Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän kolme vee poika ei opi kuivaksi millään. Olisiko kenelläkään tarjota

Vierailija
02.01.2010 |

vinkkejä? Ohjeita? Opastusta? Minkä ikäisenä muiden lapset oppineet kuivaksi?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pottatarrasta apua?

Vierailija
2/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki 3 lasta ovat meillä oppineet kuiviksi yli 3-v. Vaikka kaikki asianmukaiset harjoitukset aloitettu ihan oikein ja ajallaan. Mutta kun perimälle ei voi mitään ja vaaditaan myös se tietty hormonaalinen kypsyys, jota ei voi harjoitella. Eli älä turhan stressaa, kyllä poika sen pian oppii :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienennysrenkaalla, mutta ei ikinä mene tai pyydä oma-aloitteisesti vessaan. Yritän käyttää häntä siellä usein, mutta tarpeet saattavat tulla housuun kuitenkin jo viiden minuutin kuluttua vessassa käynnistä.

Vierailija
4/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen mitään poppakonsteja ole! Meillä tyttöön ei tehonneet mitkään tarrat eikä muut lahjonnat. häntä ei saanut edes vessaan niiden avulla. Yhtenä päivänä vaan alkoi käydä oma-alotteisesti pissalla, oli silloin 3v 9kk. Vahinkoja sattui 2 kertaa seuraavien kuukausien aikana.

Vierailija
5/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lapsista on niin innostuneita tekemisiinsä, ettei millään ehdi ajoissa potalle. Toisilla taas voi pidätyskyky olla fysiologisista syistä heikko, se kehittyy omassa tahdissaan.

Meillä kesti kuopuksella pytylle opettelu kolmivuotiaana pari kk. Tuntui, ettei se ala millään sujua... mutta sitten oppi. Potalle ei yritetty ollenkaan, vaan pienennysrenkaan kanssa pytylle (luontevampi asento isolle pojalle).

Pidin kotona aina mahdollisuuden mukaan ilman vaippoja. Matot käärin syrjään ja jos vahinko tuli, vaihdettiin kalsarit ilman sen kummempaa mäkätystä - sanoin vain, että "nyt tuli vahinko, muistatko mitä olisi pitänyt tehdä? Kokeillaanko vielä pytylla, jos pisua olisi vielä tulossa?". Ja muuten kehotin käymään pytyllä kokeilemassa aamuin, illoin ja ruoan päälle.

Vierailija
6/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei nykyään edes mene enää potalle/pytylle :-( Ei vaikka kuinka houkuttelen tai lahjon. Ja vaipasta ei luovu millään. Jos jätän pois, alkaa hirveä huuto. Ei ollenkaan nauti siitä vapaasta olosta, vaikka kuinka yritän sanoa, että kokeileppa kuinka pippelistäkin tuntuu mukavalta olla ilman vaippaa. Välillä olen saanut ja joskus tosi harvoin itse haluaa potalle ja aina jotakin tulee, mutta yleensä ei vain halua potalle.

Nyt minä sitten päätin etten itse ehdota pottaa, mutta olen alkanut puhumaan pojalle, jotta kun täyttää 3, vaippa jätetään pois ja sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin potta tai pytty. Saa nähdä auttaako tämäkään, mutta pojalla on nyt muutama kuukausi aikaa tottua ajatukseen, että vaippa jää pois. Toivottavasti tämä auttaa meidän tapauksessa.

Ei varmaan auttanut sua, mutta halusin, että tiedät, että on muitakin jotka "kamppailee" tämän asian kanssa. Tsemppiä.

Vierailija
7/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei selvästikään ole kypsä vaipattomuuteen. Lapsia kannattaa rohkaista potalla käymiseen yms., mutta tuolla tavalla toimimalla saa homman vain pitkittymään....

Poika ei nykyään edes mene enää potalle/pytylle :-( Ei vaikka kuinka houkuttelen tai lahjon. Ja vaipasta ei luovu millään. Jos jätän pois, alkaa hirveä huuto. Ei ollenkaan nauti siitä vapaasta olosta, vaikka kuinka yritän sanoa, että kokeileppa kuinka pippelistäkin tuntuu mukavalta olla ilman vaippaa. Välillä olen saanut ja joskus tosi harvoin itse haluaa potalle ja aina jotakin tulee, mutta yleensä ei vain halua potalle. Nyt minä sitten päätin etten itse ehdota pottaa, mutta olen alkanut puhumaan pojalle, jotta kun täyttää 3, vaippa jätetään pois ja sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin potta tai pytty. Saa nähdä auttaako tämäkään, mutta pojalla on nyt muutama kuukausi aikaa tottua ajatukseen, että vaippa jää pois. Toivottavasti tämä auttaa meidän tapauksessa. Ei varmaan auttanut sua, mutta halusin, että tiedät, että on muitakin jotka "kamppailee" tämän asian kanssa. Tsemppiä.

