Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~~KESÄHELMET VKO 1-2~~

01.01.2010 |

Hyvää uutta vuotta 2010 Kesähelmille!

Puoliväli alkaa häämöttää ja massut senkus kasvaa.

Oikein onnellista ja odotuksentäyteistä vuotta.

adore ja "wille" 18+1

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koetan taas kirjotella kuulumisia ja osallistua ainakin joihinkin mietintöihin.

puhetta oli äitiysvaatteista. mulla olleet jo käytössä heti alusta lähtien kun olin ostanu jo ennen raskautumista muutamat alennuksista ja sit normit vaatteet oli tosi epämiellyttäviä päällä. eli tällä kertaa mammavaatteilla tulee kyllä käyttöä koko rahan eestä jos vaan mahtuu vielä loppumetreillä päälle;)

liikkeistä sen verran, että vaikka onkin neljäs niin liikkeet tuntuu aika heikkoina ja epäsäännöllisesti, pieniä poksahteluja useimmiten syömisen jälkeen ja iltaisin. essä oleva istukka lienee syynä tähän. sit kipuja on mulla ollu jo viimeiset kolme viikkoa, eli häpyluu kyllä muistuttaa olemassa olostaan aika kivasti ja selkä on aamuisin ihan rutinaa ja pauketta varsinkin kun nyt oon ollu iltaisin taas pitkästä aikaa töissä. onneksi ei kuitenkaan mitään sietämämätöntä vielä. aattelin kyllä kysellä tukivyöstä ens kerralla neuvolassa, siitä saattais olla jotain apua?!?

sitten neuvolasta kans, on kyl uskomatonta miten eri systeemit ympäri suomea on. en nyt muista kuka sanoi että oli viimeksi käyny viikolla 9 ja nyt taas vasta parin viikon päässä menos toista kertaa. meillä täällä kyllä hyvin tarkkaan n.4 viikon välein käydään ihan alusta lähtien ja välissäkin saa käydä jos huolestuttaa yms. eli mä olen nyt jo käynyt neuvolas 3 kertaa plus kerran vaan kuuntelees ne sydänäänet ja ens viikolla on seuraava neuvola.

tavaroista ja hankinnoista oli kans puhetta. meillä ei mitään isompaa tarvitse hommata, mutta kaikki vauvanvaatteet oon jo pistäny eteenpäin eli sit ens viikon ultran jälkeen jos ja kun saadaan se sukupuoli selville niin voi alkaa miettimään mitä hommaa ja miten. en ota varmaankaan äitiyspakkausta kun siinä mukana tulee kuitenkin enemmän kaikkea sellaista mitä en tarvitse, joten niillä rahoilla ois tarkoitus sit kerätä vaavin vaatevarastoa. kaverit on jo ilmottanu että jos se on tyttö niin tosi monelta saa sit kyl paljon vaatteita että siinä mielessä ei oo ongelmaa. muutenkin aattelin sit lähtee vähän kirppareita kiertelee yms.

nimistä sen verran, että jotain suuntaa antavaa ollaan mietitty, mutta oikeastaan sitäkin mietitään enemmän vasta sit ens viikon jälkeen kun ei tartte miettiä kuin jompaa kumpaa sukupuolta edustavia nimiä:)

mutta nyt täytyy alkaa valmentautua töihin lähtöön. hyviä vointeja kaikille ja mukavaa loppiaista!!!

bldr rv19 (uskomatonta, mutta viikon päästä jo uusi kymmenluku:) )

Vierailija
22/39 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin tänään ihan varmat liikkeet! Se oli kunnon muljaus eikä mikään perhosen siipi tai ilmakupla! Vauveli varmasti kääntyi tai teki kuperkeikan, se tuntui niin erilaiselta mitä nuo suolistojutut eli sen kyllä erotti :) Olin istumassa pankissa kun se tuntui..kiva tietää että kaikki sen suhteen hyvin!!

Joku kirjoittikin että väsymystä on..minulla myös. Huomaan väsyväni helpommin, esim. kauppareissullla tai siivotessa.

t. p rv 15+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan paljon on eroa neuvolakäynneissä. Asun Helsingissä ja olen käynyt neuvolassa kerran - viikolal 6. Seuraavasta ajasta ei ole mitään tietoa, taisi terveydenhoitaja viime kerralla mainita että soittelee sitten joskus helmikuussa. Silloin ollaan jo yli puolenvälin.

Sinänsä ei haittaa kun mitään vaivoja ei ole, ja yksityiselle voi mennä milloin vaan niin että työpaikkakassa korvaa. Mutta, jos näin ei olisi, voisi olla aika inhottavaa odottaa kuukausitolkulla aikaa.

Unentarve on lisääntynyt mullakin, tuntuu että 8 tuntia ei riitä enää mihinkään. Normaalistikin nukun paljon ja nyt voisi aamulla jatkaa iloisesti unia vaikka ennen pääsin aina pirteänä ylös. Ruokahalukin on ehkä hieman kasvanut, ei tosin paljon - ehkä yhden välipalan verran.

