Lapseni on 1v5kk. Hoidossa juomat annetaan nokkamukista ja lapsi juo
koko päivän aikana ainoastaan 1dl. Kotona annamme hänelle nesteet tuttipullosta koska juo niin huonosti mukista. Hoitajan mielestä tuttipulloa ei hoidossa tarvitse tarjota vaikka lapsi juo liian vähän. Tuntuu vähän kurjalta lapsen puolesta.
Miten teillä muilla? Saako lapsenne juoda tuttipullosta myös hoidossa?
Kommentit (37)
ja joi siitä päivän aikana maksimissaan desin verran.
Iltaisin ja aamuisin joi sitten yhteensä 6dl tuttipullosta.
Kun tuttipullo lähti kerralla pois niin alkoi nokkamukimaito maistua.
Pian tyttö alkoi juoda joka ruokailulla nokkamukillisen eli 5 x 1,5dl päivittäin.
ehkä mun lapset ovat sitten melko kömpelöitä mutta aika usein on mukit putoillu ennen 4-vuoden ikää lattialle (kivilattia) joten ei tulisi mieleen lasista juottaa. Juhlissa sitten laseista olen antanut juoda.
Pillimehua kahvilassa! Jo on aikoihin eletty! Ettei vain äiti olisi ottanut kahvin kanssa sokeria, pullaakin...? =) Siinä meni sitten hampaat ja terveys molemmilta.
Lapsen nesteen saanti on ERITTÄIN tärkeää, ja kaikki eivät juo vaikka olisi jano! Joten lasta kuunnellen, pikkuhiljaa. Kyllä 1,6 vuotias voi hyvin juoda nokkiksesta päivät ja iltamaidon / vellin pullosta =)
Tutista kannattaisi luopua (huvitutista) - menee pöpöjä koko ajan suuhun (toki hoidossa näin käy muutenkin) ja sitten se uni tulisikin tosi helposti kun saisi tutin vain nukkumaan mentäessä.
meinas kanssa poika olla huono juomaan maitoa, kun otettiin pullo pois 1v3kk iässä. Sitten aloin tekemään aamu- ja ilta puurot maitoon ja välipalaksi syö yleensä jogurttia tai viiliä, niin siitähän se tarvittava määrä maitoa tulee ja muut juomat on sitten janoon.
Vettä poika on oppinut vasta nyt kaksi vuotiaana juomaan, kun meille tuli vauva ja vauvalle annetaan vettä =o) Vaikka joka päivä tarjosin vettä vauvvasta asti, niin ei oppinut siihen aiemmin. Nokkamukia ei tajunnut ikinä, mutta pillillä meilläkin juotiin, ennen tavallista lasia. En edes muista kuinka kauan poika on nyt juonut tavallisesta lasista. Meillä on niitä tupperin pillikansi mukeja, ihan loistavia, ei sotke, jos kaatuu.
Ja joo, minäkin opetin omenatäysmehun (pillimehu) avulla imemään pillillä ja oppi kyl heti.
kyllä tuon ikäisen pitää juoda jo muksita. meillä täsmälleen saman ikäinen lapsi eikä tuttipulloa ole ollut enää viiteen kuukauteen.
ota se tuttipullo pois. pari päivää niin alkaa maito maistumaan nokkamuksitakin ihan samalla tavalla. joskushan se pitää kuitenkin tehdä, niin miksi pitkittää sitä.
meidän 1v5kk ikäinen osaa jonkin verran juoda tavallisesta lasista. pitäisi ehkä vähentää tuota nokkamukia ja antaa enemmän tavallista lasia. tutti otettiin pois muutama kuukausi sitten ja lapsi syö kaiken ruoan itse. ei anna enää syöttää.
viikon veran meni että elämä normalisoitui tutista luopumisen jälkeen. halusin nuo pois mahdollisimman pian. lapselle parasta niin.
Annan lapselle pillimehun esim. uintireissun jälkeen tai helteellä. Ja pidemmillä automatkoillakin saa monesti pillimehun... Yritän kyllä juottaa täysmehuja, jos mahdollista, olisi se vahinko vähän pienempi.
Tyttö on juonut mukista alle 1-vuotiaasta alkaen. Ensin avustetusti ja nyt 2-v ihan itse. Osaa juoda jalallisistakin lasista ongelmitta. no jaa, jos hirmu korkea jalka niin sitten voisi olla hankalaa, sellaisesta Verna-lasin kokoisella jalalla varustetusta lasista kylläkin. Yleensä meillä kyllä juodaan muovimukeista (tai siis lapsi juo). Kyllähän se muki aluksi kaatui lähes joka ruokailulla, pari kuukautta sitten lähes päivittäin mutta nykyään enää ehkä 1-2 krt/vko. MItäs siitä, sitten pyyhitään. ei opi jos ei voi harjoitella.
Meillä juodaan vielä maitoa pullosta päikkäreille mentäessä, siitä on tarkoitus päästä nyt eroon.