Vierailija
8/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaksi ei voi pakottaa. Googleta vähän, niin asia selviää... Meillä tyttö oppi kuivaksi (myös yöllä) jo 2-vuotiaana ja pojasta tuli yökuiva vasta 6-vuotiaana.

Vierailija
9/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei mielellään istunut potalle. Karkki palkinto oli meillä paras. Ja se karkki siitä unohtui aika nopeasti, kun se oli niin jännää käydä pissalla niinkuin isot miehetkin. Mutta älä ota stressiä, toiset vaan oppii ennemmin ja toiset myöhemmin. Aamulla kun herätään pissalle, syömisen jälkeen, välipalan jälkeen jne.. Jotakin mukavaa tekemistä tai muuta kiinnostavaa siihen pottailun yhteyteen, että se pissa saattaa tulla vähän niinkuin vahingossa pottaan. Kehuminenkin on tärkeää.

Vierailija
10/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta oppi sitten lähes 3,5 v ikäisenä. Ja ihan itsestään, sitä ennen kokeiltiin kaikki temput ja koko perhe oli jo ihan hermoraunio asian suhteen :( Sitten vaan annoin koko asian olla ja yhtenä päivänä hän ei enää pissannut housuun. Mutta senkin jälkeen on tullut kausia jolloin tuo taito tuntuu häviävän ja saattaa parin kk ajan pissata kaiken housuun. En tiedä miksi tämä on hänelle näin hidasta ja vaikeaa, mutta kaikki ehkä kypsyvät omassa aikataulussaan.

Nyt oman kokemukseni perusteella suosittelisin vain relaamaan ja melkein unohtamaan koko asian. Itseäni ainakin kaduttaa se hirveä show ja painostus mitä poikaa kohtaan oli, usein suutuin ja hermostuin vaikka lapsi oli jo melkein paniikissa :( Ja ihan turhaan.

Vierailija
11/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika kohta 3v. ja ei ole mitään kykyä vielä hoitaa pottahommia saati olla ilman vaippaa.

Tarhassa siirtyy isojen puolelle ja sanottiin ettei vaippoja saa enää siellä käyttää. Harjoitelkoon sitten siellä, jos ei ole aikaa vaihtaa vaippaa mutta on aika avaihtaa pissaisia vaatekertoja niin kyllä se minulle sopii! Siinähän opettavat kun kerran on noin tiukat säännöt, vaippoja en aio enää viedä.

Oppivatpahan miten mukavaa on pestä pissaisia petivaatteita ja patjoja (meillä kotona on pesty mattoja ja sohvaa kun pyydettiin opettelemaan joululoman aikana). Ei ole oppinut ja nytkin olkoon vaipat päällä, en jaksa pestä jatkuvasti mattoja tai pissapyykkiä kun ei ole kerran kykyä ilmaista milloin olisi jotain tulossa.

Vierailija
12/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin esikoinen: vilkas poika ei meinannut pysyä potalla ja ajattelin, että kakkonen "kiltti tyttö" oppisi aiemmin kuivaksi, kun sentään kiltisti istui potalla ja sinne jotain teki. Mutta ihan yhtä kauan meni, että tyttö oppi oikeasti kuivaksi eli osasi kertoa hädästä ja pidättää ja mennä potalle. Kolmosen kanssa en sitten enää tosiaan stressannut, vaan uskoin, että meidän lapsen on ohjelmoitu oppimaan kuiviksi yli 3-vuotiaina :-)

Nyt oman kokemukseni perusteella suosittelisin vain relaamaan ja melkein unohtamaan koko asian. Itseäni ainakin kaduttaa se hirveä show ja painostus mitä poikaa kohtaan oli, usein suutuin ja hermostuin vaikka lapsi oli jo melkein paniikissa :( Ja ihan turhaan.

Vierailija
13/34 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on ihan muut taidot tärkeämpiä sinne siirryttäessä

Meillä poika kohta 3v. ja ei ole mitään kykyä vielä hoitaa pottahommia saati olla ilman vaippaa.

Tarhassa siirtyy isojen puolelle ja sanottiin ettei vaippoja saa enää siellä käyttää. Harjoitelkoon sitten siellä, jos ei ole aikaa vaihtaa vaippaa mutta on aika avaihtaa pissaisia vaatekertoja niin kyllä se minulle sopii! Siinähän opettavat kun kerran on noin tiukat säännöt, vaippoja en aio enää viedä.

Oppivatpahan miten mukavaa on pestä pissaisia petivaatteita ja patjoja (meillä kotona on pesty mattoja ja sohvaa kun pyydettiin opettelemaan joululoman aikana). Ei ole oppinut ja nytkin olkoon vaipat päällä, en jaksa pestä jatkuvasti mattoja tai pissapyykkiä kun ei ole kerran kykyä ilmaista milloin olisi jotain tulossa.