UnduS rv 15

Vierailija
24/39 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkesin lukemaan kuulumisianne kun sain lapset nukkumaan ja pannukakun uuniin!! Nyt on hetki aikaa hengähtää.

Noista neuvola käytännöistä. Todella erilaisilta kuulostavat!! Meilläkin neuvola on aluksi neljän, sitten jossain vaiheessa kahden ja lopulta viikon välein. Ja aina voi soittaa ja/tai poiketa jos jokin asia mietityttää. Todella tyytyväinen olen neuvolan palveluihin ollutkin!! Ihan kaikesta muusta meidän kunnassa tunnutaankin sitten säästävän ja reilusti.

Tavaroiden hankinnasta: En oikeastaan ole vielä edes miettinyt.. Juuri mitään emme välttämättä tarvitse, neljäs lapsi kun tämä pikkuinen sitten on ja isommilta on paljon kaikenlaista säästössä. Vaunut ehkä.. Ovat jo aika huonokuntoiset ja kovassa käytössä olleet. Pinnasänky on annettu kiertoon, saa nähdä palaako se viellä meille. Turvakaukalo autoon ehkä.. On jo aika vanha. Poikien vaatteita on yllinkyllin, mutta jo tulokas onkin tyttö..!!

Tossa yhtenä päivä mietin että äitiyspakkaus olisi taas kiva ottaa (kolmoselle en ottanut), mutta toisaalta siinä tulee myös kamalan paljon kaikkea sellaista mitä emme todellakaan tarvitse. Kaikki vaatteet eivät kuitenkaan ole mieleisiä, 70-80cm toppa- sekä välikausihaalareita meillä on useita.. Toisaalta taas se rahakaan ei ole kovi suuri. Joten saapa nähdä. Eihän sitä kuitenkaan ihan vielä tarvitse päättää!

Nimeä ei olla vielä ollenkaan mietitty. Vaikka pikku-Eeroahan tässä tehtiin!! Onneksi sitäkään ei tarvitse vielä päättää!!

Tyttelikö se kirjoitteli että mies toivoisi poikaa? Minä voi itse tunnustaa tällä kertaa toivovani samoin! Vaikka moni varmasti muuta ajatteleekin niin minä toivoisin tälle meidän poika kolmikollemme jatkoksi vielä neljättä poikaa. Ja tylsää kyllä ihan käytännön syistä. (esim. viime talveltakin jäi kahdet todella hyvä kuntoiset luistimet jotka eivät sitten tänä talvena olleetkaan kenenkään jalkaan sopivia..). Enkä tiedä kuinka osaisiko sitä tyttöä hoitaakaan!! (höpsis höpsis tietenkin, mutta kuitenkin siltä tuntuu!!) Mulla kun nuo hoitolapsetkin ovat kaikki poikia!! No erittäin tervetullut se tyttökin tietenkin olisi!!! En vaan oikein osaa asennoitua että voisi olla tyttökin!

Siitä pääsinkin seuraavaan asiaan: (josta kyllä joku olikin jo kirjoitellut) mutta aikooko moni kysellä rakenneultrassa (tai mahdollisessa 4d) sukupuolta? Me ei olla asiaa ennen kyselty. Ollaan aina ajateltu että kivempi kun selviää sitten synnytyksessä. Mutta nyt tuntuu että toisaalta voisi olla ihan mukava tietääkin..!!

Siinäpä kai taas suurimmat! Täytyy jatkaa hommia!!

Pönttis rv 17+2 tai 18+1 tai jotain..

Vierailija
25/39 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pönttö-örvelö: Me toivottais tyttöä kun nuorimmainen (7kk) on poika niin olisi kiva saada tyttö, vanhimmat lapsemme ovat 2poikaa ja yksi tyttö niin voisi tulla vaihteeksi tyttö :) Mut saapas nähdä, tietenki poika on yhtä tervetullut( vaatteet olisi ainakin valmiina), tytölle ei olisikaan juuri mitään vaatetta. Itse otan äitiyspakkauksen, koska siinä on kummiski ihan hyviä vaatteita ja vauvalle omat sakset ja peitto jne. Tuntuu ettei kaupasta oikein raski ostaa =) Kiva kun saa ilmaiseksi =) Itse ajattelin kysyä seuraavassa ultrassa sukupuolta, jos lääkäri pystyy sen sanomaan. Olisipa ainakin aikaa tottua ajatukseen ja hankkia vaatteita jne. värin mukaan =)

minna rv 15+6

Vierailija
26/39 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa, taas on viikonloppu alkamas ja saa ihan oman perheen kesken viettää aikaa!! toivottvasti kaikilla ois joatin kivaa odotettavaa viikonlopulta, jos ei muuta ku just tota rauhaisaa yhdessäoloa.

mulla on täällä aivan mahtavat fiilikset kun sain eilen yhdeltä tuttavalta iavan yllättäen tukivyön lainaan ja siitä on ollu ihan älyttömän iso apu mun selälle! ihanasti tukee lihaksia ja lämittää samalla väsyneitä paikkoja. suosittelen lämpimästi kaikille joilla selkä aiheuttaa ongelmia!

