Meidän kolme vee poika ei opi kuivaksi millään. Olisiko kenelläkään tarjota
vinkkejä? Ohjeita? Opastusta? Minkä ikäisenä muiden lapset oppineet kuivaksi?
Kommentit (34)
hyvä artikkeli! http://www.digipaper.fi/tietopulssi/21849/index.php?pgnumb=10
Me käytiin tuon artikkelin kirjoittaneen lääkärin vastaanotolla "toivottoman tapauksemme" kanssa.
mutta on vahvasti sitä mieltä että 3v:ltä on kyllä jo mennyt oikea aika oppia päiväkuivaksi 1-1,5 vuotta sitten. Jos ei aikaisemminkin.
Kyselkääpä vanhemmilta sukupolvilta kun vaipat ei olleet näin hyviä ja pintakuivia ei lapset kulkeneet vaipoissa 6vuotiaana. Mielestäni siinä vaiheessa kun lapsi itse vaihtaa vaippansa, jotain tarttis tehrä, vinks naapuriin.
Yökastelu on eri asia.
mutta olen kyllä samaa mieltä. Vaipat ovat liian pintakuivia. Tämähän on vain vaippafirmojen keino tahkota lisää rahaa, kun lapset käyttävät vaippoja pitempään. Ja luonto tykkää
Oppi noin 3v3kk päiväkuivaksi pissan osalta. Kakkaa jouduttiin odottamaan 4v saakka ennen kuin tuli säännöllisesti pönttöön. Ihan kaikkea mahdollista yritettiin ja olin epätoivoinen asian suhteen. Nyt on 4,5v ja superhienosti hoitaa nyt nämä asiat!
mutta on vahvasti sitä mieltä että 3v:ltä on kyllä jo mennyt oikea aika oppia päiväkuivaksi 1-1,5 vuotta sitten. Jos ei aikaisemminkin.
Kyselkääpä vanhemmilta sukupolvilta kun vaipat ei olleet näin hyviä ja pintakuivia ei lapset kulkeneet vaipoissa 6vuotiaana. Mielestäni siinä vaiheessa kun lapsi itse vaihtaa vaippansa, jotain tarttis tehrä, vinks naapuriin.
Yökastelu on eri asia.
mutta olen kyllä samaa mieltä. Vaipat ovat liian pintakuivia. Tämähän on vain vaippafirmojen keino tahkota lisää rahaa, kun lapset käyttävät vaippoja pitempään. Ja luonto tykkää
No, en jaksa nyt kirjoittaa enää uutta, mutta pointtini oli se, että en halua syyllistää ketään, enemmänkin näitä vaippafirmoja, joiden ahneudella ei ole mitään rajaa. Vaippafirmathan myös teettävät näitä "tutkimuksia" joiden mukaan vauvat eivät kykene pidättämään ollenkaan. Lapsiaan ihan vauvasta vessattaneet ovat toista mieltä!
tunnen 22 tapaisia ihmisiä, jotka sitten luulevat pelastavansa maailman, kun 1 vuotias on jo kuiva. Ja huomaan, että niin moni muu asia lapsenhoidossa on ihan unohtunut, kun on keskitytty vain lapsen vaipattomuuteen.
Hyviä vinkkejä olet saanut. Yksi kaukaa haettu juttu on allergiat. Meillä esim ruis viee yhdeltä allergiselta lapseltamme pidätyskyvyn täysin. Mutta en epäilisi allergioita ellei ole muita oireita.
Todennäköisesti aika hoitaa ongelman ilman sen ihmeellisempiä asioita.
Ei tee mitään pottaan/pönttöön, mutta käy kyllä siellä itse..
Odottelen että hän itse hoksaa jutun, luultavasti käy niin, että sitten kerralla oppii homman.
Painostaa joo ei missää nimessä kannate! Sinä, jolla on poika 3v. niin miettisin tarkasti, miten käyttäydyn! Meidän poika on 5v. ja yöllä on vieläkin vaippa. Kastelee, eikä herää vaikka nukkuisi omassa pissassaan. Ei siinä paljon uhkailut auta!
stressasin kuivaksi opettelua ihan turhaan. Meillä kanssa kokeiltiin kaikki keinot: kannustus, esimerkki, kehu, lahjonta ja aina välillä pidettiin taukoja koko touhusta. Voimia meni koko hommaan ihan hirveästi ja lopulta huomasin käyttäväni jo kiristystä ja uhkailua. Ei varmaan toimi, tiedän sen, kuvastaa vain, miten paljon asiasta voi ottaa itselleen paineita. Koin hirveätä syyllisyyttä, kun ostin aina hirveän vaippavuoren kaupasta, kun oli kaksi vaippaikäistä...
