Lapset mumolaan vai pph:lle hoitoon? Muilla kokemuksia?
Minä olen palaamassa töihin ja kaksi nuorinta on laitettava hoitoon. Mietimme kuitenkin, että laittaisimmeko heidät pph:lle vaiko minun äidilleni.
Pph on minulle ennestään tuttu kun hän on vanha luokkakaverini ja oli yksi parhaimpia ystäviäni, mutta yhteydenpito on jäänyt. Sattumalta kerran törmättiin ja nyt on taas enemmän pidetty yhteyttä. Muutkin ovat kehuneet tätä ystävääni pph:na. Toinen vaihtoehto olisi laittaa lapset hoitoon äidilleni. Tätä mietimme oikeastaan siksi kun nuorin on alle vuoden hoidon aloittaessaan ja äitini olisi heille tuttu, mutta tiedän myös, ettei äitini aina pidä sitä rytmiä niin tarkkaan, en tosin tiedä, jos olisivat joka päivä, että pysyiskö rytmi paremmin kun satunnaisesti viikonlopulla.
Kommentit (14)
Varsinkin jos mummolla ei rytmit pysy. Ja mummolla on helpommin yritys miellyttää lapsia eli kurikaan ei ehkä ole kovin hyvä.
Mummohan voi antaa aina välillä lapsille vapaapäivän hoidosta ja pitää heitä silloin tällöin kotona. Tai hakea hoidosta aikaisemmin yms. joka varmasti ilahduttaisi lapsia kovasti.
Ja mummo ei välttämättä edes ymmärrä kuinka rankkaa on joka päivä hoitaa pieniä koko päivä eli voi rasittuakin liikaa pitemmän päälle.
Meillä anoppi hakee kuopusta aina välillä hoidosta kesken päivän, välillä pitää koko päivän kotona. Auttaa myös usein kuopuksen sairastaessa, jos lapsi ei ole kovin sairas tai on toipumaan päin.
Laittaisin pphlle.
Ja mummopäivä kerran viikossa.
Tai mummo hakee välillä aikaisemmin hoidosta.
mieluummin pph:lle kuin mummolle. Ainakin meillä pysyy välit isovanhempiin parempina kuin heillä ei ole jatkuvaa kasvatusvelvollisuutta, vaan saavat poimia kuin kermat kakun päältä olemalla välillä lapsen kanssa oman tahtonsa mukaan.
Kyllä pph:t osaa hoitaa alle vuoden ikäisiä. Ja rytmi löytyy lapsille hyvin nopeasti, tarvittaessa joustoakin löytyy esim. unirytmien suhteen.
Mikäli mummo ei siihen pysty, niin en laittaisi mummolle.
Mitäs mieltä äitisi on?
Minusta mummot eivät ole mitään jokapäiväisiä lapsenlikkoja. Ovat jo oman osansa tehneet. Pph:lle!
Jos kerran on tuttu, hyvä ja luotettava kaikin puolin. Pph:lla saavat sisarukset leikkiä kuitenkin yhdessä ihan niinkuin mummolassa ja siellä on lisäksi selkeä päivärytmi, eikä herkkuja tarjolla joka päivä, niinkuin ainakin meidän mummolla on...
Mummo varalle, mikäli pph on kipeänä!
anopilleni, kun sitten alkoi pitkä kesäloma. Oli kyllä koko ajan vähän sellainen anteeksipyytelevä olo, ja tuntui, kuin jäisin kiitollisuudenvelkaan. Hyvin anoppi lasta hoiti ja olin iloinen, kun onnistui - aloite tuli häneltä itseltään. Mutta pysyvämpänä ratkaisuna mielestäni on parempi käyttää maksullista hoitajaa, varsinkin jos tiedät, että pph on hyvä. Ja koska sulla on ilmeisesti kaksi lasta - isompi on kuitenkin "turvana" pienemmälle pph:llakin. Ja eiköhän sille äidillesikin tule käyttöä, kun lapset sairastuvat tai tarvitsette varahoitopaikkaa.
nuorinta. Periaatteessa tuo siis olisi ok, mutta mietin vaan, että jos arkipäivät menee vähän niin ja näin eli ei laiteta samaan aikaan nukkumaan jne, niin se kyllä sekottaa lapset. Toisaalta tuntuu pahalta kieltäytyäkin, koska äitini itse ehdotti ja kovin mielellään heitä hoitaisi.
Tuo oli hyvä pointti, pph:lla lasten ollessa niin löytyy varapaikka hoitajan sairastuessa, mutta jos äitini sairastuis niin minun tai miehen ois aika varmasti jäätävä pois töistä.
ap
3 vuotiasta, mummo oli itse silloi 64v. en halunnut viedä mummolle ja on ainoa lapsi niin halusin lapselle lapsiseuraa ja laitetiin pieneen päiväkotiin. Mummolle voi viedä sitten joskus muuten kun tarvitaan.
Jos äitisi tosiaan haluaa kovasti hoitaa.
Vai onnistuuko tällainen osittainen viikko pph:lla?
Eikä hoitajakaan välttämättä tykkää. Meillä sijoitetaankin pp-hoitoon vain kokoaikaiset ja kokopäiväiset lapset.
Pienellä lapsella on erittäin tärkeää ne rytmit ja jos mummo ei niitä voi pitää niin sitten pph:lle ja mummolle välillä vkl, jos hän haluaa hoitaa