sukupuolesta ultrassa sen verran, että meillähän se ultrataan sairaalassa ihan varta vasten ja ollaan itse asias nyt sit miehen kans mietitty, et jos se ultra kuitenkin näyttää yhden pikku-ukkelin olevan tulos niin sit varmaan haluttais vielä se istukkabiopsia siihen päälle ettei tartte kesään asti stressata onko tulossa kolmas sairas lapsi vai ei. täytyy siitä keskustella neuvolas tiistaina ja sit tietenkin torstaina siaraalas jos näin käy. nyt jo jännittää ihan kauheasti kumpi siellä ultrassa näkyy;)

mutta nyt makaronit palaa pohjaan jos en mee, ihanaa viikonloppua kaikille!!!

bldr 19+3

Vierailija
27/39 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ihanaa uutta vuotta 2010 kaikkille Kesähelmille myös minulta! :)

Tuntuuks teistä muista että tää alku on menny kamalan nopeesti? Musta jotenkin tuntuu siltä. Jotenkin noita viikkoja vaan tulee koko ajan lisää.

Neuvolassa käytiin viime tistaina, oli se vaan taas niin ihanaa kuulla ne sydänäänet. Vauvan syke oli 150 molemmin puolin. :) Luulin et mun Hb olis laskenu, ku oon ollu niin väsyny, mut se olikin vaan noussu.

Väsymys tais johtua vaan siitä, et samana iltana iski flunssa. Tämä päivä vielä sairaslomaa ja huomenna takasin töihin. On saanut kyllä niistää niin paljon, että nenä on ihan rikki. Mutta onneksi nyt alkaa jo hieman helpottamaan.

Tänään oli pakko käydä ostamassa ihka ensimmäiset mammahousut! Aivan ihanat päällä. Kokeilin kolmia housuja, joista yhdet oli hyvät päällä. Pikkuisen ovat tuosta alavatsan kohilta isohkot, mutta onpahan ainakin masulla varaa kasvaa. :)

Oikein hyvää viikonlopun jatkoa ja pakkassäitä kaikille!

Tyttö87 rv18+5

Vierailija
28/39 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin viimeksi kirjotella silloin ultran jälkeen n. kuukausi sitten. Sen jälkeen on tapahtunut paljon ja ei oikeen mitään. Yritän tässä päivittää tärkeimmät kuulumiset..

Kävimme ylimääräisessä ultrassa yksityisellä verenvuodon takia viikolla 14. Verta ei tullut mitenkään runsaasti, mutta tarpeeksi, jotta se vähän säikäytti. Toki lisäksi se kesti vain kaksi päivää. Kuitenkin oman mielenrauhan vuoksi päätimme tilata ultran. Seuraavaan neuvolaan oli sen verran vielä aikaa (se on 7.1.). Ja ajan saikin samalle päivälle! Onneksi kaikki oli hyvin.

Joulua ennen opiskelu, lisääntynyt työ (joulu kiireisintä aikaa siellä) ja itse tehdyt lahjat pitivät niin kiireisenä, ettei sitten tullut kirjoitettua sen kummemmin.

Äitiyshousuja (jotka olen saanut ystävältäni) olen pitänyt nyt lähes kaksi viikkoa. Yhdet omat housut vielä menevät. Paidoista onkin enemmän pulaa, sillä en ole koko raskauden aikana voinut pitää vaatteita, joissa on korkea kaulus tai tiukka pääntie. Se on karsinut vaatekaappinin sisältöä jonkin verran. Aionkin suunnata aleen ja ostaa sieltä jotain mukavaa päälle pantavaa.

Liikkeitä olen ehkä tuntenut nyt pari päivää. Varmahan ei voi olla, mutta toivon ainakin että ne olisi jo niitä =)!

Uskon palaavani aktiiviseksi palstan käyttäjäksi. Hyvää uutta vuotta kaikille!

Lilium 16+5

Vierailija
29/39 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö87: Munkin mielestä aika on mennyt aivan siivillä. Vastahan sitä plussattiin ja kohta alkaa jo puoliväli häämöttää!! Oikein pitää aina miettiä että kuinka paljon noita viikkoja onkaan jo kasassa!!!!

Aika sutinalla mennyt muutoinkin tämä joulunaika, enpä ole tännekään montaa kertaa taas ehtinyt. Onneksi jo arki koittaa!! Vaikka se joulu niin ihanaa onkin!! Oikeastaa jo odotan että koulu ja eskari alkaa ja päästään takaisin normaaliin päiväjärjestykseen.

Liikkeitä olen tuntenut joulusta asti. En osannut odotella niitä ihan näin varhain kun aienpien kanssa on mennyt aina lähes sinne 20 viikolle asti. Mutta niitä ne ovat selvästi olleet ja joka päivä jo tuntuneet!!!!!

