Jos astma on perussairaus niin onko infektioastma myös?
Sikainfluenssarokotusta pohdin lapselle. Jos infektioastma on perussairaus niin taidan rokotteen lapselle ottaa..
Kommentit (18)
pitää varmaan alkaa jonnekkin soittamaan että saako lapseni edes tuota rokotetta nyt riskiryhmien mukana, kun hänellä on infektioastma ja lääkitys vain kun on kipeänä.
kuntoon kuin ihminen joka ei kyseisestä riesasta kärsi. Itse mietin samaa pienen infektioastmasta kärsivän lapsen äitinä. Onko teillä astmalääkkeet? Meillä on siten, että infektion yhteydessä ovat käytössä.
pitää varmaan alkaa jonnekkin soittamaan että saako lapseni edes tuota rokotetta nyt riskiryhmien mukana, kun hänellä on infektioastma ja lääkitys vain kun on kipeänä.
Lääkkeet käytössä ainoastaan silloin kun on kipeä.
ap
kun on pysyvä lääkitys. Silloin kuuluu ns. riskiryhmään. Mutta oma lääkäri kirjoitti meillä kyllä sitä ennen todistuksen, että infektioastmainen lapsi sai rokotuksen kausi-influenssaan.
2
Mutta oma lääkäri kirjoitti meillä kyllä sitä ennen todistuksen, että infektioastmainen lapsi sai rokotuksen kausi-influenssaan.
2
Infektiohan influenssa nimenomaan on, joten sen saamista pitää välttää.
vaikka vaan infektiastma, ja infektion aikana vielä lisäksi toiset lääkkeet. Lapsi on nyt 2v.
Virallista luokitusta en tiedä, mutta riskiryhmäläisenä aion mennä lapselle rokotusta hakemaan.
Ennen näitä nyt käytössä olevia lääkkeitä oltiin jopa nuhan kanssa sairaalassa, lapsella ei siis välttämättä ollut muita oireita kuin vuotava nenä, ja sitten tuntui, ettei henkeä saanut.
Sikainfluenssan riskiä en tällä meidän historialla lapselle halua.
Joskus voidaan tosin kokeilla lääkettä jo ennen varsinaista diagnoosiakin, mutta yleensä ei mene niinpäin. Kela korvauksen lääkkeisiin saa sitten, kun niitä on tietty aika käytetty ja saatu lääkäriltä kaikki laput ja liput Kelaan. Ihmettelen kovasti, miten joillakin ei edes heti astman toteamisen jälkeen ole lääkitystä. Yleensä lääkitys kyllä aloitetaan heti ja sitten jossain vaiheessa katsotaan voisiko olla välillä ilmankin.
itse menen lapsen kanssa ristiryhmäaikaan, astmatestit on viikon päästä mut menen ainakin kokeilemaan jos sitten hieman aikasemmin rokotteen saisi. Mitä lääkkeitä on sitten astmassa? Oon ymmärtäny et menee sama kortisoni mitä infektioastmassakin mitä meilläkin on käytetty vuosikaudet, välillä putkeen kuukausikin.
vasta sitten kun on pysyvä lääkitys. Ja Kelan vammaistuen saa, kun takana on kaksi kohtausta ja vuoden lääkitys.
Minulla kaksi lasta, joiden kanssa tämä juuri kahlattu läpi.
Infektioastma kun on tyypillisesti ohimenevä vaiva. Lapsella röörit kasvaa ja vaiva poistuu. Harva aikuinen on enää kasvuiässä...
12
Epäily astmasta herää perusterveydenhuollossa, mutta diagnoosin tekee yleensä erikoislääkäri. Diagnoosin perustana on epäily astmasta ja keuhkoputkien vaihtelevan ahtauman paljastavat keuhkojen toimintakokeet.
– Alle kolmevuotiailla diagnoosi tehdään kuitenkin oireiden ja kliinisten löydösten perusteella, sillä heillä keuhkojen toimintakokeet vaativat rauhoittavaa esilääkitystä ja ovat kalliita ja monimutkaisia. Yli kolmevuotiaan lapsen astmadiagnoosi pyritään varmistamaan toimintakokein.
Leikki-ikäisten lasten keuhkojen toimintakokeet voidaan tehdä tavallisen lepohengityksen aikana lapsen ollessa hereillä, eivätkä ne vaadi pikkupotilaalta suurta yhteistyökykyä.
Isommilla lapsilla ja aikuisilla diagnoosi tehdään kokeiden ja oireiden perusteella.
Olen tarkistanut asian terveysasemalta. Esim. minun lapseni ei saa rokotusta, vaikka joutuukin sairaalaan ihan tavallisenkin flunssan yhteydessä :(
"Lääkehoito
Pelkonen painottaa, että ennen astmalääkityksen aloittamista on tärkeää, että diagnoosi on tehty harkitusti ottaen huomioon edellä mainitut astman riskitekijät, lapsen senhetkinen tila, ja jos mahdollista on osoitettu keuhkojen poikkeava toiminta."
On kyllä kerrassaan outoa, ettei infektioastmaa sairastava saa rokotetta. Itsekin olen aina flunssan aikana tosi huonossa kunnossa, joten voin kuvitella millaista se on pienelle lapselle.
että ei siellä perusterveydenhoidossa mitään herännyt moneen vuoteen. Ei havainnon, idean tai ajatuksen tynkääkään, kummankaan lapsen kohdalla. Piti mennä yksityiselle.
12
Tavisinfluenssarokotus saadaan, mutta tuota sikaa ei :( Näin Espoossa.
t. 16
Infektioastma johtuu hengitystiehyiden ahtaudesta eli syy on fysiologinen.
Minä aion rokottaa sekä infektioastmaisen lapseni että lapseni, jolla on allergiapohjainen astma.