Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te terveellisesti syövät lapsiperheet

Vierailija
02.01.2010 |

Antakaa vinkkejä ruoanlaittoon. Kiireisen elämäntavan vuoksi einekset on päässeet hiipimään ruokavalioon...toki syödään myös terveellistä perusruokaa, mutta joka päivälle olisi tarkoitus saada täysipainoiset ateriat.

Vinkkejä, kiitos.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohje! Siis riittääkö oikeasti vain 0.5 l vettä? Ja kypsyvätkö todellakin raa'at makaronit puolessa tunnissa?

mtös raaoista makaroneista laatikoita, mutta käytän kyllä 1-1,3 litraa nestettä. Tulee juuri sopivan pehmoista, ei lainkaan kuivaa (miten kyllä noin pienen nestemäärän kanssa käy). Mutta makunsa kullakin.

Ei minusta ole mitenkään kuivaa, ihmetyttää miten siihen voisi laittaa yli litran vettä! Tuo puoli litraa + 200g tuorejuustoa peittävät juuri sopivasti makaronit. Juustoraaste päällä myös ilmeisesti estää jonkin verran nesteen haihtumista. Ja puoli tuntia riittää hyvin.

Vierailija
2/30 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

takana on "helpoin makaronilaatikko"-ohje, todella hyvää ja helppoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/30 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä linja alkoi jo silloin kun eka lapsi syntyi mutta kun tokalla oli paljon allergioita niin silloin loppui se einesten pupeltaminen vaikka nyt käy jo kaikki ruuat hänellekin. Käytetään Vatajan nakkeja ja tofua kyllä ja joskus eines riisipiirakoita. Nopsia pikaruokia meillä ovat esim. munakas(tähän vaikka nakkeja tai pakastevihanneksia tai sieniä). Tofu on nopsaa, se marinoitu maistuu meillä kaikille. Pannulle palasiksi vaan ja jotain vihanneksia taas sekaan. Jos haluaa kastiketta niin voi heittää kermaa/kaurakermaa tms. mitä käyttää niin siihen pannulle myös. Itse käytän näissä monesti esim. kesäkurpitsaa koska kypsyy nopeasti. Sitten vaan tummaa pastaa/riisiä/perunaa. Perunaa meillä tulee kyllä käytettyä tosi vähän kun se kuitenkin kypsyy hiukan hitaammin. Pitäisi käyttää enemmän, tiedän!

Pakasteesta perunasuikaleita niin esim. kiusaukset tulee nopsaan. Laitan yleensä niihin marinoimattomia broilerisuikaleita/fileitä+currytahnaa siihen kerman sekaan tai kirjolohta, jauhelihaa yms. Jauhelihan olen paistanut mutta sen kalan ja broiskun laitan ihan raakana perunasuikaleiden sekaan. Ei voi paljon helpompi ruoka olla mutta tietty uunissa kestää sen melkein tunnin tulla. Toi broilerikiusaus on tosi hyvää, käytän Rajah Mild Curry-tahnaa niin ei ole liian tulista.

Pikaisen peruskeitonkin saa tehtyä niistä pakasteperuna+kasvissuikaleista mutta musta tuoreista aineksista tulee kuitenkin maukkainta joten yleensä teen ihan vanhanaikaisesti...

Vierailija
5/30 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreetalaisen keittiön ruokalajeja, terveellistä, hyvääja paljon kasviksia!

Vierailija
6/30 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä..

Periaatteena olen pitänyt mummoni perua:

1 päivä kala ( ei toimi meillä kun 2 kala allergista)

2 keittopäivä

3 jauheliha/ liha

4 makkara/ nakki

5 kana tms

6 liha/

7 kasvis

Tämä on toiminut hyvin. Usein kyllä syödään kaksi päivää samaa ruokaa arkena, koska syömme kaikki koulussa/ hoidossa/ töissä päivällä.