Juu ja mammahousut jalassa täälläkin jo mennään (menty jo jonkin aikaa..). Eipä mahdu enää muut jalkaan..

Onnellista vuotta 2010 kaikille!!!!

Pönttis rv 16+4 tai 17+3

Vierailija
30/39 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kyllä tosi laiska kirjottelija vaikka käynkin päivittäin lukemassa muitten kuulumiset.. Tuntuu vaan, että ei ole oikeen mitään kummallista sanottavaa tms. Vaikka ainahan sitä voi omaa napaa puhella!

Tyttö87: Juu, täällä kanssa tuntuu, että aika on mennyt nopeesti! Puoliväli häämöttää ja kun mulle ainakin tehdään se sektio niin alkaa jo puoliväli ollakkin. Massu ainakin hoksas, että alkaa jo viikkoja olemaan ihan kivasti ja nyt se sitten onkin sellainen söpö pallo! Oikea vauvamaha jota on ihan turha yrittää peitellä. Toki jos oikeen löysän paidan laittaisi niin miksikäs ei, mutta mulla tuntuu olevan useimmiten hieman tiukempia paitoja noin normaalisti.

Mies ihan innoissaan odottaa rakenneultraa. Tai toki kumpikin odotetaan. Innoissaan ja kauhuissaan, että jos jotain poikkeevaa löytyy mutta uskoa pitää ainakin, että kaikki on kunnossa. Mies on nyt päättäny saada pojan ja kyselikin eilen leikillään, että voiko sen sitte perua jos onkin tyttö.. Juu, sori, ei voi. Se otetaan mitä tulee! Vaikka kyllä kuulemma tyttökin on oikein mieluinen mutta kun sen kanssa ei voi tehä niitä äijäjuttuja! Joita on siis?!

Synnytysasiatkin pyörii jo mielessä. Sektio on selvä, mua ei sais synnyttään mistään hinnasta. Mies vaan ei oo kovin innokkaana tulossa mukaan. Oli kuulemma niin rankka kokemus viime sektio kun oma kulta makaa siinä maha auki. Ja musta koko sektiokokemus oli oikein mukava. Siinä vaan lekoteltiin sängyssä eikä tarvinnu puskee eikä punnertaa. Mitä nyt verenpaineet romahti ja oksennus lensi mutta ei mitään traumoja kyllä jäänyt. Ja toipuminen oli nopeeta. Kunhan puudutus lakkas niin samantien vaan ylös ja vauvaa hoiteleen.

Onhan tässä nyt vielä aikaa ja ehkä se mieskin sitten uskaltaa sinne saliin tulla.

Joku kyseli hankinnoista, meillähän on jo toki paljon ennestään tavaraa kun tuo esikko on vasta kaksi vee. Sen vanhat vaatteet, sitteri, kaukalo ja muuta vauvahärpäkettä on olleet lainassa sen serkkuvauvalla mutta sieltä ne on tulossa sitten takas meille kun tarvetta ilmenee. Ainoa isompi satsaus on ollut tuplavaunut. Hankittiin Phil&Ted's Vibe -vaunut joissa siis matkustetaan peräkkäin ja tällähetkellä esikko matkustaa niissä yksinkin kun toisen istuimen saa pois. Mahottoman kätevät vaunut ja pienet! Menee hyvin autoon ja näppärät esim. kaupoissa. Silti oikein tilavat isommankin lapsen kanssa. Ennestään on myös Gessleinin yhdistelmät joilla voidaankin sitte vaikka lenkkeillä tai nukuttaa pihalla jne.

Äitiysvaatteita on ollut vaikea löytää kun tuntuu, että mistään ei nyt juuri löydy sellaisia kuin haluaisin. Mä oon tätä pillifarkkukansaa ja tuntuu, että kaikki farkut on suoralahkeisia jne. Henkasta löysin muutamat pillit ja otinkin heti kahdet. Noi äippähousut on vaan siitä kamalia kun ne valuu kokoajan.. Kamalan näköstä kun lököttää pyllystä ja saakin sitten kokoajan olla nostamassa. Kun ei oikeen voi pitää vyötäkään. Ja mulla on tosi kapee lantionkohta verrattuna reisiin tai massuun joten valuu, valuu...

Ostin parit mamma-alushousut ja niitten mummosta mallista huolimatta ihastuin niihin ikihyviksi! Ne ei ainakaan rullaudu mahan päältä niinkuin normialkkarit eikä näin purista alavatsaa. Niitä muutamat lisää! Rintsikoitten suhteen eteen on tullut ongelmia kun entinen 75b muuttui 75dd:ksi ja semmosiahan ei mistään yllättäen löydä! Tai sitten niissä on noi olkaimet kovin pitkät eikä niitä saa lyhennettyä tarpeeksi ja tuntuu, että puolet tuesta jää pois. Onko kellään vinkkejä mistä löytyis hyviä rintsikoita tämänkokoiselle povelle?

Mitenkäs muuten, onko muilla kipuja? Mulla on kovat liitoskivut ja vasen lonkka on todella kipee välillä. Tuntuu, että kohtu painaa jotain hermoa joka sitten säteilee koko jalkaan/selkään. Lonkka tuntuu siltä kun olisi puutumassa ja juuri ennen on semmoinen kipu joka viestittänee aivoille, että siirrä jalkaa ennenkö puutuu. Nyt on sitten kokoajan tälläistä "ennen puutumista kipua".

Liikkeistäkin on paljon ollut puhetta. Täällä liikkeet on tuntunut päivittäin viikolta 13. asti ja nyt alkaa olla jo semmoiset jumppatunnit menossa, että näkyy ja tuntuu mahanpäältäkin. Kovin tuntuis olevan myös liikkuvaista sorttia kuin edellinenkin maha-asukki. Nämä liikkeet tosin alkoi suoralla muksimisella ja muljumisella kun esikosta oli aluksi pariviikkoa semmoista perhosten lepatusta ja sitten vasta alkoi muljua.

Pahoinvointi on alkanut jo helpottaa eikä päivittäin ole kuin pieniä äklötyksiä mutta vahvat hajut ja vaikkapa vaipanvaihto jne. tekee kyllä öklöä vaikka normaalisti ei.

Väsymys on sen sijaan ennallaan vaikka siihen vaikuttanee kyllä aikalailla varmaan sekin, että nukun yöt todella huonosti. Heräilen yhtenään ja päivisin on ollut pakko nukkua päikkärit.

Hah! Taas meni kyllä niin omaan napaan juttu.. Sitä tää kaiketi on. Itsensä ja ajatustensa purkamista samassa tilanteessa olevien kesken.

Josko alkais laittaan itseään ihmisen näköiseksi ja sitten asioille. Kiva kun sunnuntaisinkin on kaupat auki!

Adore & "Wille" 18+3

Vierailija
31/39 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää uutta vuotta kaikille minunkin puolestani!

Täälläkin alkoi tällä viikolla liikkeet tuntua. Aikaisemminkin on ehkä tuntunut jotain mutten ole ollut satavarma, mutta nyt olen. Joka päivä monen monituista muljahdusta ja ihan potkun tuntuistakin tuntuu :)

Täällä rakenne-ultraa odotellaan, 19. tammikuuta on aika. Nyt pitää kyllä miehen selviytyä mukaan, sillä kun on aina ollut jotain niin ei ole päässyt.

Kivuista joku kyseli, mulla on edelleen (siis ollut koko raskauden) alavatsa tosi herkkä kipuilemaan jos vähänkään teen jotain rasittavaa tai vaikka hermostun liikaa. Myös lonkissa ja nivusissa on jotain tuntunut aina välilä. Noitten kipujen takia olenkin unohtanut lenkkeilyn ja muun varsinaisen liikunnan kokonaan. Olen sen verran puuhakasta tyyppiä etten kauaa pysy touhuamatta mitään pientä kotityötä tai jotain, toivottavasti se riittää. Neuvolassa olen siis tästä puhunut, eivät tunnu ottavan oikein tosissaan... mutta itse en halua riskeerata mitään ja löhöänkin rauhoittumassa suurimman osan ajasta.

Eipä tähän napaan tämän kummempia. Pitää kirjoitella viimeistään kun tuo ultra on ohi.

Ai niin, ja maha on jo ihan kunnon pallo :)

Berry (& Mimosa tai Jeremias) 17+6

Vierailija
32/39 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa uutta vuotta kaikille,

Itse olen käyttänyt mammahousuja jo 9. viikolta - omat housut puristi heti ja nappi ei mennyt kiinni. Nyt maha näkyykin jo, töissäkin pari ihmistä oli jo huomannut / arvannut kun niille sanoin asiasta.

Liikkeet tuntuu satunnaisesti, välillä voi mennä parikin päivää että mitään ei tunnut mutta sitten rupeaa tapahtumaan.

Sen kummempaa ei ole tiedossa, rakenneultraankin on vielä kuukausi. Toisaalta jos ei olisi masua niin en edes huomaisi olevani raskaana. Mitään kipuja tai huonoa oloa ei ole ollut marraskuun lopun jälkeen.

UnduS rv15

Vierailija
33/39 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa lukea ihan kaikkien omanapajuttuja, erityisesti noista liikkeistä joita edelleen odottelen. En olen ihan varma olenko tuntenut, mutta kyllä niitä pitäisi alkaa jo tuntemaa koska ensimmäisestä tunsin rv 15+6!! Tosin suolisto-oireeni häritsee sitäkin tuntua eli kärsin edelleen täysin lakossa olevasta suolistosta. Se kipuilee, turpoaa ja aiheuttaa huonoa oloa. Erityisesti iltaisin olo on karmea!

Painoa ei onneksi ole tullut pahemmin vaikka olen herkutellut. Minulle ei saisi sitä tullakaan, onhan tuota elopainoa jo liikaa muutenkin. Sokerirasitustestiin pitäisi varata aika. Onko täällä joitakin, joilla olisi siinä ollut jotain? Nykyäänhän se on kuulemma kerrasta selvä eli vain yksi testi tehdää ja jos paastoarvo on koholla niin raskausdiabetes on!