Vierailija
14/34 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikanaan varmasti oppii! - jos painostaa/houkuttelee liikaa ennen aikojaan, niin lapsi saattaa vaan alkaa vastustaa ajatusta eikä halua mennä potalle sittenkään vaikka jo osaisi.

3-v on vielä usein pieni näissä asioissa! Annat vaan ajan kulua, kyllä se siitä :)

Vierailija
15/34 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika kohta 3v. ja olen ollut kanssa epätoivoinen tuon kanssa. On ollut nyt koko syksyn "puolikuiva".

Päiväkodissa on ilman vaippoja muuten kuin päiväunilla. Välillä menee useampia päiviä ilman pyykkipussia ja välillä on taas kolmet pyykit päivässä.

Meillä on ollut tarrat käytössä pitkin syksyä. Alussa sai jokaisesta onnistuneesta pottakäynnistä tarran. Nykyisin saa tarran, kun itse ilmoittaa hädästä tai menee itse vessaan.

Tuntuu, että edistystä ei ole tapahtunut kuukausiin. Välillä on päiviä, että tarroja kertyy ja ollaan kuivia, sitten taas tehdään jatkuvasti housuun.

En tiedä mitä tässä vielä keksisi. Poika selkeästi tunnistaa hädän, jos vain on sillä tuulella. Potalla istuminen ei ole ongelma ja osaa selkeästi pidätellä halutessaan eli meillä ei lirahtele 5 min välein.

Luultavasti vain hätäilen turhaan. Tyttö oli täysin kuiva ( myös öisin) 1v4kk ikäisenä, joten ehkä odotukset on äidillä liian kovat ;).

Vierailija
16/34 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritettin jo kesällä, muttei ollut valmis. Sitten ei halunnut luopua vaipoista millään, mutta kun otettiin potta eteiseen / olohuoneeseen näkyville hetkeks ja oltiin ensin pieniä aikoja ilman vaippa, siitä alkoi pikkuhiljaa sujua.

Innostutin pojan sillä että saa pitää kalsareita niinkuin isot pojat ja isi. Valittiin kaupasta yhdessä kuvallisia pojan valitsemia kalsareita tyyliin Cars, Maailman Vahvin Nalle, Muumi tms. Sai kalsarit potan viereen ja valita sieltä aina aamuisin mieluiset kalsarit ja kehuin kuinka on iso poika kalsareissa eikä vauva vaipassa enää.

Sitten lopulta kun suostui olemaan pitkät ajan ilman vaippaa, aina tuli tarra kun oli koko päivä mennyt ilman vaippoja. Ja 10 tarraa kun oli täynnä, sai jonkun yllätyksen.

Kuukausi meni tuolla tarrataululla ja poika oppi tunnistamaan hädän, menee itse (nykyään kylpyhuoneeseen) pissalle ja kakalle, vahinkoja ei satu enää.

Aluksi laitettiin harjoitteluvaippa automatkoille ja ulos, nykyään ei enää sitäkään.

Yövaippa on vielä, on niin märkä, etten ole vielä aloittanut edes opettamaan siitä pois.

Vinkkejä yövaippailun lopettamiseen siis otetaan täällä vastaan!

Pitkää pinnaa, positiivista kehua ja jaksamisia!

Vierailija
17/34 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha stressata itseä ja etenkin lasta moisella. yhtäkkiäm se sitten oppii.

Vierailija
18/34 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on vahvasti sitä mieltä että 3v:ltä on kyllä jo mennyt oikea aika oppia päiväkuivaksi 1-1,5 vuotta sitten. Jos ei aikaisemminkin.

Kyselkääpä vanhemmilta sukupolvilta kun vaipat ei olleet näin hyviä ja pintakuivia ei lapset kulkeneet vaipoissa 6vuotiaana. Mielestäni siinä vaiheessa kun lapsi itse vaihtaa vaippansa, jotain tarttis tehrä, vinks naapuriin.

Yökastelu on eri asia.

Vierailija
19/34 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä on pottailtu ja oltu välillä ilman vaippaa jo pitkään, mutta esim. fakta on että pojilla kestää usein kauemmin että pidätyskyky on olemassa.

Miten opetat lasta, jos ei osaa vielä tunnistaa hätää tai pidättää?

Siinäpä sulle edellistä kommentista vielä mietittävää!

Vierailija
20/34 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän pyydettiin vinkkejä, miten saada lapsesta kuiva, ei näsäviisastelua.

Itse en ainakaan 2,5-vuotiaana ollut kuiva, ja äitini on kertonut, miten pissapyykkiä tuli joka päivä. Sen aikaiset vaipat ei ilmeisesti riittäneet mulle, mutta enpä silti oppinut aikaisin kuivaksi ja vanhempieni harmiksi kastelin vaatteeni säännöllisesti.

Meidän kohta 3-vuotias poika on edelleen pääasiassa vaipoissa enkä jaksa stressata asialla. Kehumme aina kun pottaan tulee jotain ja kannustamme olemaan vaipatta.