Luulen, että meillä vaikutti eniten tytön luonne. Ei oikein suostu tekemään mitään uutta, ennen kuin on täysin varma, että hallitsee uuden taidon. Niin on ollut oikeastaan kaiken kanssa, eikä sille mahda mitään, vaikka kuin yrittää olla kannustava vanhempi. Potalle ei vapaaehtoisesti suostunut ikinä, saattoi istua myös tuntitolkulla potalla ja lukea kirjaa ilman tulosta (eli oikeasti pidätyskyky oli jo hyvä!) Sitten tyttö oppi yhdessä yössä kuivaksi pari viikkoa ennen 3v synttäriään. Ilmoitti vain yksi aamu, että hänelle sopii, että vaippa jätetään pois. Vahinkoja tuli todella vähän ja yökuiva oli siitä parin viikon päästä. Kakan tekeminen ei meinannut alkuun onnistua pottaan, mutta jotenkin sekin lopulta onnistui.
Eli lyhyesti, meidän tytöllä ei ollut oikeastaan ollenkaan kuivaksi harjoittelua, vaan siirtyi suoraan vaipasta kuivaksi. Oli sitten lopulta nopeammin ja luotettavammin kuiva, kuin moni ikätoveri ja tavallaan pääsin paljon helpommalla. Jos vain olisin itse osannut ottaa rennommin. Nyt jännään, olenko oppinut jotain, vai toistuuko sama ahdistus kakkosen kohdalla...
meillä kun ei pissien teko kiinnostanut pottaan lainkaan, kakka kyllä sinne meni. Nykyiset vaipat ovat tosiaan liian pintakuivia, joten ei ollut väliä tuliko pissi vaippaan tai ei. Ostin netistä sellaiset kuivaksiopetteluhousut eli kun niihin tuli pissi niin olo on epämiellyttävä (niin kuin kuuluukin) mutta ympäristö ja päälivaatteet "säästyivät". Niiden avulla homma hoitui. Suosittelen.
mutta on vahvasti sitä mieltä että 3v:ltä on kyllä jo mennyt oikea aika oppia päiväkuivaksi 1-1,5 vuotta sitten. Jos ei aikaisemminkin. Kyselkääpä vanhemmilta sukupolvilta kun vaipat ei olleet näin hyviä ja pintakuivia ei lapset kulkeneet vaipoissa 6vuotiaana. Mielestäni siinä vaiheessa kun lapsi itse vaihtaa vaippansa, jotain tarttis tehrä, vinks naapuriin. Yökastelu on eri asia.
kaikki lapset eivät kehity saman aikataulun mukaan! Ihan samalla tavalla se päiväkuivuus voi tuottaa ongelmaa kuten yökuivuuskin (joka mielestäsi on muka eri asia).
Ja tosiaan mitä noihin vanhempiin sukupolviin tulee, niin äitini on aikoinaan ollut hidas oppimaan kuivaksi. Kuten myös minä itse. Ja koska myös mieheni on ollut tavallista myöhäisempi oppija, ei ole suuri yllätys että tyttömme oppi päiväkuivaksi vasta 3v9kk iässä. Yökuivuudesta ei ole vielä tietoakaan eikä siitä että kävisi kakkalla! Tosiaan, hän ei ole IKINÄ kakannut pyttyyn. Vaippoja ei kuitenkaan olla käytetty päivisin 8 kuukauteen, ikää lapsella byt 4v5kk. Lääkärissä on käyty, mitään vikaa ei ole. Vasta kun 5v alkaa lähestyä harkitaan lääkistystä.
T:sen artikkelin linkittänyt
siihen mitään poppakonsteja ole! Meillä tyttöön ei tehonneet mitkään tarrat eikä muut lahjonnat. häntä ei saanut edes vessaan niiden avulla. Yhtenä päivänä vaan alkoi käydä oma-alotteisesti pissalla, oli silloin 3v 9kk. Vahinkoja sattui 2 kertaa seuraavien kuukausien aikana.
esikoispojan kanssa. Hänen kanssaan kokeiltiin kaikki mahdolliset temput eikä niillä ollut mitään vaikutusta. Yhtenä päivänä lapsi sitten ilmoitti että haluaa pissata pönttöön ja on siitä lähtien ollut täysin kuiva.
Nuorempien kohdalla en repinyt stressiä kuivaksi oppimisesta, pottaa vain pidettiin esillä kerrottiin sen tarkoitus.
Lapset kehittyy tämänkin asian suhteen eri aikoihin. Meillä kaikki lapset oppivat kuivaksi n. 2-vuotiaina.
Yökastelu on eri asia.
ja aikaisemmat sukupolvet ovat kehuneet nykyisiä vaippoja. Ovat kertoneet että heidän nuoruudessaan oli rankkaa pestä monet pissavaatteet päivässä kun vaipat oli mitä oli.
Isommille taaperoille niitä oli turha edes laittaa päälle ja vahinkoja sattui paljon.
Pitäisikö palata siihen että vaippoja ei käytetä vaan annetaan lapen tehdä tarpeensa housuun ja pestä sitten hirveä määrä vaatteita?
KUn lapsi meni itse potalle, sai yhden tarran. Jos tuli pissi, sai kaksi tarraa, kakasta kolme tarraa. Tarrataulu oli vessan seinässä. Mitään ei pakotettu. Jo pelkästä potalle istumisesta sai sen yhden tarran. Siitä lapsi pikkuhiljaa innostui ja meni aina omatahtoisesti potalle.
Pari kuukautta tarrataulun käyttöön oton jälkeen oppi päiväkuivaksi.