Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinulla ilmenee hajusteallergia hengitysteiden kautta?

Vierailija
02.01.2010 |

En tarkoita siis ihoreaktioita vaan lähinnä hengitysteiden kautta tapahtuvia reaktioita erilaisiin hajusteisiin/hajuihin.

Milloin huomasit asian ensi kerran ja onko oireet pahentuneet miten paljon vuosien aikana?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Vierailija
2/9 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietyistä hajusteista ja savuista. En välttämättä haista sinänsä mitään erityistä, eli en tunnista allergeeniä ennen päänsäryn alkamista, mutta sekin tulee kyllä ihan minuuteisa.

Mulla on ollut näin aina, pienestä asti, enkä ole huomannut muutoksia parempaan tai huonompaan. Monilla kuitenkin kuulemma hormonaaliset muutokset eli murrosikä, raskaudet ja vaihdevuodet joko parantaa tai pahentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkyys on mutta ei tule päänsärkyä eikä ihoreaktiota vaan menetän ääneni eikä silloin puhuminen onnistu. Kurkussa tuntuu kuin siellä olisi hiekkaa, äänen menetyksen aikana tulee yskän puuskia ja keuhkoista nousee lima klönttejä. Astma minulla on jos otan avaavan lääkkeen yskän lomassa jos otan apu kestää ehkä 2 min. ja kaikki alkaa uudelleen joten parempi poistua hajujen läheisyydestä.

Vierailija
4/9 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sain kamalan päänsäryn. Meni vuosia ilman mitään ja lasten teon jälkeen aloin saada oireita muutenkin. Päätä särkee ja nenä menee tukkoon. Kaikki tuoksut ei vaikuta, mutta ne jotka vaikuttaa vaikuttaa heti. Jouduin poistumaan tk:n odotustilasta jonkun kamalasti hajuvettä lutranneen rouvan takia.

Vierailija
5/9 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nenä alkaa vuotamaan, saattaa tulla aivastuskin. Migreenipäänsärky tulee pidemmän altistuksen seurauksena, olisiko ehkä yli puoli tuntia.

Eli ei kamalan ongelmallinen vaiva mulle, kuten näyttää monella muulla olevan. Mulla tulee selvät merkit, joiden perusteella osaan siirtyä kauemmas, ettei tarvi ottaa itselle päänsärkyä. Itse asiassa ihan ensimmäinen merkki mulla on se, että haistan sen, että onpa kamala haju.

Vierailija
6/9 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useita vuosia, pahenee vain enemmän. Äidillä oli sama vaiva.

Vierailija
7/9 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miestäkin ärsyttäätämä liian tarkka hajuaisti, kysyn mikä täällä taas haisee tai tuoksuu.

Vierailija
8/9 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee yleensä ensin nenä tukkoon. Sitten seuraa astman kaltaisia oireita, pahoinvointia, välillä päänsärkyä ja lämpöilyä (max. 38,7 astetta), lisäksi jossain määrin sekavuutta ja huimauksen tunnetta, silmien kirvelyä ja vuotamista.

Kaikki hajut/hajusteet eivät aiheuta oireita, toisaalta jotkin "hajuttomat" tuotteet ovat tosi pahoja. Tällöin täytyy vain häipyä heti kauemmas ensimmäisten oireiden ilmetessä.

Vierailija
9/9 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteista voin saada niin pahan astmakohtauksen, ettei omat lääkkeet enää auta. Tulee ihan hirveä kuolemanpelko, kun tilanteen huomaa. Onneksi olen päässyt ajoissa ensiapuun. Seuraavana päivänä olo on kuin olisi ollut hakattuna, joka paikkaan koskee. Sitä se hapenpuute tekee.

Hajusteallergia tuli muutama vuosi sitten liki nelikymppisenä saamani astman kylkiäisenä, kiva. Sen myötä on pitänyt unohtaa teatterireissut ja konsertit, kiva kiva :(

Pahinta tässä on se, että joskus keuhkot ehtii huomata minulle vahingollisen hajun ennen nenää. Sitten ei auta, vaikka heti vaihtaa paikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi