Ihminen joka ei osta vauvalle mitään uutena ei arvosta vauvaansa.
Turha perustella ettei vauvalle kannata mitään uutena ostaa kun ne kasvavat niin nopeasti tai että vauva ei välitä mitä sillä on päällä.
Kyllä jokainen lapsi ansaitsee sen verran materiaa ja arvostusta että saa edes jotakin uutena tai vähintäänkin puhtaana ja tahrattomana.
Kommentit (42)
kuitenkin sukulaisilta ym saa niitä uusia vaatteita ihan liikaa
ottaa rahana ja kerjää/ostaa vaatteet 5cent/kpl kierrätyskeskuksesta. Vähänpä sitä ihminen pistää arvoa vauvalleen.
Et oo koskaan kuullut mitään ekologisista arvoista?
Väittäisin, että se, joka haluaa jättää lapselleen puhtaamman maapallon, arvostaa jälkikasvuaan huomattavasti enemmän.
Mielestäni vain ja ainoastaan tavaroilla ja rahalla voi osoittaa todellista kiintymystä ja arvostusta. Ugh. Minäkin olen puhunut.
Silloin vanhemmat voivat hyvin ja jaksavat rakastaa lastaan. Ei se vauva ymmärrä vielä mikä on kierrätettyä ja mikä uutta. Isompana sille voi ostaa sitten hienoja muotivaatteita.
Mielestäni vain ja ainoastaan tavaroilla ja rahalla voi osoittaa todellista kiintymystä ja arvostusta. Ugh. Minäkin olen puhunut.
jos kerran lapses rakkauden rahoilla ostat.. vauva tarttee rakkautta ei uutta tavaraa.. nyt olen minäkin puhunut!
jos kerran lapses rakkauden rahoilla ostat.. vauva tarttee rakkautta ei uutta tavaraa.. nyt olen minäkin puhunut!
Nimenomaan alemman sosiaaliluokan ihmisille tavara on tärkeää. Tämä on ihan tunnettu tosiseikka.
pukea pukluisiin, reikäisiin ja tahraisiin vaatteisiin vaikka sossun tuella perheeni elätänkin. ap joka ostaa kyllä uutta vauvalle ainakin lapsilisän verran kuukaudessa.
tavaroilla on hyvä jälleenmyyntiarvo. 200€/vk kirppismyynnistä ja taas saa uusia kivoja vauvanvaatteita, jotka voi parin kuukauden päästä taas myydä lähes uudenveroisina ja saan sen mitä olen maksanutkin, koska ostan yleensä alehinnat puoliksi-kampanjoista tai -70% alesta kivannäköisimmät vaatteet.
Ja laatumerkeistä metsola, moonkids, meandi, yms. saa lähes saman mitä on maksanut itse.
kerjäämään tuttavilta enkä itse jaksa enää nykyään kirppiksiä kierrellä ellei siellä ole itsellä myyntipöytää.
Liian vaivanloinen tapa etsiä kivoja lastenvaatteita, helpommalla saan kaupasta alennusmyyntiaikaan.
pukea pukluisiin, reikäisiin ja tahraisiin vaatteisiin vaikka sossun tuella perheeni elätänkin. ap joka ostaa kyllä uutta vauvalle ainakin lapsilisän verran kuukaudessa.
Varsinkin äidiltä, joka elättää perheensä sossun tuilla. Onko sulla joku pätemisen tarve tai näyttämisen halu? Ei ole tervettä, oli syy mikä hyvänsä. Ja ekologisen elämäntavan periaatteet tuntuvat olevan täysin outoja sulle. Mutta, kukin tavallaan.
Uudet tavarat ja uudet vaattteet ne tekee ihmisen onnelliseksi. Jatka samaa rataa, mutta kierrä munkaltaiset kaukaa, sillä sunkaltaisia en kestä...
Elari 140€ riittää ihan hyvin vauvan ruokiin ja vaatteisiin ja lapsilisällä ei saa kuin 10 uutta bodyä a 5-8€, housuja 8kpl a 6-7€, muita vaatteita a 6-12€ 5kpl, niin siinähän se lapsilisä meneekin eikä vauva pysy puhtaissa vaatteissa kuin 2 päivää tuolla varastolla.
kerran tienaat niin hyvin kirppiksellä, niin vielä kehtaat sossusta rahat perheen elätykseen hakea?? Mihin on tämä maailma menossa, että yhteiskunta tukee tälläistä opportunistia.
Otan sen mitä minulle toimeentulotukilain mukaan kuuluukin. Ja vauvalle ne kirppisrahat menee, ei mun tupakoihin tai siideriin.
Minä olen samaa mieltä.
Kuulun itse tuohon alemman sosiaaliluokan ja alemman koulutustason omaaviin ihmisiin ja minulle on hyvin tärkeää että lapsilla on kauniit vaatteet ja että niitä vaatteita on PALJON !
Tämä johtuu ihan siitä, että minulla itselläni ei ollut lapsena kunnollisia nättejä vaatteita ja olin (sen takia vai muutenkin?) ruma lapsi.
Minulla ei ole mitään ylevempiä arvoja annettavana elämän evääksi kuin ulkoiset arvot. Toki kaikki sellainen toisen huomioon ottaminen, omasta ympäristöstä ja sen siisteydestä huolehtiminen ja opiskeluun kannustaminen jne, mutta... vuokrakerrostalossa on vaikea opettaa toisen huomioimista kun muut asukkaat -oikeasti - roskaavat piha-alueen, rikkovat ja sotkevat rappukäytävää ja yhteisiä tiloja jne.
mutta en pysty tarjoamaan sitä samaa pitkän historian kautta tulevaa, äidinmaidossa ja aivan geeneissä perittyä -- sitä jotain, mitä on ylemmän sosiaaliluokan ihmisillä. Miten he osaavatkaan käyttäytyä hyvin ja oikein kaikissa tilanteissa, olla kohteliaita ja ystävällisiä myös niille ihmisille, joita ihoavat.
Tyttäreni ex-poikaystävä oli tällainen paremmasta perheestä, hyvästä suvusta, hän oli todella hyvätapainen nuori mies - joka kohteli tytärtäni hurjan huonosti ja inhosi minua aivan mielettömästi mutta ei näyttänyt näitä tunteitaan ulospäin millään tavalla, oli aina tavatessamme hyvin kohtelias ja ystävällinen jne
Onneksi he erosivat.
Nimenomaan alemman sosiaaliluokan ihmisille tavara on tärkeää. Tämä on ihan tunnettu tosiseikka.
Olen käynyt lukion ja sen jälkeen vielä opiskellut 2,5 ammattia, yhteensä 7 vuotta nyt. Jatkan opintoja äitiysloman jälkeen jos jaksan ja huvittaa valmistua työttömäksi.
Mutta sitten olenkin jo ansiosidonnaisella ja saan työkkärin tuella opiskella taas en 4. ammatin ihan huvikseni. ap
olivat puhtaita ja tahrattomia. Kavereilta sain vähän käytettyjä, hyviä vaatteita. Lahjoiksi tuli paljon 50-60-senttisiä vaatteita. En ostanut mitään niiden lisäksi, mutta kysymys ei ole arvostuksen puutteesta. Ei todellakaan. Mitoitetaan elämä tilanteen mukaan, ostetaan tarpeeseen eikä kuvitella että rakastaminen ja pienimmäisenkään ihmisarvo on (merkki)vaatteista kiinni.