Viikot tosissaan ovat menneet äkkiä. Ainaki itsellä kun noita lapsia tuossa on, päivät menee hulinalla :) Oikeastaan nautin tästä vaiheesta kun ei vielä mitään pahempaa remppaa ole, sillä tiedän kuinka loppuaika tulee olemaan kamala :(

Neuvola on vasta 21.1. eli tosi pitkä aika vielä, mullahan edellinen neuvola oli rv 9 eli kyllä tuossa tosi pitkä väli tulee. Rakenneultra onkin sitten jossain vaiheessa. Kiva lukea, millaisia kuulumisia teillä on. Täällä hännänhuipulla riemuitaan teidän kuulumisista kun olette edellä :))

Oikein hyvää vuotta ja tämähän on meidän vuosi!

t. p ja rv 15+2

Vierailija
34/39 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adorer: Kävin tossa viikonloppuna vähän katselemassa mammavaatteita ja yhdet farkut sitten lopulta löysinkin. Tosin nekään eivät olleet aivan sellaiset kuin olisi halunnut.. Mulla vaan ongelma täysin päinvastainen kuin sulla!! Musta tuntuu että kaikki mammahousutkin ovat nykyään tota pillimallia!! Aivan kamalia, mun päällä siis!! Mä olen sellanen perusfarkkujen käyttäjä, ei mitään pilliä, kummallisia taskuja, koriste kiemuroita yms. hilpetyksiä kiitos!! Sitä paitsi mulla on niin valtava takapuolikin että johan näyttäisi nilkat katkeavan jos pillit jalkaani vetäisin!!

Mä en ole vielä kauheesti synnytystä miettinyt. Ihan hyvin nuo ovat edellisetkin menneet joten toivottavasti menee nytkin!! Minä olen toivonut aina että synnytys saisi mennä mahdollisiman pitkälle ihan omalla painollaan eikä sen kulkuun sen kummemmin puututtaisi. Puudutuksia olen kyllä aina sitten lopulta ottanut. Kuopusen kohdalla uskaltauduin ottamaan jopa spinaalin ja siitä todella aukeni taivas!! Aivan turhaan olin selkään pistämistä pelännyt!!! Kuopuksen ponnistinkin sitten jakkaralla ja se oli hyvä!! Jotenkin luonnollinen ja helppo asento. Kaksi ekaa ovat menneet sängyllä puoli-istuvassa asennossa. Molemmilla kerroilla oli myös lopussa niin paljon kipeämpi että en ehkä jakkaralle olisi kyennytkään.

Liitoskivut: Eivät vielä ole tänne löytäneet! Onneksi!! En noita kamaluuksia ollut melkein muistanutkaan!! Muitakaan kipuja tai vaivoja ei pahoinvoinnin helpottamisen jälkeen ole oikeastaan ollut!!

Paelle77: Minäkin olen aina saanut kärsiä lakkoilevasta suolistosta läpi koko raskauden. Tosin tällä hetkellä ei ole nyt niin pahatilanne. Mutta tuttua on!! Ja painoa mulle on aina kertynyt ainakin se 20kg!! Tosin ovat sitten imetyksen mukana karisseet, mutta kamalaa silti! Sokerirasituksissa on myös käyty ja niin olen taas menossa. Keskimmäisen kohdalla mulla olikin yksi raja-arvo (joka nykyjään on ihan normaaliarvo, mutta josta silloin sain raskausdiabetes diaknoosin). Sikiön kasvua seurattiin sitten ultralla tarkemmin ja mun piti jättää aika tiukasti kaikki herkut pois!! Ei siinä ainakaan mun kohdalla ollut sen kummempia.

Tulikohan jo kaikki?

Pönttis rv 16+5 tai 17+4

(kummankohan mukaan sitä pitäis mennä? Eka on kuukautisista ja toinen ultralla katottu, mut jotenkin silti tuntuu et uskoisin ite paremmin tohon ensimmäiseen!)

Vierailija
35/39 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja kirjotan tänne kuulumisia. Laiskuus meinannu vaivata turhan paljon..

Edellinen neuvola oli kuukaus sitten, ja sillon paino oli noussut 100g, enkä usko että nytkään olis paljon enempää kiloja tullut. Ekat äitiyshousutkin piti ostaa samoihin aikoihin, kun tuntui ettei normi farkuista mene enää nappi kiinni vaikka muuten vielä mahtuiskin. Yhdet kivat mammapöksyt löyty, mut mieluisten farkkujen etsiminen tuotti tuskaa. Lopulta päädyin H&Mn äippävaatteisiin, ei nyt kaikista parhaimpia, mutta ompahan jotain.

Kuinka selvästi teidän muiden masut jo näkyy? Mulla ei juuri ollenkaan, mutta tällai se on meillä suvussakin ollut.. Että jos sit tutut tajuais viimestään kun kesällä rattaita työntelen. Hahahaa.

