä mieltä vaikka kaikki maailman lääkärit sanoo ensi näkemältä ettei ole mitään vikaa.
Sen takia vähän kyselenkin nyt, että jos seuraavalla lääkärikäynnillä vaikka ehdottaisin jotain tutkimusta, sitten vaikka ultraa.
ap
vauva korisi, rohisi ja sillä oli hengityskatkoksiakin öisin nukkuessa muutaman kuukauden. Kuuntelin pikkupaniikissa öisin. Käytiin lääkärissäkin, ei vikaa kuulemma. Hävisi itsestään iän myötä (nyt 11kk). Kun itse "tutkin" asiaa, ymmärsin, että on normaalia että vauvan hengitys ei ole automaattista vielä pienenä, eihän keuhkoja ole käytetty kohdussa jne. En siis ota kantaa siihen, miten sinuna etenisin, mutta itse kannoin huolta turhaan. Tsemppiä!
ja vielä, onhan sulla vauvan sängyn pääty 30 asteen kulmassa nostettu, kirjoilla esim? Auttoi meillä!
Viimeksi kun ultraäänen tein niin silloin ei ultraääni vielä ainakaan läpäissyt ilmaa. Tää on ihan niin kuin jotain niksi-pirkkaa lukis. Tulee melkein pissat housuun, kun kotilääkärit antaa diagnooseja ja ehdottelee tutkimusmenetelmiä :) Lisää näitä työpäivääni piristämään!
Tai huomasin sen siitä kun otin sängyn taas normaaliasentoon, niin hengitys meni huonommaksi, mutta nyt kun flunssaa pikkasen(siis todella pikkasen) alkamassa niin hengitys vaikeaa.
ap
miten asiaa voisi tutkia?
Itse kun en ole mikään lääkäri, lähelläkän, niin en tiedä miten asiaa voisi edes tutkia.
ap
on suoraan pehmytkudosten alla, joten ultraääni tavoittaa sen ihan ilman ongelmaa. Hengitystiet kulkee esim. kilpiruston ja rintalastan/kylkiluiden takana ja niiden läpi UÄ ei mene. Jos UÄ-anturin laittaa rintakehälle, jää kylkiluiden kohdalle mustat katvealueet, eikä saada mitään informaatiota.
Niin ja minä en ole siis tuo, joka puhui niksi-pirkasta ja kotilääkäreistä.
Ultraääni ei kulkeudu äänen läpi. Hengitysteitä ei tämän takia voi juuri ultraäänellä tutkia. Ensisijainen tutkimus hengenahdistuksessa tai niin kuin kuvailet vaikeassa hengityksessä on aina thorax-kuva. Jo se ja saturaatio ilman lisähappea on normaali, ei todennäköisimmin ole mitään hätää. Ymmärrän, että olet huolissasi etenkin jos tämä on ensimmäinen lapsesi, minäkin kuuntelin ensimmäisen kohdalla jokaista pientä röhinää ja huolestuin pienestä. Jos hengitystyö lapsella käy raskaaksi, hengitystiheys nousee ensimmäisenä, yleensä yli 60 krt/min, mikä on jo epänormaalia. Yksi hyvä merkki on myöös se käyttääkö lapsi apuhengityslihaksia esim. palleaa ja meneekö kylkiluiden välit kirjaimellisesti kuopalle sisään hengityksen yhteydessä. Kitarisa sijaitsee nenänielussa ja sitä ei voi nähdä kun lapsi avaa suunsa. Se voi lapsella usein olla suurentunut ja kun lapsi hengittää nenän kautta voi hengitys rohista ja vauva voi öisin "kuorsata". Ensisijaisesti epäilisin kitarisan suuruutta sinun lapsesi kohdalla. Jos todellista hengitysteiden ahtautta on kroonisesti, niin lapsen kasvu ja kehitys kyllä kärsivät ja lapsi muuttuu syanoottiseksi. Luota lastenlääkärin arvioon, varmasti lapsesi on sen arvoinen, että hänet voit lastenlääkärillä käyttää yksityisesti. Kyllä raha menee turhempaakin. Mikään nettivastaus ei voita lastenlääkärin tekemää huolellista tutkimusta.