Helpotan myös usein omaa työtäni, annan armoa itselleni ja yhtenä päivänä vkossa usein syödään eineksiä tai puoli valmista ruokaa :)

Itse teen makaronilaatikon näin:

7dl täysjyvä makaronia

400g jauhelihaa

1 sipuli

kuivattuja suppilovahveroita

porkkanoita kuutioita

ketsuppia/ tomaattisosetta

makaronit keitän, jauhelihan + sipulin paistan,

kaikki voideltuun vuokaan. Sekaisin kaikki...

Meillä muna-allerginen niin en käytä munamaitoa vaan usein kermaa tai jotain maustettua kermaa..

Vierailija
7/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita mekin on syöty koko lapsuutemme? Erilaiset keitot, laatikkoruoat, kastikkeet, pataruoat jne. Osaatko laittaa niitä?

Vierailija
8/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin vain vinkkiä mistä aloittaa. Kokkailu jäänyt viime vuosina vähemmälle.

Jotain uutta ja maukasta. Kasviksia enemmän ruokavalioon.

Vierailija
9/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät lauantaina, tai sunnuntaina aamupäivän aina ruoanlaittoa varten vapaana. Teet 2-3 erilaista ruokaa; joku keitto, joku laatikko/pataruoka ja vaikka pyöräyttelet lihapullia/kaalikääryleitä.

Teet isoja määriä ja laitat osan aina pakkaseen.

Avot, ei tarvitse tehdä viikolla melkein mitään ja silti on kunnon kotiruokaa valmiina päivittäin :)

Vierailija
10/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota käyttöösi vanhojen perunoiden ja lanttujen lisäksi myös linssit, pavut, kikherneet, bulguri, couscous jne. Ala käyttää kastikepohjina ja levitteisiin jogurttia ja mausta yrteillä.

Vierailija
11/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistuvat helposti, tekemiseen ei mene paljon aikaa. Kasvislasagneen voi laittaa vihanneksia jauhelihan tilalle oman maun mukaan, meillä esim. tomaattia, sipulia, pinaattia, porkkanasuikaleita. Maistuu lapsille, ainakin meillä.

Vierailija
12/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei syödä eineksiä lainkaan, vaan kaikki ruoka on itse valmistamaani. Arkisin syödään keittoja, patoja, laatikoita, kastikkeita... Pyrin suosimaan täyjyvätuotteita, käytän paljon erilaisia vihanneksia ja kasviksia, kevyttuotteita. Suunnittelen viikon ruokalistan aina etukäteen ja arkisin ruoat ovat helposti valmistuvia. Itse en harrasta ruokien etukäteen valmistamista, koska mielestäni parasta on vastavalmistunut ruoka. Yleensä teen kerralla sen verran enemmän, että sitä voi syödä kahtena päivänä tai että osaa ruoasta voi hyödyntää seuraavan päivän ruoanlaitossa. Meillä on myös aina pakasteessa jotain ruokaa valmiina lähinnä lapsia varten.

Vierailija
13/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei syödä eineksiä lainkaan, vaan kaikki ruoka on itse valmistamaani. Arkisin syödään keittoja, patoja, laatikoita, kastikkeita... Pyrin suosimaan täyjyvätuotteita, käytän paljon erilaisia vihanneksia ja kasviksia, kevyttuotteita.

Älä hyvä nainen mitään kevyttuotteita lapsillesi anna! Katsoppa ihan ajatuksella joskus että mitä kaikkea niissä kevyttuotteissa oikein on. Kermassa on vain kermaa ja hapatetta. Kevytkermassa on pilkottuja teollisesti valmistettuja ainesosia, vettä, aromiaineita (=teollisesti valmistettuja makuaineita), useaa eri E-alkuista lisäinetta jne..

Vierailija
14/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes mihin tahansa ruokaan, esim. kinkkukiusaukseen juuressuikaleita ja vastaavasti vähemmän kinkkua tai makaronilaatikkoon sekavihanneksia/hernemaissipaprikaa.

Keitot ja padat on myös hyviä, koska niihin voi laittaa lähes mitä vaan. Pataruokaa suosin itse viikonloppuisin, ja teen sen verran ison satsin, että riittää parille päivälle.