Onko masuasukit jo paljon liikkuneet? Täällä on sellanen ikiliikkuja, ettei hetkeäkään ole paikallaan. Just eilen illalla mies säikähti kun vauva potkas niin kovaa et hänkin tunsi sen ihan selvästi. :) Parin viikon päästä olis rakenneultra, en vaan osaa päättää haluanko tietää sukupuolta vai en. Vaikka saattaahan se olla niinkin ettei pikkuinen niitä haarojaan hirveesti vilauttele.

Mutta muuten täällä voidaan hyvin, toivottavasti myös kaikki muutkin mahankasvattajat. ;) Hyvää uutta vuotta kaikille!

- labelle rv 18+2 tai 17+6 (Pänttis, mulla sama ongelma kun en tiedä kumman mukaan viikkoja pitäs laskee. Itse uskon ekaan (kuukautisista) ennemmin kuin ultralla katsottuun(jälkimmäinen).)

Vierailija
36/39 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipahdin pitkästä aikaa lukemaan kuulumisianne, en ole käynyt palstalla ainakaan kuukauteen. Voimavarat eivät kai vaan riitä juuri mihinkään "ei-pakolliseen", mitä ei voi harrastaa sohvalla makuullaan, heh heh. Uskomaton juttu, mutta olen edelleen tosi pahoinvoiva ja väsynyt, en ole päässyt edes pahoinvointi-lääkkeestä vielä eroon. En sentään oksenna enää kovinkaan usein, mutta olo on lähes koko ajan etova ja pahenee suhteellisen pienestäkin rasituksesta. Viime raskaudessa en ollut enää tässä vaiheessa näin huonona; liekö nyt raskaus erilainen vai tuntuuko vain se, että ikää on viisi vuotta lisää harteilla (34 v).

En ole joutunut vielä ostamaan äitiysvaatteita. Painoa on edelleenkin 5kg vähemmän kuin ennen raskautta, enimmillään ehdin laihtua 7 kg pahoinvoinnin rajuimmassa vaiheessa. Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, sekin kai vaikuttaa siihen, että raskaus ei kovn nopeasti näy. Liikkeitä olen ollut tuntevinani viimeisen viikon aikana silloin tällöin, mutta tuntemukset ovat kyllä sen verran epämääräisiä vielä, että ihan varmaksi ei voi mennä sanomaan.

Paelle77: Minulla todettiin raskausdiabetes esikoista odottaessani juuri kohonneen paastoarvon vuoksi. Asia hoitui ruokavalion muutoksella, seurasin itse verensokereita ja äitipolilla vauvan kasvua seurattiin tieheämmillä ultratutkimuksilla. Vauva oli 3110 g muistaakseni, eli ei kovin suurikokoinen. Tässä raskaudessa jouduin kohonneen riskin vuoksi rasitukseen jo aiemmassa vaiheessa (rv15), jolloin sokeriarvot olivat vielä ok. Tämän pahoinvoinnin kourissa se sokeriliemen juominen ei kyllä ollut mitään mukavaa... Sokerirasitus uusitaan vielä myöhemmässä vaiheessa, koska arvot nyt olivat kunnossa. Tähän saakka pahoinvointi on lähinnä sanellut ruokavalintojani; syön sitä mikä maistuu, enkä hirveäsi jaksa ajatella nyt terveysasioita. Käytännössä kuitenkaan mitään makeaa ei juuri tee mieli, joten suklaa ja makeat pikkuleivät ovat jääneet ihan itsestään pois. Yritän liikkua säännöllisesti, vaikka en pitkiä lenkkejä nyt jaksakaan tehdä.

Mukavaa vuoden alkua kaikille pakkasista huolimatta!

Paprika + "Naksu" 17+0

Vierailija
37/39 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pikkuinenkin on jo siirtynyt selkeästi uuteen vuoteen sillä potkimisia on siihen malliin tullut että! Ja tuntuu ihanalta :)

Mahakin kasvaa sopivasti, tosin samoin kuten joku aiemmin kirjoittikin, mahaa on mutta löysällä paidalla voi vielä hieman "hukuttaa" pullottavan mahan... En ole vielä kertonut sukulaisten ulkopuolelle kovinkaan monelle (esim.töihin) joten eiköhän ne ensi viikolla jo huomaa! Toisaalta, ihana ajatus että voi olla avoimesti kaikkien edessä raskaana. Paino on ollut tähän asti hyvin hallinnassa, mutta joulu on tehnyt tehtäväänsä! Suklaa ja muut herkut on maistunut ihan hirveesti.... Ja sen kyllä huomaa!