Alkuperäiselle.....kyllä siitä tutista ja pullosta kannattaa antaa hoitopaikassa vieroittaa, helpottaa teidän omaa työtänne myös. Meillä luovuttiin (kotihoidossa) tutista kokonaan n. 1.5 vuotiaana, eikä se ollu ollenkaan hankalaa vaikka etukäteen olin varautunut kiukkukohtauksiin. Suosittelen....
ehkä mun lapset ovat sitten melko kömpelöitä mutta aika usein on mukit putoillu ennen 4-vuoden ikää lattialle (kivilattia) joten ei tulisi mieleen lasista juottaa. Juhlissa sitten laseista olen antanut juoda.
Pillimehua kahvilassa! Jo on aikoihin eletty! Ettei vain äiti olisi ottanut kahvin kanssa sokeria, pullaakin...? =) Siinä meni sitten hampaat ja terveys molemmilta.
Lapsen nesteen saanti on ERITTÄIN tärkeää, ja kaikki eivät juo vaikka olisi jano! Joten lasta kuunnellen, pikkuhiljaa. Kyllä 1,6 vuotias voi hyvin juoda nokkiksesta päivät ja iltamaidon / vellin pullosta =)
Tutista kannattaisi luopua (huvitutista) - menee pöpöjä koko ajan suuhun (toki hoidossa näin käy muutenkin) ja sitten se uni tulisikin tosi helposti kun saisi tutin vain nukkumaan mentäessä.
pitääkö/tarvitseeko tuon ikäiselle enää tuttipulloa antaa, niin joka tapauksessa aika ikävältä kuulostaa se, että hoitaja kieltäytyy noudattamasta vanhempien ohjeita ja toiveita :(
Juo huonosti mukista, jos sitä ette edes tarjoa, jätätte sen joutavan pullon pois, niin varmasti alkaa hienosti juomaan nokkamukista! Tai tuon ikäiselle on kohta ihan turha nokkamukiakaan tarjota, suoraan vaan lasi tai muovimuki. Ja hoitajalta on täysin oikein rajoittaa tutin käyttöä, hän on selkeästi ammattitaitoinen kasvattaja, koska tuon ikäinen lapsi ei todellakaan tarvitse tuttia enää kuin korkeintaan nukkumaan mennessä.
Mutta mä olenkin varmaan pilannut omat muksuni kokonaan, meillä ei kukaan ole koskaan tuttipulloa nähnytkään ja tuttiakaan ei yksi huolinut ollenkaan ja kahdeltakin sitä rajoitettiin..
Pillimehuja meillä saa jopa 1v erikoistilanteessa.
Meinaatteko että päiväkodissa annetaan yhdelle muksulle aina oma pilli kun ei suostu muuten juomaan? Joo, kuulostaa tosi järkevältä...
..syö vielä tuttia ja juo pillillä lasista. Nokkamukia vain pureskelee eikä juo vaikka sitä treenattiin kauan. Minä en tajua mikä ihmeen hoppu ihmisillä on viedä lapselta kaikki tuttu, mikä muistuttaa alkukuukausista. Muissa maissa lapsi voi juoda 3-vuotiaaksikin tuttipullosta eikä siinä nähdä mitään kummallista; Suomessa pitäisi itsenäistyä vuoden iässä eikä mistään saisi olla "riippuvainen" (tutti jne.).
En tunne enää ketään noin vanhaa jo ei osaa juoda mukista tai nokkamukista.
Toisena kysymyksenä kysyisin tutista. Hoitaja antaa tutin ainoastaan päiväunille.
Lapsi haluaa pitää tuttia koko ajan suussa (tiedän, huono asia).
Onko hoitajalla oikeus rajoittaa tutin käyttöä? Eikö vanhemmat päätä tuollaisia asioita?
ja kotona voitte pullotella ja tutteilla miten haluatte.
Jos juo liian vähän hoidossa niin sitten kokeilette toisenlaista nokkamukia tai mukia ilman kantta.
Meillä tyttö siirtyi tuttipullon tutista nokkamukin nokkaan, eli ainun tuttipulloon myydään irtonokkia.
luovuttiin tuttipullosta jo 8kk iässä ja ruvettiin harjoittelemaan nokkamukista. ensimmäisen viikon poika protestoi sitä ja ei juonut paljon mitään maitoa mutta sen jälkeen kun poikani huomasi et jaahas tämä mamma ei anna enää tuttipulloa niin rupesi tosi hyvin juomaan sitä maitoa eli minun neuvoni on rupea kotonakin antamaan nokkamukista/tavallisesta lasista,ei lapsi pitkään ole juomatta eikä kuihdu varmasti,ruuista saa kyllä nestettä ym.
ja tutista luovuttiin 1v5kk iässä ja tosi hyvin meni vieroitus vaikka oli tosi riippuvainen siitä tutista,jätin vaan pois ja poika ei kysellyt kertaakaan eikä itkenyt sen perään.
aika pitkälle nämä asiat on vanhemmista kiinni ja kysyyhän se vähän hermoja mut tiukkuus palkitaan:)) ja musta tuttipullo ei enää kuulu lähemmäk 2v.