Rauskausmyrkytys ja sektio: Onko teille ilmoitettu jotain rajaa milloin aikaisintaan voi
yrittää uutta vauvaa?
Esikoinen on nyt 7 kk ikäinen. Tahtoisimme toisen heti tähän perään ja neuvolassa hoitaja sanoi hieman epävarmasti ettei hän keksi mitään syytä miksei voisi. Lähinnä ajatuksena oli kun minulla oli raskausmyrkytys jonka vuoksi tuo esikoinen syntyi jo rv 35 ja siis kiireellisellä sektiolla (kuitenkin viilto on poikittain ihan alavatsalla). Onko teille muille vastaavasti vauvan saaneille sanottu jotain aikaa mikä olisi syytä odottaa ennen uuden lapsen yrittämistä?
(ja tiedän, ei välttämättä tärppää heti, mutta se mahdollisuushan on jos ehkäisyn jätämme pois, esikoinen sai alkunsa ekasta ehkäisyttömästä kierrosta)
Kommentit (8)
todennäöisyys että raskausmyrkytys kehittyy myös myöhemmille raskauksille? Itse oon ainakin vierastanut uudelleen raskaaksi tulemista tämän pelon vuoksi.
todennäöisyys että raskausmyrkytys kehittyy myös myöhemmille raskauksille? Itse oon ainakin vierastanut uudelleen raskaaksi tulemista tämän pelon vuoksi.
t. ap
jälkeen on hyvä odotella ainakin 1 v ennen seuraavaa raskautta
syystä, koska meille tuli ero tuon ongelmallisen raskauteni jälkeen. Suhteessa oli kaikenlaisia ongelmia, mm väkivaltaa, joten uskon että raskausmyrkytys tuli lähinnä stressin takia.
raskaustoksemian takia nyt raskautta kyllä seurataan tarkemmin, sektion takia tehdään synnytystapa-arvio. Aika monilla äideillä toksemia tulee vain kerran.
Mä muuten kysyisin kyllä mieluiten ihan lääkäriltä tuosta asiasta, sellaiselta, joka voisi sitten tutustua niihin epikriiseihin ja voisi sitten niistä saadun tiedon perusteella sanoa jotain täsmällisempää.
Toksemiaraskauksissahan on eroja sen suhteen, miten on esim. jouduttu käyttämään verenpainelääkitystä raskauden aikana/sen jälkeen jne.
t. ap
mulla ekasta toksemia alle 30 viikon ja sektio ja 3 seuraavassa raskaudessa mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa..
Minulla oli ensimmäisen raskauden loppuvaiheessa raskausmyrkytys ja lääkäri suositteli yrittämään uutta raskautta vasta kun esikoinen on yksivuotias.
Ensimmäisellä ja toisella lapsella on ikäeroa melkein kolme vuotta. Silti myös toisen raskauden loppuvaiheessa minulle tuli raskausmyrkytys. Kolmannessa sitä ei enää tullut (kakkosella ja kolmosella ikäeroa 2,5 vuotta)