että urpo tais sekin lekuri sit ollakin
yhtäkään tällaista ongelmaa. Vauva kuorsaa välillä todella paljon, vaikkei olisi flunssassakaan. Hengitys on vaikeampaa kun suu on auki, nenän kautta hengittäessä se on suht normaalia. Kun voisi sanoa että hengitä nenän kautta niin ei tarvitse käyttää niin paljon energiaa siihen hengittämiseen.
ap
mikähän se sitten on se pääasiallinen hengityslihas, jos ei pallea...
no joo, muuten oli kyllä asiallinen vastaus, tähän detaljiin piti vain puuttua... :)
käyttääkö lapsi apuhengityslihaksia esim. palleaa
rustot liian löysät syntyessään.
Ystäväni lapsi on heti joutunut lastenklinkalle ja kurkkua leikattu syntymän jälkeisenä päivänä, ongelma havaittiin heti syntymän jälkeen ja lapsi siirrettiin ambulanssilla Jorvista Hyksiin.
Leikkauksesta huolimatta hengitys oli lähes vuoden ikäiseksi rohisevaa ja oudon kuuloista
vain hankalammat tapaukset leikataan ja jos lastenlääkäri on lapsen tutkinut ihmettelen ettei olisi vaivaa huomattu
Vuoden jälkeen pitäisi vaivan hävitä kasvun myötä.
Kysy tämän asian mahdollisuutta kun käytät
neuvolassa.
Näissä linkeissä on tietoa
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00…
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/29785/stadia-1197635663-9.pd…
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_ar…
voit Googlettaa lisää
saa oikeasti tapella, että saa hoitoa! Käytiin asian tiimoilta viimeksi noin 2 kuukautta sitten lääkärissä ja lääkäri oli pyytänyt lastenklinikalta jotain konsultaatiota(?) lastenlääkäriltä(joka ei siis tällä kertaa edes nähnyt lasta) joka laittoi meille vain diagnoosin lääkärin kautta. Ne varmaan ajattelee, että olen ihan hullu kun olen käyttänyt noin 7 kertaa lasta lääkärissä hengityksen takia.
Hengitys siis on vaikeaa myös pystasennossa, ei ole väliä makaako vai eikö. Kun vauva nukkuu tai on muuten rentoutunut hengitys on normaalia, helppoa. Jokin sana tuolla linkkien seassa oli tuttu jonka diagnoosin lastenlääkäri meille antoi.
ap
ja vastasin sinulle kosta tiedän että olet huolissasi vauvastasi
ystäväni oli huolissaan lapsestaan ja ymmärrän sen vallan hyvin niin outoa vauvan hengitys oli, lääkärit sanoivat hänelle ellei vaiva olisi mennyt ohi olisivat leikanneet uudelleen vuoden ikäisenä
lapsi on ollut terve eikä mitään erityistä ole ollut noiden alkuhankaluuksien jälkeen, lapsi urheilee ja on hyvä koulumenestykseltään ja kaikki on hyvin
ihmettelen ettei ketjuun vastannut lääkäri maininnut tästä vaihtoehdosta mitään
Miksi hengitys rohisee?
Myös pehmeä henkitorvi voi aiheuttaa rohinaa. Osalla lapsista henkitorven rustot ovat vastasyntyneenä niin pehmeät, että makuulla henkitorvi painuu kasaan ja henkitorven läpi kulkeva ilma saa aikaan rohisevan äänen. Kun lapsi on pystyasennossa, ääntä ei kuulu. Tämäkin rohina on yleensä täysin vaaraton ja korjautuu muutaman kuukauden iässä. Mikäli rohinan lisäksi esiintyy hengitysvaikeutta, hengityksen rohinaa myös pystyasennossa tai lapsi saa toistuvia hengitystieinfektioita (erityisesti kurkunpäätulehduksia), on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Kurkunpään synnynnäinen kehityshäiriö (laryngomalasia), verisuonten laajentumat tai henkitorven painaumat ovat harvinaisia hengityksen rohinan syitä ja ne vaativat tutkimuksia ja hoidon.
Mä kyllä menisin ilman muuta yksityiselle lääkäriin ja pyytäisin päästä esim ultraan.Siellä näkis, että onko jokin rakenteellinen poikkeavuus...