Vierailija
15/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 'paksunnosaineet' mm. liimautuvat verisuonen seinämiin. eli verisuonista tulee samanlaisia kuin niillä jotka käyttää tyydyttyneitä rasvoja

Vierailija
16/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiireruokien reseptivaraston. Eli terveellisiä mutta nopeita ruokia. Kun kuitenkin lapsiperheessä usein pitää vetäistä nopeasti ja vaivattomasti ruokaa, harva jaksaa aina väkertää tuntitolkulla hienoja ruokia. :) Wokit on yleensä aika vaivattomia ja terveellisiä.

Kaapissa pitää olla aina tiettyjä vihanneksia (itse tykkään että on paprikaa, purjoa, porkkanoita, tomaattia, näistä saa tehtyä jos jonkinlaisia ruokia) sekä paljon hedelmiä. Marjoja pakkaseen.

Karsi saman tien pois ruokalistalta kaikki maustetut jugurtit, vanukkaat jne.

Vierailija
17/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoa omaatuntoa, mutta jos ne ovat pääasiallinen ruoka, niin ehkäpä sitten. Itse en ainakaan kärsi jos tarjoan lapsille vaikkapa itse tehtyä muusia ja kaupan lihapullia, lisukkeeksi tomaattia ja kurkkua. Puolet ruuasta on siis itse tehty!

Mutta niitä vinkkejä:

- kana-, liha-, nakkikeitto

- laatikot (kinkku, jauheliha, kana, kala)

- pastat

- lihamureke, -pullat ja pihvit

- broilerinkoivet ja riisi

- paistettu kala

- wokit

- ruokaisat salaatit ja piirakat

- uunimakkara jne.

Ja joka ruokaan mukaan kasviksia + salaattia / keitettyjä kasviksia, niin on terveellistä.

Vierailija
18/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari ruokaa tulee valmiiksi samassa ajassa kuin yksikin. Helposti voi tehdä samaan aikaan myös esim. nakki ja jauhelihakeitto. Hankit vain kaksi isoa kattilaa. Itse suosin keittojen tekemisessä keittojuurekset + peruna pakastetta. Maksaahan se enemmän mutta toisaalta perunan kuorimiseen ei tarvitse käyttää aikaa. Kalakeittokin on valmis suitsait: kiehuvaan veteen juures ja peruna sekoitus, pussi pari keittojuureksia, kalaliemikuutio ja pakastekalakuutioita. Aikaa ei mene kuin pussien availuun! Samoin ostan tarjouksesta jauhelihaa (miel. luomulihaa) ja paistan ne samantien ja jaan pakasterasioihin. Sit jos haluankin vaikka jauhelihakeittoa niin heitän keiton sekaan vain pakastetun jauhelihan. Samoin pikamakaronilaatikon teen näin: Vuoan pohjalle keitän ½litraa vettä vedenkeittimellä, sekaan rasia (200g) tuorejuustoa (valkosipuli, ruohosipuli tms.) ja sekoitan. Sitten sekaan pakaste sipulisilppua ja rasia mikrossa sulatettua jauhelihaa (ellet ole paistanut sipulia jo jauhelihan sekaan). Päälle pussi (400g) tummia Torino-makaroneja keittämättöminä ja sekoitetaan. Sit viel juustoraastetta pakasteesta (sitäkin voi sinne itse tehdä tai ostaa valmiina ja pakastaa). Uuniin puoleksi tunniksi 225 asteeseen.

Vierailija
19/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tasoita lisäaineiden saantia tekemällä mahdollisimman lisäaineetonta ruokaa. Luomua kannattaa ottaa aina kun saa. Makkaroissa, nakeissa ja leikkeleissä suosi lisäaineettomia (esim. Vatajalta löytyy nakit ja makkarat) tai vähintään katso ettet syötä lapsille lisäainetta E621 natriumglutamaattia. Sitä on melkein aina eineksissä ja siitä löytyy tosi pelottaviakin tutkimustuloksia joten minimoi niiden saanti (leikkelevaihtoehto löytyy Atrialta ja Snellmannilta)

Vierailija
20/30 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohje! Siis riittääkö oikeasti vain 0.5 l vettä? Ja kypsyvätkö todellakin raa'at makaronit puolessa tunnissa?