Muutamalla teistä oli ollut suolen kanssa ummetusongelmaa -samoin täällä. Kävin apteekissa juttelemassa ja minulle suositeltiin Duphalac nimistä ummetuslääkettä joka sopii raskaana olevillekin. Siinä on vaikuttavana aineena laktuloosi joka on pilkottuna fruktoosia ja galaktoosia. Se on ollut markkinoilla jo vaikka kuinka kauan. Soitin neuvolalääkärillekin ja varmistin häneltä ja hän sanoi että on ok käyttää. Ostin ja kokeilin ja se toimii! Ihana tunne kun suoli toimii kunnolla! Eikä mun ole tarvinnut ottaa sitä joka päivä vaan silloin kun tuntuu siltä. Illalla olen ottanut ja aamulla vatsa on toiminut. Siinä ainakin on minun ratkaisuni asiaan kun ruokavaliolla en saanut asiaa kuriin.

Nyt oon kovasti ulkoillut kun ilmakin on ollut todella ihana.

Minullekin muuten määrättiin tuo sokerirasitusjuttu ja sitä jännitän. Pitikö siihen itse varata aika vai tuleeko siihen joku kutsu vai tehdäänkö se perus neuvolakäynnillä? Tässä tuntuu että asioita tulee jatkuvasti niin paljon, etten aina muista kirjata ylös kaikkia juttuja. Osaisko joku kokemuksella sanoa?

Ihanaa alkanutta vuotta kaikille!

Pöpö 18+6

Vierailija
38/39 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöpö: mä kävin siinä sokerirasitustestissä. se tehdään labrassa ja kestää 2tuntia. Mun ainakin piti varata aika labraan kun neuvolasta oli laitettu lähete sinne. Pitää olla 12tuntia syömättä/juomatta ja sit ne ottaa verta ja sen jälkeen pitää juoda semmoinen litku mikä ainakin mulla maistuis hapottomalta cokiselta. Odotetaan tunti ja taas ottavat verta ja vielä kerran tunnin päästä..eli hyvää lukemista mukaan et aika kuluu =)

ON: liikkeet ei viel tunnu ihan varmana ja niitä täs odottelen et milloin tuntuis jotain =)

Mullakin mies odottaa niin paljon et tulis poika, mut samahan tuo kumpi sieltä tulee.. pidetään jännitys yllä loppuun saakka, ja varsinkin se miehen poika toive ;) aika on mennyt kyl niin nopeasti, vastahan sitä odotti et tulee se 12viikkoa täyteen et saa kertoa kaikille ja nyt kaikki jo tietää ja varsinkin jo huomaa mahan ihan sanomattakin.

17+4

Vierailija
39/39 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitipä tulla tänne pitkästä aikaa. Olin koko syksyn niin väsynyt että en enää loppuvuodesta jaksanut mitään ylimääräistä. Nyt on vähän parempi olo.

Ajatella että mulla on nyt jo 19. rv menossa. Älytöntä. Kolmen viikon päästä olis rakenneultra. Vähän jänskättää. Sukupuolta ei varmaan kysytä, viimeksi paljastui vahingossa kun vieraileva lääkäri puhui ohi suunsa.

Liikkeet on alkanut tuntua vähän ennen joulua. ei niitä vielä paljon huomaa kun on koko ajan niin paljon tekemistä lasten kanssa.

Eilen kävin neuvolassa (lasten kanssa). Oli aika pika kerta mutta kaikki oli ihan ok.painoakaan ei ollut tullut niin paljon kuin kotivaaka näytti, vaikka joulun aikaan on tullut popsittua karkkiakin ihan urakalla. Reissu itessään oli aika voimia vievä kun piti pukea kaksi lasta molemmissa päissä, työntää vaunuja ja vetää pulkkaa reilun 15 asteen pakkasessa noin kilsan verran. Jalat oli ihan puhki sen jälkeen.

Soittelin äsken töihin ja kyselin lomien pitämisestä. Edelliseltä äitiysvapaalta kertyneet lomat on pitämättä enkä oo saanut lomarahojakaan syksyllä. Maksavat ne kunhan pidän lomat ja talvilomarahatkin on tulossa maaliskuussa. Mun kevät ei olekaan niin rahaton kuin pelkäsin, pitää vaan lomailla (just joo, arki rullaa). Tämähän suorastaan hymyilyttää ;)

synnytyksestä. Mua mietityttää lähinnä istukan irtoaminen. Viimeksi ei meinannut irrota ja oli lähellä etten joutunut leikkaussaliin. Neuvolalääkäri mua lohutti että mun pitää vaan kertoa tilanteesta mennessäni synnyttämään. Jos istukka ei irtoa niin tekevät kaavinnan. Toivottavasti irtoaa ja synnytys sujuu muutenkin hyvin. Tällä kertaa pitää taas miettiä etukäteen tarkemmin toi lastenhoito. Esikoinen on jo ilmottanut että haluaa saman mummun tänne kuin viimeksikin. Mummu olikin meillä melkein kaksi viikkoa päivystämässä synnytystä :)

Ootteko miettineet nimiä tulokkaalle? Me keksittiin aika hyvä tytön nimi, pojalle pitäs seuraavaksi keksiä jotain. Meillä on aikasemmin ollu nimet päätettynä etukäteen eikä niitä ole sitten muuteltu enää syntymän jälkeen.

Nirppa rv 18+2